Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vraagje over roedel

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Baily

vraagje over roedel

Ongelezen bericht door Baily »

mijn roedel bestaat uit roedelleidster Balou, 11 maanden en een pittige tante. Dino staat onder haar, is een reu van 9 maanden en dan Beer 14 maanden.

Beer en Dino zijn er nog niet helemaal uit wat plaats betreft in de roedel.

Zou het meer evenwicht brengen als er een hond bij zou komen en wat voor hond zou ik dan moeten zoeken. Pup, oudere hond, teef, reu, dominant of onderdanig type? Wat denken jullie.

Of zou het juist nog meer onrust brengen.

Deze vraag is theoretisch . Ben nog niet echt bezig om er nog een andere hond bij te zoeken. Maar soms vraag je je af wat beter zou zijn.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Het is beter afstand in leeftijd te hebben in een roedel. Je hebt je honden allemaal erg dicht op elkaar zitten wat problemen kan geven.
Ik zou er dus ook niet over piekeren er nog een jonge hond tussen te zetten.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Baily

Eline* schreef:Het is beter afstand in leeftijd te hebben in een roedel. Je hebt je honden allemaal erg dicht op elkaar zitten wat problemen kan geven.
Ik zou er dus ook niet over piekeren er nog een jonge hond tussen te zetten.
Ik denk ook dat ik wat jonge honden betreft met opvoeden en zo wel aan m'n max zit. Ik red het wel maar je moet af en toe echt creatief zijn hoor.

Zou een oudere hond rust kunnen brengen. Balou is trouwens wel een echte roedelleidster, dus daar ontbreekt het niet aan. Maar het kan nog steeds veranderen onderling natuurlijk omdat ze nog zo jong zijn.
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ik heb net voor mijn verjaardag een heel leuk boekje gekregen over het hebben van een 'multi dog household'. Het heet Feeling Outnumbered? How to Manage and Enjoy Your Multi-Dog Household en is geschreven door Karen B. London en Patricia B. McConnell. Er staat een aantal heel handige tips in, o.a. zorg dat je je honden individueel goed onder appel krijgt. Train en wandel veel alleen met ze, is het advies.

Het uitgangspunt voor rust in de roedel is dat jij de baas bent (de alfapositie inneemt) en dat er geen betapositie bestaat. De honden staan allemaal aanzienlijk lager in rang dan jij. Als je dat hebt bereikt is het niet meer heel erg belangrijk wie van de honden de baas is. Hoe jij de baas wordt op een leuke en vriendelijke manier wordt ook uitgelegd.

Afbeelding
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

sypke schreef: Het uitgangspunt voor rust in de roedel is dat jij de baas bent (de alfapositie inneemt) en dat er geen betapositie bestaat. De honden staan allemaal aanzienlijk lager in rang dan jij. Als je dat hebt bereikt is het niet meer heel erg belangrijk wie van de honden de baas is.
hm. totdat je een keertje de honden alleen thuis laat.
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

linlin schreef:
sypke schreef: Het uitgangspunt voor rust in de roedel is dat jij de baas bent (de alfapositie inneemt) en dat er geen betapositie bestaat. De honden staan allemaal aanzienlijk lager in rang dan jij. Als je dat hebt bereikt is het niet meer heel erg belangrijk wie van de honden de baas is.
hm. totdat je een keertje de honden alleen thuis laat.
dat is wel een goeie. het boekje is bedoeld voor 'normale' hondenhuishoudens zonder grote, permanante conflicten of honden met echt probleemgedrag. het is bedoeld voor de gemiddelde hondeneigenaar die iets meer rust in de roedel wil creeren. maar er kan natuurlijk altijd wat mis gaan.

amerikanen zijn er sowieso erg voor dat honden in de bench gaan als je er niet bent. dat zal - denk ik - ook hun advies wel zijn om knokpartijen te voorkomen als je weg bent. of separeren in aparte ruimtes.
Baily

sypke schreef:Ik heb net voor mijn verjaardag een heel leuk boekje gekregen over het hebben van een 'multi dog household'. Het heet Feeling Outnumbered? How to Manage and Enjoy Your Multi-Dog Household en is geschreven door Karen B. London en Patricia B. McConnell. Er staat een aantal heel handige tips in, o.a. zorg dat je je honden individueel goed onder appel krijgt. Train en wandel veel alleen met ze, is het advies.

Het uitgangspunt voor rust in de roedel is dat jij de baas bent (de alfapositie inneemt) en dat er geen betapositie bestaat. De honden staan allemaal aanzienlijk lager in rang dan jij. Als je dat hebt bereikt is het niet meer heel erg belangrijk wie van de honden de baas is. Hoe jij de baas wordt op een leuke en vriendelijke manier wordt ook uitgelegd.

Afbeelding
Dat lijkt me een heel leuk boek, ik ga het zeker lezen. Bedankt voor de tip. Op het moment gaat het hier gelukkig weer wat beter tussen de twee reuen. De jongste viel nogal uit tegen de andere en die is juist zo lief. Ik werd er een beetje chagarijnig van. Maar nu weet hij als ik zeg "lopen" als hij gaat lopen imponeren dat hij op moet houden. Hij loopt dan weg en ik prijs hem heel erg. Komt dan helemaal blij naar me toe lopen en het conflict is over. Als het gewoon iets tussen de twee honden is laat ik het wel begaan, maar iedere keer als de ene reu aandacht kreeg van mij werd het knokken omdat de andere dit niet accepteerde. Dus dan grijp ik in. Verder niet.

Nou opletten natuurlijk dat hij het niet gaat doen om mijn aandacht te krijgen, maar voorlopig gaat het weer goed. Wat ook heeft geholpen denk ik is dat ik hem ook weer los laat in het bos. Hij werd nogal pissig dat de andere twee los liepen en hij kon net niet mee rennen. Hij is nogal wegloperig naar leuke andere honden. Maar ik kan hem altijd wel weer terug halen of hij komt zelf weer terug, dus ik probeer me zelf wat rustiger te gedragen ten opzichte van hem. Mijn hart zit wel in mijn keel hoor, maar ik laat het niet merken, roep hem niet en loop door. Hij moet op mij gaan letten in plaats van ik op hem. :pffff: :mrgreen:
MissTique
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door MissTique »

Nee ik zou er ook zeker geen vierde bij nemen hoor... 8O
Afbeelding
Baily

MissTique schreef:Nee ik zou er ook zeker geen vierde bij nemen hoor... 8O
Nee, daar zijn ook niet echt plannen voor.... :mrgreen: ....maar ik vroeg me af omdat ze allemaal zo jong zijn of een oudere hond iets uit zou kunnen maken voor de roedel op zich. Maar het loopt hier verder goed maar zoals je begrijpt best wel druk, omdat ook elke hond apart z'n aandacht en tijd krijgt. Net als dat ze alleen als hond zouden zijn. Je kunt niet alledrie tegelijk trainen. Spelen met drie tegelijk lukt nu wel...... :mrgreen: En door het bos lopen met alledrie nu ook 8O , hoewel het voor mijzelf nog niet helemaal rustgevend is. :mrgreen: Maar dat komt wel weer. Maar ze zijn ook heel vaak leuk aan het spelen met z'n drietjes. Het is zo leuk dat te zien. De jongste is hier ook pas drie maanden dus alles heeft ook tijd nodig, en nu merk je dat ze echt bij elkaar gaan horen.

Maar ik ben zelf nogal bang uit gevallen als ze uit het zicht zijn, wat haast nooit gebeurt. Dus daar moet ik gewoon zelf wat meer vertrouwen in krijgen, ze lopen alleen los waar het helemaal geen kwaad kan. En ze komen als ik roep. Alleen Dino vind andere honden erg leuk en wil dan nog wel eens met iemand meelopen. Dat is eigenlijk het enige op het moment waar ik zelf problemen mee heb. Opvoeden blijf je toch altijd, dat geeft ook niet.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”