Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

losloop- en aanlijn etiquete

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Dinos

Re: losloop- en aanlijn etiquete

Ongelezen bericht door Dinos »

Wel vindt ik maar dat is mijn beleving, waarom moet je zonodig met je hond die je dus toch niet loslaat naar losloopgebied, omdat het mag en je er recht op hebt daar ook te lopen.
Er zijn in Nederland meer aanlijngebieden dan losloop, dus waarom wil je dat dan toch opzoeken,als je je hond niet loslaat?
Je zou dus ook kunnen stellen mensen die aan de lijn lopen willen dat er rekening gehouden word met hun, maar begrip dat er in losloopgebied honden loslopen die niet allemaal even goed zullen luisteren , denk aan pups super enthousiaste lab etc. Als je dit echt niet wil tegenkomen is de keuze in aanlijngebieden heel groot dit in verhouding tot losloopgebieden.
Maar ja je hebt het recht daar te lopen met aangelijnde hond.
Beetje sneu voor hond,krijg het gevoel ik ga met kids naar kermis maar je mogen nergens in.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

Dinos schreef:Wel vindt ik maar dat is mijn beleving, waarom moet je zonodig met je hond die je dus toch niet loslaat naar losloopgebied, omdat het mag en je er recht op hebt daar ook te lopen.
Er zijn in Nederland meer aanlijngebieden dan losloop, dus waarom wil je dat dan toch opzoeken,als je je hond niet loslaat?
Je zou dus ook kunnen stellen mensen die aan de lijn lopen willen dat er rekening gehouden word met hun, maar begrip dat er in losloopgebied honden loslopen die niet allemaal even goed zullen luisteren , denk aan pups super enthousiaste lab etc. Als je dit echt niet wil tegenkomen is de keuze in aanlijngebieden heel groot dit in verhouding tot losloopgebieden.
Maar ja je hebt het recht daar te lopen met aangelijnde hond.
Beetje sneu voor hond,krijg het gevoel ik ga met kids naar kermis maar je mogen nergens in.
dat bedoel ik!
en het spreekt vanzelf dat in een aanlijngebied de honden aan de lijn gaan
en ook dat je zo veel mogelijk rekening met elkaar houdt, naar beide kanten toe
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik heb weleens een geblesseerde hond die blijft dan netjes aangelijnd maar ik ga echt geen 3 x lopen. Dus 2 los 1 aangelijnd. Maar al heb ik er 3 los op t moment dat ik een hond spot gaan ze vast = aangelijnd = hond bij je houden.
Lijkt me niet zo lastig. En om welke reden hoeft niemand te weten lijkt me gewoon omdat ik dat nodig vind.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

Hier vlakbij is landgoed oostermaet, ongeveer 550 ha groot. Honden moeten op het hele landgoed aan de lijn.
Maar helaas lopen ze soms toch los en mensen met en zonder honden hebben daar last van.
Gewone wandelaars die onder de baggerpoten weer naar huis kunnen. Mensen hebben gewoon maling aan regels.
En dan zegt TS dat mensen met een hond agressieve hond niet in een losloopgebied moeten lopen, maar waar dan wel?
Als iedereen gewoon zijn eigen honden bij zich houdt is er geen enkel probleem.
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Dinos schreef:Beetje sneu voor hond,krijg het gevoel ik ga met kids naar kermis maar je mogen nergens in.
:piew:
Als mijn hond in een losloopgebied aan de lijn zit, is dat omdat ze er om vráágt.
Omdat ze doodmoe is, en haar zelfbeheersing begint in te storten. Dan heeft ze dus al heel lang losgelopen.
En een keer na haar operatie, waar mijn andere hond dus wel losliep.

Maar goed, als je maar een reden hebt om ánderen de schuld te geven in het 'ga je goddelijke gang maar' gebied.
Je honden even bij je roepen is veel te lastig, namelijk.
En als die aangelijnde hond dan uitvalt tegen je onbeleefd buurtende hond (want zij heeft allang duidelijk gemaakt dat bezoek niet gewaardeerd wordt met haar lichaamstaal) omdat ze doodmoe is en opgefokt van het wild, dan is het gewoon een valse kutherder die niet in het losloopgebied hoort en bovendien een muilkorf moet :roll:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
mariekebrand
Actief
Mijn ras(sen): kruising stafford
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mariekebrand »

lucie schreef:interessante discussie :ok:
vraag mij af: wat zou een reden kunnen zijn om willens en wetens met je aangelijnde hond (omdat ie niet goed met soortgenoten kan) in een losloopgebied te gaan wandelen?
je kunt nl overal met een aangelijnde hond lopen, maar om een wandeling te maken met je hond los ben je afhankelijk van een handjevol daartoe aangewezen gebieden. als ik daar dan heen ga (en dan ben ik dus al heel beperkt in de drukke randstad) en ik zie iemand met een aangelijnde hond, dan ga ik er vanuit dat dat om een andere reden is bv omdat ie jaagt, achter fietsers aangaat enz. daarom houd ik niet a priori speciaal mijn hond bij me, tenzij iemand dat dus vraagt of als ik zie dat die persoon het vervelend vindt.
ik zou zelf nooit met een hondonvriendelijke hond in een losloopgebied gaan wandelen, daar zijn genoeg andere plekken voor.
wel handig om te vermelden dat mijn honden meer in mij dan andere honden geinteresseerd zijn.
ik ga ook niet doelbewust met mijn aangelijnde hond een losloopgebied in, maar bij ons in de buurt is eigenlijk maar 1 zwemgelegenheid voor honden en daar mogen ze dus wel los, nu ga ik er wel op de minst drukke momenten heen maar meestal kom je alsnog wel 1 of 2 honden tegen, en op de plaatsen waar ze officieel niet los mogen lopen ze soms ook los.. als ik ze op afstand passeer is er niks aan de hand, het is alleen met reuen die van dichtbij langs lopen dat ie even tekeer gaat maar is gelukkig ook zo weer over als ik goed corrigeer :D
Afbeelding
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Miranda schreef:
Dinos schreef:Beetje sneu voor hond,krijg het gevoel ik ga met kids naar kermis maar je mogen nergens in.
:piew:
Als mijn hond in een losloopgebied aan de lijn zit, is dat omdat ze er om vráágt.
Omdat ze doodmoe is, en haar zelfbeheersing begint in te storten. Dan heeft ze dus al heel lang losgelopen.
En een keer na haar operatie, waar mijn andere hond dus wel losliep.

Maar goed, als je maar een reden hebt om ánderen de schuld te geven in het 'ga je goddelijke gang maar' gebied.
Je honden even bij je roepen is veel te lastig, namelijk.
En als die aangelijnde hond dan uitvalt tegen je onbeleefd buurtende hond (want zij heeft allang duidelijk gemaakt dat bezoek niet gewaardeerd wordt met haar lichaamstaal) omdat ze doodmoe is en opgefokt van het wild, dan is het gewoon een valse kutherder die niet in het losloopgebied hoort en bovendien een muilkorf moet :roll:
Misschien moet je topic eerst een doorlezen , en naar mijn eerste post kijken!!!
Kirra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Kirra »

Ik vind het gewoon zo fatsoenlijk om je hond bij je te houden als de andere hond aangelijnd is of aangelijnd wordt.
Hoe je dat doet, onder appèl of even aanlijnen maakt niet uit.
Naast fatsoenlijk wil ik ook gewoon graag mijn hond heel houden. Je weet niet waarom de hond aan de lijn loopt. Na een praatje kan er altijd in overleg nog worden besloten ze toch los te laten.

Beetje offtopic, maar ik verbaas me er altijd over hoe snel mensen maar denken dat het allemaal wel kan.
Op de losloopvelden hier in de buurt (waarvan sommigen echt groot zijn), komen mensen zonder iets te vragen of aan te geven het veld op en laten hun hond los.
Nou doet mijn hond in principe niets (alhoewel ze wel op haar strepen kan staan).
Je zou maar een hondagressieve hond hebben die je ook een keer wil laten loslopen! Veilig, want er staan hekken omheen.
En dan komt er zo'n idioot zomaar binnen.
Gevolg de eigenaar van hondagressieve hond kan nergens meer relaxt zijn en wellicht hondje kapot.
Ik zit me er altijd over te verbazen.
mariekebrand
Actief
Mijn ras(sen): kruising stafford

Ongelezen bericht door mariekebrand »

Kirra schreef:Ik vind het gewoon zo fatsoenlijk om je hond bij je te houden als de andere hond aangelijnd is of aangelijnd wordt.
Hoe je dat doet, onder appèl of even aanlijnen maakt niet uit.
Naast fatsoenlijk wil ik ook gewoon graag mijn hond heel houden. Je weet niet waarom de hond aan de lijn loopt. Na een praatje kan er altijd in overleg nog worden besloten ze toch los te laten.

Beetje offtopic, maar ik verbaas me er altijd over hoe snel mensen maar denken dat het allemaal wel kan.
Op de losloopvelden hier in de buurt (waarvan sommigen echt groot zijn), komen mensen zonder iets te vragen of aan te geven het veld op en laten hun hond los.
Nou doet mijn hond in principe niets (alhoewel ze wel op haar strepen kan staan).
Je zou maar een hondagressieve hond hebben die je ook een keer wil laten loslopen! Veilig, want er staan hekken omheen.
En dan komt er zo'n idioot zomaar binnen.
Gevolg de eigenaar van hondagressieve hond kan nergens meer relaxt zijn en wellicht hondje kapot.
Ik zit me er altijd over te verbazen.
dat hebben wij inderdaad ook een keer meegemaakt, omdat wij onze hond gewoon in een losloopgebied niet los kunnen laten zoeken we een leeg uitlaatveldje op en doen hem daar los, kwam er vorige week ook 1 aan met de hond aan de andere kant van het veld bij de andere ingang liet ze gewoon de hond los (gelukkig was het een teefje) dan denk ik hallo we laten niet voor niks de hond hier los en niet in een open veld.. vraag eerst even of ie met andere honden kan enz. magoed het is goed gegaan gelukkig
Afbeelding
lucie
Zeer actief

Pemba schreef:Hier vlakbij is landgoed oostermaet, ongeveer 550 ha groot. Honden moeten op het hele landgoed aan de lijn.
Maar helaas lopen ze soms toch los en mensen met en zonder honden hebben daar last van.
Gewone wandelaars die onder de baggerpoten weer naar huis kunnen. Mensen hebben gewoon maling aan regels.
En dan zegt TS dat mensen met een hond agressieve hond niet in een losloopgebied moeten lopen, maar waar dan wel?
Als iedereen gewoon zijn eigen honden bij zich houdt is er geen enkel probleem.
dat zeg ik niet; ik vraag me alleen af waarom je dat zou doen?
jij loopt blijkbaar niet in een losloopgebied dus daar zou je mogen verwachten dat mensen hun hond bij zich houden
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Dinos schreef:Misschien moet je topic eerst een doorlezen , en naar mijn eerste post kijken!!!
Dat heb ik gedaan. Dat doe ik altijd.
Wat ik ook doe is reageren op wat iemand zegt.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Kruimel53 schreef:Als iemand meer honden heeft en die hoeven niet allemaal aan de lijn, dan snap ik dat die persoon wel eens met het hele spul door het losloopgebied loopt met de ongezellige(n) aan de lijn en de rest los. Alles steeds apart moeten uitlaten is natuurlijk ook gewoon lastig. En dan wil ik best mijn tuig ff bij me houden als ik de lijn zie. Soms zie ik dat niet op tijd, zeker met een koord-flex, en dan vind ik het wel fijn als de eigenaar niet gaat schelden en viswijven. Ik ben van goede wil maar mijn honden zijn niet van die Japanse robotjes, die doen soms wel eens iets uit eigen initiatief. Nou zijn het tevens watten en ook sociaal aardig doorkneed, er is dus nog nooit gedonder van gekomen, ik snap dat de eigenaar er zenuwachtig van wordt maar een klein beetje begrip voor de andere eigenaar is wel plezierig. Het is gewoon fijn als het van twee kanten kan komen.

dat geeft dan ook vaak bijna geen problemen.

ik heb vaker met samantha en macho hier van het forum gelopen en lola zat dan aan de lijn. macho liep gewoon los en deed de bliksemafleiding voor honden die kwamen buurten
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

lucie schreef: dat zeg ik niet; ik vraag me alleen af waarom je dat zou doen?
jij loopt blijkbaar niet in een losloopgebied dus daar zou je mogen verwachten dat mensen hun hond bij zich houden
Om je hond uit te laten?
Het tweede klinkt op papier heel leuk, maar werkt in de praktijk niet zo.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Kruimel53 schreef:Als iemand meer honden heeft en die hoeven niet allemaal aan de lijn, dan snap ik dat die persoon wel eens met het hele spul door het losloopgebied loopt met de ongezellige(n) aan de lijn en de rest los. Alles steeds apart moeten uitlaten is natuurlijk ook gewoon lastig. En dan wil ik best mijn tuig ff bij me houden als ik de lijn zie. Soms zie ik dat niet op tijd, zeker met een koord-flex, en dan vind ik het wel fijn als de eigenaar niet gaat schelden en viswijven. Ik ben van goede wil maar mijn honden zijn niet van die Japanse robotjes, die doen soms wel eens iets uit eigen initiatief. Nou zijn het tevens watten en ook sociaal aardig doorkneed, er is dus nog nooit gedonder van gekomen, ik snap dat de eigenaar er zenuwachtig van wordt maar een klein beetje begrip voor de andere eigenaar is wel plezierig. Het is gewoon fijn als het van twee kanten kan komen.
Dat is waar. Ik word ook pas geïrriteerd als die andere eigenaar niet zijn of haar best doet, maar goed, dan is het wel weer mijn verantwoordelijkheid dat er niks gebeurd door mijn hond. (Maar die loopt ook weer niet aan een flex) Daar heb ik echt begrip voor, tot er geroepen wordt dat een hond niks doet, terwijl die patsend op ons afkomt. :schrik:
Bishy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bishy »

Ik riep Bish nooit. Hij was over algemeen niet geïnteresseerd in andere honden en let alleen op mij en z'n bal. Hij heeft z'n bal en daar had hij genoeg aan. Pas op dit forum lees ik dat mensen hun hond roepen en aanlijnen in een losloopgebied.
De enkele keren dat ik een aangelijnde hond tegen kwam was dat (volgens de eigenaar) vanwege het jagen van de hond.
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Een losloopgebied is geen vrijbrief voor wangedrag dus gewoon normale fatsoensnormen in acht nemen en je hond bij je roepen als er een aangelijnde hond aankomt. Niet zo moeilijk toch ?
lucie
Zeer actief

wangedrag? een loslopende hond in een losloopgebied vind ik geen wangedrag hoor.
een loslopende hond in een aanlijngebied wel (al zou ik er me er persoonlijk niet zo aan ergeren)
als iemand zn hond aanlijnt als ik in het zicht kom met loslopers, is dat een signaal voor mij om ervoor te zorgen dat mijn honden daar niet naar toe gaan. doen ze toch al niet want het interesseert ze niet.

stel nou dat er in dat losloop/wandelgebied een fietser rijdt (op het voetpad dus waar het niet mag). honden dan ook aan de lijn doen uit fatsoen?
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Een loslopende hond in een losloopgebied vind ik geen wangedrag. Een loslopende hond die niet onder appel staat wel en een eigenaar die geen rekening wil houden met anderen ook. Je hoeft ze niet aan te lijnen, maar bij je houden wel. Als je dat kan zonder lijn, prima.

Bij fietsers lijn ik ook aan, vanwege veiligheid van zowel de fietser als mijn hond.
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Als je in Labville woont maak je je op een gegeven moment nergens meer druk om :cheer:
Dan kan je wel aan de gang blijven, zonde van de energie.

Suske lekker aan het ballen en dan komt er weer zo'n veel te blij :gjump: :gjump: exemplaar aangedenderd.
En zij heeft een wat grotere persoonlijke ruimte dan Cas had dus soms krijgt er dan weleens eentje van patje :S:
En dan roept zo'n rode broeken drager ook nog vaak dat ze een muilkorf om moet want dat is toch niet normaal want hij wil alleen maar spelen en is zo gek op tennisballen.
Ja neem ze dan lekker zelf mee :S:

Aangelijnd of niet maakt allemaal niks uit.
Toen Belle geopereerd was en met een kap omliep was er ook echt geen één die zijn of haar goddelijke viervoeter even bij zich hield :U:
Ja jammer dan maar dan komt toch echt even de Mechelse Politie vertellen dat je weg moet wezen :cool2:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
lucie
Zeer actief

Kruimel53 schreef:
lucie schreef:wangedrag? een loslopende hond in een losloopgebied vind ik geen wangedrag hoor.
een loslopende hond in een aanlijngebied wel (al zou ik er me er persoonlijk niet zo aan ergeren)
als iemand zn hond aanlijnt als ik in het zicht kom met loslopers, is dat een signaal voor mij om ervoor te zorgen dat mijn honden daar niet naar toe gaan. doen ze toch al niet want het interesseert ze niet.

stel nou dat er in dat losloop/wandelgebied een fietser rijdt (op het voetpad dus waar het niet mag). honden dan ook aan de lijn doen uit fatsoen?
Nee, uit veiligheidsoverwegingen. Hier wordt ook driftig bosgecrosst door het losloopgebied, liefst met een flinke snelheid en in kuddes. Dan hou ik met name de ouwe heer wel ff vast voordat 'ie platgewalst wordt door de snelheidsduivels.
o wat erg!
ik moet zeggen hier in frankrijk rijdt, crost en loopt alles door elkaar. 1 pad voor tractors, motorcrossers, moutainbikers, crossfietsen, quads, paarden en wandelaars. en het werkt prima!
als ik te paard of met mijn honden aankom gaan ze of vaart stevig verminderen, stoppen of zelfs motor uitzetten. ik ga niet in galop langs wandelaars (niet dat ik die vaak tegenkom maar goed) en mijn honden houd ik natuurlijk keurig bij me als ik iemand tegenkom :engel:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

TessaThomas schreef:Een loslopende hond in een losloopgebied vind ik geen wangedrag. Een loslopende hond die niet onder appel staat wel en een eigenaar die geen rekening wil houden met anderen ook. Je hoeft ze niet aan te lijnen, maar bij je houden wel. Als je dat kan zonder lijn, prima.

Bij fietsers lijn ik ook aan, vanwege veiligheid van zowel de fietser als mijn hond.
dat stukje wordt nog wel een vreselijk overschat door de eigenaar, heb t meer dan eens meegemaakt dat een verder super gehoorzame hond toch meende even te moeten gaan - als de hond aan de andere kant een beetje vreemd gedrag vertoont in de ogen van de hond :hmmm: daar moeten ze dan toch blijkbaar even t hunne van weten, dus hou ze even vast, dan ben je zeker dat ze niet gaan lopen, t zijn en blijven honden , geen robots :wink:
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Ik kom in het dagelijks leven maar zelden mensen tegen die zich hieraan houden en als iemand het doet vraag ik rustig of ze soms op het hondenforum zitten :LOL:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

lucie schreef:wangedrag? een loslopende hond in een losloopgebied vind ik geen wangedrag hoor.

:19: Ja, natuurlijk. Als ik met de honden een stukje over fietspad moet lopen, wordt er ook rekening met ons gehouden.
Overigens is losloopgebied in de regel niet verboden voor andere recreanten.
En of dat wangedrag is ligt er volledig aan hoe je hond zich gedraagt en of die luistert.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ita mag in principe niet naar aangelijnde honden.
Dat gaat een heel enkel keertje wel eens mis, maar normaal gesproken komt ze ibj zo'n hond niet in de buurt.
Een losloopt gebied is geen "laat maar lopen' gebied.

Hier in de buurt mogen de honden op vrij veel plekken loslopen maar dan wel onder controle.
Er wordt weinig op gecontroleerd dus het valt wel eens tegen, maar meestal gaat het goed.

Als er een hond aan komt die kort aangelijnd is roep ik Ita bij me.
Ze moet dan even volgen.

Als ik in de verte een loslopende hond zie die probeert om onzichtbaar te worden (angstig) roep ik Ita ook bij me.
Ze vindt angstige honden pesten (= opjagen) net even te leuk, dus dan komt ze maar even naast lopen.
Tegenwoordig vraagt ze of ze misschien al moet komen :mrgreen:
Ja dus, want als ik het op dat moment niet van haar vraag gaat ze alsnog pesten.

Het lastigste is een hond die aan de flexi loopt.
Dat is aan de lijn dus Ita moet dan bij me lopen.
Waarop het andere hondje bij ons aangekomen in opdracht van de baas alsnog even mag komen kijken bij ons (flexi van de rem :roll: ) "want dat (Ita dus) is zo'n braaaaaaaaaaaaf hondje"
Niet handig :?

Gelukkig kom ik die hondjes tegenwoordig zelden tegen.
Dat scheelt een stuk :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sidhe
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): chihuahua, berner sennen

Ongelezen bericht door Sidhe »

Met de pup doe ik nog geen losloopgebieden want zij staat nog niet genoeg onder appel, dus tot ze 99% van de tijd luistert mag ze alleen los op eigen terrein en op het trainingsveld.

Mijn ouwetje is 's werelds gemakkelijkste hond denk ik: eerste 5-10 minuten snuffelt ze wat in de struiken en daarna blijft ze aan de voet lopen. Andere honden vindt ze niet leuk om mee te spelen, die negeert ze.

Dus als er andere honden komen, loop ik gewoon door, ik hoef haar niet terug te roepen want ze loopt al aan de voet.

En dat is ongeveer wat ik ook van andere eigenaren verwacht:
- In aanlijngebied loopt je hond aan de lijn. Ook als hij goed onder appel staat.
- In losloopgebied blijft je hond aan de lijn als hij nog niet goed onder appel staat.
- Als je hond wel onder appel staat kan hij in losloopgebieden los, maar roep je hem aan de voet bij het passeren van andere mensen en dieren.
- Tenzij echt diep in de bushbush ruim je de stront van je honden op.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

In een losloopgebied loopt alles nou eenmaal los, dan kan je niet verlangen dat andere hun hond aanlijnen omdat jij je hond aangelijnd heb. Ga dan op straat wandelen denk ik dan.
Ik heb het geluk dat Noah andere hond straal negeert, ook degene die aan de riem zitten. Vertrouw ik het niet helemaal, dan pak ik haar balletje en volgt ze me. Maar het gaat eigenlijk altijd goed in losloopgebieden.

Wel heb ik toen Noah jonger was en ze nog een Drentse Patrijs fetisj had een hoop gedoe gehad met een aangelijnde geblesseerde Drent reu. Noah moest en zou hem altijd gedag zeggen, ook toen hij opeens aangelijnd liep. Vrouwtje uiteraard druk bellend. Heel vervelend want ik kreeg Noah daar nooit weg. Ja ik weet dat Noah er niet op af moest (was ook enige reu bij wie ze het deed), maar ga dan ook alsjeblieft niet met je geblesseerde hond naar zo een park. Ze kwam met de auto aangereden om de hond aangelijnd uit te laten :blauwoog: Bij zulke mensen denk ik wel, blijf lekker weg, loop dan aangelijnd in je wijk.
Perry en Noah

Afbeelding
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Als ik een aangelijnde hond in het losloopgebied tegenkom vraag ik het vaak gewoon even. "moet ik die van mij ff aanlijnen?" Bij een "nee hoeft niet hoor" vraag ik altijd nog ff of het een reu of een teef is en gaat Shib alsnog aan de lijn als het een reu is. En ik vraag ook net zo goed aan.andere mensen of ze een reu of een teef bij hebben.als ze met een grote hond aan komen lopen. En als het een reu is, lijn ik Shib ff aan en vraag ik of zij hun hond ook ff bij kunnen houden. Werkt prima. En oké ik loop ook niet midden op de dag in het weekend door een losloopgebied als iedereen daar loopt ;)
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

duitse herder schreef:In een losloopgebied loopt alles nou eenmaal los, dan kan je niet verlangen dat andere hun hond aanlijnen omdat jij je hond aangelijnd heb. Ga dan op straat wandelen denk ik dan.
Ik heb het geluk dat Noah andere hond straal negeert, ook degene die aan de riem zitten. Vertrouw ik het niet helemaal, dan pak ik haar balletje en volgt ze me. Maar het gaat eigenlijk altijd goed in losloopgebieden.

Wel heb ik toen Noah jonger was en ze nog een Drentse Patrijs fetisj had een hoop gedoe gehad met een aangelijnde geblesseerde Drent reu. Noah moest en zou hem altijd gedag zeggen, ook toen hij opeens aangelijnd liep. Vrouwtje uiteraard druk bellend. Heel vervelend want ik kreeg Noah daar nooit weg. Ja ik weet dat Noah er niet op af moest (was ook enige reu bij wie ze het deed), maar ga dan ook alsjeblieft niet met je geblesseerde hond naar zo een park. Ze kwam met de auto aangereden om de hond aangelijnd uit te laten :blauwoog: Bij zulke mensen denk ik wel, blijf lekker weg, loop dan aangelijnd in je wijk.
Dus omdat jij je hond niet bij kan houden,mag iemand met een geblesseerde hond niet in een park lopen? :O:
Mijn hond heeft na een operatie 6 maanden aangelijnd moeten lopen en ik moet zeggen dat de hond die hem benaderde van mij een rotschop kon krijgen.Ik ga geen 3000 euro operatie geld weg gooien omdat iemand vind dat hij mijn aangelijnde hond maar moet kunnen koeieneren.
welshwitch
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Jack Hussell

Ongelezen bericht door welshwitch »

Ik vind het niet meer dan normaal om de hond bij me te roepen als hij losloopt en we andere honden, mensen en/of bosbewoners tegenkomen. Dan moet hij naast me komen zitten en hou ik hem vast tot de ander voorbij is.
Mja, dat ben ik (en gelukkig een boel mensen met mij hier).
Afbeelding
JYBD
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door JYBD »

Luna kan redelijk met andere honden maar toch let ik op. Ik loop dus het liefst in een aanlijngebied, en het liefst in de natuur. Nu hebben we dat hier maar wil ik in dat stukje natuur komen waar ik onbekommerd zou moeten kunnen wandelen moet ik toch echt door het losloopgebied. Of eroverheen maar luna's vleugeltjes willen nog niet zo goed groeien.
Losloopgebied betekend dat je hond los MAG, niet los MOET. Als jij je hond niet onder appel hebt moet je hem niet loslaten. Hier op de hei is het zo dat de honden bij het begin losgelaten worden, hun ding doen en het baasje ook, met zijn telefoon of wat dan ook. En bij het eindpunt fluiten ze een keer (of 30 keer) en de hond komt helemaal buiten adem terug. Wat hij/zij ondertussen allemaal uitgespookt heeft weet de baas niet, In de auto en weg.
Ik ben niet labiel,.... ik ben emotioneel flexibel.

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”