Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Puppies omrollen ?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Puppies omrollen ?

Ongelezen bericht door sirene »

Op een mexicaanse naakthond/xolo nieuwsgroep (ja, die zijn er ook:o) stelde iemand een vraag over haar nieuwe pup. Ik weet niet precies hoe oud ie is, heel jong i.i.g.
Wat vinden jullie van dat verhaaltje ?

Quetzal has had his second puppy shot but I'm still keeping him at home as
there are a lot of street dogs and I don't want him getting sick.

Are Xolo's usually aggressive? So far Quetzal has only shown puppy growling
and biting which I've handled with the puppy roll until he gives or pinch
his nose if he bites. I'd hate to have him be mean with people or my other
dogs!

~ dit heb ik geantwoord~There are no dog breeds usually agressive. It's just puppy behaviour.
They grumble and bite, that's normal. You just have to help him
understand what behaviour is good (tolerated for people) and what's not.
If he bites you too hard you give a little scream, he should let go then. You can talk angry too.
Rolling and holding a dog on his back is not dog behaviour. A dog gives over himself, the don't force each other (only with playing).

~dit antwoorde iemand anders~Holding a puppy on it's back and gently talking to it and giving it a little
tummy rub and scratch behind the ears is very important. They should be held
that way every few days and not released until they rest and do not struggle
with it.
It teaches them that they can be submissive to humans and not be fearful of
trusting us. This is dog behavior. The puppies do it to each other often in
their
play time. The mother also does it to the puppies sometimes.
If this is done early, beginning at two or three weeks it helps the pup learn
that
the human is the alpha in the pack and a kind and gentle alpha at that.
This is not a behavior that should be initiated on a mature dog that has
never experienced it before unless it is done by a very experienced dog trainer
who
has a thorough understanding of the individual dog's behavior.

Het kan best dat ik het helemaal fout heb hoor, daarom vraag ik het hier. Je gaat een hond toch voor straf niet op zijn rug rollen en vast houden ? Achteraf vond ik mijn eigen antwoord namelijk ook nogal vaag en warrig. Alfa ben je/wordt je door je gerdag en leiderschap, niet door je puppy op z'n rug te leggen. Toch ?

Nou ja, commentaar graag.

Groetjes Sonja
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Jacqie
Actief

Ongelezen bericht door Jacqie »

Nee, zou ik ook nooit doen, vind ik niet natuurlijk als een mensenhand dit doet. Mijn puppy doet dat uit zichzelf al, geeft zichzelf al over als hij een andere hond tegenkomt, gaat bij voorbaat al in een onderdanige positie liggen. Maar ze bedoelen hier dat je deze handeling doet bij dominante honden hé. Deze topic komt me bekend voor, ik heb al eerder over dit onderwerp gelezen en er zijn mensen die dat wel doen zover ik me dat nog kan herinneren. Maar ik zou dat dus nooit doen.
gr. Jacqie
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Tsja, wat jij hebt geantwoord is gewoon helemaal waar, denk ik. En misschien is het hele misverstand in het algemeen wel ontstaan door wat die andere schrijver zegt. Ik geloof best dat teven hun pups af en toe met wat dwang in positie houden om ze te kunnen verzorgen. Dat heb ik destijds tenminste ook gezien bij onze poes+kittens. Die kleintjes werden gewoon met een poot tegen de grond geduwd zodat moeders de boel goed schoon kon maken. :? En ze bleven gewoon protesteren hoor, niks 'overgeven'. :-D

Maar ik heb nog nooit gezien dat een hond een andere hond op z'n rug rolde, dus wat mij betreft is het ook geen 'opvoedingsmethode'.
Wat ik wel bij honden onderling heb gezien is dat de een de ander omver duwt, en dat de ander even met grommen wordt gedwongen om te blijven liggen (maar niet per definitie op z'n rug, gewoon op de buik of zij mag blijkbaar ook). En daarna is het weer goed.

Zou het niet zo kunnen zijn dat de buik en keel bloot geven een signaal is dat alleen in doodsnood (tijdens gevechten) wordt gegeven, en dat honden onderling in de regel voldoende hebben aan het kleiner/lager maken van de andere hond?

En ervan uitgaand dat dat zo is, heb je dus effect met een (verbale) correctie als je hond stopt met wat hij niet mag doen en gaat liggen. Denk ik. Als Jack echt iets VRESELIJKS (nou ja...) doet en ik ga tegen hem staan schelden gaat hij meestal gewoon plat op z'n buik met z'n oogjes stijf dichtgeknepen. Nou, dan ben je snel uitgescholden hoor. :cry:

Maar goed, ik denk dat je pups (en volwassen honden ook, als ze nog niet goed snappen dat iets niet mag) beter gewoon lekker af kan leiden, en als ze heel hardnekkig doorgaan een beetje vloeken en tieren. Punt is alleen dat sommige mensen de godganse tijd lopen te vloeken en te tieren, en tsja, dan maakt dat weinig indruk meer. :roll: Da's effe een prive-frustratie van mij hoor, maar ik snap werkelijk niet waarom sommige mensen elk commando laten klinken alsof ze woedend zijn. Staan daar over het veldje te brullen van HIER!! terwijl er niks aan de hand is, en als de hond dan komt krijgt hij een ZIT!!!! toegetetterd. Nee, daar krijg je een leuke gehoorzame hond van. :roll: Ik weet dat je honden en kinderen niet altijd met elkaar mag vergelijken, maar ik denk dat je een gemiddelde groep kleuters ook heel wat makkelijker vol aandacht naast je krijgt als je roept: 'Wie wil er een ijsje?' dan met een kwaaie stem 'HIERKOMEN!!'

Maar goed, dat was effe mijn frustratie. :p:

Hanneke
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

toch zie ik hier thuis wel degelijk het "met dwang" op de rug leggen van de jongere
Ace doet dat zowel bij Damien als bij Umi, hij pakt ze (voorzichtig) om de keel en duwt ze op de grond, net zolang tot ze niet meer spartelen en dan laat hij ze los (Damien begint dan gelijk weer uit te dagen ;) , Umi gaat zn mondhoeken likken :mrgreen: , maar Damien heeft ook gewoon een plaat voor zn kop, dus dat scheelt ;) )
verder komt er overigens geen agressiviteit bij kijken, het is puur rustig vast pakken, op de rug draaien en (losjes) vasthouden tot ze zich overgeven

heb dit overigens nooit zelf bij Ace gedaan en het is dus zeker geen aangeleerd gedrag
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Dat honden het onder elkaar doen als het om de rangorde gaat, als de ranglagere hoger wil komen door even een ranghogere te gaan pesten enz. geen probleem.

Maar zelf zal ik nooit mijn puppedup zomaar ondersteboven leggen omdat hij anders wel eens dominant zou kunnen worden :? .
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
crutz
Zeer actief
Contacteer:

~Tine~ schreef:Dat honden het onder elkaar doen als het om de rangorde gaat, als de ranglagere hoger wil komen door even een ranghogere te gaan pesten enz. geen probleem.

Maar zelf zal ik nooit mijn puppedup zomaar ondersteboven leggen omdat hij anders wel eens dominant zou kunnen worden :? .
ik doe het ook niet hoor ;) ,
maar Ace doet het dus zonder dat hij eerst gepest wordt
t is direct zn eerste actie als hij samen met Umi in de tuin of in de woonkamer zit (bij Damien idemdito)

op het strand of in het bos is anders, dan zal hij ze gewoon negeren en van ze af lopen
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

crutz schreef:toch zie ik hier thuis wel degelijk het "met dwang" op de rug leggen van de jongere
Ace doet dat zowel bij Damien als bij Umi, hij pakt ze (voorzichtig) om de keel en duwt ze op de grond, net zolang tot ze niet meer spartelen en dan laat hij ze los (Damien begint dan gelijk weer uit te dagen ;) , Umi gaat zn mondhoeken likken :mrgreen: , maar Damien heeft ook gewoon een plaat voor zn kop, dus dat scheelt ;) )
verder komt er overigens geen agressiviteit bij kijken, het is puur rustig vast pakken, op de rug draaien en (losjes) vasthouden tot ze zich overgeven

heb dit overigens nooit zelf bij Ace gedaan en het is dus zeker geen aangeleerd gedrag
Is dat tijdens spel, of echt als een terechtwijzing ?
Ik vind het nogal een verschil om een pup spelenderwijs op zijn rug te rollen, en zijn buikje te aaien of hem als terechtwijzing op zijn rug te leggen en hem beet te houden tot ie niet meer spartelt. Het lijkt me ook dat het om de zoveel dagen op zijn rug leggen van een pup geen meerwaarde geeft aan je leiderschap, ik heb dat nog nooit gehoord of gemerkt i.i.g.
Maar goed, ik denk dat je pups (en volwassen honden ook, als ze nog niet goed snappen dat iets niet mag) beter gewoon lekker af kan leiden, en als ze heel hardnekkig doorgaan een beetje vloeken en tieren.
Hier ben ik met Hanneke eens.(het hele stuk trouwens) een pup kun je toch op een leuke manier leren wat wel en niet mag. Dat hoeft niet allemaal met fysiek overwicht.

Zijn er mensen die het op de rug leggen als terechtwijzing wel gebruiken hier ?

Sonja
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
crutz
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef: Is dat tijdens spel, of echt als een terechtwijzing ?
Ik vind het nogal een verschil om een pup spelenderwijs op zijn rug te rollen, en zijn buikje te aaien of hem als terechtwijzing op zijn rug te leggen en hem beet te houden tot ie niet meer spartelt. Het lijkt me ook dat het om de zoveel dagen op zijn rug leggen van een pup geen meerwaarde geeft aan je leiderschap, ik heb dat nog nooit gehoord of gemerkt i.i.g.

Sonja
van Ace weet ik bijna zeker dat hij het niet als spel doet (gezien het hele gedrag er om heen)
zelf doe ik het dus niet (niet nodig, niet nuttig, dring makkelijk genoeg gewoon tot ze door)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”