Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

slim , maar hoe slim ?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Zoie
Zeer actief

slim , maar hoe slim ?

Ongelezen bericht door Zoie »

Vannacht gewerkt , en onze huiskat krabde aan de deur van de ruimte waar wij ( mijn collega's en ik ) zaten . Ik deed de deur open , maar de kat kwam niet binnen , liep daarintegen door de gang naar een tweede deur , en ging er voor staan . Ik opende ook die deur , keek even of hij in het halletje zou gaan willen liggen , maar hij liep door naar een derde deur , die ik ook voor hem opende . Toen liep hij naar buiten .

Blijkbaar ( bij navraag bleek hij ook wel eens via een andere uitgang dezelfde truc uit te halen ) is een kat in staat een mens in te schakelen om een vooraf bedachte redelijk complexe route mogelijk te maken . Een van mijn collega's merkte op dat de kat blijkbaar moest begrijpen dat wij hem begrijpen .

Ik denk dat dat verre van bewezen is , je kunt je gemakkelijk voorstellen dat een kat een vergelijkbare route zou nemen door niks anders te doen dan door op knoppen te drukken , of op bepaalde plekken te krabben . .En dit door toeval te ontdekken .

Toch vraag ik me wel eens af : als conditionering voldoende verklaring geeft voor soortgelijk gedrag , oftwel we hoeven er niet perse intelligentie van een hogere orde bij te halen , waarom zouden we dan perse willen uitsluiten dat het dier - in zekere zin - weet wat hij doet .

Dat is bij ons ook zo : ook al ben ik geconditioneerd op een bepaalde manier te reageren , dat wil niet zeggen dat mijn bewustzijn over dit gedrag volmaakt zwart is .

Het scheermes van Ockham wordt vaak als argument gebruikt om aan te geven dat de meest simpele verklaring de ware moet zijn . Maar als dat bij ons niet het laatste woord is , doen we dieren dan niet tekort als we het daar bij laten ?

Ik ben benieuwd hoe jullie dit zien .
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Re: slim , maar hoe slim ?

Ongelezen bericht door Jaap* »

Jullie hebben het lang niet druk genoeg :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Ja een kat is daartoe in staat.

hier in het hof een kat van een buurvrouw die ook weet wie van de buren hem gaat binnenlaten en wie niet... :lol1:
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Of een (halfwilde) kat die met zijn bazin in een verzorgingshuis komt wonen en heel snel leert dat als hij vriendelijk mauwt en zich laat aaien, dat iedereen deuren voor hem opendoet en aanbelt bij zijn bazin. Hij was gewend om te blazen en er vandoor te gaan. Toen dat niet meer werkte, moest hij wat nieuws verzinnen.
De automatische deur had hij helemaal zo door!
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Dit soort vraagstukken doet denken aan hoe er eerder tegen vrouwen werd aangekeken.
die konden niet logisch denken en die hadden geen ziel. Eerder dacht men dat dieren geen gevoel hadden dus dat hun reacties op pijn louter fysiek waren. Een vrijbrief om als proefdier te gebruiken. Honden kunnen geen kleuren zien, denkt men. Assumpties die voortkomen uit onwetendheid. Wel leuk om te blijven observeren. Wat ziet mijn kat als ze mij ziet? Ze herkent mij uit anderen op straat, vanaf een afstand, of als ik in de auto zit. Waaraan eigenlijk?
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Zoie schreef: Ik denk dat dat verre van bewezen is , je kunt je gemakkelijk voorstellen dat een kat een vergelijkbare route zou nemen door niks anders te doen dan door op knoppen te drukken , of op bepaalde plekken te krabben . .En dit door toeval te ontdekken .

Toch vraag ik me wel eens af : als conditionering voldoende verklaring geeft voor soortgelijk gedrag , oftwel we hoeven er niet perse intelligentie van een hogere orde bij te halen , waarom zouden we dan perse willen uitsluiten dat het dier - in zekere zin - weet wat hij doet .
Ramses heeft me ooit wakker gemaakt, moest achter hem aan naar de koelkast, daar ging hij voor zitten miauwen.
Toen ik die openmaakte (stond altijd alleen frisdrank en bier in dus niets waar hij wat aan zou hebben) kwam er een koud maar levend kitten uit.
Jaap*
Zeer actief

kooi schreef:Dit soort vraagstukken doet denken aan hoe er eerder tegen vrouwen werd aangekeken.
die konden niet logisch denken en die hadden geen ziel.
Voor de lieve vrede hebben we daar inderdaad wat toegegeven, maar de feiten blijven natuurlijk gewoon zoals ze zijn.
Eerder dacht men dat dieren geen gevoel hadden dus dat hun reacties op pijn louter fysiek waren. Een vrijbrief om als proefdier te gebruiken. Honden kunnen geen kleuren zien, denkt men. Assumpties die voortkomen uit onwetendheid. Wel leuk om te blijven observeren. Wat ziet mijn kat als ze mij ziet? Ze herkent mij uit anderen op straat, vanaf een afstand, of als ik in de auto zit. Waaraan eigenlijk?
Daarvoor mag je de beschouwing van dieren door mensen zoals Descartes danken. Die onder druk van de kerk, die ze de mogelijkheden gaf voor hun 'onderzoeken' en gefilosofeer, maar al te graag verklaarden dat dieren geen gevoelsleven kennen. Om zodoende de potentiele hemelvaarders gerust te kunnen stellen over vieze dieren in het hiernamaals.
dagmar88
Zeer actief

kooi schreef:Dit soort vraagstukken doet denken aan hoe er eerder tegen vrouwen werd aangekeken.
die konden niet logisch denken en die hadden geen ziel. Eerder dacht men dat dieren geen gevoel hadden dus dat hun reacties op pijn louter fysiek waren. Een vrijbrief om als proefdier te gebruiken. Honden kunnen geen kleuren zien, denkt men. Assumpties die voortkomen uit onwetendheid. Wel leuk om te blijven observeren. Wat ziet mijn kat als ze mij ziet? Ze herkent mij uit anderen op straat, vanaf een afstand, of als ik in de auto zit. Waaraan eigenlijk?
Niet meer :wink: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hond#Ogen
Al ben ik er nog steeds niet van overtuigd dat dit klopt.
Als je Charlie precies hetzelfde geeft in roze of rood en een andere kleur, wil ze de roze of rode.
Niko ziet paarse ballen sneller dan blauwe en gele.
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

dagmar88 schreef:
Zoie schreef: Ik denk dat dat verre van bewezen is , je kunt je gemakkelijk voorstellen dat een kat een vergelijkbare route zou nemen door niks anders te doen dan door op knoppen te drukken , of op bepaalde plekken te krabben . .En dit door toeval te ontdekken .

Ramses heeft me ooit wakker gemaakt, moest achter hem aan naar de koelkast, daar ging hij voor zitten miauwen.
Toen ik die openmaakte (stond altijd alleen frisdrank en bier in dus niets waar hij wat aan zou hebben) kwam er een koud maar levend kitten uit.
Wat ontroerend. Gelukkig dat het nog leefde.
dagmar88
Zeer actief

Sterre schreef: Wat ontroerend. Gelukkig dat het nog leefde.
:blauwoog: Kon mezelf wel voor m'n kop slaan. Poezeke is met de fles grootgebracht en Ramses was zijn surrogaat mama; die twee waren onafscheidelijk.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

dagmar88 schreef:
Niet meer :wink: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hond#Ogen
Al ben ik er nog steeds niet van overtuigd dat dit klopt.
Als je Charlie precies hetzelfde geeft in roze of rood en een andere kleur, wil ze de roze of rode.
Niko ziet paarse ballen sneller dan blauwe en gele.
Senghe wil alleen groene en gele knuffelbeesten, de rest raakt hij niet aan.
Afbeelding
Pemba
Zeer actief

Zo vraag ik me af of Senghe zo slim is of dat het gewoonte gedrag is.
Hij is stapelgek op mijn dochter. Die woont hier heel dicht bij en ze eet vaak hier in het weekend.
Dus als baasje de hele dag thuis is (weekend) komt mijn dochter en Senghe gaat tegen etenstijd echt heel waakzaam bij de deur zitten wachten tot ze komt.
Maar o wee als baasje de hele dag thuis is en ze komt niet. Dan is hij verschrikkelijk onrustig en veert bij elk geluidje overeind en vliegt naar de deur.
Tegen een uur of 7 heeft hij geaccepteerd dat ze niet komt en wordt weer rustiger.
De andere 2 honden snappen niet waar hij zich zo druk om maakt.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Pemba schreef: Senghe wil alleen groene en gele knuffelbeesten, de rest raakt hij niet aan.

:mrgreen: Er zijn dus meer van die mafketels. Geel zouden ze net als paars nauwelijks moeten zien volgens die theorie, en roze/rood nog minder.
Toch knap dat honden voor die kleuren dan een duidelijke voorkeur hebben :Q:
Sowieso vind ik het wel apart, dat ze een bepaalde kleur prefereren. Wat zou daar achter zitten?
j.werkman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Heidewachtel

Ongelezen bericht door j.werkman »

Herman verstopt onderweg regelmatig balletjes voor mij.Ik mag dan speuren. Liggen ze volgens hem gemakkelijk helpt hij niet. Heeft hij ze moeilijk verstopt, achter boom, in een kuiltje of in struiken en het lukt me niet, dan geeft hij een aanwijzing, wijst met de neus en doet een stapje achteruit. Is hij nou slim?
Jaap*
Zeer actief

j.werkman schreef:Herman verstopt onderweg regelmatig balletjes voor mij.Ik mag dan speuren. Liggen ze volgens hem gemakkelijk helpt hij niet. Heeft hij ze moeilijk verstopt, achter boom, in een kuiltje of in struiken en het lukt me niet, dan geeft hij een aanwijzing, wijst met de neus en doet een stapje achteruit. Is hij nou slim?
Ik zou hier graag Louis van Gaal citeren :mrgreen:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Jaap* schreef:
j.werkman schreef:Herman verstopt onderweg regelmatig balletjes voor mij.Ik mag dan speuren. Liggen ze volgens hem gemakkelijk helpt hij niet. Heeft hij ze moeilijk verstopt, achter boom, in een kuiltje of in struiken en het lukt me niet, dan geeft hij een aanwijzing, wijst met de neus en doet een stapje achteruit. Is hij nou slim?
Doe eens? :D

Ik vind het verhaal over Herman vooral leuk :D
Net zoals Gregor (teckel) zich zelf verstopte om dan ongeduldig te kijken of ik hem kon vinden :lol1:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:
Jaap* schreef:
Doe eens? :D
Is hij nou zo slim of ben ik nou zo dom :engel:

Felix is trouwens veel te onnozel om zich te verstoppen. Ik vind Herman en Gregor dus wél getuigen van een bepaalde vooropgezetheid, en dus slimheid.

Felix mag eigenlijk niet meer traplopen. Maar hij gaat al z'n hele leven naar boven als ik 's ochtends weg ga en mevrouw Jaap nog even blijft liggen.
Ik doe dus de deur naar de trap dicht als ik wegga.
Maar nu zijn Felix en ik al een hele tijd in een wedstrijd verwikkeld waarbij het zijn doel is om boven te zijn voordat ik eraan denk om de deur dicht te doen.
Dat heeft erin geresulteerd dat Felix tegenwoordig vanaf een uur of half zes boven ligt te slapen :pffff:
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Een vorige kat van mij kon liegen. Serieus waar.
Die lag altijd op het aanrecht (onder de warme lamp) te pitten als we weg waren.
Als ik dan thuis kwam, zag ik hem door het keukenraam liggen, de rotzak.
Maar als ik binnen kwam, lag hij daar niet meer. Dan lag hij in de woonkamer op de bank. Diep in slaap.
Zodra we daar waren deed hij zijn ogen los, keek verbaasd (Hé, zijn jullie al thuis, ik had niks gehoord), rekte zich uit en gaapte eens flink :LOL:

En om te kunnen liegen, moet je heel wat denkvermogen hebben.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Pemba
Zeer actief

Inge O schreef:
Miranda schreef:deed hij zijn ogen los
huhhhh :schrik: :LOL: !!
Tja, oosten van het land :LOL:
Afbeelding
Kipper
Zeer actief
Mijn ras(sen): dwerg-pincher, australian cattle-dog, border collie x australian cattle-dog en een mechelse herder
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Kipper »

Grappige beesten!
Onze kat had er een handje van om buiten onder het raam van mijn zoontje te gaan staan miauwen en op de ramen te krabbelen.
Met als gevolg, kindje wakker, mama eruit en naar beneden, beneden even mauwen en hup naar binnen en eten.
Ik kwam daar achter toen ik vanwege een verbouwing tijdelijk in die kamer sliep.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Kipper schreef:Grappige beesten!
Onze kat had er een handje van om buiten onder het raam van mijn zoontje te gaan staan miauwen en op de ramen te krabbelen.
Met als gevolg, kindje wakker, mama eruit en naar beneden, beneden even mauwen en hup naar binnen en eten.
Ik kwam daar achter toen ik vanwege een verbouwing tijdelijk in die kamer sliep.
Whahaha :LOL: . En jij maar denken, wat wordt mijn zoontje toch altijd vroeg wakker :scratch: ?
dagmar88
Zeer actief

Inge O schreef:
dagmar88 schreef:
Pemba schreef: Senghe wil alleen groene en gele knuffelbeesten, de rest raakt hij niet aan.

:mrgreen: Er zijn dus meer van die mafketels. Geel zouden ze net als paars nauwelijks moeten zien volgens die theorie, en roze/rood nog minder.
Toch knap dat honden voor die kleuren dan een duidelijke voorkeur hebben :Q:
Sowieso vind ik het wel apart, dat ze een bepaalde kleur prefereren. Wat zou daar achter zitten?
geel zien ze wel hoor en wat de kleuren betreft die ze anders zien dan wij : dan kunnen ze net zo goed een voorkeur voor dat 'anders' hebben hè :mrgreen: .
:LOL: Die gele chinees.

Maar volgens die plaatjes zou Charlie roze als blauw moeten zien en Niko zijn paarse en blauwe bal niet kunnen onderscheiden.
Jaap*
Zeer actief

Miranda schreef:Een vorige kat van mij kon liegen. Serieus waar.
Die lag altijd op het aanrecht (onder de warme lamp) te pitten als we weg waren.
Als ik dan thuis kwam, zag ik hem door het keukenraam liggen, de rotzak.
Maar als ik binnen kwam, lag hij daar niet meer. Dan lag hij in de woonkamer op de bank. Diep in slaap.
Zodra we daar waren deed hij zijn ogen los, keek verbaasd (Hé, zijn jullie al thuis, ik had niks gehoord), rekte zich uit en gaapte eens flink :LOL:

En om te kunnen liegen, moet je heel wat denkvermogen hebben.
Afbeelding

:lol1: :lol1: :lol1:
dagmar88
Zeer actief

Ik hoor Charlie vaak van tafel springen, om haar 5 seconden later prinsheerlijk slapend op haar plaats terug te vinden.
Met één open oog en een voorzichtig kwispeltje.
Soms ben ik net op tijd om haar te betrappen, dan doet ze net of ze zelf ook niet weet hoe ze daar kwam :mrgreen:
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Pemba schreef:
Inge O schreef:
:LOL: Tsja, Sallander, hè :mrgreen:
Deuren en ramen zet ik ook los :lol1:
And few will ever climb
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Miranda schreef:
Pemba schreef:
Inge O schreef:
:LOL: Tsja, Sallander, hè :mrgreen:
Deuren en ramen zet ik ook los :lol1:
Hopeloos dit :ugh: .
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Inge O schreef:ja, oké, maar losse ogen :80: :Q: ?
Uh-huh.
Ik heb trouwens - es wie spiek - mijn ogen ook los :lol1:
And few will ever climb
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

dagmar88 schreef:Ik hoor Charlie vaak van tafel springen, om haar 5 seconden later prinsheerlijk slapend op haar plaats terug te vinden.
Met één open oog en een voorzichtig kwispeltje.
Soms ben ik net op tijd om haar te betrappen, dan doet ze net of ze zelf ook niet weet hoe ze daar kwam :mrgreen:
Mijn nicht had een Cocker die verzot was op eten, hij kon dan ook alle kasten openmaken. Op een gegeven moment kwamen ze erachter dat hij ook trommels open kon maken.
Ze kwam thuis en meneer lag in zijn mand, net te doen alsof hij in diepe slaap was, alleen zag zijn bek er wat anders uit dan normaal. Een beetje opgezet van alle drop die hij in zijn bek bleek te hebben :hmmm: .
Als mijn nicht deed alsof niet keek, dan was hij druk aan het kauwen, maar zo gauw ze hem aankeek, lag meneer weer te 'slapen' :lol1: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Hahahaha meer verhalen, meer!
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Eens een hond gehad waarbij je makkelijk kon controleren of hij wel echt pijn aan zijn linker poot had. Gewoon even aandacht schenken aan de rechter poot en meneer liep met díe poot mank (of andersom) :F: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”