Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pisnicht

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

sternentänzerin
Zeer actief
Aantal honden: 1

Pisnicht

Ongelezen bericht door sternentänzerin »

Onze Freddy, PP reu (ongecastreerd) van 3,5 jaar oud.
Hij is sinds iets meer dan een jaar bij ons, daarvoor woonde hij in een roedel bij de fokster.
In dat roedel was hij de laagste in rang.
Bij ons woont hij samen met Thessa (gecastreerde teef van 3 jaar oud), die niet alle honden even leuk vindt en binnen kwam met een behoorlijke baknijd.
We waren dan ook uiterst voorzichtig met de introductie van deze twee bij elkaar maar het waren al snel twee dikke maatjes. Hij is behoorlijk uit zijn schulp gekropen en is een behoorlijk 'ventje'.

Voorgeschiedenis:
Toen Fred net bij ons kwam zijn we op vakantie geweest naar Schotland, daar heeft hij verschillende keren op plekken in huis geplast.
Daar hebben we eigenlijk weinig aandacht aan besteed:
a: hij was net bij ons en we sleepten hem al meteen mee op vakantie
b: er waren meer honden die vreemd voor hem waren, net als mensen, dus ook veel spanning voor hem

Thuis hield dit gedrag eerst op, totdat hij op een gegeven moment zo nu en dan ergens een plasje begon te doen.
Hij gaf nooit aan dat hij naar buiten moest en we hebben gewoon gedacht dat hij dat ook nooit geleerd heeft en dus zijn we begonnen met 'puppyplastraining'. (bij de fokster hebben ze een plasband om als er loopse teefjes zijn of als er een plasje in huis gedaan wordt staat de dweil klaar en wordt het zonder moeite opgedweild)
Dat ging redelijk goed totdat het op een gegeven moment veel kleine plasjes begonnen te worden. Naar de DA en idd een blaasontsteking.
Dus AB erin, later gecontroleerd en dit was over. Dus weer positief verder getraind.
Twee maanden later begon het weer met de kleine plasjes, weer gecheckt en ja hoor weer een blaasontsteking.

In die tijd van de ene naar de andere blaasontsteking zagen we ook dat hij zijn linker beentje achter begon op te trekken.
Hij liep met regelmaat op drie pootjes. Dus daarvoor zijn we naar de fysio: verzwakte blaasspier en verzwakte spieren in zijn knie vanwege het loopgedrag.
Dit voortvloeiend uit de blaasontsteking.

Er is een tijdje weinig aandacht voor het trainen en omgaan met plassen geweest omdat ik echt enorm in de lappenmand lag, dit nemen we onszelf natuurlijk kwalijk maar het was gewoon niet anders.

Nu
Blaasontsteking vrij, nog wel een iets zwakkere blaasspier maar daar wordt samen met de fysio aan gewerkt. Knie is bijna terug naar normaal.
Hij is echt een behoorlijk ventje hier in huis, Thes accepteert hem volledig en ik heb zo het vermoeden dat hij dus ook niet weet wat hij precies moet met het feit dat hij ook best eens dominant mag zijn.
Plasjes doet hij met grote regelmaat tegen: schoenen, dekens, kussens, onze tassen, of tegen de voordeur aan.
We pakken het nu zo aan dat we wel heel boos op hem worden als we hem zijn poot zien lichten maar verder dus buiten blij en positief belonen als hij plast.

Maar het lijkt nu echt geen effect te hebben.
Gisteren zijn ze stiekem naar boven en hij heeft in onze slaapkamer op 5 verschillende plekjes geplast binnen de tijdsduur van 2,5 uur. Voor ons vertrek is hij goed uit geweest en heeft daarbij ook goed geplast.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Ik ben er namelijk echt klaar mee maar weet ook even niet meer hoe ik het wel aan moet pakken.
...; We will never surrender Winston Churchill
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Pisnicht

Ongelezen bericht door laeken »

Pisnicht? :19:
Afbeelding
sternentänzerin
Zeer actief

Ken je die niet? Onze liefkozende benaming voor onze allerliefste pluizebol.
Die jammer genoeg wel zijn pootje licht op plekken waar het niet hoort.

Hij is iig niet vervelend of discriminderend bedoelt :roos:
laeken
Zeer actief

sternentänzerin schreef:Ken je die niet? Onze liefkozende benaming voor onze allerliefste pluizebol.
Die jammer genoeg wel zijn pootje licht op plekken waar het niet hoort.

Hij is iig niet vervelend of discriminderend bedoelt :roos:
Geeft niks hoor, vond het een beetje een vreemde naam maar na je uitleg prima :E: :wink:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

laeken schreef:Pisnicht? :19:
Dacht bij het topic dat jij een beurt ging krijgen. :LOL:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
laeken
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
Ik moest meteen aan jou denken juist :hmmm:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

laeken schreef:
bouvierpoedel schreef:
Lopen we beide een beurt mis. :jank:
laeken
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
laeken schreef:
bouvierpoedel schreef:
Lopen we beide een beurt mis. :jank:
Ik loop niks mis hoor, dus spreek voor jezelf :engel:
Afbeelding
sternentänzerin
Zeer actief

Jullie zijn lief!

Maar zo leer ik nog niets nieuws :mep:
Dus BP hoppa wat zou jij doen?
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ook een plasband omdoen in huis.
Afbeelding
sternentänzerin
Zeer actief

alm@ schreef:Ook een plasband omdoen in huis.
Ook als ze alleen thuis zijn?

Wel een voor de hand liggende stap als tussenstap eigenlijk.
Maar hoe dan verder? Want een permanente oplossing vind ik het gevoelsmatig niet.
alm@
moderator

sternentänzerin schreef:
alm@ schreef:Ook een plasband omdoen in huis.
Ook als ze alleen thuis zijn?

Wel een voor de hand liggende stap als tussenstap eigenlijk.
Maar hoe dan verder? Want een permanente oplossing vind ik het gevoelsmatig niet.
Met hoe je al bezig bent te trainen. Ik roep ook maar wat hoor want ik heb hier geen ervaring mee :wink: en volgens mij kan je een plasband gewoon om laten als hij alleen thuis is.
Afbeelding
sternentänzerin
Zeer actief

Ik heb gewoon het gevoel dat het zo weinig zoden aan de dijk zet en ben zelf gewoon ook nog steeds niet helemaal lekker, het gevoel versterkt zich dus gewoon.
Dat maakt ook dat ik er niet meer helemaal nuchter naar kan kijken, helemaal omdat ik maar blijf dweilen en wassen (met liefde, maar het begint nu wel genoeg te worden als ik naar buiten kijk en onze dekens daar zie hangen omdat meneer gisteren stiekem naar boven is geslopen en in bed heeft geplast).

Maar ik denk dat je wel een punt hebt.
Het doorbreken door het gebruik van de plasband zorgt al voor een vermindering van irritatie van onze kant.
Dan kunnen we hem positief blijven belonen buiten en als we hem betrappen ook op het juiste moment corrigeren.

Toch sta ik nog steeds ontzettend open voor alle andere input van mensen die hier ervaring mee hebben!

Aanvulling
Vriendlief deed zojuist een aanvulling.
In het spel met Thessa wordt hij steeds brutaler en ontspannender, hij heeft dan ook steeds vaker de neiging om op d'r te klimmen en rijbewegingen te maken.
Voordat hij dat door kan zetten heeft Thes hem alweer van zich afgeschud en spelen ze direct weer verder.

En een tweede: hij doet het dus met name als hij alleen gelaten wordt.
Het is een hondje die het liefst de hele dag aan je vastgeplakt zit en niet graag alleen is. Als vriendlief de deur uit gaat 's avonds of in het weekend dan zit hij ook echt te wachten en te piepen totdat hij weer terug is. Ongeacht of vriendlief alleen weg is of samen met Thessa weg is doet hij dit.
Gaan we samen weg of ga ik na hem ook de deur nog uit is er weinig aan de hand, dan doe ik boven de radio aan, geef ze het commando plaats en binnen no time liggen twee hondjes tevreden in hun mandjes te slapen. (ook gecheckt bij afwezigheid, hij zit dan niet de hele tijd te piepen of moeilijk te doen maar doet gewoon z'n ding, net als Thessa)
alm@
moderator

sternentänzerin schreef: Het doorbreken door het gebruik van de plasband zorgt al voor een vermindering van irritatie van onze kant.
Dan kunnen we hem positief blijven belonen buiten en als we hem betrappen ook op het juiste moment corrigeren.
Dat is precies wat ik bedoel. Nogmaals ik heb er geen ervaring mee maar ik kan mij de irritatie van het constante geplas heel goed voorstellen en dat pikken (zeker de wat gevoeliger types) feilloos op. Op deze manier kun je positief trainen. Een beetje verlatingsangst zoals ik het lees zal misschien ook wel meespelen maar dan zou je eerder piepen of janken in plaats van plassen verwachten. Misschien is op dat stukje ook nog winst te behalen :wink:
Afbeelding
sternentänzerin
Zeer actief

Dankjewel, echt waar, soms zie je het gewoon zelf echt even niet meer.
En je hebt gelijk, ik ga op het moment ook niet graag zonder ze het huis uit, gisteren was ik naar het werk en moet mezelf dan echt even een trap onder mijn kont geven om daar alleen naartoe te gaan. Hij pikt dat ws feilloos op, dat was ook de tijd dat hij de kans had om boven te komen en daar te plassen. (nog meer reden om snel weer helemaal gezond te zijn)
Daarbij begint het gewoon een echt mannetje te worden en voelt hij zichzelf steeds wat sterker maar echt geloven in zichzelf doet hij ook nog niet, grote bek maar klein hartje zeg maar.

Hoe dan ook, de plasband is besteld iig :D
Met frisse moed weer verder en dan hopelijk een huis zonder reuengeur :wink:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik kan zo niks toevoegen voor wat het gedrag betreft, :ok:

Zorg wel dat die plasplekken goed geurvrij worden.
Niet alleen voor jullie, maar ook voor Freddy geurvrij.

Voor zover ik weet kan vooral met een sopje met biotex groen veel bereikt worden.
Biotex breekt de eiwitten af en daardoor verdwijnt meer geur dan schoonmaken met andersoortige reinigingsmiddelen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
alm@
moderator

sternentänzerin schreef:

Met frisse moed weer verder en dan hopelijk een huis zonder reuengeur :wink:
Ik hoop het ook, succes :ok:
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Ik zou er maar eens suprelorin instoppen en kijken of dat helpt. Indien ja, rap castreren.
sternentänzerin
Zeer actief

Ranetje dankjewel.
Voor geurvrij zorgen we idd, zowel voor hem als voor ons, eerst alles schoon met een biotexsopje (groen idd) en dan een sopje met azijn en natrium bicarbonaat.
Ik was ook alles met een scheut azijn op 40 graden of warmer uit zodat de geur ook niet blijft hangen. (tassen en schoenen die niet in de wasmachine passen doe ik handmatig met een sopje)

Rosita dat heb ik al op een lijstje met vragen voor de DA staan.
Proberen kan natuurlijk altijd, juist door zijn onzekerheid hebben we toen hij kwam besloten hem niet direct te castreren.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Zwakke blaasspier, is hij dan niet gewoon incontinent? Medicatie die dit kan ondersteunen?
Ik weet eigenlijk niet wat de werking van een plasband is, wij gebruikte bij oude incontinente teef gewoon kinderluiers als we weg waren
Afbeelding
flatcoatjrt
Zeer actief
Mijn ras(sen): *Jack Russel*
*Oudduitse Herder*
*Flatcoated Retriever*
Boerenfox

Ongelezen bericht door flatcoatjrt »

Een hond die incontinent is, verliest urine. Gewoon tijdens het slapen, of terwijl hij zit/loopt.
Een hond die zijn poot op tilt om te plassen is of onzindelijk door niet aangeleerd ander gedrag, of heeft hoge nood.

Ik zou ook gaan voor de tijdelijke implantaat castratiechip.

Gr. Mirjam
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

flatcoatjrt schreef:Een hond die incontinent is, verliest urine. Gewoon tijdens het slapen, of terwijl hij zit/loopt.
Een hond die zijn poot op tilt om te plassen is of onzindelijk door niet aangeleerd ander gedrag, of heeft hoge nood.

Gr. Mirjam
Lijkt mij ook dat een reu die gewoon je zooi onderpist door daar gericht zijn poot op te tillen niet incontinent is of blaasprobleemjes heeft .
Geloof dat eerder wat moet doen aan zijn gedrag want hij vind het reuze normaal omdat hij die vrijheid krijgt om dingen te claimen met zijn gepis overal tegenaan.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

bouvierpoedel schreef:
flatcoatjrt schreef:Een hond die incontinent is, verliest urine. Gewoon tijdens het slapen, of terwijl hij zit/loopt.

Gr. Mirjam
Lijkt mij ook dat een reu die gewoon je zooi onderpist door daar gericht zijn poot op te tillen niet incontinent is of blaasprobleemjes heeft .
Geloof dat eerder wat moet doen aan zijn gedrag want hij vind het reuze normaal omdat hij die vrijheid krijgt om dingen te claimen met zijn gepis overal tegenaan.
Zijn jullie bekend met de verschillende vormen van incontinentie? Wat het is niet zo maar altijd verliezen van urine tijden slapen/zitten en of lopen....
Ik noem maar iets van urge-incontinentie (aandrangincontinentie) of stress-incontinentie....
Afbeelding
flatcoatjrt
Zeer actief
*Oudduitse Herder*
*Flatcoated Retriever*
Boerenfox

gyanty schreef:
Zijn jullie bekend met de verschillende vormen van incontinentie? Wat het is niet zo maar altijd verliezen van urine tijden slapen/zitten en of lopen....
Ik noem maar iets van urge-incontinentie (aandrangincontinentie) of stress-incontinentie....
Ik ben bekend met de incontinentie zoals mijn oude hond het destijds had. In het begin was het zo dat als hij een volle blaas had hij ging lekken. Vervolgens als hij vanuit slaap opstond verloor hij druppels. En nog weer later werd het erger en verloor hij als hij sliep hele plassen urine.

Aandrangincontinentie is denk ik zoals bij een blaasontsteking? Dat ken ik wel van mijn teefje, maar die ging dan de tuin in en ging niet binnen zitten piessen. Zou een reu dan binnen zijn poot optillen?? Kan me dat niet voorstellen, eerder zou hij 25 keer naar de deur lopen.

Stress incontinentie geen ervaring mee.

Maar een incontinente hond of een onzindelijke hond zijn 2 verschillende dingen.

Gr Mirjan
Afbeelding
Roxywoezel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chiweeny= chihuahua X Dwerg Teckel

Ongelezen bericht door Roxywoezel »

En een bench, als je weg bent???
Woezel you will be loved forever 02-09-2014
sternentänzerin
Zeer actief

Zo, allereerst dankjulliewel voor al jullie tips en aanvullingen.

De plasband is ondertussen binnen en al enkele keren gebruikt.
De dag dat ik dit topic opende heeft meneer in een onbewaakt moment tegen de poot van de hokker zijn pootje gelicht en toen ik binnen kwam stond hij daar vrolijk te snuffelen.
Ik heb hem toen een 'pets' op zijn billen gegeven en na een flinke piep wist hij niet hoe snel hij naar zijn mandje moest kruipen.
Hij is er serieus 3 dagen van onder de indruk geweest en wist even niet zo goed wat hij met mij moest, duidelijk was wel: plassen betekend dat 'mama' boos is.

De fokster vond het echt heel vervelend maar gaf zelf ook aan dat hij echt best wel mag weten dat ik boos ben en net als elke andere hond dus ook gewoon een correctie mag hebben.
Nah, die heeft hij dus gehad, al kwam het redelijk spontaan van mijn kant, maar er zat dus wel een kern van waarheid in, ik was hoe dan ook toch nog te lief voor hem om serieus genomen te worden.

op dit moment:
Als ik thuis ben en vriendlief gaat weg: geen gepiep, geen gedraal en geen geplas.
Als hij even alleen moet blijven met Thessa: plasband om en bij controle geen plasjes in de band.
Plas je buiten: feestje! (hij kijkt ons aan alsof we gek zijn, maar toch)

Verder is er een traphekje bijgekomen en hebben de mormels nu de gang als wij weg zijn.
Een kleinere ruimte, ze kunnen dus moeilijk naar boven (ze zouden zich tussen de traptreden door kunnen hijsen en naar boven kunnen komen, ik ken een hond die dat doet) en blijkbaar bevalt dat dus prima voor de kleine man.

Na 2 dagen geen plasjes in huis heb ik het hele huis op zijn kop gezet en alles nogmaals goed schoongemaakt. Alle plekjes waar hij graag zijn poot licht nogmaals goed aangepakt en secuur gepoetst.
Tot nu toe, ik klop het af, heeft deze aanpak dus effect. Of het blijvend is zullen we zien, maar het lucht zo ontzettend op dat je huis gewoon fris ruikt of naar drekkige hond maar niet naar plas dat ik iig de energie weer heb om er verder mee te trainen en dit vast te blijven houden.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Dat is een mooie update :ok:
Volhouden :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Evertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix

Ongelezen bericht door Evertje »

Ah dat is al een positiever bericht! Ik hoop dat deze stijgende lijn voortzet, ik zou gek worden van een constant piesende reu!
flatcoatjrt
Zeer actief
*Oudduitse Herder*
*Flatcoated Retriever*
Boerenfox

Goed nieuws!

Gr Mirjam
Afbeelding
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Goed zo Fred! :E: :cheer:
En Sterrie. :mrgreen:
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”