Het is maar een gedachte, maar roep je hem niet juist toch in situaties die toch te lastig zijn op dit moment? Een stapje terug doen in de training is het eerste wat ik zelf zou doen, dus echt alleen oefenen in makkelijke situaties een paar dagen en daarna weer opbouwen.
Snuffelen bij een lekker geurtje, dat kan op dit moment net te moeilijk zijn. Bij mijn hond moest ik ook echt feeling krijgen met wanneer ik haar wel of niet moet roepen om succes te hebben. Als ik al twijfel, dan roep ik dus niet maar haal ik haar op als dat nodig is.
En bij mijn hond maakte het ook veel uit hoe vaak ik oefende. Eigenlijk was 1 tot 3 keer per lange wandeling meer dan genoeg.
Misschien kan je ook afwisseling maken in de commando's om het voor je hond spannend en afwisselend te houden? Dus wat Lisanne ook al eerder noemde. Ik heb bijvoorbeeld een commando voor rechtsomkeert maken, of eentje om naar rechts of naar links af te slaan. Of inderdaad 'kijk eens!' of ergens heen wijzen en 'zoek' naar brokjes die ik daar heb neergelegd. Zo hou je het ook leuk en uitdagend denk ik naast alle andere spelletjes.
Ik zorg bijvoorbeeld ook dat na een 'hier' vaak iets leuks volgt: samen een stukje oprennen, even worstelen, bal gooien, koekjesfestijn, etc etc... Dus niet alleen om aan te lijnen of na de 'hier' weer gewoon verder te lopen.
Zorgen voor veel leuke successen is denk ik het beste wat je kan doen, naast het voorkomen van roepen in situaties waarin je hond toch niet luistert. Ik heb ook wel eens dagen dat ik er zelf niet bij ben met mijn hoofd, of dat ik veel pijn heb, nu weet ik dat ik dan ook niet moet 'proberen' om dingen te oefenen want dan vindt ze baasje toch veel minder interessant dan de omgeving. Dus dan voorkom ik dat ze niet luistert door een makkelijke wandelroute te doen waar ik haar niet hoef te roepen, of gewoon een keertje aan de lange lijn weer.
Succes met oefenen, alle inzet zal zich wel uitbetalen hoor, een jaar geleden zag ik het somber in vanwege haar jagen, en nu denk ik wel eens 'goh, over een jaar kan ze misschien echt overal wel los!'.