Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup blaft en hapt naar dochter van 15

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Re: Pup blaft en hapt naar dochter van 15

Ongelezen bericht door renee-uk »

Belle schreef:
Rea schreef:Je hebt een pb over puppenles.
Wij geven wel puppenles tijdens de zomermaanden. Juist omdat de meeste andere scholen een zomer/vakantie hebben.
Loop maar een keer binnen.
:ok:
oh dat is inderdaad heel fijn.
van mij ook een :ok:

en ts, pak je kans ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Zijn jullie zelf opgegroeid met honden of hebben jullie eerder honden gehad?
Want het lijkt mij dat er een beetje onbeholpen op de hond gereageerd wordt en dat het gedrag onbewust wordt uitgelokt. Ik denk dat jullie al veel baat zouden hebben bij iemand met ervaring met honden die even bij jullie over de vloer komt om te kijken hoe de omgang is. Misschien een oproepje op het forum zetten? Er woont vast wel iemand bij jullie in de buurt die even wil komen kijken.
Afbeelding
Inger1993
Actief
Mijn ras(sen): Jack Russell en een Shiba Inu x Keeshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inger1993 »

Beste TS,

Ik denk dat de oorzaak te vinden is in jullie houding en energie.
Je dochter klinkt wat onzeker, en dit benoemde je zelf ook door de faalangst die ze heeft.
Een hond pakt die energie op, en dat bedoelde de hondenschool waarschijnlijk ook met dat de pup jullie dochter als mede pup.
De energie die ze uitstraalt is de energie van een pup: Onzeker, speels en en af en toe paniekerig.

De energie die je als eigenaar uitstraalt versterkt de energie van de hond.
Dus als je op hetzelfde energie level als de hond zit, kun je je voorstellen dat de hond alleen maar bijteriger en speelser wordt.

Jullie als ouders zijn waarschijnlijk juist steeds gefrustreerder als jullie pup weer hetzelfde vervelende gedrag vertoont.
En frustratie is altijd de verkeerde energie om uit te werken.

Onze pup van 5 maanden heeft ook wat aandachtspuntjes, maar nu we geleerd hebben om kalm en rustig te blijven gaat onze pup echt met grote sprongen vooruit.
Het is heel lastig, zeker als er paniek of onzekerheid in het spel is maar zorg dat jullie jezelf vermannen en rustig, kalm en assertief zijn.
Dan weet ik zeker dat het snel beter gaat.

p.s. en vergeet niet dat de pup PAS 3 maanden oud is.
Jullie hebben de pup pas een maandje....
Het opvoeden kost de eerste 6 maanden gewoon ontzettend veel tijd en geduld!
ursula66
Actief
Mijn ras(sen): Labradoodle

Ongelezen bericht door ursula66 »

Contact gehad met Rhea.
We gaan het proberen met de bench op momenten dat dochter thuis komt en ga proberen er wat relaxter in te gaan staan.

Iemand vroeg of we opgegroeid zijn met honden en dat is inderdaad niet het geval. Misschien dat we daarom niet altijd het goede doen, maar in elk geval wel met de beste bedoeling.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

ursula66 schreef:Contact gehad met Rhea.
We gaan het proberen met de bench op momenten dat dochter thuis komt en ga proberen er wat relaxter in te gaan staan.

Iemand vroeg of we opgegroeid zijn met honden en dat is inderdaad niet het geval. Misschien dat we daarom niet altijd het goede doen, maar in elk geval wel met de beste bedoeling.
En wat zijn jullie plannen nu qua lessen?
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

ursula66 schreef: Iemand vroeg of we opgegroeid zijn met honden en dat is inderdaad niet het geval. Misschien dat we daarom niet altijd het goede doen, maar in elk geval wel met de beste bedoeling.
Daarom is het handig dat er iemand even mee kijkt ;) want dingen die voor hondenmensen heel vanzelfsprekend worden gedaan (of niet worden gedaan), is voor jou misschien onbekend en daardoor wordt het ook niet vermeld in dit topic.
Dat kan al liggen in de manier hoe tegen de hond gesproken wordt, zoiets simpels. Als je wat eenvoudige tips op maat krijgt, zul je waarschijnlijk erg snel resultaat zien. Want ik kan me niet voorstellen dat zo'n doodle zo moeilijk te handelen is. De doodles die ik ken zijn heel leerbaar en goed op te voeden.

En de meeste mensen op dit forum zijn toegewijd met honden bezig en zouden in ruil voor een kop koffie in de tuin best even bij je langs willen komen.
Afbeelding
ursula66
Actief

Zamunda schreef:

Maandagavond gaan we!
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

ursula66 schreef:
Zamunda schreef:

Maandagavond gaan we!
Ha, super :E: ! Dat gaat jullie echt heel veel helpen, veel plezier :ok: .
Inger1993
Actief
Contacteer:

Vind het al super dat jullie hulp vragen hier!
Het is een kwestie van leren... en dat is het met elke nieuwe hond weer ;)
MBJ
Actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 3

Pup blaft en hapt naar dochter van 15

Ongelezen bericht door MBJ »

Mijn oudste hapte als pupje ook naar mijn jongere zusje, zij was toen 13 jaar. Als ze even alleen met Mexx was, dan ging hij meteen happen en springen, zijn toen ook broeken gesneuveld. Dat hebben we opgelost door hem een time-out te geven op de gang ( daar staat niets). En we lieten hem in eerste instantie niet alleen met mijn zusje dan moest hij gewoon even in de bench. Het was gelukkig bij hem snel opgelost.

Veel succes maar gaat vast helemaal goed komen !
ursula66
Actief

Voordat dochter thuis zou komen uit school is pup flink moe gemaakt met het uitlaten, daarna drinken en in de bench.
Toen dochter thuis kwam en wij in de tuin gingen zitten, gilde ze wel een kwartier lang. Daarna heeft dochter haar uit de bench gehaald, en is ze naar buiten gelopen zonder iets te zeggen.
Marley liep rustig mee en is onder de tuinbank gaan liggen slapen.
Net, na het eten, toen dochter even met haar wilde spelen (zonder druk te doen of een gilstem op te zetten) werd de pup toch weer bijterig maar liet zich goed afleiden met een speeltje.
Vooralsnog lijkt het dus te werken. Maar ik zal maar niet te vroeg juichen... :F:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

:E:
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

ursula66 schreef:Voordat dochter thuis zou komen uit school is pup flink moe gemaakt met het uitlaten, daarna drinken en in de bench.
Toen dochter thuis kwam en wij in de tuin gingen zitten, gilde ze wel een kwartier lang. Daarna heeft dochter haar uit de bench gehaald, en is ze naar buiten gelopen zonder iets te zeggen.
Net, na het eten, toen dochter even met haar wilde spelen (zonder druk te doen of een gilstem op te zetten) werd de pup toch weer bijterig maar liet zich goed afleiden met een speeltje.
Vooralsnog lijkt het dus te werken. Maar ik zal maar niet te vroeg juichen... :F:
:ok: Gewoon vol houden. Marley zal zeker nog wel eens eea uitproberen, maar dit is een goede stap. Goed gedaan :E: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
renee-uk
Zeer actief

ik zou vooral heel rustige spelletjes spelen.
kan je dochter niet met de clicker wat oefeningetjes met haar doen, is ze toch met haar hondje bezig en hondje wordt niet weer druk.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
ursula66
Actief

Clicker? Naam weleens voorbij zien komen maar weet (nog) niet wat het is. FF Googelen straks ;)
Afbeelding
Inger1993
Actief
Contacteer:

Een clicker is een manier om je hondje te belonen met gedragsoefeningen ;)
Een simpel click vervangt het uitbundige goedzo en braaf waar sommige hondjes te druk van worden....
renee-uk
Zeer actief

Inger1993 schreef:Een clicker is een manier om je hondje te belonen met gedragsoefeningen ;)
Een simpel click vervangt het uitbundige goedzo en braaf waar sommige hondjes te druk van worden....
nee de klik is het teken dat je hond laat zien wat je wil zien, de beloning geef je na de click.
timing is belangrijk, maar omdat de klik -in tegenstelling tot je stem- altijd hetzelfde klinkt en na wat training ook heel goed te timen is, is clickeren heel duidelijk voor hondjes en over het algemeen vinden ze het vanwege het ontbreken van druk en de redelijk vele beloningen ook leuk om te doen.
het is prima manier om met je hondje bezig te zijn en een band te kweken.
Afbeelding

ursula66
Actief

Klinkt goed. Moet toch een andere riem gaan kopen voor de cursus, zal meteen eens kijken.
En wat gaat erin, wat je wil of is daar iets speciaals voor?
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

ursula66 schreef:Klinkt goed. Moet toch een andere riem gaan kopen voor de cursus, zal meteen eens kijken.
En wat gaat erin, wat je wil of is daar iets speciaals voor?
er gaat niks in, het is een klein apparaatje dat een klikgeluid maakt, net zoiets als die metalen kikkertjes die je vroeger had.
er zijn een hoop you tube fimpjes over te vinden, maar ik weet niet welke ik zou moeten aanraden.
maar er is er vast wel iemand die je daar een link van kan geven.
anders vraag je het maandag even na bij rea, die kan het je vast ook uitleggen ;)
Afbeelding

iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik heb pups gehad en die hapten uit speelsheid ook naar mij. En ik greep ze terug met mijn handen. Zij doen dat nu eenmaal met de bek, omdat ze geen handjes hebben, en ik doe dat nu eenmaal met de handen omdat ik een mens ben. Het is spel. Ik maak het niet groter dan dat het is. En ik speel graag dus aan mij hebben ze een hele goeie. Ik heb me over het gebijt van pups dus nooit druk gemaakt, ik heb het ook nooit afgeleerd. Sterker nog, ik ging mee in het spel.

Dat bijten ging uiteindelijk desondanks over, want het is toch typisch puppie gedrag. Later happen honden ook nog wel eens uit speelsheid, maar de scherpe puppietandjes zijn dan weg, en ze hebben beter geleerd hun kracht te doseren. Want het ligt écht niet in hun bedoeling om gemeen te zijn.

Ik zou me er dus echt niet druk om maken. Ik zou lekker met de hond gaan spelen.
Het is jammer dat mensen tegenwoordig een hond geen hond meer laten zijn. Ze begrijpen ze gewoon niet.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

renee-uk schreef:
Inger1993 schreef:Een clicker is een manier om je hondje te belonen met gedragsoefeningen ;)
nee de klik is het teken dat je hond laat zien wat je wil zien, de beloning geef je na de click.
timing is belangrijk, maar omdat de klik -in tegenstelling tot je stem- altijd hetzelfde klinkt en na wat training ook heel goed te timen is, is clickeren heel duidelijk voor hondjes en over het algemeen vinden ze het vanwege het ontbreken van druk en de redelijk vele beloningen ook leuk om te doen.
het is prima manier om met je hondje bezig te zijn en een band te kweken.
Eens met Renée. Bovendien worden hondjes heel moe van nadenken en bij clickeroefeningetjes moeten ze veel nadenken. Een paar minuutjes per 'sessie' is dan ook ruim voldoende voor zo'n jong hondje.
Liesbeth schreef:
ursula66 schreef:Voordat dochter thuis zou komen uit school is pup flink moe gemaakt met het uitlaten, daarna drinken en in de bench.
:ok: Gewoon vol houden. Marley zal zeker nog wel eens eea uitproberen, maar dit is een goede stap. Goed gedaan :E: .
Dat dus, volhouden!
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

iones schreef:Ik heb pups gehad en die hapten uit speelsheid ook naar mij. En ik greep ze terug met mijn handen. Zij doen dat nu eenmaal met de bek, omdat ze geen handjes hebben, en ik doe dat nu eenmaal met de handen omdat ik een mens ben. Het is spel. Ik maak het niet groter dan dat het is.
Je heb bijten en bijten. Af en toe een beetje happen is nog wel leuk, maar een pup die constant in je handen en kleding hangt en alles ook nog aan flarden trekt, is echt niet leuk meer. Bij mij mogen pups ook in mijn handen bijten, maar wel tot op zekere hoogte.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Inger1993
Actief
Contacteer:

Ooh haha dan is het ons op onze vorige hondenschool verkeerd verteld :o.
Agh... we zijn daar toch weg!

Is het vandaag weer goed gegaan??
ursula66
Actief

Ja, ging ook vandaag weer 'goed'.
Wel nog van die buien gehad, ondanks het in de bench zetten op de eerder genoemde momenten, maar doordat wij rustiger reageren, laat ze zich wel iets makkelijker afleiden.

Vandaag hebben we haar meegenomen naar Eindhoven, naar een skatehal, maar dat was eigenlijk zo warm dat we haar er achteraf geen plezier mee hebben gedaan denk ik.
Het was bloedheet in de auto, ondanks de open ramen en de koelelementen onder de handdoek waar ze op kon liggen.
In de hal was het ook warm, maar wel te doen. Veel aandacht gekregen en daar is ze dol op.
Wel ligt ze sinds we terug zijn te slapen, en heeft zelfs nog een hele tijd in haar eentje onder de tuintafel gelegen terwijl wij binnen zaten.
(Normaal loopt ze zelfs mee naar de keuken om daar 20 seconden te gaan liggen terwijl ik bv drinken pak, om daarna weer mee terug te lopen en weer te gaan slapen.)

Morgen bij de Action zo'n zwembadschelp gaan halen, kan ze afentoe effe lekker spetteren.

Dank je, Heavy. Zal het eens bekijken.
Afbeelding
ursula66
Actief

Zo meteen gaat dochter met pup naar hun eerste training, ben benieuwd.
Afbeelding
ursula66
Actief

Indy is dus met Marley naar de hondenschool geweest.
Het was goed gegaan zei ze.
'Oh, luisterde ze dan??'
'Neuh, maar dat deden die andere honden ook niet.'

:goeie: :LOL:
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

ursula66 schreef:Indy is dus met Marley naar de hondenschool geweest.
'Oh, luisterde ze dan??'

:E: Goed voor haar dus! :D Ik vind het een goed antwoord :LOL:
renee-uk
Zeer actief

ja ik ook eigenlijk ;)
Afbeelding

Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

ursula66 schreef:Indy is dus met Marley naar de hondenschool geweest.
'Oh, luisterde ze dan??'

Mooi zo, prima antwoord. Leert ze meteen dat zij niet de enige is die met een hond zit die niet (meteen) luistert. Maar ook dat ze ziet dat er nog veel te leren valt en dat ze niet alleen staat :ok: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
ursula66
Actief

Omdat ik er al vanuit ging dat de hond niet zo goed zou gaan luisteren en ik bang was dat dochter zich enorm opgelaten zou kunnen gaan voelen, had ik met mijn man afgesproken dat als zij niet meer wilde hij niet aan zou dringen of dwingen maar het van haar over zou nemen zodat ze geen aversie tegen de trainingen zou gaan krijgen.
Maar dat bleek niet nodig te zijn geweest.
Een teken dat de sfeer heel ongedwongen was en zij zich op haar gemak voelde.
Complimentje dus voor de hondenschool van Rea :)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”