Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc
Ik vraag me af waarom er niemand verteld dat een furminator geen geschikte borstel is voor een stabij! Ja je haalt er een hoop haar mee uit maar je beschadigd het ook wat de vacht niet ten goede komt. Laat je eens bij een trimsalon informeren wat voor borstel je moet gebruiken en wie weet kunnen ze dan gelijk even kijken of er echt zo goed ontwolt is als dat jij nu denkt.
Om op je vraag terug te komen, als mensen er echt op staan dan scheren wij ook stabijs in de salon en bij het gros duurt het een tijd voor de vacht weer mooi terug gegroeid is. Het is ook een heel verschil of je het eens per jaar laat scheren of elke 12 weken, bij de honden die ik alleen in het voorjaar scheer zie ik 9 van de 10 keer geen verschil met voorheen.
Het scheren van dit soort vachten geeft altijd veel discussie maar dat had je nu vast al gemerkt
joline schreef:Bij mijn oude (gecastreerde) keeshond was de vacht eraf scheren ook een hele verandering. Hij was veel minder aan het hijgen en ook veel actiever
Met alle respect, maar een castratenvacht bij een spits (wat een kees dus is) is wel wat anders dan een ongecastreerde stabij.
Ik lees eigenlijk nergens dat de stabij niet gecastreerd zou zijn.
Ik ken een stabij die geschoren wordt. Grote vriend van Kay en het eerste jaar (nou ja voor mij 2e keer) dat wij met dogtrail meededen met dit team, zo'n 4 of 5 jaar geleden hadden wij deze geschoren stabij mee. Overigens ene gecastreerde reu. Bij Sieb hiel het ontwollen bij de trimsalon niet afdoende. Op aandringen van eigenaar is de hond na enkele keren ontwollen toch geschoren. De hond doet het er prima op. Ze laten de vacht nooit echt meer lang worden. De hond verhaarde ondanks ontwollen nog steeds erg, maar met scheren is het beter hanteerbaar geworden.
Overigens heb ik een border collie die ook niet tegen de warmte kan, maar goed die heeft vermoedelijk ook border collie collapse syndrome. Dus overdag rustige kleinere wandelingen met warm en benauwd weer. Veel water opzoeken en trainingssessie moet ik er ook op aanpassen. Ik maak inmiddels gebruik van koelhalsband en op trainingen van een koeldekje. Zijn vacht heb ik overigens wel erg luchtig (zelf doe ik dat, laat ik controleren door een trimster). Onze schotse collies gingen op gegeven moment wel naar de trimsalon (zeker nadat Winnie na baarmoederonsteking gecastreerd was). Norah gaat binnenkort ook een keertje en ik ken zelf labradors die naar trimsalon moeten op hun vacht uit te laten blazen omdat die te warm worden.
Kort gezegd: ga eens naar een trimsalon, laat hem ontwollen/uitblazen en dat op regelmatige basis. Scheren zou niet mijn eerste optie zijn. De vacht word niet echt mooi.
joline schreef:Bij mijn oude (gecastreerde) keeshond was de vacht eraf scheren ook een hele verandering. Hij was veel minder aan het hijgen en ook veel actiever
Met alle respect, maar een castratenvacht bij een spits (wat een kees dus is) is wel wat anders dan een ongecastreerde stabij.
En een gecastreerde spiits is ook niet te vergelijken met een gecastreerde stabij.
En ik liet Lexie, gecastreerd teefje, scheren. Er was geen doorkomen meer aan met de borstel en door de warmte ging de vacht erg broeien. Eind mei ging het eraf en het duurde wel tot januari voor ze er weer als stabij uitzag.
De eerste keer scheren was trouwens niet de bedoeling. Had haar naar de trimmer gebracht om flink te ontwollen en bij te werken. Er nog expliciet bijgezegd dat er niet geknipt mocht worden. Haal haar op en is ze gemillimeterd. Vond en vind het niet mooi maar in Lexie's geval een oplossing in de zomer.
En een gecastreerde spiits is ook niet te vergelijken met een gecastreerde stabij.
En een vacht van een intacte stabij vergelijken met een castraat is net zo zinloos.
Als een hond ECHT goed door zijn rui geholpen is door de ondervacht er uit te kammen heet de vacht enkel nog een isolerende werking wat dus ook inhoud dat de warmte van buitenaf wordt tegengehouden. Ik heb jaren newfoundlanders gehad en die hadden het nooit overmatig warm tenzij ze oud werden en dus hun conditie ook al minder wordt. Ik heb ooit één keer een oude teef met een castratenvacht geschoren maar dat was meer 'luiheid' van mijn kant omdat er geen doorkomen meer aan was. Ze bewoog wel lekkerder vanwege het mindere pak haar en leek daardoor 'opgelucht' maar ze had het zeker niet minder warm dan de rest !!!!
Wat ik wel altijd deed bij de honden was de buik van voor naar achter (net iets breder dan de tepelrijen) kaal scheren zodat ze lekker koel op hun buik kunnen liggen als het echt heet is. Maar dan moeten ze al binnen liggen wat buiten is ook de stoep en het gras warm bij mooi weer !