Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Niet onder de indruk en aandacht

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Niet onder de indruk en aandacht

Ongelezen bericht door Judith »

Ik heb met Dux momenteel 2 dingen waar ik mee zit. Meer omdat ik wil weten wat de toekomst mij gaat brengen (misschien ben in te zwartkijkerig, maar ik heb liever dat het allemaal mee valt dan dat het tegenvalt).

Dux is vanaf het begin af aan al niet onder de indruk van andere honden. Hij loopt overal parmantig op af met een staart omhoog en gaat als een volleerd volwassen hond aan de hond snuffelen, soms bij echt grote honden en honden met een bepaald air over zich kwispelt hij wat lager en heeft hij zijn oren in de nek.
Als een hond gromt of snauwt schrikt hij wel en loopt hij weg, maar heel vaak wilt hij toch nog even terug. Met name kleinere honden kunnen van zich af snauwen tot ze een ons wegen, hij blijft er op af gaan. Hij denkt joepie leuk spelen.. :ugh:
Ik haal hem overigens dan uit de situatie want ik wil dat niet hebben! Er zijn tot nu toe 3 honden geweest die hem hebben "gecorrigeerd". Een ervan heeft hem echt op de rug gelegd, de rest heeft hem duidelijk gemaakt dat hij NU moest kappen. Wat hij dan ook wel deed.
Ik kwam vandaag een pup tegen van Dux zijn leeftijd, ook een reu (x DH). Deze hond ging bij het zien van andere honden al op de rug liggen. Dux is echt nog nooit onder de indruk geweest en heeft dan ook nog nooit zich op zijn rug geworpen of "onderdanig" gedrag vertoont.
Kan ik hiermee concluderen dat hij een grotere kans heeft op minder sociaal gedrag (met name naar andere reuen)? Of zit ik mij weer eens zorgen te maken om niets en zie ik beren op de weg die er totaal niet zijn.

Het andere is aandacht op straat. Als hij andere honden/mensen ziet wil hij erop af. Maar nu komt het gekke, wij zijn al 3x op het strand geweest, zoals je weet zijn daar mensen en honden. Op het strand bleef hij onzettend braaf bij ons, hij rende niet naar voorbij lopende mensen, niet naar voorbij lopende honden, ging niet buurten bij andere mensen enz. Maar op straat, moet hij naar andere mensen toe. En dit is iets wat ik echt al vanaf dag 1 train, maar er zit geen verschil in. ALsof hij de link tussen mens/hond en koekje niet ziet?
Iemand tips?
Schiet me maar af op mijn onzekere gedrag, ik hoop gewoon dat ik de opvoeding van Dux net zo goed doe als Dana. :piew:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Niet onder de indruk en aandacht

Ongelezen bericht door ranetje »

Judith schreef:Ik heb met Dux momenteel 2 dingen waar ik mee zit. Meer omdat ik wil weten wat de toekomst mij gaat brengen (misschien ben in te zwartkijkerig, maar ik heb liever dat het allemaal mee valt dan dat het tegenvalt).

Dux is vanaf het begin af aan al niet onder de indruk van andere honden. Hij loopt overal parmantig op af met een staart omhoog en gaat als een volleerd volwassen hond aan de hond snuffelen, soms bij echt grote honden en honden met een bepaald air over zich kwispelt hij wat lager en heeft hij zijn oren in de nek.
Als een hond gromt of snauwt schrikt hij wel en loopt hij weg, maar heel vaak wilt hij toch nog even terug. Met name kleinere honden kunnen van zich af snauwen tot ze een ons wegen, hij blijft er op af gaan. Hij denkt joepie leuk spelen.. :ugh:
Ik haal hem overigens dan uit de situatie want ik wil dat niet hebben! Er zijn tot nu toe 3 honden geweest die hem hebben "gecorrigeerd". Een ervan heeft hem echt op de rug gelegd, de rest heeft hem duidelijk gemaakt dat hij NU moest kappen. Wat hij dan ook wel deed.
Ik kwam vandaag een pup tegen van Dux zijn leeftijd, ook een reu (x DH). Deze hond ging bij het zien van andere honden al op de rug liggen. Dux is echt nog nooit onder de indruk geweest en heeft dan ook nog nooit zich op zijn rug geworpen of "onderdanig" gedrag vertoont.
Kan ik hiermee concluderen dat hij een grotere kans heeft op minder sociaal gedrag (met name naar andere reuen)? Of zit ik mij weer eens zorgen te maken om niets en zie ik beren op de weg die er totaal niet zijn.
Nee dat lijkt me een onjuiste conclusie.

Dat afsnauwen moet ook wel een beetje met overtuiging gebeuren :wink:
Als hij jou in je gezicht likt en je zegt wat aarzelend "foei stoute jongen" kwispelt hij er vast ook nog een lik achteraan :lol1:

Is het niet handiger om hem te leren dat hij alleen met jouw toestemming ergens op af mag gaan?
Het andere is aandacht op straat. Als hij andere honden/mensen ziet wil hij erop af. Maar nu komt het gekke, wij zijn al 3x op het strand geweest, zoals je weet zijn daar mensen en honden. Op het strand bleef hij onzettend braaf bij ons, hij rende niet naar voorbij lopende mensen, niet naar voorbij lopende honden, ging niet buurten bij andere mensen enz. Maar op straat, moet hij naar andere mensen toe. En dit is iets wat ik echt al vanaf dag 1 train, maar er zit geen verschil in. ALsof hij de link tussen mens/hond en koekje niet ziet?
Iemand tips?
Schiet me maar af op mijn onzekere gedrag, ik hoop gewoon dat ik de opvoeding van Dux net zo goed doe als Dana. :piew:
Strand is niet bekend?
In dat geval heb je als pup alle reden om te zorgen dat je de baas niet uit het oog verliest.
Mooie gelegenheid om te tonen dat je het heel prettig vindt dat hij zijn aandacht op jou richt :ok:

Hoe oud is Dux nu, want ik kan dat niet vinden.
Als ik zoek op jouw naam en op Dux komt er zelfs geen een topic tevoorschijn, ook dit topic niet. :denken:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Judith »

ranetje schreef:
Judith schreef:Ik heb met Dux momenteel 2 dingen waar ik mee zit. Meer omdat ik wil weten wat de toekomst mij gaat brengen (misschien ben in te zwartkijkerig, maar ik heb liever dat het allemaal mee valt dan dat het tegenvalt).

Nee dat lijkt me een onjuiste conclusie.

Dat afsnauwen moet ook wel een beetje met overtuiging gebeuren :wink:
Als hij jou in je gezicht likt en je zegt wat aarzelend "foei stoute jongen" kwispelt hij er vast ook nog een lik achteraan :lol1:

Is het niet handiger om hem te leren dat hij alleen met jouw toestemming ergens op af mag gaan?
Iemand tips?
Strand is niet bekend?
In dat geval heb je als pup alle reden om te zorgen dat je de baas niet uit het oog verliest.
Mooie gelegenheid om te tonen dat je het heel prettig vindt dat hij zijn aandacht op jou richt :ok:

Hoe oud is Dux nu, want ik kan dat niet vinden.
Als ik zoek op jouw naam en op Dux komt er zelfs geen een topic tevoorschijn, ook dit topic niet. :denken:
Dux is inmiddels 16 weken oud. De reden dat je niets kan vinden is omdat het een zoekwoord is van 3 letters en dat pakt hij niet...
Strand was voor hem inderdaad onbekend, maar hij was daar zo ontspannen, ja hij vond het interessant en ging gewoon op een afstandje zitten kijken zonder dat we hem tegen hielden. We hebben hem de hemel ingeprezen en hebben lekker gekroeld met hem.

Met het spelen is het inderdaad dat ik bepaal of hij er op af mag, ik ben bezig met andere honden negeren. (dit heb ik ook geleerd met Dana die vond het namelijk nodig om op een hond af te rennen die 100 meter verder liep..)
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ranetje schreef: Als ik zoek op jouw naam en op Dux komt er zelfs geen een topic tevoorschijn, ook dit topic niet. :denken:
dat is omdat de zoekmachine niet werkt bij een opdracht met drie letters, heel vervelend :S:

oh, judith zei dat ook al :oeps:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik denk dat het strand inderdaad de onbekende ruimte is wat hem goed op jou doet letten.
En daarbij merk ik vaak aan honden dat als er heeeel veel te zien is ze juist ook opletten, een soort van: "er is teveel om uit te kiezen en er zijn teveel prikkels dus ik reageer maar even nergens op" en dan letten ze automatisch meer op jou.

Wat je verder beschrijft over zijn gedrag naar andere honden herken ik heel erg van Jones.
Maar Jones is inmiddels 25 weken en die begint echt totaal bij te draaien.
Ineens kan hij heus heel veel respect tonen, hij wordt veel voorzichtiger in ontmoetingen en ik merk dat hij echt de hondentaal goed leert begrijpen.
Inmiddels vertoont hij echt harstikke goed en respectvol hondengedrag naar andere honden, dat had ik 10 weken geleden nooit gedacht.
Ik zou dus zeker wel blijven begeleiden (dit heb ik ook veel gedaan) maar ik denk zeker niet dat je nu al kunt stellen dat hij moeilijk zou gaan worden met andere honden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Dat niet op de rug gaan liggen zegt volgens mij verder niet zo veel.
Mila was best een verlegen pupje en maakte altijd voorzichtig en beleefd contact, maar is ook nooit op haar rug gaan liggen voor een andere hond.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Judith schreef: Dux is inmiddels 16 weken oud. De reden dat je niets kan vinden is omdat het een zoekwoord is van 3 letters en dat pakt hij niet...
Strand was voor hem inderdaad onbekend, maar hij was daar zo ontspannen, ja hij vond het interessant en ging gewoon op een afstandje zitten kijken zonder dat we hem tegen hielden. We hebben hem de hemel ingeprezen en hebben lekker gekroeld met hem.

Met het spelen is het inderdaad dat ik bepaal of hij er op af mag, ik ben bezig met andere honden negeren. (dit heb ik ook geleerd met Dana die vond het namelijk nodig om op een hond af te rennen die 100 meter verder liep..)
Met Dux lijkt me op grond van jouw informatie en zijn leeftijd niet veel mis :wink:

Heel misschien iets om in het oog te houden als het zo zou blijven, maar ik denk dat je een grotere kans hebt dat het net zo gaat als bij Samantha. :ok:
Als je natuurlijk, net als zij, zelf ook consequent blijft opvoeden :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”