Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
"Voer nooit brok en kvv tegelijk!"
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising husky/herder
- Aantal honden: 1
"Voer nooit brok en kvv tegelijk!"
Ik lees nog steeds regelmatig dat advies voorbij komen. Je zou beslist geen brok en kvv mogen combineren, of zelfs op dezelfde dag voeren, want dat wordt in een ander tempo verteerd en dan ontstaat er een teveel aan maagzuur. Of zoiets. Nu geloof ik daar zelf weinig van, en Dexter krijgt ook gewoon brok en kvv door elkaar zonder dat het ooit problemen heeft gegeven, maar ik vraag me wel af waar dat verhaal nu vandaan komt en of er een kern van waarheid in zit? Weet iemand daar meer over?

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Re: "Voer nooit brok en kvv tegelijk!"
Nee, da's bijgeloof van vroeger. Ze worden ook niet bloeddorstig van vers vlees.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Toen ik net begon met vers (zo'n 7 jaar geleden) las ik dat inderdaad op de voerfora. Het schijnt nu achterhaald te zijn.
Ik heb trouwens gewoon brok en kvv gemengd in het begin en als ik eens spontaan weg ging en geen voer bij me had haalde ik rustig een blik Bonzo of brok ergens bij een benzinestation. Ik heb eigenlijk verder nooit gemerkt dat dat niet goed ging, ik moest alleen veel grotere drollen ruimen ineens
Ik heb trouwens gewoon brok en kvv gemengd in het begin en als ik eens spontaan weg ging en geen voer bij me had haalde ik rustig een blik Bonzo of brok ergens bij een benzinestation. Ik heb eigenlijk verder nooit gemerkt dat dat niet goed ging, ik moest alleen veel grotere drollen ruimen ineens

- dagmar88
- Zeer actief
Denk van fanatiekelingen. Een middenweg was toch wel een tijd onmogelijk. Brokken (of vers) waren slecht, dus je koos het één of het ander.
En er zullen vast honden zijn met een erg gevoelig verteringsstelsel die er niet tegen kunnen.
En er zullen vast honden zijn met een erg gevoelig verteringsstelsel die er niet tegen kunnen.
-
- Zeer actief
Dat was echt een Nederlandse uitvinding hoor
dat t niet zou kunnen,
durf t bijna niet te zeggen, maar ik verdenk de versvlees mafia van toen.
gelukkig bestaat die niet meer zo

durf t bijna niet te zeggen, maar ik verdenk de versvlees mafia van toen.

gelukkig bestaat die niet meer zo
-
- Zeer actief
Niet?Rosita Compagner schreef:Nee, da's bijgeloof van vroeger. Ze worden ook niet bloeddorstig van vers vlees.

- Klauw1980
- Actief
- Mijn ras(sen): Bullmastiff
Nou misschien kan ze de hond van de buren hierna wel afmaken... vieze hond brrrr (ze krijgt zo haar eerste portie
)

-
- Actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler, Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
Dat advies heb ik ook regelmatig gelezen. Ik heb zelf nooit problemen ervaren met brokken en rauw vlees op 1 dag. Er is zelfs een tijd geweest dat ik vlees mengde met de brokken.
Ik had begrepen dat het te maken heeft met de maagzuur. Het verteren van vlees heeft een sterk maagzuur nodig (pH1-2) en bij brokken is dat veel lager (denk aan pH6-7). Het zou dus verwarrend zijn voor de spijsvertering van de hond om het te combineren.
Ik had begrepen dat het te maken heeft met de maagzuur. Het verteren van vlees heeft een sterk maagzuur nodig (pH1-2) en bij brokken is dat veel lager (denk aan pH6-7). Het zou dus verwarrend zijn voor de spijsvertering van de hond om het te combineren.
Laatst gewijzigd door Winston op 13 jul 2014 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
- Klauw1980
- Actief
Ik laat er voor de "zekerheid" een aantal uren tussen zitten en zal het dus nooit samen gaan voeren.
-
- Zeer actief
Er izjn atlijd mensen die ergens beren en apen op de weg creëren, waarom zou een hond dat niet kunnen , wij mensen doen het toch ookWinston schreef:Dat advies heb ik ook regelmatig gelezen. Ik heb zelf nooit problemen ervaren met brokken en rauw vlees op 1 dag. Er is zelfs een tijd geweest dat ik vlees mengde met de brokken.
Ik had begrepen dat het te maken heeft met de maagzuur. Het verteren van vlees heeft een maagzuur nodig (pH1-2) en bij brokken is dat veel lager (denk aan pH6-7). Het zou dus verwarrend zijn voor de spijsvertering van de hond om het te combineren.
- Klauw1980
- Actief
Zo is het ook nog inderdaad 

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Zat mensen die het mengen in de bak.Klauw1980 schreef:Ik laat er voor de "zekerheid" een aantal uren tussen zitten en zal het dus nooit samen gaan voeren.
Geen enkel probleem, als ik tekort heb ontdooid doe ik dat ook wel eens.
-
- Zeer actief
Ja, dat heb ik ook begrepen inderdaad. Maar ik snap niet goed waarom mensen denken dat daar maagproblemen door zouden ontstaan. En ik snap ook niet waarom mensen dat zo klakkeloos aannemen zonder zich af te vragen hoe logisch het nu helemaal is. Want inderdaad, mensen eten ook alles door elkaar zonder problemen. En het lijkt me dat bot, vlees, vet, spier, pees en orgaan ook niet exact gelijk worden verteerd maar dezelfde mensen die zeggen dat brok en vlees niet gecombineerd mag kunnen ook rustig zeggen dat een kippenkarkas wél goed is.Winston schreef:Dat advies heb ik ook regelmatig gelezen. Ik heb zelf nooit problemen ervaren met brokken en rauw vlees op 1 dag. Er is zelfs een tijd geweest dat ik vlees mengde met de brokken.
Ik had begrepen dat het te maken heeft met de maagzuur. Het verteren van vlees heeft een sterk maagzuur nodig (pH1-2) en bij brokken is dat veel lager (denk aan pH6-7).
Of is het dat honden die heel lang uitsluitend brok krijgen en dan ineens ook een karkas of kvv daar wél last van kunnen krijgen, gewoon omdat ze geen enkele variatie gewend zijn?

-
- Zeer actief
Ik heb dat bij mijn honden nooit kunnen ontdekken, die meesten kregen voornamelijk brok, maar als ik dan iets van vers geef of zo dan verteerd dat ook wel, alleen met bot ben ik erg voorzichtig als een hond/kat niet helemaal 100% is, dan vind ik het wel gevaarlijk, - omdat t misschien niet goed verteerd, door ziekte
- Ptje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
Toen ik nog brokken er bij voerde gooide ik ook alles door elkaar, geen centje last.
Iemand zei me toen eens een keer op dit forum, je eet toch zelf ook wel eens een patatje met biefstuk.
Nou gruw ik dus van biefstuk hahaha maar ik snap de vergelijking.
Iemand zei me toen eens een keer op dit forum, je eet toch zelf ook wel eens een patatje met biefstuk.
Nou gruw ik dus van biefstuk hahaha maar ik snap de vergelijking.

-
- Actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler, Mechelse Herder
Dat zal het probleem misschien wel zijn, als het mengen niet goed gaat bij honden. Mensen eten inderdaad ook gewoon alles door elkaar. Bijvoorbeeld een broodje Filet americain zou bij ons dan ook voor problemen zorgen neem ik aan.. Rauw vlees gecombineerd met koolhydraten.DaniBanani schreef:Ja, dat heb ik ook begrepen inderdaad. Maar ik snap niet goed waarom mensen denken dat daar maagproblemen door zouden ontstaan. En ik snap ook niet waarom mensen dat zo klakkeloos aannemen zonder zich af te vragen hoe logisch het nu helemaal is. Want inderdaad, mensen eten ook alles door elkaar zonder problemen. En het lijkt me dat bot, vlees, vet, spier, pees en orgaan ook niet exact gelijk worden verteerd maar dezelfde mensen die zeggen dat brok en vlees niet gecombineerd mag kunnen ook rustig zeggen dat een kippenkarkas wél goed is.Winston schreef:Dat advies heb ik ook regelmatig gelezen. Ik heb zelf nooit problemen ervaren met brokken en rauw vlees op 1 dag. Er is zelfs een tijd geweest dat ik vlees mengde met de brokken.
Ik had begrepen dat het te maken heeft met de maagzuur. Het verteren van vlees heeft een sterk maagzuur nodig (pH1-2) en bij brokken is dat veel lager (denk aan pH6-7).
Of is het dat honden die heel lang uitsluitend brok krijgen en dan ineens ook een karkas of kvv daar wél last van kunnen krijgen, gewoon omdat ze geen enkele variatie gewend zijn?
Mijn honden hebben geen last van allergieën en kunnen van alles eten. Ze eten voornamelijk zelf samengestelde rauwe voeding, maar ook kvv, soms brokken en zeer regelmatig kliekjes (aardappelen, brood, rijst, pasta en ect). Het gaat ze prima af.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Als het zo nauw zou luisteren zouden honden allang uitgestorven zijn. En terecht.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Zoals ik in het andere topic ook al schreef: ik gooi alles door elkaar.
Dus kvv, brok (verschillende merken en soorten) en ik gooi mn eigen tafelresten er ook nog bij, en dat allemaal in de verhoudingen die mij op dat moment qua verdeling het beste uitkomt.
Mijn honden doen het er prima op.
Dus kvv, brok (verschillende merken en soorten) en ik gooi mn eigen tafelresten er ook nog bij, en dat allemaal in de verhoudingen die mij op dat moment qua verdeling het beste uitkomt.
Mijn honden doen het er prima op.
-
- Zeer actief
Ik geloof het dus ook niet hè, voor de duidelijkheid.
Maar ik probeer te begrijpen waar dat verhaal vandaan komt, welke onderbouwing erachter schuilt, en welk tegenargument ik zou kunnen geven anders dan "ik geloof het niet." Ik kan dat niet onderbouwen, ik mis daarvoor de medische kennis van hoe een (honden)maag werkt.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
De gedachte was:
Geperste brok valt uit elkaar en verteert snel.
Geëxpandeerd brok valt trager uit elkaar en verteert langzamer.
Vlees verteert snel maar op een andere wijze dan brok, want geen koolhydraten.
En die processen botsen allemaal met elkaar.
Als je je even heel simpel verdiept in voedingsleer snap je al dat het flauwekul is.
Niet dat dat hoeft hor, maar het is gewoon een onzinverhaal dat heel logisch klinkt als je je niet verdiept in voedingsleer. En dat doen de meeste mensen dus niet
Geperste brok valt uit elkaar en verteert snel.
Geëxpandeerd brok valt trager uit elkaar en verteert langzamer.
Vlees verteert snel maar op een andere wijze dan brok, want geen koolhydraten.
En die processen botsen allemaal met elkaar.
Als je je even heel simpel verdiept in voedingsleer snap je al dat het flauwekul is.
Niet dat dat hoeft hor, maar het is gewoon een onzinverhaal dat heel logisch klinkt als je je niet verdiept in voedingsleer. En dat doen de meeste mensen dus niet

-
- Zeer actief
Hmm. Misschien overschat ik mensen gewoon een beetje. Ik kan bijna niet geloven dat mensen iets zo klakkeloos aannemen, en vervolgens ook weer gaan verkondigen, als het zulke grote onzin is. Ik vind het helemaal niet logisch klinken namelijk.
Ik vind het juist logisch dat een diersoort als een hond prima verschillende soorten voedsel door elkaar kan eten, en dat een maag dat prima allemaal tegelijk kan verteren zonder dat het problemen oplevert. Voor mijn gevoel is de stelling dat dat niet zou kunnen dus juist zó vreselijk onlogisch dat ik dacht, daar moet wel ooit een soort onderbouwing achter hebben gezeten. Maar niet echt, dus.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullterrier
Mijn ervaring met Luna was; hoe langer ze rauw at, hoe beter ze tegen verandering kon. Toen we haar net hadden at ze brokken en raakte enorm snel aan de dunne als ze eens wat anders at/snackte. Nu is ze echt zelden aan de dunne, als ze op een BBQ of verjaardag heel de tijd gevoerd wordt heeft ze nergens last van, dat was jaren terug wel anders.
Het ligt ook een beetje aan de hond denk ik, maar er bij voorbaat al vanuit gaan dat het niet gecombineerd kan worden, nuh, dat geloof ik niet.
Het ligt ook een beetje aan de hond denk ik, maar er bij voorbaat al vanuit gaan dat het niet gecombineerd kan worden, nuh, dat geloof ik niet.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Jawel. Het vertéért andersDaniBanani schreef:Hmm. Misschien overschat ik mensen gewoon een beetje. Ik kan bijna niet geloven dat mensen iets zo klakkeloos aannemen, en vervolgens ook weer gaan verkondigen, als het zulke grote onzin is.

Dat is genoeg om het mensen te laten geloven.
Mensen geloven alles, echt waar. Ik verbaas me er allang niet meer over.
Mensen geven bv hun net bevallen teven een water met suiker waar ze veel geld voor betalen. Terwijl dextrose hetzelfde doet.
Maar hee, daar staat geen sticker op met ingewikkelde uitleg. Dus.

Shoot me

- Klauw1980
- Actief
Nou ik geloof dingen juist niet zo snel, daarom vraag ik het ook altijd na hehe.
Maar ze leeft nog steeds
Maar ze leeft nog steeds

Zolang dierenartsen en dierenartsassistenten het verkondigen, snap ik wel dat mensen het voor zoete koek slikken.
Als zij het zeggen, zal het wel zo zijn...
Gelukkig denk jij wel verder
Als zij het zeggen, zal het wel zo zijn...

Gelukkig denk jij wel verder

-
- Zeer actief
..er zijn ook dierenartsen die dat zeggen?
Ik dacht eigenlijk dat het gewoon zo'n bakerpraatje was wat mensen elkaar vertellen, al dan niet gestoeld op een (kleine) kern van waarheid. Als dierenarts heb je toch medische kennis, dan weet je toch wel iets van het verteringsstelsel?
Ik dacht eigenlijk dat het gewoon zo'n bakerpraatje was wat mensen elkaar vertellen, al dan niet gestoeld op een (kleine) kern van waarheid. Als dierenarts heb je toch medische kennis, dan weet je toch wel iets van het verteringsstelsel?

- Pepie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Europese korthaar
- Aantal honden: 0
Dus onderstaande klopt niet?
Brokken combineren met KVV
Geef je KVV aan je hond, en combineer je dit met hondenbrokken? Dan wordt veelal brokken dat uit elkaar valt (geperst en sommige soorten geëxpandeerde brokken) aangeraden, omdat de manier van verteren vergelijkbaar is.
Brokken combineren met KVV
Geef je KVV aan je hond, en combineer je dit met hondenbrokken? Dan wordt veelal brokken dat uit elkaar valt (geperst en sommige soorten geëxpandeerde brokken) aangeraden, omdat de manier van verteren vergelijkbaar is.

- Lynnepien
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckel
Dan zou ik het gewoon zélf vragen aan die mensen. "Hoezo? Dat kan niet? Waarom dan niet? Oh? Andere vertering? En wat gebeurt er dan?" Weten ze natuurlijk helemaal nietDaniBanani schreef:Hmm. Misschien overschat ik mensen gewoon een beetje. Ik kan bijna niet geloven dat mensen iets zo klakkeloos aannemen, en vervolgens ook weer gaan verkondigen, als het zulke grote onzin is. Ik vind het helemaal niet logisch klinken namelijk.Ik vind het juist logisch dat een diersoort als een hond prima verschillende soorten voedsel door elkaar kan eten, en dat een maag dat prima allemaal tegelijk kan verteren zonder dat het problemen oplevert. Voor mijn gevoel is de stelling dat dat niet zou kunnen dus juist zó vreselijk onlogisch dat ik dacht, daar moet wel ooit een soort onderbouwing achter hebben gezeten. Maar niet echt, dus.

Hier heeft Pippa ook een hele tijd Farmfood tegelijk met KVV gehad. *checkt even* Ze leeft nog

- Klauw1980
- Actief
Ja, maar als je het niet tegelijk geeft dan zou er dus niks aan de hand moeten zijn.
Overigens valt het me op dat ze bij de dierenartspraktijk waar ik zit amper of geen advies geven. Als je ze wat vraagt erover dan krijg je een vaag ontwijkend antwoord en komt er amper wat zinnigs uit. Dus daarom zoek ik de informatie veelal zelf op (en op een forum waar mensen zitten die uit ervaring praten). Heb daar toen ook gestaan toen Zoë nog iniminie was dat ik dacht: okeeeeeeeee.....
Overigens valt het me op dat ze bij de dierenartspraktijk waar ik zit amper of geen advies geven. Als je ze wat vraagt erover dan krijg je een vaag ontwijkend antwoord en komt er amper wat zinnigs uit. Dus daarom zoek ik de informatie veelal zelf op (en op een forum waar mensen zitten die uit ervaring praten). Heb daar toen ook gestaan toen Zoë nog iniminie was dat ik dacht: okeeeeeeeee.....
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullterrier
Mijn dierenarts geeft hier ook geen advies over, maar geeft gewoon eerlijk toe dat ze geen bal verstand heeft van rauw voeren. Ze vertrouwd ook gewoon op mijn eigen kennis hierover
Ik heb haar wel eens het volgende horen zeggen toen ik met Luna langs kwam ivm huidklachten; tja, ik zou een hypoallergene brok aan kunnen raden, maar volgens mij wil je dat toch niet

Ik heb haar wel eens het volgende horen zeggen toen ik met Luna langs kwam ivm huidklachten; tja, ik zou een hypoallergene brok aan kunnen raden, maar volgens mij wil je dat toch niet