Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kan ik hier nog wat mee

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Kan ik hier nog wat mee

Ongelezen bericht door Laura84 »

Sinds dat Fix bij ons woont (ruim jaar nu) vallen me bepaalde dingen op in haar houding/gedrag. Moet zeggen dat het wel al een stuk verbeterd is maar toch is het nog niet wat ik voor haar fijn zou vinden.

Fix is een hond die gek is op affectie, knuffels, op schoot liggen etc alleen op het moment als ik (of iemand anders) daar gehoor aan geef merk ik toch bepaalde stress en onzekerheid bij haar. Als ze met haar achterpoten nog op de grond staat heeft ze eigenlijk altijd haar staart tussen haar poten en haar oren naar achteren. Bij aaien langs haar flank of krabbelen op haar kont (wat ze onwijs lekker vindt) begint ze te hijgen en merk ik toch dat ze haar bek aflikt of soms zelfs tongelt(d?)

Ik heb het gedrag genegeerd, haar weer laag gegeven als ze niet kon ontspannen maar de laatste maanden zie ik geen verbetering. Ook als ik haar verder negeer blijft ze vragen om de affectie, die ik haar ook met liefde wil geven want ik hou er ook gewoon om lekker te kroelen met haar. Laicka is absoluut geen kroelkip maar vindt spelen met handen veel leuker dus een kroelkip is een geweldige aanvulling.

Net ook, staat ze bij de bank te wachten tot ik zeg dat ze mag, ik geef haar de goedkeuring en ze propt zich helemaal tegen me aan en gaat liggen hijgen terwijl ik rustig tv kijk en haar niet aanraak.
Terwijl ze gisteren op schoot plofte, op haar rug ging liggen voor een uitgebreide buik kriebel sessie waarbij ze toen geen stresssignalen gaf.

Misschien is dit het en zal het zo blijven maar misschien hebben jullie nog tips voor me om te zorgen dat ik het voor haar nog meer relax kan maken
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Re: Kan ik hier nog wat mee

Snap het paniek gedeelte, dat is gelukkig hier niet zo.

Misschien is het omdat ze dan juist wel of juist geen aandacht krijgt maar dat zou bijvoorbeeld de staart (waarbij ook weer gehijg en bek gelik bij komt kijken) weer niet kunnen verklaren.

Maar die positieve spanning daar kan ik me wel in vinden.

Ik snap haar nog steeds niet helemaal en doordat ze een herplaatser is weet ik ook niet wat aangeleerd gedrag kan zijn
Afbeelding
Feather__
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Feather__ »

Mijn hond likt zijn lippen ook af, draait zijn kop af als ik hem aai. Maar als ik stop dan duwt die zich tegen me aan en moet ik doorgaan :piew:
Ik denk dus ook niet dat hij dit doet omdat hij zich zo ongemakkelijk voelt want hij vind het gewoon fijn.

Maar ik herken het dus.
Afbeelding
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Oh, dit topic lees ik mee! Lola is ook een hijger. Ik weet ook niet zo goed wat ik ermee moet.

Als ze op de bank wil, gaat ze ervoor staan en legt haar kop op de zitting. Je moet dan een paar keer zeggen dat ze er écht bij mag en dan springt ze erop. En als je haar dan kriebelt, gaat ze na een tijdje ook heel erg hijgen. Ook overigens zonder kriebelen. Ik vind het zo raar, maar kan niet bedenken waarom ze het zou doen. Dus ik beschouw het dan maar als een 'lola-dingetje': hijgen na langere tijd kriebelen.

Toevallig viel het me gisteravond op dat ze het ook deed nadat ze een poosje op de grond zat te... ja euh, te zitten eigenlijk. Het lijkt erop of het gewoon met ontspanning in de buurt van de baas te maken heeft of zo. Misschien stress, maar dat lees ik verder niet aan haar af eigenlijk.

Maar zo te lezen zijn er meer knuffel-hijgers. Dat stelt gerust ;)
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Idd Lizanne, stelt mij ook zeker gerust.

Dan nu alleen die staart nog als ze half op schoot ligt want die plakt dan echt tegen haar buik, of ik nou aai of niet
Afbeelding
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Kan dat niet oom gewoon 'erbij horen'? Lola heeft haar staart altijd op haar rug, maar bij diepe concentratie hangt hij altijd net onder halverwege bijvoorbeeld. Iets in die categorie misschien?
Kirra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Kirra »

Zit er bij jullie honden nog een verschil tussen aaien op de bank en als je bijvoorbeeld op de grond gaat zitten en de hond bij je roept, aait en een beetje speelt?
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

Op de bank betekent hier dat meneer half op zijn rug gaat liggen, dan moet je zijn buik aaien. Gaat die op zijn rug liggen, bedenkt die zich dat hij helemaal niet op zijn rug wil liggen, gaat op zijn zij liggen. Daarna is het speeltijd.

Op de grond blijft die meestal rustig liggen, al wil die wel graag op zijn buik geaaid worden. Liever dan ergens anders.

Hijgen doet die trouwens niet als je op zijn buik aait, ook niet zijn lippen likken. Dus er is wel een verschil hier.
Afbeelding
Roxywoezel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chiweeny= chihuahua X Dwerg Teckel

Ongelezen bericht door Roxywoezel »

Mijn hond doet ook altijd dr staart plat tegen dr buik als ze naast me ligt en ik aai haar.
Zij ligt/zit dan af te wachten wanneer ik zeg dat het klaar is of dat er nu geen knuffeltijd is en ze dus direct van de bank af moet, gezien ze ongevraagd op de bank sprong. Misschien is dat het?
Bang/onzeker dat ze elk moment weggestuurd kan worden???
Woezel you will be loved forever 02-09-2014
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Roxywoezel schreef:Mijn hond doet ook altijd dr staart plat tegen dr buik als ze naast me ligt en ik aai haar.
Zij ligt/zit dan af te wachten wanneer ik zeg dat het klaar is of dat er nu geen knuffeltijd is en ze dus direct van de bank af moet, gezien ze ongevraagd op de bank sprong. Misschien is dat het?
Waarom aai je haar als ze ongevraagd op de bank komt en ze idd misschien weet dat dat niet de bedoeling is?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Tja. Ik heb Tibbe veel te lang genegeerd omdat hij tekenen van stress liet zien met knuffelen.
:19: Zolang hij zelf bij me komt (of op uitnodigingen in gaat) en niet bijt vind ik het wel gescheten.
Hij gooit zich met z'n staart tussen z'n benen en strakke weggedraaide kop op z'n rug tegen me aan.
Tegenwoordig durft hij aan m'n mouw te trekken of (tongelend) met z'n neus een porretje te geven om om aandacht te vragen.
Het zal wel :Q:
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Barney heeft dat ook. Hij hijgt niet maar zijn hele houding wordt wel onzeker als ik hem aanhaal. En dat terwijl hij wel heel graag aangehaald wil worden. :19:
Afbeelding
Roxywoezel
Zeer actief

ranetje schreef:
Roxywoezel schreef:Mijn hond doet ook altijd dr staart plat tegen dr buik als ze naast me ligt en ik aai haar.
Waarom aai je haar als ze ongevraagd op de bank komt en ze idd misschien weet dat dat niet de bedoeling is?
Beetje fout neergezet. Ik bedoelde meer: Als ik haar aai op de bank, na uitnodiging, lijkt ze te liggen wachten op het woordje klaar, dan moet ze weer van de bank af.
En als ze ongevraagd komt wordt ze gelijk weggestuurd.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Roxywoezel schreef:
ranetje schreef:
Beetje fout neergezet. Ik bedoelde meer: Als ik haar aai op de bank, na uitnodiging, lijkt ze te liggen wachten op het woordje klaar, dan moet ze weer van de bank af.
Gevoelig tiepje?
Dan zou ik haar helemaal niet op de bank laten en lekker met haar op de grond knuffelen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Roxywoezel
Zeer actief

ranetje schreef:
Roxywoezel schreef:
ranetje schreef:
Gevoelig tiepje?
Dan zou ik haar helemaal niet op de bank laten en lekker met haar op de grond knuffelen.

Ja deze onzekerheid heeft ze sinds haar pups de deur uit zijn. Langzaam wordt ze steeds weer wat zekerder. Gelukkig! Vergt wat geduld maar ze komt er wel weer bovenop :E:
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

ranetje schreef:
Roxywoezel schreef:
ranetje schreef:
Gevoelig tiepje?
dit is misschien ook een goeie tip voor TS: ga eens bij je hond op de grond zitten om te knuffelen, zo 'verlaag' je je tot haar niveau en vindt ze het misschien minder eng. niet doen iig is naar haar mand gaan om haar daar aan te halen. beter je hond naar jou te halen.
Afbeelding
Kirra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Kirra »

lucie schreef: dit is misschien ook een goeie tip voor TS: ga eens bij je hond op de grond zitten om te knuffelen, zo 'verlaag' je je tot haar niveau en vindt ze het misschien minder eng. niet doen iig is naar haar mand gaan om haar daar aan te halen. beter je hond naar jou te halen.
Dat was ook de reden dat ik vroeg of er een verschil zat tussen aaien op de bank en aaien op de grond.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

Kirra schreef:
lucie schreef: dit is misschien ook een goeie tip voor TS: ga eens bij je hond op de grond zitten om te knuffelen, zo 'verlaag' je je tot haar niveau en vindt ze het misschien minder eng. niet doen iig is naar haar mand gaan om haar daar aan te halen. beter je hond naar jou te halen.
Dat was ook de reden dat ik vroeg of er een verschil zat tussen aaien op de bank en aaien op de grond.
sorry, over het hoofd gezien. maar dat is inderdaad wel mijn ervaring bij onzekere / nieuwe honden. sommigen vinden het zelfs heel gek als je dit doet maar ze zijn over het algemeen dan toch veel vrijer en ontvankelijker. en als hond niet wil, ook goed he, hoe meer keuzevrijheid je hem daarin geeft hoe meer vertrouwen hij krijgt in jou. ga jij lekker weer op de bank :wink:
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Contacteer:

Ik reageer morgen ffies, drukke dagen hier
Afbeelding
Plaats reactie