Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Reageren op buurhonden, Update 12-08

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Reageren op buurhonden, Update 12-08

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Toch maar even kijken of iemand nog een tip heeft voor ons. Tessa is enorm vooruit gegaan de laatste anderhalf jaar. In plaats van uitvallen negeert ze nu meestal de andere hond. Heel fijn dus! Toch hebben we in huis nog twee dingen. Als er mensen met honden langslopen, gaat ze blaffen. In principe doe ik daar twee verschillende dingen mee, óf de gordijnen zitten dicht als ik geen tijd heb om op tijd in te grijpen of niet thuis ben, óf ze mag niet uit het raam kijken. Dan roepen we haar dus al weg als ze naar het raam toe loopt. Op zo'n moment is ze nog bereikbaar en kan ik haar belonen voor het weglopen, zodra ik haar wegroep als ik iemand zie lopen, ben ik natuurlijk al te laat. Ze stopt dan wel met blaffen, maar gaat piepen en joelen en daar doet Tay dan wel aan mee. ;) Dit is vervelend, maar op zich mee te leven. Als iemand nog een tip heeft, dan is dat natuurlijk welkom!

Maar onze buren hebben drie honden waar Tessa het bloed wel van kan drinken. Op zich ook nog geen probleem, omdat we gewoon heel erg goed uitkijken wanneer zij buiten het hek lopen. Alleen slaan deze honden aan bij voorbijgangers en dat is best vaak. Op zo'n moment gaat Tessa door het lint, ze gaat terug blaffen. Alleen waar de buurhonden weer stoppen als de voorbijganger weg is, blijft Tessa hangen in het geblaf. Als zij binnen ligt en de buurhonden geven één kik, vliegt ze naar buiten om ze uit te kafferen. Als de deur dicht zit, vliegt ze binnen heen en weer al blaffend. Om haar daar uit te krijgen, moeten we een flinke strenge stem opzetten of haar bij het hek vandaan halen. Het gaat wel heel langzaam vooruit. Er komen steeds vaker momenten dat we op tijd zijn met ingrijpen, dat wil zeggen als de buurhonden gaan blaffen zeggen we meteen: 'Tessa, dénk erom!' De ene keer blijft ze dan bij ons, maar moppert enorm en haar lijf staat vol spanning, de andere keer vliegt ze alsnog door.

Haar erbij vandaan halen willen we eigenlijk niet meer, want ondanks dat ze nooit geslagen, geschopt of iets anders is bij het blaffen, krimpt ze wel in elkaar. De strenge commando's hebben volgens mij ook weinig zin. Ze stopt misschien iets eerder, maar het is natuurlijk achteraf. En als wij er niet bij zijn, kan het zijn dat ze in het gestreste gedoe en dus geblaf blijft hangen. Niet fijn voor haar dus. Het is ook erger in tijden dat zij sowieso wat gespannener is, met vuurwerk, als er werklui om ons huis lopen enzovoorts. Het lijkt alsof ze die spanning dan afreageert, maar dat zal vermenselijken zijn.

We hebben al wel het een en ander geprobeerd en als het er nooit uitgaat is het jammer, maar misschien hebben jullie nog een idee waar wij niet aan gedacht hebben.
Laatst gewijzigd door TessaThomas op 12 aug 2014 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Reageren op buurhonden

Ongelezen bericht door ranetje »

Misschien een heel gek idee.................
Wel eens aan counter conditioning gedacht?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
TessaThomas
Zeer actief

ranetje schreef:Misschien een heel gek idee.................
Wel eens aan counter conditioning gedacht?
Ja, haar vuurwerkangst is daar een stuk minder van geworden, dus heb ik het daarna doorgevoerd. Maar hierbij werkt het niet, of ik doe het niet goed. Ze likt ook de slagroom niet van haar lippen, dat haalt ze van haar lippen af met haar poten. Pas minuten later, als de honden allang stil zijn gaat ze een keer wat oplikken, terwijl ik normaal op moet passen als ik de dop van de bus af haal om niet over haar te vallen. Andere soorten snoep/voer waar ze normaal een moord voor doet, pakt ze ook niet aan. Ik denk dat ik zelf iets niet goed doe. Nu vind ik het ook lastig, want eigenlijk moet ik Tay dan opsluiten, maar dit gebeurt de hele dag door. (Tay wil namelijk wel de slagroom of het voer, want die reageert niet op die honden. Alleen krijgt hij vreselijk op zijn donder als hij aan haar zit of te dicht bij komt op zo'n moment) Misschien heb ik ook te snel opgegeven hoor, maar na anderhalve maand een hond die nog steeds pas minuten later wat op at / likte heb ik het eigenlijk opzij geschoven. Ik heb het trouwens binnen gedaan, omdat ik zelf vind dat ze daar iets bereikbaarder is.

Ik kan het natuurlijk altijd weer gaan doen, maar dan moet ik wel even zeker weten dat het gewoon mijn eigen fout was. ;)

Zou jij kunnen vertellen hoe en waar jij het aan zou pakken? En er zijn ook momenten dat die honden blaffen als wij niet thuis zijn. Dus binnen houden en daar beginnen, buiten houden en daar beginnen? Hoelang doorgaan met gewoon strooien/spuiten als ze het pas veel later aanpakt en daar geen vooruitgang in zit enzovoorts?
ranetje
Zeer actief

In dit geval van een afstand advies geven durf ik niet zo goed :wink:

Mogelijk is een spuitbus net niet handig in dit geval omdat dat ook nog een geluid geeft dat haar verder kan opwinden?
Je zou in ieder geval wel sterk geurend en heel lekkere dingen moeten hebben.
En misschien kom je verder als je haar in zit kunt krijgen en dan een constante stroom kleine hapjes kan voeren?
Misschien tijdelijk in huis halsband met een kort lijntje er aan zodat ze wat gemakkelijker op een plek te houden is en in zit te zetten is.
Dan hoef je Tay ook niet weg te sluiten en kan je hem tussendoor ook wat lekkers toewerpen :wink:

Ik gooi mijn gedachten maar "in de groep".
Misschien kan je er iets uit halen wat werkzaam zou kunnen zijn, of kan je er op doorborduren en voor jullie iets werkbaars knutselen :U:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik heb een -niet hetzelfde maar misschien toch vergelijkbaar- probleem met rita en stoppende pakjespostbussen en postbodes.
riet wil niet dat er iemand aan de deur komt en als ze ook maar denkt, met die busjes dus en de postbode, dat dat gaat gebeuren slaat ze op tilt en gaat hysterisch bij de deur staan blaffen.

ik heb het eerst op de normale manieren geprobeerd: bedanken en klaar, verbieden al dan niet met boze stem, maar dat hielp geen klap dus daar ben ik mee gestopt.
toen ben ik begonnen met haar bij me te roepen en te belonen voor het komen en dat werkt, na een jaar waarin ik soms best de handdoek in de ring had willen gooien omdat ik nauwelijks verbetering zag, inmiddels 8 van de 10 keer en ik heb hoop dat die 2 overblijvende keren ook zullen gaaan verdwijnen.

ze mag aanslaan van me, maar niet in hysterie vervallen, dus na de eerste blaffen roep ik haar bij me en krijgt ze een koekje voor het komen.
in het begin moest ik haar wel weghalen bij de deur en beloonde ik het laatste stukje komen, nu komt ze als ik roep.

het is misschien niet de beste oplossing, maar als niks helpt blijf je toch zoeken naar iets dat dat wel doet en voor rietje werkt het, al duurde het echt heel lang voor het dubbeltje viel ;)
misschien dat je zoiets bij tessa ook kunt proberen?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
TessaThomas
Zeer actief

Heel erg bedankt voor het meedenken! Daarom zet ik het hier ook neer, Ranetje! Vanaf een afstand is het natuurlijk ook heel moeilijk.

Ik denk dat ik er inderdaad, weer, een halsband met een kort lijntje omdoe. Dan moet ik alleen opletten of ik haar niet nog gestrester maak als ik haar aan de riem wil vast pakken. Misschien dan even tijdelijk een iets langere riem er aan, zodat ik minder op haar af hoef te stappen. In zit krijg ik haar niet op zo'n moment, maar als ik haar bij me kan houden, dan kan ze ook blijven staan. Pot en koelkast vol lekkere dingen staan hier altijd klaar, omdat er regelmatig vuurwerk afgestoken wordt. (en we Tay aan het leren zijn wanneer hij 'genoeg' gewaakt heeft)

Nu moet ik wel zeggen dat ze, buiten het huis en de tuin, wel zo goed als gestopt is met reageren op die honden en wel voer aanneemt. Poging 2 dus!
TessaThomas
Zeer actief

Renee, dat is inderdaad een goede. Ik ga nog één keer een aantal weken/maanden cc proberen en anders jouw manier proberen. Het liefste zou ik hebben dat er helemaal niet meer op reageert, omdat het gewoon heel vaak gebeurt op een dag. Maar dat is ook wel weer veel gevraagd.

Dank jullie wel. Soms word ik er zelf een beetje onzeker van, ik vind haar toch erg lastig. Maar maandag heeft ze voor het eerst in drie jaar echt met ons gespeeld. Normaal rende ze alleen rondjes en als ze een speeltje had, peerde ze hem. Ze kwam ze telkens terug met spelbuigingen, wilde ze stoeien en was ze echt heel blij. Dan weten we gelukkig dat we het ook nog goed doen en ze toch elke keer dingen bijleert en zich steeds beter voelt.
ranetje
Zeer actief

Die spelbuigingen..
Daar kan je dan zo enorm blij van worden :D :I:

En ik vind het prachtig dat buiten eigen huis en tuin haar reacties zo enorm verbeterd zijn :ok:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

TessaThomas schreef: Het liefste zou ik hebben dat er helemaal niet meer op reageert, omdat het gewoon heel vaak gebeurt op een dag. Maar dat is ook wel weer veel gevraagd.
ik snap je hoor en ik heb hetzelfde gevoel.
dat idiote gegil elke keer als er een pakjesbus stopt buiten, en dat gebeurt nogal eens vaak aangezien ik niet de enige in dit stuk straat ben die on line bestelt, gaat door merg en been en mijn haar gaat er van overeind staan ;)
maar ik ben toch heel blij dat het op deze manier wat in de hand te houden is en er zit wel degelijk verschil tussen een hond die even aanslaat of een hysterisch doorblaffende hond, vooral met zo'n schel geluid als rita produceert.

jullie zijn wel goed bezig met tessa hoor en hebben al zoveel veranderd aan haar gedrag.
misschien moet je alle rare dingen die je er al uitgekregen hebt voor jezelf eens opschrijven, kun je het teruglezen als je weer eens onzeker wordt en denkt dat er niks veranderd is ;)

veel succes met deze aanpak, ik duim dat het gaat helpen!
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ik zat ook direct te denken aan counter conditioning.

Wat er mijns inziens 'fout' gaat is de afstand tot de trigger. Normaal gesproken neem je die afstand tot de trigger waar je hond nog voer aanneemt. Het lijkt erop dat de afstand voor Tessa te klein is.
In dit geval is dat lastig, omdat de geluiden nou eenmaal in je eigen huis doordringen. Maar misschien kun je op het moment dat ze getriggerd wordt toch eens kijken of afstand haar bereikbaarder maakt. Meenemen naar de hal en deur dicht, of desnoods naar buiten lopen met haar? Bijkomend voordeel is dat je, zonder dat je Tay actief wegsluit, toch alleen met Tessa bent.
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Hoi hoi,

Heb je er wel eens over gedacht de eigenaar van buurthonden aan te spreken en probleem voor te leggen.
Je zou dus samen kunnen gaan lopen één aan de ene kant van de straat en één aan de andere kant.
Dit vaker doen en proberen afstand te verkleinen.
Grote kans dat honden minder fel op elkaar worden.
Dinos kan rottweiler wel opvreten zo lijkt het als hij achter het hek zit en rottweiler gaat tekeer eveneens de bouvier van andere buren.
Na overleg en goed kijken naar lichaamstaal honden zelfs los gelaten en niets aan de hand reu/reu.
Let op dat je wel zeker van je zaak bent voor je ze los laat, en adviseer eerst geregeld aan de riem samen te lopen.
ranetje
Zeer actief

Ik heb dat heel vroeger gedaan met mijn reu en de reu van de buren.
We hebben heerlijk samen gewandeld.
En toen we weer thuis kwamen vraten ze elkaar weer op. :schrik:
Territoriumstrijd :wink:
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

ranetje schreef:Ik heb dat heel vroeger gedaan met mijn reu en de reu van de buren.
Dat heb ik hier ook. Overbuurvrouw kan rustig binnenkomen met haar boerenfoxje, niks aan de hand. Maar als Reina en de boerenfox elkaar horen, schelden ze elkaar verrot :mrgreen:
Afbeelding
Dinos

ranetje schreef:Ik heb dat heel vroeger gedaan met mijn reu en de reu van de buren.
Daar heb je helemaal gelijk in dit los je niet met 3 x wandelen op, Wel zal de felheid stukken minder worden en hond van t.s niet meer zolang blijven hangen in gedrag, want het is immers een bekende hond geworden en geen bedreiging meer.
Maar ik volg heel nieuwschierig andere optie,s hier.
T.s hoop dat je een goede manier aangegeven krijgt die bij jou en hond past.
ranetje
Zeer actief

Dinos schreef:
Daar heb je helemaal gelijk in dit los je niet met 3 x wandelen op, Wel zal de felheid stukken minder worden en hond van t.s niet meer zolang blijven hangen in gedrag, want het is immers een bekende hond geworden en geen bedreiging meer.
Maar ik volg heel nieuwschierig andere optie,s hier.
T.s hoop dat je een goede manier aangegeven krijgt die bij jou en hond past.
Uiteraard. :ok:
De woede werd in de loop van de jaren alleen maar groter :wink:
Niet in het bos, wel op de aan elkaar grenzende tuinpaden.

Het is te proberen hoor.
Ik zeg niet dat het nooit lukt.

Al geloof ik niet dat Tessa tegenover niet één maar drie buurhonden tot rust kan komen.
Zeker niet als die drie ook zo veel blaffen.

Het enige voordeel voor TS is dat van die buren weinig klachten zullen komen over geblaf (hoop ik?) :tongue:
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief

Ze klagen inderdaad nooit! :D En komen netjes melden als Tessa een keer doordraait als wij er niet zijn. En ze houden hun honden in de gaten, in het begin liepen die nog wel eens los in de poort, maar omdat Tessa door de schutting probeert te komen, doen ze dat niet meer. De andere buren klagen ook niet, dat zijn oma en oom van mijn vriend.

Dinos: vanaf het moment dat wij hier kwamen wonen hebben we veel samen gelopen, hebben ze met z'n 4en gespeeld (nouja, Tessa met één, de andere twee liepen er gewoon bij) en toch begon ze in huis en tuin te reageren op ze. Daarna is ze een keer op één van de honden geklapt en ging ze ook heel fel reageren buiten de tuin. Weer een paar keer getraind met eerst op afstand. Als ik haar ver weg van huis tegen kom is er geen probleem. Pas zodra ik de poort in loop raakt ze al wat gespannen en in de tuin en het huis is het weer mis.
Dinos

TessaThomas schreef:Ze klagen inderdaad nooit! :D En komen netjes melden als Tessa een keer doordraait als wij er niet zijn. En ze houden hun honden in de gaten, in het begin liepen die nog wel eens los in de poort, maar omdat Tessa door de schutting probeert te komen, doen ze dat niet meer. De andere buren klagen ook niet, dat zijn oma en oom van mijn vriend.

Dinos: vanaf het moment dat wij hier kwamen wonen hebben we veel samen gelopen, hebben ze met z'n 4en gespeeld (nouja, Tessa met één, de andere twee liepen er gewoon bij) en toch begon ze in huis en tuin te reageren op ze. Daarna is ze een keer op één van de honden geklapt en ging ze ook heel fel reageren buiten de tuin. Weer een paar keer getraind met eerst op afstand. Als ik haar ver weg van huis tegen kom is er geen probleem. Pas zodra ik de poort in loop raakt ze al wat gespannen en in de tuin en het huis is het weer mis.

Wat je zou kunnen proberen is samen naar buiten lopen en iets lekkers geeft als ze zich gedraagt en als ze stil is.
TessaThomas
Zeer actief

Met een andere hond had ik dat nog geprobeerd, met Tessa niet. Dat is ondertussen echt vragen om serieuze problemen. We hebben het nog wel een aantal keer geprobeerd, maar ze neemt geen eten aan en de poort is te klein om haar op haar gemak mee te nemen. Ze kan dan niet genoeg afstand nemen en dan is aanval toch nog steeds de beste verdediging, helemaal bij deze honden. Zo ben ik zelf een paar keer gebeten door haar. Ik ben blij dat ze eindelijk normaal over straat kan, dus zulke dingen doen we niet meer. Dat is één van de dingen waar wij van afgesproken hebben dat het nu goed genoeg is. Het is nogal een stresskip en wij hebben heel lang gezegd dat we haar bloot moesten stellen aan alle dingen waar ze van over de zeik ging. Het werd er niet leuker van, voor haar niet en voor ons niet. Sinds we hebben besloten dat ze die dingen dus niet meer hoeft, is ze veel losser geworden en veel minder gestresst.

Maar wel lief dat je meedenkt! Er zit nogal een geschiedenis aan haar en we hebben heel hard aan van alles gewerkt en toen gezegd dat het zo goed was buitenshuis.
Zamunda
Zeer actief

Begrijp ik uit je bovenstaande post dat je altijd door de poort moet als je met de honden naar buiten wilt? Dus onderstaande kun je niet uitvoeren?
Zamunda schreef:Maar misschien kun je op het moment dat ze getriggerd wordt toch eens kijken of afstand haar bereikbaarder maakt. Meenemen naar de hal en deur dicht, of desnoods naar buiten lopen met haar? Bijkomend voordeel is dat je, zonder dat je Tay actief wegsluit, toch alleen met Tessa bent.
TessaThomas
Zeer actief

Zamunda schreef:Begrijp ik uit je bovenstaande post dat je altijd door de poort moet als je met de honden naar buiten wilt? Dus onderstaande kun je niet uitvoeren?
Zamunda schreef:Maar misschien kun je op het moment dat ze getriggerd wordt toch eens kijken of afstand haar bereikbaarder maakt. Meenemen naar de hal en deur dicht, of desnoods naar buiten lopen met haar? Bijkomend voordeel is dat je, zonder dat je Tay actief wegsluit, toch alleen met Tessa bent.
Nee, ik kan wel door de voordeur, maar ga altijd door de poort. De auto staat naast het huis, dus als ik haar uit ga laten is het sneller door de poort, dan door de voordeur. Maar vandaag heb ik haar de hele dag met een jogginglijn aan mij vastgebonden, omdat er werklui waren en ze dus niet los kon. Als ze dan wilde reageren kon ik rustig weglopen en ondertussen strooien. Bij de voordeur ging ze snuffelen dus was ze al wat bereikbaarder, eten deed ze nog niet, maar ze rook er in ieder geval aan, dat is alvast iets.
Zamunda
Zeer actief

TessaThomas schreef:
Zamunda schreef:Begrijp ik uit je bovenstaande post dat je altijd door de poort moet als je met de honden naar buiten wilt? Dus onderstaande kun je niet uitvoeren?
Nee, ik kan wel door de voordeur, maar ga altijd door de poort. De auto staat naast het huis, dus als ik haar uit ga laten is het sneller door de poort, dan door de voordeur. Maar vandaag heb ik haar de hele dag met een jogginglijn aan mij vastgebonden, omdat er werklui waren en ze dus niet los kon. Als ze dan wilde reageren kon ik rustig weglopen en ondertussen strooien. Bij de voordeur ging ze snuffelen dus was ze al wat bereikbaarder, eten deed ze nog niet, maar ze rook er in ieder geval aan, dat is alvast iets.
Mooi :ok: .
ranetje
Zeer actief

TessaThomas schreef:Nee, ik kan wel door de voordeur, maar ga altijd door de poort. De auto staat naast het huis, dus als ik haar uit ga laten is het sneller door de poort, dan door de voordeur. Maar vandaag heb ik haar de hele dag met een jogginglijn aan mij vastgebonden, omdat er werklui waren en ze dus niet los kon. Als ze dan wilde reageren kon ik rustig weglopen en ondertussen strooien. Bij de voordeur ging ze snuffelen dus was ze al wat bereikbaarder, eten deed ze nog niet, maar ze rook er in ieder geval aan, dat is alvast iets.
Hee wat een verandering al :ok:
Dat geeft goede moed.
Misschien helemaal niet zo'n gek idee dat aan jou vastgebonden zijn.
Voor zover jij dat aankan zonder gek te worden :wink: :engel:
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief

Re: Reageren op buurhonden, Update 12-08

Nadat Tessa en Tay aan de knok gingen om het rondgestrooide voer (nog nooit gedaan, Tessa corrigeerde Tay nogal hard en die pikte dat niet) zijn we over gestapt naar simpelweg haar helemaal de hemel in prijzen als de buurhonden blaffen. En dan maakt het niet uit wat zij doet. Tenminste, de eerste paar dagen liepen we rustig naar achteren, riepen vrolijk haar naam en gingen dan gezellig uit ons dak als ze 1 seconde de aandacht aan ons gaf. Dat zorgt er nu voor dat ze of een paar blafjes geeft en daarna helemaal blij naar binnen rent en snel kalmeert of alleen overeind komt en bij ons blijft staan. Ze reageert natuurlijk nog wel continu, maar op dit moment iets minder hysterisch. Geen idee of het een slim idee was, maar ze lijkt er goed op te reageren. :)

Ze lijkt sowieso een stuk rustiger in haar koppie, ze is ineens gaan spelen na 3 jaar en doet dat nu elke dag wel een keer. Of het met elkaar te maken heeft weet ik niet, maar ze lijkt een stuk beter in haar vel te zitten.
ranetje
Zeer actief

Re: Reageren op buurhonden, Update 12-08

TessaThomas schreef:Nadat Tessa en Tay aan de knok gingen om het rondgestrooide voer (nog nooit gedaan, Tessa corrigeerde Tay nogal hard en die pikte dat niet) zijn we over gestapt naar simpelweg haar helemaal de hemel in prijzen als de buurhonden blaffen. En dan maakt het niet uit wat zij doet. Tenminste, de eerste paar dagen liepen we rustig naar achteren, riepen vrolijk haar naam en gingen dan gezellig uit ons dak als ze 1 seconde de aandacht aan ons gaf. Dat zorgt er nu voor dat ze of een paar blafjes geeft en daarna helemaal blij naar binnen rent en snel kalmeert of alleen overeind komt en bij ons blijft staan. Ze reageert natuurlijk nog wel continu, maar op dit moment iets minder hysterisch. Geen idee of het een slim idee was, maar ze lijkt er goed op te reageren. :)

Ze lijkt sowieso een stuk rustiger in haar koppie, ze is ineens gaan spelen na 3 jaar en doet dat nu elke dag wel een keer. Of het met elkaar te maken heeft weet ik niet, maar ze lijkt een stuk beter in haar vel te zitten.
Dat is in ieder geval dikke winst :D
Ik denk dat je helemaal geen slechte oplossing hebt gekozen :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”