Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wondermiddel?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Wondermiddel?

Ongelezen bericht door Liesbeth »

alm@ schreef:
ranetje schreef:
alm@ schreef:Ik denk dat een hond met een snuitje om dondersgoed weet dat ie niet kan bijten en zich daarom gedeisd houdt. Ik kan mij totaal niet voorstellen dat een hond met een snuitje om zich veilig voelt.
Dat denk ik ook :ok:

Daarom zat dat hondje van TS ook meteen onder tafel toen hij thuis kwam en daar iemand zag waarmee het contact niet zo best is.
Ook dat heeft dus niets te maken met een gevoel van veiligheid.
Eerder (nog meer?) onzekerheid.
Mogelijk ook de reden van het blaffen en eventueel bijten.
Dat kan heel goed. Ik denk zelfs dat het gebruik van een snuitje de eigenaar zélf een gevoel van zekerheid en veiligheid geeft :wink:
Ik denk dat ook en daar is op zich niets mis mee, nmm. Als de eigenaar zekerder is, is dat ook goed voor de hond.
En wat mij betreft is er ook niet veel mis om een muilkorf o.i.d. als trainingsmiddel in te zetten om ongewenst gedrag te veranderen naar gewenst gedrag. Maar dan ben ik wel van mening dat je goed over dat hulpmiddel moet nadenken. Een snuitje lijkt mij ook niet het geëigende middel hiervoor :neenee: .

Ja zo'n ding lijkt minder erg doordat het er zacht uitziet, maar als je verder nadenkt, is het lang zo diervriendelijk niet. Net zoals een anti-blafband met citronella diervriendelijker lijkt dan een met een stroomstootje. Het tegendeel is echter waar.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Re: Wondermiddel?

Ongelezen bericht door gyanty »

Ja, ik ken het effect van een snuitje. Onze terrier had die ook wel eens om. Echter nooit een hele tijd en geen hele wandeling. Wel als er een binnenwedstrijd behendigheid was en we in de rij stonden voor de start (en dat deed ik dus zo kort mogelijk) op een klein oppervlak. Daarbuiten had hij hem niet om, alleen die paar minuten voor de start. Ja hij waagde het niet eens om uit te halen en stond heel gedwee.

Verder alleen bij de dierenarts en aanvankelijk bij de trimster. WE zijn echter wel bewust gaan trainen, zodat het ook zonder kan. Dat vraag wel wat investering en niet gewoon omdoen en gaan. Alsnog heeft de hond sturing nodig in wat goed is en wat jij wil. Niet de band alleen zijn werk gaan doen, maar alles dus goed markeren en benadrukken. Anders zal het diertje altijd met de band moeten blijven lopen.

En hoe je het ook wend of keert. Met dit weer is het niet geschikt voor een wandeling, Dus op dit moment is het niet diervriendelijk. Als je het dan wil, dan lekker in de winter ofzo. Maar ik vermoed dat het snuitje en het gedwee zijn mogelijk ook hetzelfde effect zou kunnen hebben bij een halti of gentleleader. Ook iets wat over de snuit loopt. Ook iets wat meer controle geeft, wat dus van beide kanten zou kunnen werken. Echter kan de hond wel hijgen met deze temperaturen. Leg je hand maar eens om de snuit. Mogelijk krijg je zelfde gedweë houding.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”