Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

puppie opvoeden en mensen opvoeden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Re: puppie opvoeden en mensen opvoeden

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik heb altijd hele fluffy puppen maar nog nooit meegemaakt dat iemand zomaar een pup wilde aaien of optillen.
Mijn blik zegt vast al genoeg :mrgreen:
Afbeelding
Roompie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Roompie »

Normaal gesproken heb ik niet gauw last van mensen die ongevraagd mijn pup aaien. Doen ze dat wel dan heb ik ook geen last met daarop gepast pinnig te reageren.
Alleen is het me 1x gebeurt dat mensen mijn rottie pup zomaar optilden. Ik was zo verbaasd en in shock vanwege de brutaliteit en het lef dat ik niet eens wat gezegd heb. Ja toen dat mens alweer weg was. :gvd:
Afbeelding
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Ik herken het probleem. Zelfs nu hij ruim volwassen is, hebben mensen die neiging. Ten eerste heeft elmo daar helemaal geen behoefte aan. Dus ik haal hem dan uit de situatie. Altijd gedaan.

Maar ik zit nu ook aan de andere kant :mrgreen: mijn dochter (2,5) is gek op honden. En wil eigenlijk wel naar elke hond om te aaien. :ugh: en een pup heeft nog meer aantrekkingskracht. Dus ze leert nu, nooit heen rennen en vragen of je mag aaien. En afstand houden.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

BessieTurf schreef:OK, mijn puppenverhaal is dus heel herkenbaar. Eigenlijk best triest dat mensen het niet snappen.
Ze kijken ook zo vreemd als ik uitleg dat ze het gedrag straks ook niet leuk vinden als dit knuffeltje straks een kistkalf van 40+ kilo is. Er zijn erbij die me dan gelijk geven, er zijn echter ook van die eigenwijzen die dan zeggen dat ze het dan nog niet erg zouden vinden. Nee zeg ik dan, maar ik wel.

Eigenlijk doe ik het best aardig, maar zoals hierboven al gezegd werd is het niet leuk. De situatie is niet leuk, ik vind die mensen en hun reacties niet leuk en ik vind het niet leuk (en heel moeilijk) om zo assertief te moeten zijn. Het is dan ook dat ik weet dat het voor de goede zaak, namelijk de opvoeding van mijn pup, is dat ik het wel durf te doen. Dus eigenlijk ben ik niet alleen met de opvoeding van die mensen en mijn pup bezig, maar ook met die van mezelf :cheer:
Haha, ja dat herken ik ook wel.
Als ze het "niet erg" vinden zeg ik alleen maar dat ik ze zal helpen herinneren als ze over een half jaartje onder de modder thuis komen na elke ontmoeting met mijn "pup" :engel:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

BessieTurf schreef:Inderdaad gaat de leukigheid er voor een groep mensen nu al af, nu mijn pup groter groeit. Al heb je met Noah toch een groot voordeel, namelijk dat zij het angstaanjagende uiterlijk van de Duitse Herder heeft. Mensen vinden vaak de Duitse Herder eng. Ze snappen niet dat de Witte nagenoeg dezelfde hond is.
In het verleden heb ik het wel eens gehad dat iemand bij me thuis kwam, daar een heel relaas had over hoe mooi mijn hond was en dat hij zo'n hekel had aan herders. Toen ik eventjes uitlegde dat dit alleen maar de witte versie is (hetgeen natuurlijk de ruwe versie van het verhaal is) wilde de man het niet geloven, overtuigd van zijn eigen kennis, echter toen ik het nog wat fijner uitlegde trok hij wit weg :LOL:
Ze heeft een flapoor en dat maakt haar juist aantrekkelijker :hmmm: Ze komt daardoor minder bedreigend over. Al zal een witte herder nog schattiger eruit zien :mrgreen:
Perry en Noah

Afbeelding
Sterrefee
Actief
Mijn ras(sen): Gordon Setter
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sterrefee »

Hier zie ik ook al tegenop als we over 3 weken met onze gordon pup lopen.. Ik weet nog dat ik daar met mijn Jack Russell pup helemaal debiel van werd.. Uiteindelijk keek ik iedereen al eng aan als ik aan kwam, dat werkte wel :)
Afbeelding
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Sterrefee schreef:Hier zie ik ook al tegenop als we over 3 weken met onze gordon pup lopen.. Ik weet nog dat ik daar met mijn Jack Russell pup helemaal debiel van werd.. Uiteindelijk keek ik iedereen al eng aan als ik aan kwam, dat werkte wel :)
Meen je dat nu dat je daar nu al mee bezig houd .
Nou ik liet lekker niets mijn puppenplezier op voorhand al verknallen.
Ik heb trouwens nog nooit meegemaakt als ik aangaf dat ik niet wilde dat een hondje geaaid werd het toch gebeurde.
Ik legde dan gewoon uit waarom ik het niet wilde en dat heeft nog nooit tot problemen of gegris geleid.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Inge O schreef: jullie zijn (bijna) allemaal nog veel te braaf hoor : uitleg, excuses, vragen - niks daarvan, als zoiets me niet bevalt gris ik mijn pup gewoon weg en bekijken ze het verder maar.

gebeurt hier erg zelden hoor maar zou het gebeuren dan heb ik geen enkele scrupule om lomp te doen :pffff: .
Dat brave klopt wel bij mij en ik geef de uitleg ook zodat mensen begrijpen waarom ik het doe en ze er bij de volgende tegemoetkomende pup misschien anders mee omgaan.
Heb laatst nog een Abra lokster vriendelijk uitgelegd waarom ik haar wegriep en dat kon ze toen best wel begrijpen.
Ja je denkt er niet aan zei ze ,je ziet een leuke hond en je denkt die moet ik even aaien.
Na zo'n gesprekje ga je toch beide met een beter gevoel verder heb ik het idee :wink: en ik kom haar vaker tegen dus voor de toekomst ook beter.

Dan hebben we het natuurlijk niet over echt wild gegris of zo dan zou ik ook wel onvriendelijker reageren denk ik ,of weet ik eigenlijk wel zeker.
Tegen potentiele Orson aaiers was ik wel altijd wat onvriendelijker ,maar dat had een andere reden :engel:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

BessieTurf schreef:OK, mijn puppenverhaal is dus heel herkenbaar. Eigenlijk best triest dat mensen het niet snappen.
Ze kijken ook zo vreemd als ik uitleg dat ze het gedrag straks ook niet leuk vinden als dit knuffeltje straks een kistkalf van 40+ kilo is. Er zijn erbij die me dan gelijk geven, er zijn echter ook van die eigenwijzen die dan zeggen dat ze het dan nog niet erg zouden vinden. Nee zeg ik dan, maar ik wel.

Eigenlijk doe ik het best aardig, maar zoals hierboven al gezegd werd is het niet leuk. De situatie is niet leuk, ik vind die mensen en hun reacties niet leuk en ik vind het niet leuk (en heel moeilijk) om zo assertief te moeten zijn. Het is dan ook dat ik weet dat het voor de goede zaak, namelijk de opvoeding van mijn pup, is dat ik het wel durf te doen. Dus eigenlijk ben ik niet alleen met de opvoeding van die mensen en mijn pup bezig, maar ook met die van mezelf :cheer:
haha ja zo'n eigenwijze buurvrouw had ik ook. Zelfs na uitleg dat ze het vast niet leuk zou vinden dat Gol als 30 kilo zwaar moddermonster ook tegen haar op zou springen bleef ze volhouden dat het niet erg was. Diezelfde mevrouw ben ik maanden later tegengekomen in haar nette outfit met groot moddermonster Gol die haar innig omhelsde :LOL:
Vond u niet erg toch buurvrouw? :mann:
josefientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griekse herder

Ongelezen bericht door josefientje »

Gollum schreef:
haha ja zo'n eigenwijze buurvrouw had ik ook. Zelfs na uitleg dat ze het vast niet leuk zou vinden dat Gol als 30 kilo zwaar moddermonster ook tegen haar op zou springen bleef ze volhouden dat het niet erg was. Diezelfde mevrouw ben ik maanden later tegengekomen in haar nette outfit met groot moddermonster Gol die haar innig omhelsde :LOL:
Vond u niet erg toch buurvrouw? :mann:

:goeie: :goeie: :goeie:

Ik had het toevallig gisteren met Spiky. Die houdt er niet van om door vreemden te worden opgetild en protesteert meestal luidkeels. Ik kwam terug van een uitlaatrondje en liep langs de drukke (want Oerol) terrassen terug naar huis. Er zaten een paar bekenden op een van de terrassen en ik stopte en maakte een praatje, de honden zaten keurig achter mij. Hoor ik ineens Spike een gil geven; staat er zo'n typische Oerolhippie met Spike op haar arm koetsjiekoetsjie te doen! Dus ik zeg haar dat ik liever niet heb dat hij opgetild wordt, waarop zij zegt dat ze hem alleen maar wil kroelen. En ze blijft hem dus gewoon vasthouden ..... ..... ggggrrr. Dus ik siste haar toe dat ze hem nu als de sodemieter op de grond moest zetten want anders ......, waarop ze hem met heel wat gesputter op de grond zette. Mijn kennissen op het terras kon je opvegen; die wisten niet dat ik ook wel eens écht kwaad werd :19:
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Het gebeurt me ook met de volwassen dieren nog wel ś. Ik geef geen sjoege, reageer niet op de andere mens en neem mijn hond mee zonder ook maar enig teken te geven dat ik de ander inderdaad gezien heb.
Desnoods geef ik mijn hond die cue "leave it" in combinatie met "negeer!". De hond kent dat en "negeert" terwijl de mens automatisch (vaak) ook gaat negeren. Gek... DAT was de bedoeling! ;-) Juist omdat ik totaal geen interaktie ga hebben met die mensen. Echt helemaal niet dus.
Kan nog wat worden straks met een überschattig pupje... maar ook dat zal wel goedkomen. Snoepjes en clicker paraat... ben er niet bang voor. Natuurlijk wil dat niet zeggen dat hij nooit naar iemand toemag.. maar alleen als ik dat zeg.. en zo zit dat ;-)

Suzanne
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Ik vind het lastiger met mensen die dichter bij me staan en die gek zijn met Figo.
Witte herder, bijna 3. Buiten vind ik het wel goed te regelen.

Zo had ik vandaag zo'n moment. Mijn schoonvader is zonder twijfel zijn grootste fan. En dat vind ik heel erg leuk, Figo is ook altijd welkom daar en hij moet lachen om de dingen waar ik ook om moet lachen. Maar hij vind alles leuk en ziet nergens ernst in. Wij zaten naast elkaar aan tafel en Figo liep los in de tuin en wou een kijkje nemen op tafel. Dus ik zei dat hij af moest. Maar hij luisterde niet direct. Schoonpa begon hem te aaien, want zo gezellig. Dan vind ik het wel moeilijk, maar dan zeg ik toch 'nou moet je hem dus niet aaien want hij luistert niet!'. Beseffend dat ik als een chagrijn voor mijn visite overkom, maar daar heb ik inmiddels wat meer schijt aan. Mijn visite wil ook geen opdringerige hond als ze bij ons komen eten. Lijkt me.
BessieTurf
Actief
Mijn ras(sen): Witte Herder

Ongelezen bericht door BessieTurf »

Ik lig hier in een deuk om de netgeklede buurvrouw in omhelzing met Gol. :cheer:

Zo herkenbaar wat jullie schrijven. Ook inderdaad op volwassen leeftijd, want toen riep ik al dat ik beter een Duitse Herder of andere donkere hond had kunnen adopteren dan een Witte. Inderdaad willen altijd de mensen op de kop aaien en daar was mijn mannetje niet van gediend. Dan was het toch een hapbeweging richting die hand of opspringen naar die hand. De mens lag dan weer van schrik ergens met de opmerking "o, maar hij ziet er zo lief uit".
Vandaar mijn vraag hier want ik heb er dus al ervaring mee en dit keer moet ik dit soort toestanden zien te voorkomen.

De moeite met visite en familie snap ik heel goed Dee, ik heb hier hetzelfde. Ik word dan ook heel nerveus van zo'n bezoek als ik weer als een bitch uit de hoek moet komen zetten. Het begint al met dat ze niet steeds naar hem moeten kijken want hij ligt bij binnenkomst in de bench. Dat snappen ze al niet, laat staan de rest.

Vroeger snapte een oom al niet dat hij niet mocht knokken met de hond. Er zijn mensen die dat enig vinden terwijl mijn dominante ventje dat als aanleiding zag om maar weer eens te groeien in de rangorde en strontvervelend te worden.

Och, wat ik zei, ik leer vanzelf wel assertiever te worden. Ik zal wel moeten anders zit ik met de gebakken peren.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ohja, visite en familie.. Ik heb ontdekt dat honden (gelukkig) onderscheid kunnen maken tussen wat ze bij de een wel mogen en bij de ander niet. Opa valt niet op te voeden namelijk :mrgreen: Dus als opa hier eet zitten alle hondjes om hem heen want van opa krijgen ze wel eten van zijn bord. Als opa er niet is liggen ze braaf op hun plek te wachten tot wij klaar zijn en dan krijgen ze wat in de bak.
Ze houden heel veel van opa :LOL:
Shanelle
Actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Shanelle »

Wij hadden dat afgelopen weekend in de winkel. Pup mee om zoveel mogelijk nieuwe positieve indrukken op te doen. Binnen no-time stond er uiteraard een hele horde rond die Golden puppy die toch ooh zo lief is en waar de tante van de nicht van de buurvrouw er ook eentje had maar dat was een lichte en blabla. Allemaal fijn en eerst ging ik er nog wat in mee. Maar toen ik merkte dat ze mijn pup een beetje aan het 'opeisen' waren, heb ik zijn leibandje los gelaten, ben ik zelf een paar meter verderop gaan staan en heb hem toen tot bij mij geroepen - wat hij gelukkig ook meteen deed, rakelings langs alle lekkere gedroogde snackjes etc... :E:

Hopelijk blijft het zo maar nu ik dit hier gelezen heb, ga ik toch wel eens nadenken over hoe ik wil dat mijn pup benaderd wordt (en OF ik dat wel wil), ipv hoe mijn pup anderen eventueel benaderd.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”