Volgens mij is die van jou ook nog een pup, waarom dan laten wachten als hij moet plassen?Lightsun schreef:Ik denk dat wij een beetje geluk hebben gehad met onze puppy. Het heeft mischien een week geduurt voordat stitch 95% zindelijk was. Maar dat komt vooral omdat wij een redelijk kleine tuin hebben met een grote schuifdeur naar buiten toe die vrijwel altijd openstaat.
Dus voor ons was het eerst een kwestie van leren dat buiten plassen is een snoepje en een aai en knuffels. Binnen plassen is een beetje teleurgestelde "sstiicchhhtt...kom op zeg" en naar buiten gedragen worden. Een punt hier bij voor mij was dat ik het niet deed op een leuke manier. Als in geen dingen zeggen of niet zeggen "kom op we gaan naar buiten". Maar gewoon heel zakelijk oppakken en naar buiten dragen zonder te knuffellen. Niet dat ik boos op hem was maar gewoon om duidelijk te zijn dat het geen speel tijd is. Voor de rest zijn we in het begin ieder uur naar buiten te gaan met hem en even te spelen en dan ook even 2 minuten niks te doen zodat de rust terug keert.
Nu zijn we aan het werk met de deur dicht houden om te leren dat ook al moet je plassen je hoeft niet altijd nu meteen te plassen. Dit gaat vrijwel altijd goed maar soms hebben we nog even een klein terug zetje maar dat hoort er gewoon bij.
Ik vind overigens dat als jou pup al redelijk zindelijk is met 3 weken bij je wonen dat je het best wel goed doet.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Joepie, als ik binnen plas, nemen ze me fijn naar buiten!
Moderator: moderatorteam
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
- Aantal honden: 2
Re: Joepie, als ik binnen plas, nemen ze me fijn naar buiten

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb de rest niet gelezen maar ik ga nooit met een binnen plassende pup naar buiten. Ik negeer het, ruim het op en volgende keer beter. Ik heb ook een pup die het buiten zo gezellig vindt dat ze vergeet te plassen.
Ik probeer zoveel mogelijk het plassen los te koppelen van het gezellig wandelen maar inderdaad, na een langere wandeling of spelen buiten wordt er binnen geplast. Ik schenk er geen aandacht aan. Zindelijk worden ze allemaal. De één wat later dan de ander.
Gewoon vaak naar buiten gaan, goed opletten en belonen.
Ik probeer zoveel mogelijk het plassen los te koppelen van het gezellig wandelen maar inderdaad, na een langere wandeling of spelen buiten wordt er binnen geplast. Ik schenk er geen aandacht aan. Zindelijk worden ze allemaal. De één wat later dan de ander.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb er zelfs nog nooit wat van gezegd als ze hier als pup binnen plasten, ook niet als ik het zag. Gewoon opruimen.
Ze zijn allemaal zindelijk geworden.
Met stortregen, als ik al zeker wist dat ik met mijn pupje voor joker buiten stond omdat ze alleen maar aan het piepen waren vanwege de regen, probeer(de) ik het niet eens meer. Als ze ouder worden komt dat vanzelf.
Ze zijn allemaal zindelijk geworden.
Met stortregen, als ik al zeker wist dat ik met mijn pupje voor joker buiten stond omdat ze alleen maar aan het piepen waren vanwege de regen, probeer(de) ik het niet eens meer. Als ze ouder worden komt dat vanzelf.
- Pemba
- Zeer actief
Ik heb 1 keer een pup opgetild die binnen plaste maar dat was geen goed idee want die plaste gewoon verder.
Dus als ze binnen plassen gewoon laten plassen en opruimen.
Dus als ze binnen plassen gewoon laten plassen en opruimen.

-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
heb ik ook nooit gedaan. Ik woon op 3 hoog en voordat ik dan buiten ben, dat was echt te lang. Dus als er binnen geplast werd, pakte ik ook gewoon de dweil en dat was hetsirene schreef:Ik heb de rest niet gelezen maar ik ga nooit met een binnen plassende pup naar buiten. Ik negeer het, ruim het op en volgende keer beter. Ik heb ook een pup die het buiten zo gezellig vindt dat ze vergeet te plassen.
In het begin ging ik wel om de 2 uur zeker naar buiten, soms om de 1,5 uur. En dan op het gras staan, wachten tot er geplast werd en weer naar binnen, niet steeds er echt op uit. Eerst plassen, dan zien we daarna wel weer of we nog wat leuks gaan doen ook
- Lightsun
- Actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- Aantal honden: 1
Hij is nu 15 weken. Dus voor mij is dit een mooi moment om te gaan leren dat je soms je plasje even op moet houden.Pemba schreef: Volgens mij is die van jou ook nog een pup, waarom dan laten wachten als hij moet plassen?
- Pemba
- Zeer actief
Hij heeft zijn sluitspier nog helemaal niet onder controleLightsun schreef:Hij is nu 15 weken. Dus voor mij is dit een mooi moment om te gaan leren dat je soms je plasje even op moet houden.Pemba schreef: Volgens mij is die van jou ook nog een pup, waarom dan laten wachten als hij moet plassen?
Niet gek opkijken als hij weer binnen gaat plassen.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik doe dat nooit bewust.Lightsun schreef:Hij is nu 15 weken. Dus voor mij is dit een mooi moment om te gaan leren dat je soms je plasje even op moet houden.Pemba schreef: Volgens mij is die van jou ook nog een pup, waarom dan laten wachten als hij moet plassen?
Ze houden het vanzelf langer op
- Lightsun
- Actief
Oh nee dat geeft ook helemaal niet hoor. We proberen het gewoon en als het goed gaat gaat het goed. Als het niet goed gaat dan gaat het niet goed. Blijft het nou mis gaan dan nemen we gewoon een stapje terug.Pemba schreef: Niet gek opkijken als hij weer binnen gaat plassen.
Dit is 1 van de weinige dingen waar ik me bij stitch totaal geen zorgen over maak. Het komt vanzelf wel goed.
- Lightsun
- Actief
Ja ik maak me er ook niet erg zorgen over maar we proberen hem gewoon te helpen het zo snel mogelijk te snappen. Lukt het niet dan lukt het niet.ranetje schreef: Ik doe dat nooit bewust.
Zo ver gaat het netjes moet ik trouwens zeggen.
- ranetje
- Zeer actief
Als hij aangeeft dat hij moet plassen dan vind ik dat eigenlijk voldoende.Lightsun schreef:Ja ik maak me er ook niet erg zorgen over maar we proberen hem gewoon te helpen het zo snel mogelijk te snappen. Lukt het niet dan lukt het niet.ranetje schreef: Ik doe dat nooit bewust.
Zo ver gaat het netjes moet ik trouwens zeggen.
Hij gaat vanzelf steeds later aangeven.
En op een gegeven moment kijkt hij verbaasd op uit de mand
Want wat gebeurt er als hij aangeeft dat hij moet (heeft zelf misschien iets langer gewacht) en met gekruiste pootjes staat om het nog net binnen te houden tot hij over de drempel is?
Of als hij een keertje blaasontsteking heeft?
Wat snapt hij dan als je hem er niet uit laat om te plassen?
- Lightsun
- Actief
Dan mag hij netjes naar buiten om te plassen als hij het aan geeft. Heel makkelijk.ranetje schreef: Want wat gebeurt er als hij aangeeft dat hij moet (heeft zelf misschien iets langer gewacht) en met gekruiste pootjes staat om het nog net binnen te houden tot hij over de drempel is?
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
maar dat weet je dus niet als je hem laat wachten.Lightsun schreef:Dan mag hij netjes naar buiten om te plassen als hij het aan geeft. Heel makkelijk.ranetje schreef: Want wat gebeurt er als hij aangeeft dat hij moet (heeft zelf misschien iets langer gewacht) en met gekruiste pootjes staat om het nog net binnen te houden tot hij over de drempel is?
ik vind het ook wat vreemd, dat langer wachten gaat vanzelf, waarom zou je daar ook weer een projekt van maken?

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Lightsun
- Actief
Als hij netjes even piept mag hij heerlijk naar buiten om een plasje te doen. Als hij dat niet doet gaat hij echt niet dood van even wachten. En als hij het niet in kan houden dan hebben wij wat om schoon te maken.renee-uk schreef: maar dat weet je dus niet als je hem laat wachten.
ik vind het ook wat vreemd, dat langer wachten gaat vanzelf, waarom zou je daar ook weer een projekt van maken?
En ik vind het erg leuk om dit soort dingen te doen. het is altijd verbazing wekkend hoe snel stitch dingen kan leren en hij snel hij dingen begrijpt. Erg mooi om te zien. En ook nog eens een keer handig als hij een keer een nachtje bij iemand anders gaat slapen!
- renee-uk
- Zeer actief
tja ik was ook erg graag en veel met mijn pup bezig en vond dat ook erg leuk.
maar ik heb hem op weg naar het zindelijk worden nooit bewust laten wachten als ie moest plassen, daar zie ik werkelijkhet nut niet van in aangezien dat vanzelf gaat als ze wat ouder worden en hun blaas beter onder controle krijgen.
maar als jij daar blij van wordt moet je het vooral niet laten.
hoop alleen voor je hondje dat ie niet steeds met een volle blaas moet gaan afwachten tot ie een keer naar buiten mag, dat vind ik persoonlijk nogal onnodig en sneu eigenlijk.
ik hou niet zo van projektjes die ter meerdere glorie van het baasje zijn, terwijl het welbevinden van het hondje daaraan ondergeschikt is.
maar ik heb hem op weg naar het zindelijk worden nooit bewust laten wachten als ie moest plassen, daar zie ik werkelijkhet nut niet van in aangezien dat vanzelf gaat als ze wat ouder worden en hun blaas beter onder controle krijgen.
maar als jij daar blij van wordt moet je het vooral niet laten.
hoop alleen voor je hondje dat ie niet steeds met een volle blaas moet gaan afwachten tot ie een keer naar buiten mag, dat vind ik persoonlijk nogal onnodig en sneu eigenlijk.
ik hou niet zo van projektjes die ter meerdere glorie van het baasje zijn, terwijl het welbevinden van het hondje daaraan ondergeschikt is.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- ranetje
- Zeer actief
Oooooooooooooh je wilt hem leren dat hij het aangeeft als hij moet plassen.Lightsun schreef:Dan mag hij netjes naar buiten om te plassen als hij het aan geeft. Heel makkelijk.ranetje schreef: Want wat gebeurt er als hij aangeeft dat hij moet (heeft zelf misschien iets langer gewacht) en met gekruiste pootjes staat om het nog net binnen te houden tot hij over de drempel is?
Niet dat hij langer moet wachten, dus langer op moet houden, tot hij eindelijk naar buiten mag?
Want anders snap ik het niet net als renee-uk
"Projecten" zat als je een pup hebt, daar hoeft er niet nog onnodig eentje bij
- Lightsun
- Actief
Het is een beetje een combinatie van die twee. Ten eerste hoef je niet meteen te plassen als je dat voelt en ten tweede kun je dat heel goed aan geven. En als jij even piept dan komt het baasje de deur open doen.ranetje schreef: Oooooooooooooh je wilt hem leren dat hij het aangeeft als hij moet plassen.![]()
Niet dat hij langer moet wachten, dus langer op moet houden, tot hij eindelijk naar buiten mag?
Want anders snap ik het niet net als renee-uk![]()
Het helpt met hem even een minuutje of wat te laten wachten en hij leert dat als hij het aan geeft dat hij dan naar buiten kan
- ranetje
- Zeer actief
Een normale pup moet plassen als hij dat voelt.Lightsun schreef:Het is een beetje een combinatie van die twee. Ten eerste hoef je niet meteen te plassen als je dat voelt en ten tweede kun je dat heel goed aan geven. En als jij even piept dan komt het baasje de deur open doen.ranetje schreef: Oooooooooooooh je wilt hem leren dat hij het aangeeft als hij moet plassen.![]()
Want anders snap ik het niet net als renee-uk![]()
Het helpt met hem even een minuutje of wat te laten wachten en hij leert dat als hij het aan geeft dat hij dan naar buiten kan
Alleen al het feit dat hij daarmee wacht tot hij buiten is, is ruimschoots voldoende.
Het oprekken van de tijd doet hij zelf wel.
Hoef je hem echt niet te leren.
- Lightsun
- Actief
Ja ik vind het wel fijn als hij snel door krijgt dat hij best even kan wachten en de deur aan tikken ipv meteen te moeten plassen. Hij gaat veel met ons mee naar familie/vrienden/etc en ondanks dat we vaak naar buiten gaan is het wel een fijne gedachte als meneer dit snapt.renee-uk schreef: maar ik heb hem op weg naar het zindelijk worden nooit bewust laten wachten als ie moest plassen, daar zie ik werkelijkhet nut niet van in aangezien dat vanzelf gaat als ze wat ouder worden en hun blaas beter onder controle krijgen.
Shit. Je hebt me door. Ik ben mijn hond aan het martellen door hem uren te laten wachten voor hij mag plassen alleen maar voor allemachtige hopen glorie die ik daarvan krijg. Dat is precies wat het is!renee-uk schreef: hoop alleen voor je hondje dat ie niet steeds met een volle blaas moet gaan afwachten tot ie een keer naar buiten mag, dat vind ik persoonlijk nogal onnodig en sneu eigenlijk.
- renee-uk
- Zeer actief
als je hem kunt laten wachten geeft ie het al aan, een pup die niks aangeeft zakt op het moment dat ie plassen moet ter plekke door zijn poten.Lightsun schreef: Het helpt met hem even een minuutje of wat te laten wachten en hij leert dat als hij het aan geeft dat hij dan naar buiten kan
door hem te laten wachten bestraf je hem in feite dus voor het aangeven, in plaats van dat je dat beloont.
lijkt me een beetje de omgekeerde wereld en zo vreselijk onnodig omdat je iets wil dwingen dat vanzelf gaat als je het even de tijd geeft.

- Lightsun
- Actief
Doet hij ook echt wel en dat komt ook allemaal goed. Ik help hem alleen een handje erbij.ranetje schreef: Het oprekken van de tijd doet hij zelf wel.
Hoef je hem echt niet te leren.
- renee-uk
- Zeer actief
ja inderdaad, kijk mij het eens goed doenLightsun schreef:Ja ik vind het wel fijn als hij snel door krijgt dat hij best even kan wachten en de deur aan tikken ipv meteen te moeten plassen. Hij gaat veel met ons mee naar familie/vrienden/etc en ondanks dat we vaak naar buiten gaan is het wel een fijne gedachte als meneer dit snapt.renee-uk schreef: maar ik heb hem op weg naar het zindelijk worden nooit bewust laten wachten als ie moest plassen, daar zie ik werkelijkhet nut niet van in aangezien dat vanzelf gaat als ze wat ouder worden en hun blaas beter onder controle krijgen.
Shit. Je hebt me door. Ik ben mijn hond aan het martellen door hem uren te laten wachten voor hij mag plassen alleen maar voor allemachtige hopen glorie die ik daarvan krijg. Dat is precies wat het is!renee-uk schreef: hoop alleen voor je hondje dat ie niet steeds met een volle blaas moet gaan afwachten tot ie een keer naar buiten mag, dat vind ik persoonlijk nogal onnodig en sneu eigenlijk.
ben in elk geval blij dat ik je hondje niet ben en ik hoop maar dat mensen die dit lezen inzien wat een complete lariekoek het is.

- Lightsun
- Actief
Je doet alsof ik hem uren laat wachten. Als hij netjes een piepje geeft dan sta ik langzaam op en zeg ik goeie hond en roep ik hem even bij me en krijgt hij een knuffel en staan we nog eventjes te wachten voor een minuutje of wat. En dan gaan we naar buiten.renee-uk schreef: door hem te laten wachten bestraf je hem in feite dus voor het aangeven, in plaats van dat je dat beloont.
lijkt me een beetje de omgekeerde wereld en zo vreselijk onnodig omdat je iets wil dwingen dat vanzelf gaat als je het even de tijd geeft.
Gaat harstikke goed zo ver!
- Lightsun
- Actief
Tja. Dat is jouw mening, daar kan ik weinig over zeggen. Gelukkig werkt het voor mij en mijn hondje erg goed!renee-uk schreef: ben in elk geval blij dat ik je hondje niet ben en ik hoop maar dat mensen die dit lezen inzien wat een complete lariekoek het is.
- ranetje
- Zeer actief
Op het gevaar af dat je me een drammer vindt ...................Lightsun schreef:Je doet alsof ik hem uren laat wachten. Als hij netjes een piepje geeft dan sta ik langzaam op en zeg ik goeie hond en roep ik hem even bij me en krijgt hij een knuffel en staan we nog eventjes te wachten voor een minuutje of wat. En dan gaan we naar buiten.renee-uk schreef: door hem te laten wachten bestraf je hem in feite dus voor het aangeven, in plaats van dat je dat beloont.
Persoonlijk vind ik dat geen beloning voor het aangeven dat hij moet plassen.
Nogmaals, het tijd rekken doet hij vanzelf wel.
Richt je op zaken die echt leuk of belangrijk zijn en die hij kan/moet leren.
Het is in ieder geval op deze manier een "project" waar ik nooit aan zou beginnen.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Marjoleine schreef:Ik doe eerlijk gezegd nauwelijks iets aan zindelijk maken. Ik let op en in tijden van het jaar dat de deur niet constant open staat zet ik ze regelmatig buiten, maar zoals nu, met dit weer, staat die deur dus wel aldoor open en gaat het eigenlijk vanzelf.
Ik roep wel iets van "knap kind" of zo als ze buiten plassen, maar niet te enthousiast, gewoon rustig, anders hollen ze plassend en wel naar binnen
Tijdens de wandeling beloon ik het ook en verder doe ik dus niet zo gek veel.
Ik dweil, maak me niet druk en ze worden vanzelf zindelijk.
Ik doe het al 25 jaar en heel veel hondjes zo, en ze worden altijd vlot zindelijk.
Hier net zo eerst binnen en daarna bij de overgang naar de kennel ook. Natuurlijk laat je een pup/jonge hond extra uit. Maar ongelukje kan. Gewoon opruimen en verder met de orde vd dag. Komt vanzelf goed als je het schoon houdt
- renee-uk
- Zeer actief
je maakt het alleen maar moeilijker voor je hond, dat probeer ik je uit te leggen.Lightsun schreef:Je doet alsof ik hem uren laat wachten. Als hij netjes een piepje geeft dan sta ik langzaam op en zeg ik goeie hond en roep ik hem even bij me en krijgt hij een knuffel en staan we nog eventjes te wachten voor een minuutje of wat. En dan gaan we naar buiten.renee-uk schreef: door hem te laten wachten bestraf je hem in feite dus voor het aangeven, in plaats van dat je dat beloont.
blaascontrole is niet iets waar je hond bewust mee bezig kan zijn en bovendien geeft het extra wachten je hondje een rotgevoel.
hij is inderdaad heel erg braaf dat ie wacht, maar prettig zal ie het niet vinden met een blaas die op knappen staat.
blaasje is ook nog niet volgroeid he, daar kan nog niet zoveel in als bij een volwassen hond.
ik blijf erbij dat ik het een volkomen onnodige en overbodige manier van doen vind.
naarmate je hondje ouder wordt gaat die blaascontrole vanzelf beter en gaat er ook meer in waardoor hij minder vaak zal moeten plassen.
ik begrijp werkelijk niet wat het nut is om die blaascontrole, die notabene vanzelf ook komt als je het wat tijd geeft, te proberen te versnellen terwijl je je hondje daarmee heel zeker wat onaangename ogenblikken geeft.
het is niet mijn manier van met een hond of een pup omgaan in elk geval, ik wil graag dat ze het fijn hebben bij me.

- renee-uk
- Zeer actief
ja ten koste van een rotgevoel bij je hond die je dwingt tot iets dat niet prettig voor hem is.Lightsun schreef:Tja. Dat is jouw mening, daar kan ik weinig over zeggen. Gelukkig werkt het voor mij en mijn hondje erg goed!renee-uk schreef: ben in elk geval blij dat ik je hondje niet ben en ik hoop maar dat mensen die dit lezen inzien wat een complete lariekoek het is.
ik begrijp werkelijk niet waarom iemand dat wil

- Lightsun
- Actief
Voor mij is het nut dat hiermee zijn inhouden/aan geven sneller geleerdt word. Natuurlijk gaat het alleen maar makkelijker en beter als hij ouder word en dat is fantastisch! Maar vooralsnog is dit erg fijn aan het werken voor ons en begint mijn hond te leren dat hij als hij moet plassen hij dat netjes nog even kan inhouden en/of aan geven. Ik vind het erg fijn dat hij het zo snel leert. En gaat het eens mis, sja dat hoort erbij. Niemand die daar moeilijk over doet. Maar hoe sneller hij het leert hoe beter het is.renee-uk schreef: ik blijf erbij dat ik het een volkomen onnodige en overbodige manier van doen vind.
naarmate je hondje ouder wordt gaat die blaascontrole vanzelf beter en gaat er ook meer in waardoor hij minder vaak zal moeten plassen.
ik begrijp werkelijk niet wat het nut is om die blaascontrole, die notabene vanzelf ook komt als je het wat tijd geeft, te proberen te versnellen terwijl je je hondje daarmee heel zeker wat onaangename ogenblikken geeft.
lol. steek steek steek. Wat ben je weer subtielrenee-uk schreef: het is niet mijn manier van met een hond of een pup omgaan in elk geval, ik wil graag dat ze het fijn hebben bij me.
- renee-uk
- Zeer actief
ik ben nooit subtiel, ik zeg gewoon de dingen zoals ik ze zie, hou niet van zachte heelmeesters die stinkende wonden maken.Lightsun schreef:Voor mij is het nut dat hiermee zijn inhouden/aan geven sneller geleerdt word. Natuurlijk gaat het alleen maar makkelijker en beter als hij ouder word en dat is fantastisch! Maar vooralsnog is dit erg fijn aan het werken voor ons en begint mijn hond te leren dat hij als hij moet plassen hij dat netjes nog even kan inhouden en/of aan geven. Ik vind het erg fijn dat hij het zo snel leert. En gaat het eens mis, sja dat hoort erbij. Niemand die daar moeilijk over doet. Maar hoe sneller hij het leert hoe beter het is.renee-uk schreef: ik blijf erbij dat ik het een volkomen onnodige en overbodige manier van doen vind.
lol. steek steek steek. Wat ben je weer subtielrenee-uk schreef: het is niet mijn manier van met een hond of een pup omgaan in elk geval, ik wil graag dat ze het fijn hebben bij me.
en ik vind het bezopen om iets af te dwingen ten koste van een rotgevoel bij een pup, dan is dat voor mij toch echt een project ter meerdere glorie van de baas en niet ten gunste van de pup.