Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hierkomen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Re: Hierkomen

Ongelezen bericht door renee-uk »

Kirra schreef:
renee-uk schreef:
alm@ schreef:
Kirra schreef:
Ik zou de hond inderdaad ophalen als hij niet luistert naar "hier".
Als de hond toestaat dat je hem ophaalt, zou ik niet corrigeren. Gewoon stukje aanlijnen en op een makkelijker stuk of na wat aandachtsoefeningen weer proberen.
Mocht het een structureel probleem worden, dus niet omdat de situatie nog te moeilijk was, zou ik wel kunnen gaan nadenken over duidelijk maken dat dat niet de bedoeling is. Want dan wordt er gewoon een loopje met je genomen.
Wat ik overigens NIET zou accepteren is mij proberen te ontwijken als ik de hond op ga halen.
Maar als je hond niet (vlot genoeg) luistert naar 'hier' wordt er toch uberhaupt een loopje met je genomen of ben ik nou gek? En dan nogmaals heb ik het niet over een hond die het nog moet leren maar een hond die héél goed weet wat 'hier' betekent.
ophalen en aanlijnen op zo'n moment is toch al een correctie?
ik doe dat veel liever dan ophalen en uitfoeteren, ik heb liever een hond die (vermenselijkt) denkt 'oh ja, dat mag niet', dan een hond die bang voor me wordt als ie me aan ziet komen.
maar het zal ook aan de hond in kwestie liggen, de een is wat sneller onder de indruk dan de ander.
Was dat aan mij bedoelt? Op dat ik niet wil dat ze me ontwijkt als ik haar ophaal?
Ik ben het absoluut eens dat ophalen en aanlijnen een correctie is, maar dat lukt toch niet als je je hond niet te pakken krijgt? Dan is het geen correctie meer, maar een spelletje....
Ik heb het ook niet over uitfoeteren. Gewoon blijven staan dat is alles. Daarna besteed ik er ook geen aandacht meer aan.
nee aan alma ;)
ik ben het met jou eens, zou het ook zo doen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Kirra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Kirra »

nee aan alma ;)
Ah, ik snapte jouw reactie niet helemaal op de quote van alma. Ik zie nu dat het meer gaat over dingen die eerder gezegd zijn.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Kirra schreef:
nee aan alma ;)
Ah, ik snapte jouw reactie niet helemaal op de quote van alma. Ik zie nu dat het meer gaat over dingen die eerder gezegd zijn.
was meer een combintie van beide ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

renee-uk schreef:
alm@ schreef:
Kirra schreef:
Ik zou de hond inderdaad ophalen als hij niet luistert naar "hier".
Als de hond toestaat dat je hem ophaalt, zou ik niet corrigeren. Gewoon stukje aanlijnen en op een makkelijker stuk of na wat aandachtsoefeningen weer proberen.
Mocht het een structureel probleem worden, dus niet omdat de situatie nog te moeilijk was, zou ik wel kunnen gaan nadenken over duidelijk maken dat dat niet de bedoeling is. Want dan wordt er gewoon een loopje met je genomen.
Wat ik overigens NIET zou accepteren is mij proberen te ontwijken als ik de hond op ga halen.
Maar als je hond niet (vlot genoeg) luistert naar 'hier' wordt er toch uberhaupt een loopje met je genomen of ben ik nou gek? En dan nogmaals heb ik het niet over een hond die het nog moet leren maar een hond die héél goed weet wat 'hier' betekent.
ophalen en aanlijnen op zo'n moment is toch al een correctie?
ik doe dat veel liever dan ophalen en uitfoeteren, ik heb liever een hond die (vermenselijkt) denkt 'oh ja, dat mag niet', dan een hond die bang voor me wordt als ie me aan ziet komen.
maar het zal ook aan de hond in kwestie liggen, de een is wat sneller onder de indruk dan de ander.
In feite wel. Maar het meteen hierkomen vind ik heel belangrijk en daarom maak ik er de enkele keer dat dat niet goed gaat er zo'n issue van. Bang voor mij zijn heb ik nog nooit meegemaakt, wél onder de indruk en dat is mijn opzet ook. Ik geef mijn honden veel vrijheid maar er zijn 3 dingen waarin ik heel streng ben en dat is hierkomen, wachten en doorlopen. En het ligt ook inderdaad aan de hond. Bij Reina kan ik dat doen, ik ken haar door en door en weet precies wat ik kan doen om haar weer even bij de les te halen. Bij Rock was dat ook zo. Biko is veel gevoeliger, erg snel onder de indruk en we zijn nog steeds bezig een goede band op te bouwen dus daar houd ik rekening mee :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”