Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

"Voer nooit brok en kvv tegelijk!"

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Zoie
Zeer actief

Re: "Voer nooit brok en kvv tegelijk!"

Ongelezen bericht door Zoie »

Winston schreef:[Dat zal het probleem misschien wel zijn, als het mengen niet goed gaat bij honden. Mensen eten inderdaad ook gewoon alles door elkaar. Bijvoorbeeld een broodje Filet americain zou bij ons dan ook voor problemen zorgen neem ik aan.. Rauw vlees gecombineerd met koolhydraten. .
er zijn idd dieetgoeroes die dat beweren . Dan gaat het gisten ofzo .En dat voedt dan weer candidae , weet ik het .

Tsja , ik denk dat je het ongeveer zo moet zien : het aantal mogelijke onzintheorieen is onuitputtelijk , en de het aantal ware is beperkt , en ze zijn vaak onbekend . Dat geldt voor zo'n beetje elk onderwerp dat je bedenken kunt . Vandaar dat het zo makkelijk is te dwalen .
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Pepie schreef:Dus onderstaande klopt niet?

Brokken combineren met KVV

Geef je KVV aan je hond, en combineer je dit met hondenbrokken? Dan wordt veelal brokken dat uit elkaar valt (geperst en sommige soorten geëxpandeerde brokken) aangeraden, omdat de manier van verteren vergelijkbaar is.
Op zich klopt het wel. Maar waarom zou het een probleem zijn als je kvv en brok (dus ook die niet zo snel uit elkaar valt) mengt?
Ik zie dat niet :neenee: .
Een hond die een hele prooi eet, een konijn bv, krijgt ook dingen binnen die verschillend verteren. Spiervlees, orgaan, bot, plantaardigheden etc. Dan zou een hond daar ook problemen mee krijgen en dat gebeurt gewoon niet.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Ik meng al ruim 12 jaar.
Om niet met kliekjes te hoeven werken heb ik er altijd wat brokken bij gedaan. Ik kwam nooit precies uit met die burgers, 400 grams pakjes en 1 of 2 kilo rollen.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

DaniBanani schreef:..er zijn ook dierenartsen die dat zeggen?
Ik dacht eigenlijk dat het gewoon zo'n bakerpraatje was wat mensen elkaar vertellen, al dan niet gestoeld op een (kleine) kern van waarheid. Als dierenarts heb je toch medische kennis, dan weet je toch wel iets van het verteringsstelsel?

Yup! Dat zou je denken!
Maar nee, er wordt gewoon verkondigd dat het niet kan met brokken, dat kvv sowieso slecht is. En dat je maar vooral uit moet kijken dat je er zelf niet ook ziek van wordt.... En meer van dat soort ongestaafde/ongefundeerde uitlatingen. Blij dat het mijn dierenarts niet is :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Mn eigen da praktijk is tegen vers maar ze kunnen er toch niet omheen dat mn honden t wonderwel zeer goed op kvv en vers doen en ze er geweldig uitzien (hun eigen woorden)

Ik heb zelf ook geen idee waar t verhaal vandaan komt hier krijgen ze van alles: kvv en vers als maaltijd, brokken op t spoor of als beloning en tafelrestjes voor erbij als t over is... dat gaat prima!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Winston
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler, Mechelse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Winston »

DaniBanani schreef:Als dierenarts heb je toch medische kennis, dan weet je toch wel iets van het verteringsstelsel?
Dat betwijfel ik dan weer sterk. Mijn dierenarts vind mijn manier van voeren maar niks. Het is een goede dierenarts de beste man, maar om voedingadvies hoef ik niet te komen bij hem. Ik zeg altijd maar ja en amen tegen zijn argumenten om toch maar aan de brokken te gaan, die is toch niet te overtuigen en dat is verspilling van mijn moeite. Waarom ik überhaupt zou moeten overstappen is mij een raadsel met 2 honden die prachtig ogen dankzij hun menu. Ik heb deze ervaring ook bij andere dierenartsen gehad.

Het enigste wat mij altijd doet twijfelen is of deze dierenartsen echt deze kennis over rauw voeren niet hebben of dat het hun marketing is die hen doet spreken.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Hmmm, ik heb nooit kunnen constateren dat mijn DA tegen vers voeren is,...... :
wat wel zo is - is dat als t fout gaat met Barf, - hond is ziek, verteerd zijn eten niet en er voltrekt zich een soort van ramp daarbinnen, ( perforatie van de maag of darm) dan komt dat bij de DA op tafel, als je nog op tijd bent, dus ik kan me er soms ook wel iets bij voorstellen dat dierenartsen terughoudend zijn.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Gelukkig was dat dus een fabel, ik denk al.
Ik vers voer, wat dus ingevroren is altijd een ontzettend gepruts om dat in de voerbakken te krijgen. En ik voer mijn honden 2x daags. Om daar nu s´ochtends én `s avonds mee te prutsen.. daarom krijgen ze in de ochtend dus een beetje brokken en de avond het vlees.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ik doe t daarom 's avonds en 's avonds laat klaarmaken op werkdagen. Om 1800 uur voor na t uitlaten en rond 2300 voor de volgende ochtend. Staat dan al klaar per hond voor de volgende ochtend hoeft alleen nog gegeven te worden. ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Ik ontdooi elke 3 dagen, 2 kilo en verdeel dat over 6 bakjes. Voor Luuk en Tessa elk 3 (Johma salade)bakjes voor 3 dagen. 's Morgens krijgen ze ong 1/3 deel en 's avonds de rest.
Ik sta dus maar eens in de 3 dagen te klooien met het ontdooien en verdelen.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Wij mengen ook kvv met brokken. Eerst de geëxpandeerde variant en nu de gepreste variant van zelfde merk. Ik heb helemaal geen verschil gemerkt. :19:
Afbeelding
gevni havanezers
Klauw1980
Actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff

Ongelezen bericht door Klauw1980 »

Ik krijg net een berichtje van Lotgering hierover...

"Het is niet gebruikelijk om brokken te combineren met vlees, dit is dusdanig gevaarlijk omdat je het risico loopt op een darmperforatie. Een volledige overstap in 1 x geeft geen problemen.
Sowieso is winderigheid en 3 tot 4 x per dag ontlasten echt een teken dat de brokken niet goed of helemaal niet verteerd worden, alle afvalstoffen en onverteerde brokken worden gelijk uitgescheiden, dit is een onnodige belasting voor het maag darm kanaal en moet zo snel mogelijk gestopt worden. Een overstap naar vers vlees zal snel verbetering geven."

Darmperforaties nog wel
Klauw1980
Actief

Eigenlijk vind ik het best lastig en irritant dat er zoveel verschillende dingen over gezegd worden :P
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Klauw1980 schreef:Ik krijg net een berichtje van Lotgering hierover...

"Het is niet gebruikelijk om brokken te combineren met vlees, dit is dusdanig gevaarlijk omdat je het risico loopt op een darmperforatie. Een volledige overstap in 1 x geeft geen problemen.
Sowieso is winderigheid en 3 tot 4 x per dag ontlasten echt een teken dat de brokken niet goed of helemaal niet verteerd worden, alle afvalstoffen en onverteerde brokken worden gelijk uitgescheiden, dit is een onnodige belasting voor het maag darm kanaal en moet zo snel mogelijk gestopt worden. Een overstap naar vers vlees zal snel verbetering geven."

Darmperforaties nog wel

Jezus wat een bangmakerij.

Heb hier een tijd alleen vers gevoerd, nu gemengd al een behoorlijke tijd en sommige enkel brok met zo af en toe vers. Geen verschil in ontlasting of hoeveelheid ontlasting. Had hier ook enkele die juist op alleen vers dunner en vaker af gingen dan op brok.
Klauw1980
Actief

Zoe poept 3 x per dag (met brokken) dus dat niet helemaal verteren geloof ik ook niet helemaal, ze is ook nog jong. Als kleine pup zat ze soms op 6 x per dag namelijk hehe. Ze heeft nu 2 x KVV gehad in de avond (rond 7 uur) en om half 7 en 13 uur krijgt ze brokken. Werkt al 2 dagen prima, en we zullen het in de gaten blijven houden verder.

Darmperforaties lijkt me ook wel heel heftig trouwens.... we voeren ze geen chemicalien of scherpe dingen toch.
Tux
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Jack russel

Ongelezen bericht door Tux »

Tux krijgt KVV als "echte" maaltijd en als hij zich verveeld krijgt hij een paar brokjes in zijn speelbal.
Nog geen problemen mee gehad. Als ik een weekend weg ga of vergeet vlees uit de vriezer te halen krijgt hij van die bakjes gestoomd vlees.
Als hij die stoommaaltijden krijgt doe ik er altijd brokken door anders is het te weinig voor hem en heeft hij al snel weer honger.
Dus ik geloof echt niet dat het gevaarlijk is om KVV met brokken te combineren.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Nou ja, als mijn ene hond 3 keer per dag poept gaat er iets niet goed. De jongste wisselt tussen 1 en 2 keer per dag, maar als ik hem een bepaalde brok geef wordt het veel vaker. Ook als pup poepte hij op die brok heel vaak en eenmaal op kvv niet meer. Maar ik ken ook honden die altijd 3 keer per dag poepen, zowel op brok als kvv. Drie keer per dag vind ik niet eens erg bij zulke honden, wel als het zacht is.

Darmperforaties kan ik me voorstellen als je ineens karkassen of ongeschikte botten gaat voeren aan een hond die het niet gewend is, maar niet bij KVV en brok samen. En dat het niet samen kan is gewoon een leuk praatje om je één van die twee kampen te laten volgen. :D Ik heb het een tijd samen gevoerd en geen probleem.
S@ndr@
Zeer actief

dat is idd propaganda of voor de zekerheid, tja
er zijn wel meer van die dogma`s
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Mijn honden poepen max 1 x per dag en soms gewoon een dag niet. 3 x vind ik wel veel tenminste als ze dat hier ineens zouden doen.

Darmperforaties kan ik me voorstellen als je een zieke hond of een hond die nooit vlees gehad heeft ineens ribben of ander stukken bot geeft. Als die in geheel doorgeslikt worden en t maagzuur is te laag dan wordt t niet goed verteerd en gaan ze compleet de darmen door.
Maar niet een gezonde hond die vlees gewend is en/of botten gewend is.
Maar zeker niet van de miniscule gemalen botjes in lotgering. ;-)
Afbeelding
Klauw1980
Actief

3 is veel? Vond het wel meevallen, maar zal er eens op letten dan...

Ik zit nog steeds in de twijfelmodus over combi of alleen nog KVV.... helemaal als ik dan lees dat 3 x misschien wel wat te veel is haha
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Klauw1980 schreef:Eigenlijk vind ik het best lastig en irritant dat er zoveel verschillende dingen over gezegd worden :P
't Is net het echte leven.
lijn
Zeer actief
Mijn ras(sen): GBGV

Ongelezen bericht door lijn »

Hier krijgen ze ook gemengd. Gaat prima. Vedette was een moeilijke eter. We moesten vaak vlees weggooien omdat ze niet at. Alleen brokken at ze ook maar minimaal. De combi bleek het beste te werken ook qua ontlasting. Ik kreeg een paar weken terug op de hondenschool te horen dat Vedette niet voergericht was en niet gek op eten omdat ze gemengd voer krijgt. Ik hou mijn mond dan maar... Mijn dierenarts is ook niet voor vers voer. Nou ik wel en mijn honden ook :ok: niks meer aan doen.
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Darmperforaties nog wel
Darmperforaties? :denken: Ik zou ze eens even vragen of ze dat kunnen onderbouwen want daar geloof ik niks van. Hier gooi ik gewoon van alles door elkaar in de bak, zoals het mij uitkomt. Nog nooit last mee gehad in al die 20 jaar dat ik honden heb.
Klauw1980
Actief

Rosita Compagner schreef:
Klauw1980 schreef:Eigenlijk vind ik het best lastig en irritant dat er zoveel verschillende dingen over gezegd worden :P
't Is net het echte leven.
Ja nou he
Scheelt nogal als je iemand bent die het al langer doet of iemand bent die er net mee begint en dus nog geen ervaring/kennis heeft
Laatst gewijzigd door Klauw1980 op 15 jul 2014 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Inge O schreef:nooit friet met biefstuk eten hoor :neenee: .
Ik zei tegen die restauranthouder "Er moet wel 12 uur tussen zitten hoor. Heb je ook een krant?" :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Klauw1980
Actief

:D

Sja, maar je zult ze de kost geven die dat dus wel klakkeloos aannemen. Denk dat er ook best dierenartsen zijn die dit zeggen.

Als we het hier toch over brok en KVV hebben, zou het qua verdeling nog iets uitmaken? Ik geef 400 gram brok per dag en 400 gram KVV (om te beginnen, ik heb geen idee hoe ze het hier op doet, normaal kreeg ze 700 gram brok per dag en ze is niet te dik en niet te dun. Qua voedingsstoffen zou ze toch sowieso alles binnen moeten krijgen? (al kun je dat misschien ook moeilijk nagaan)
S@ndr@
Zeer actief

Godzij dank kun je dat niet nagaan, ik zie de pietlutten alweer topics openen, hoeveel van dit en hoeveel van dat, want t moet perfect, ik wil t aller, aller best voor mijn lieverdje :pffff:
gelukkig haalt een hond over t algemeen gewoon uit zijn voeding wat hij nodig heeft, tenzij hij echt 1 zijdig gevoerd wordt
Klauw1980
Actief

hehe ok
Dan zal ze er misschien eerder wat bij moeten hebben denk ik, ik zal op haar slanke lijn letten :P

En natuuuurlijk wil ik het allerbeste voor m'n tijger :I: :lol1:
S@ndr@
Zeer actief

ja uiteraard, ik dus niet denk ik - ik vind goed, goed genoeg, dus
ik gooi een litermaatje brok in de bak van de cane wattes en een paar handen voer in de snack bal van die kleine Yeti en t zal dan wel allemaal
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Inge O schreef:
lets have fun schreef:

Darmperforaties nog wel
Darmperforaties? :denken: Ik zou ze eens even vragen of ze dat kunnen onderbouwen want daar geloof ik niks van. Hier gooi ik gewoon van alles door elkaar in de bak, zoals het mij uitkomt. Nog nooit last mee gehad in al die 20 jaar dat ik honden heb.
weet jij met hoeveel darmperforaties jouw honden wel niet rondlopen :hmmm: ?
Jarenlang heb ik ze mishandeld zonder het zelf te weten :jank: We zijn gewoon door het oog van de naald gekropen :schrik: :schrik: :schrik: :schrik: :schrik:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”