Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

losloop- en aanlijn etiquete

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: losloop- en aanlijn etiquete

Ongelezen bericht door ranetje »

duitse herder schreef:In een losloopgebied loopt alles nou eenmaal los, dan kan je niet verlangen dat andere hun hond aanlijnen omdat jij je hond aangelijnd heb. Ga dan op straat wandelen denk ik dan.
Ik heb het geluk dat Noah andere hond straal negeert, ook degene die aan de riem zitten. Vertrouw ik het niet helemaal, dan pak ik haar balletje en volgt ze me. Maar het gaat eigenlijk altijd goed in losloopgebieden.

Wel heb ik toen Noah jonger was en ze nog een Drentse Patrijs fetisj had een hoop gedoe gehad met een aangelijnde geblesseerde Drent reu. Noah moest en zou hem altijd gedag zeggen, ook toen hij opeens aangelijnd liep. Vrouwtje uiteraard druk bellend. Heel vervelend want ik kreeg Noah daar nooit weg. Ja ik weet dat Noah er niet op af moest (was ook enige reu bij wie ze het deed), maar ga dan ook alsjeblieft niet met je geblesseerde hond naar zo een park. Ze kwam met de auto aangereden om de hond aangelijnd uit te laten :blauwoog: Bij zulke mensen denk ik wel, blijf lekker weg, loop dan aangelijnd in je wijk.
Waarom mag die geblesseerde hond niet eens wat anders ruiken dan de plasjes van de buurhonden in zijn eigen straat?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef:
ranetje schreef: Waarom mag die geblesseerde hond niet eens wat anders ruiken dan de plasjes van de buurhonden in zijn eigen straat?
Ja, maar om nou in druk losloopgebied te gaan wandelen en voorts alles dat in de buurt komt weg te krijsen lijkt me niet ideaal, bloeddrukgewijs ;-)
Ga dan naar een rustig stuk bos.
:hmmm: dat staat er niet.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Kruimel53 schreef:
lucie schreef:wangedrag? een loslopende hond in een losloopgebied vind ik geen wangedrag hoor.
een loslopende hond in een aanlijngebied wel (al zou ik er me er persoonlijk niet zo aan ergeren)
als iemand zn hond aanlijnt als ik in het zicht kom met loslopers, is dat een signaal voor mij om ervoor te zorgen dat mijn honden daar niet naar toe gaan. doen ze toch al niet want het interesseert ze niet.

stel nou dat er in dat losloop/wandelgebied een fietser rijdt (op het voetpad dus waar het niet mag). honden dan ook aan de lijn doen uit fatsoen?
Nee, uit veiligheidsoverwegingen. Hier wordt ook driftig bosgecrosst door het losloopgebied, liefst met een flinke snelheid en in kuddes. Dan hou ik met name de ouwe heer wel ff vast voordat 'ie platgewalst wordt door de snelheidsduivels.
Precies. Ik lijn ze dus altijd aan als ik zie dat een tegemoetkomer z'n hond aan de lijn heeft (is voor mij geen enkele moeite, want 1 kik en ze staan stil en nog een tel en ik heb de jachtlijn erom gehangen). Als we het fietspad kruisen op de Rozendaalse heide, dan moeten ze even wachten tot ik zie dat het veilig is.
En als we aangelijnde honden tegenkomen dan lijn ik de mijne ook aan. Weet ik veel waarom ze aangelijnd lopen, is eigenlijk dus ook voor de veiligheid van mijn honden. En waarom die mensen dan op de heide lopen? Nou, gewoon omdat dat heel veel mooier lopen is dan door het nieuwbouwwijkje bij jou om de hoek, misschien? Maakt me ook niet uit. Ik hang ze gewoon even het lijntje om, en desnoods ga ik ook nog even in de bosjes staan. Kunnen ze daarna weer los.
Marion.

En even dan iets anders, maar in dezelfde lijn.... Je hond in je eigen huis. Ja, ik mag hopen dat die daar los loopt, maar moet hij dan ook altijd maar al keffend (of grommend) mee naar de deur als er gebeld wordt? Ik vind dat eigenlijk best bizar. Nu heb ik er geen problemen mee hoor, maar ik snap best dat collega's wat huiverig zijn als er een rottweiler achter de deur staat te blaffen (en die neus er als eerste doorsteekt als de deur open gaat), of als er een Jack als een debieletje tekeer gaat.
Vind ik eigenlijk ook wel bij honden-etiquette horen, waarom moet de hond mee naar de voordeur?
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Ongelezen bericht door yodi »

Ik lijn altijd aan als ik een andere hond zie, of ze nu loslopen of niet.
Mijn hond blaft niet als de deurbel gaat, ze loopt mee naar de voordeur als er een vreemde staat die een rottweiler niet zo leuk vind doe ik haar even achter een andere deur.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Nanna schreef:
ranetje schreef: Waarom mag die geblesseerde hond niet eens wat anders ruiken dan de plasjes van de buurhonden in zijn eigen straat?
Ja, maar om nou in druk losloopgebied te gaan wandelen en voorts alles dat in de buurt komt weg te krijsen lijkt me niet ideaal, bloeddrukgewijs ;-)
Ligt ook erg aan de omgeving, denk ik. Hier is relatief veel losloopgebied. Dus als je met je minder sociale of om andere redenen aangelijnde hond ook in de natuur wilt lopen en niet alleen in parken en door de wijk, dan is het bijna altijd losloopgebied. Dat geldt hier zeker voor plekken waar water is.
Ik ga daar overigens ook niet op het drukste moment van de dag lopen, en kom dan op rustige momenten dus ook wel eens mensen met aangelijnde honden tegen die toch even een duik in het water willen nemen. Dat moet ook kunnen, vind ik.
Op een zonnige zondagmiddag met je aangelijnde hond naar een druk losloopgebied vind ik ook niet handig, maar dat zie ik eigenlijk zelden.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

duitse herder schreef:In een losloopgebied loopt alles nou eenmaal los, dan kan je niet verlangen dat andere hun hond aanlijnen omdat jij je hond aangelijnd heb. Ga dan op straat wandelen denk ik dan.
Ik heb het geluk dat Noah andere hond straal negeert, ook degene die aan de riem zitten. Vertrouw ik het niet helemaal, dan pak ik haar balletje en volgt ze me. Maar het gaat eigenlijk altijd goed in losloopgebieden.

Wel heb ik toen Noah jonger was en ze nog een Drentse Patrijs fetisj had een hoop gedoe gehad met een aangelijnde geblesseerde Drent reu. Noah moest en zou hem altijd gedag zeggen, ook toen hij opeens aangelijnd liep. Vrouwtje uiteraard druk bellend. Heel vervelend want ik kreeg Noah daar nooit weg. Ja ik weet dat Noah er niet op af moest (was ook enige reu bij wie ze het deed), maar ga dan ook alsjeblieft niet met je geblesseerde hond naar zo een park. Ze kwam met de auto aangereden om de hond aangelijnd uit te laten :blauwoog: Bij zulke mensen denk ik wel, blijf lekker weg, loop dan aangelijnd in je wijk.
Ik pieker er niet over om op straat te wandelen, daar lopen net zoveel onopgevoede loslopende honden als in het losloopbosje hier. Daarnaast lijn ik mijn honden aan op het moment dat ik een andere hond zie, en daar heeft de andere partij dan maar respect voor op te brengen en hun honden bij zich te houden. Je hebt nl. je honden onder controle te houden voor ze überhaupt los mogen, ze hoeven niet los.
Het is geen losloopgebied waar mensen van heinde en verre naar toe komen op zondagmiddag, gewoon een wijklosloop welke direct voor mijn voordeur ligt. Ik struikel er dus over.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Nerazi »

Ach, ik had het net nog: loop de uiterwaarden op, officieel gezien mogen ze daar niet los maar dat wordt gedoogd.
Komen er helemaal aan het einde van het pad twee honden (los) aanlopen, eigenaar liep er achter.
Enzi liep voor mij uit, ook los, dus ik roep hem terug en lijn hem aan. Eigenaar van de andere hond ziet dat gebeurd en begint te roepen naar 1 van zijn honden. Geen reactie, maar hij onderneemt verder ook geen pogingen meer :19: Hij ziet dat ik de ruimte neem om hem te laten passeren en ik laat Enzi zitten terwijl ik roep dat mijn hond best kan snauwen en of hij zijn hond bij zich wilt roepen. 'Laat maar gebeuren, dan weet hij meteen dat hij er niet van gediend is!' krijg je dan te horen. :hmmm: .... 'Ja maar meneer, ik vraag dat niet voor niks. Ik wil niet dat mijn hond uitvalt'. Meneer vond het niet nodig en heeft zijn hond niet terug geroepen. Hij wist zeker dat er niks ging gebeuren als hij contact zou maken :pffff: Hondje was gelukkig zelf wijs genoeg om op gepaste afstand te blijven.

Verder is het prima te doen als je niet tijdens de spitsuren gaat lopen. Dan kan ik prima een ronde lopen in een losloopgebied met Enzi en niet dat hij nou zo'n monster is, en loopt 9 vd 10 keer gewoon los, laat ik hem geen contact maken met vreemde honden, met name reuen dan. De mensen die ik dan tegenkom die doen dan ook niet moeilijk om even hun hond bij zich te roepen of aan te lijnen. Aanlijnen hoeft van mij nog niet zo zeer, als ze maar niet komen buurten :mrgreen:
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Marion. schreef:En even dan iets anders, maar in dezelfde lijn.... Je hond in je eigen huis. Ja, ik mag hopen dat die daar los loopt, maar moet hij dan ook altijd maar al keffend (of grommend) mee naar de deur als er gebeld wordt? Ik vind dat eigenlijk best bizar. Nu heb ik er geen problemen mee hoor, maar ik snap best dat collega's wat huiverig zijn als er een rottweiler achter de deur staat te blaffen (en die neus er als eerste doorsteekt als de deur open gaat), of als er een Jack als een debieletje tekeer gaat.
Vind ik eigenlijk ook wel bij honden-etiquette horen, waarom moet de hond mee naar de voordeur?
Juist als er vreemde aan de deur staan,gaan mijn honden mee naar de voordeur.Daar heb ik ze ook een beetje voor als waakhond.
Maar de postbode of de vaste bezorger van zooplus kan zonder problemen mijn honden aaien.De postbode kwam juist speciaal vragen of hij ze mocht aaien,dus ik heb de mens een paar koekjes in zijn handen gegeven en sindsdien kan hij probleemloos het hek binnen komen.

Maar serieus ik woon in een vrijstaand huis in een wijk met vrijstaande huizen in het bos.Dus ik heb ze graag bij me als ik open doe.Ik moet wel zeggen dat ze in die zin opgevoed zijn dat ze zwijgen als ik het zeg en ook terug naar binnen gaan als ik ze wegstuur.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

beatje schreef: Dus omdat jij je hond niet bij kan houden,mag iemand met een geblesseerde hond niet in een park lopen? :O:
Mijn hond heeft na een operatie 6 maanden aangelijnd moeten lopen en ik moet zeggen dat de hond die hem benaderde van mij een rotschop kon krijgen.Ik ga geen 3000 euro operatie geld weg gooien omdat iemand vind dat hij mijn aangelijnde hond maar moet kunnen koeieneren.
Dan moet je niet naar een losloopgebied gaan. Er hoeft maar 1 hond hem omver te lopen en je begint opnieuw. Je kan en mag zelfs niet verlangen dat andere de hond bij zich houden als je met je aangelijnde hond daar loopt. In de ideale wereld gebeurd dat zeker, maar iedereen weet dat de praktijk niet zo werkt.
Even voor de goede orde, Noah was nog geen jaar oud en daarvoor was het geen probleem dat ze hem begroette. Opeens zat hij aan de riem wegens blessure, dan word het wat lastiger. Zo liep er ook een agressieve dalmaat die mijn vorige honden wel te grazen nam omdat hij toen nog los liep. Daarna liep deze aangelijnd en Noah die toen nog pup was liep er altijd braaf omheen. Het was echt die ene Drent reu.
Maar goed zoals ik al zei, Noah negeert alle honden en daarom roep ik haar nu niet meer bij me. Daarvoor kom ik ook niet in een losloopgebied, om bij elke hond haar te moeten aanlijnen.
Perry en Noah

Afbeelding
duitse herder
Zeer actief

malinois schreef: Ik pieker er niet over om op straat te wandelen, daar lopen net zoveel onopgevoede loslopende honden als in het losloopbosje hier. Daarnaast lijn ik mijn honden aan op het moment dat ik een andere hond zie, en daar heeft de andere partij dan maar respect voor op te brengen en hun honden bij zich te houden. Je hebt nl. je honden onder controle te houden voor ze überhaupt los mogen, ze hoeven niet los.
Het is geen losloopgebied waar mensen van heinde en verre naar toe komen op zondagmiddag, gewoon een wijklosloop welke direct voor mijn voordeur ligt. Ik struikel er dus over.
Dan zal het ook liggen waar je woont. Ik ben werkelijk in 13 jaar tijd nog nooit een loslopende hond tegen gekomen op de straat. Zowel mijn vorige woonplaats als mijn huidige. Geloof best dat het bij andere er anders aan toe zal gaan. Als ik op straat loop zal ik ook niet blij zijn met een buurtende hond.
Perry en Noah

Afbeelding
Marion.

beatje schreef:
Marion. schreef:En even dan iets anders, maar in dezelfde lijn.... Je hond in je eigen huis. Ja, ik mag hopen dat die daar los loopt, maar moet hij dan ook altijd maar al keffend (of grommend) mee naar de deur als er gebeld wordt? Ik vind dat eigenlijk best bizar. Nu heb ik er geen problemen mee hoor, maar ik snap best dat collega's wat huiverig zijn als er een rottweiler achter de deur staat te blaffen (en die neus er als eerste doorsteekt als de deur open gaat), of als er een Jack als een debieletje tekeer gaat.
Juist als er vreemde aan de deur staan,gaan mijn honden mee naar de voordeur.Daar heb ik ze ook een beetje voor als waakhond.
Maar de postbode of de vaste bezorger van zooplus kan zonder problemen mijn honden aaien.De postbode kwam juist speciaal vragen of hij ze mocht aaien,dus ik heb de mens een paar koekjes in zijn handen gegeven en sindsdien kan hij probleemloos het hek binnen komen.

Maar serieus ik woon in een vrijstaand huis in een wijk met vrijstaande huizen in het bos.Dus ik heb ze graag bij me als ik open doe.Ik moet wel zeggen dat ze in die zin opgevoed zijn dat ze zwijgen als ik het zeg en ook terug naar binnen gaan als ik ze wegstuur.
En je hebt nooit een bezorger die ze niet wil aaien? Gewoon niet, omdat ze bang van honden zijn? Ik snap best dat je ze als 'bewaking' mee neemt naar de deur, maar wat dan als een bezorger zijn auto niet uit durft? Dan krijg jij je pakje dus niet.
Lientje
Actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Lientje »

Mijn hond loopt altijd aan de lange lijn vanwege haar jachtinstinct. Zou ze los zijn dan gaat ze vol op jacht, daarmee ben ik volop aan het trainen. Helaas betekent dit voor haar ook dat ze niet vaak onaangelijnd met honden kan spelen. Zij vindt het juist leuk als onaangelijnde honden komen 'buurten' :cheer:. Wat mij betreft geen probleem dus wanneer honden los lopen als mijn aangelijnde hond nadert, mits de hond onder appel staat uiteraard. Beagle van familie moet niets van andere honden hebben, dan roep ik altijd van een afstandje of mensen de hond bij zich willen houden en dat werkt prima. Ik loop met hem ook nooit in een losloopgebied, maar hier buiten het dorp lopen heel veel honden los. Geen probleem als je maar even zorgt dat je als baasjes communiceert dan kom je al een heel eind, toch!
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

duitse herder schreef:
beatje schreef: Dus omdat jij je hond niet bij kan houden,mag iemand met een geblesseerde hond niet in een park lopen? :O:
Mijn hond heeft na een operatie 6 maanden aangelijnd moeten lopen en ik moet zeggen dat de hond die hem benaderde van mij een rotschop kon krijgen.Ik ga geen 3000 euro operatie geld weg gooien omdat iemand vind dat hij mijn aangelijnde hond maar moet kunnen koeieneren.
Dan moet je niet naar een losloopgebied gaan. Er hoeft maar 1 hond hem omver te lopen en je begint opnieuw. Je kan en mag zelfs niet verlangen dat andere de hond bij zich houden als je met je aangelijnde hond daar loopt. In de ideale wereld gebeurd dat zeker, maar iedereen weet dat de praktijk niet zo werkt.
Even voor de goede orde, Noah was nog geen jaar oud en daarvoor was het geen probleem dat ze hem begroette. Opeens zat hij aan de riem wegens blessure, dan word het wat lastiger. Zo liep er ook een agressieve dalmaat die mijn vorige honden wel te grazen nam omdat hij toen nog los liep. Daarna liep deze aangelijnd en Noah die toen nog pup was liep er altijd braaf omheen. Het was echt die ene Drent reu.
Maar goed zoals ik al zei, Noah negeert alle honden en daarom roep ik haar nu niet meer bij me. Daarvoor kom ik ook niet in een losloopgebied, om bij elke hond haar te moeten aanlijnen.
Jij hebt aparte ideeën over wat loslopen is. Jij vindt het normaal dat alle honden daar maar op elkaar afrennen?
Afbeelding
Asterix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver

Ongelezen bericht door Asterix »

Als ik het op tijd zie, lijn ik iig Maatje aan. Ella blijft bij mij/ons.
Je weet gewoonweg niet waarom anderen honden aan de lijn zitten Kan van alles zijn en doet er ook verder niet toe.
Hier in de omgeving heel vaak een bordje: honden aan de lijn. Om wat voor reden dan ook. Heel soms staat er iets op: broedseizoen vogels.
Bij aankomende joggers ook.

Laatst een stel met 2 loslopende honden. De mijne lagen bijna voor apegapen; Had ze vlak daarvoor even laten zwemmen/pootje baden.
De honden van die mensen renden op de mijne af. Mijn honden hadden totaal geen interresse. Komt 1 van het stel langsgelopen en net op dat moment schudde Maatje zich uit van het water. En gezeik daarover want het kwam op de (hondenuitlaat) kleding van een dame... Ben maar rustig doorgelopen.
Laatst gewijzigd door Asterix op 07 aug 2014 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Afbeelding

Pootjes van Ella en Joost (Josie)
Dag lieve Maatje 06-01-2008 - 15-12-2014
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Brrr, door het soort mensen dat reageert als Noah kom ik dus echt niet graag in losloopgebieden, of iets van dien aard.

Mijn hond vind het NIET leuk als alles op haar afdendert en stuift. Ze is normaal sociaal, geeft echt signalen zat dat ze het niet waardeert. En wordt dan soms toch omver gekacheld. Ze ziet er voor veel mensen -en blijkbaar ook honden- groter en steviger uit dan de krappe 9 kilo die ze haalt.

Dus op mijn loslopende hond ook niet zomaar af laten denderen svp. Ik hou haar ook gewoon bij mij in de buurt, en zij komt ook niet ongevraagd buurten.

Betekent dat dan dus in feite dat ik maar helemaal niet in zo'n gebied moet komen? Ik kom er toch bij voorkeur al niet, en ze loopt bij ons eigenlijk altijd los, ook in de wijk op straat. Ik woon in het soort plattelandsdorp waar dat gelukkig nog kan.
Maar soms wil je wel eens een wandeling doen die toevallig deels door losloopgebied loopt of zoiets.

Echt niet leuk meer, en dat dus met een sociaal hondje... (Dat toevallig liever niet ruig speelt, fatsoenlijk kennismaken en een beetje rennen vindt ze nog wel aardig op z'n tijd)
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Nanna schreef:
:hmmm: dat staat er niet.
:lol1:
Staat er inderdaad niet. :ok:
Natuurlijk ga je niet op toptijd in een druk losloopgebied lopen.

En wat moet je met de loslopende honden in een aanlijngebied (bos bedoel ik)?

Hoe vaak ik al heb zien staan hier en op andere fora dat ook in aanlijngebieden veel honden loslopen............
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ranetje
Zeer actief

Kruimel53 schreef:
ranetje schreef:

Waarom mag die geblesseerde hond niet eens wat anders ruiken dan de plasjes van de buurhonden in zijn eigen straat?
Van mij mag dat. Maar er is toch nog steeds aanzienlijk meer aanlijngebied dan losloopgebied. Lijkt me voor alle partijen wel zo handig om met een hond die niet los mag naar een aanlijngebied te gaan om te snuffelen. En ja, ik weet ook wel dat allerlei lieden menen dat dat aanlijngebod niet voor hen geldt. Maar zo door de bank genomen zijn er daar wel aanzienlijk minder honden dan in een gemiddeld losloopgebied.
Hangt af van waar je woont en of je die aanlijngebieden kunt bereiken.
Niet iedereen heeft een auto tot zijn beschikking.

Hier (waar ik woon) is behoorlijk veel losloopgebied en ik weet de tijden dat het er rustig is.
Dan loop ik er zelf namelijk. :tongue:
Afbeelding
Sidhe
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): chihuahua, berner sennen

Ongelezen bericht door Sidhe »

duitse herder schreef:Maar goed zoals ik al zei, Noah negeert alle honden en daarom roep ik haar nu niet meer bij me. Daarvoor kom ik ook niet in een losloopgebied, om bij elke hond haar te moeten aanlijnen.
Gezien het negeren zou ik met Noah geen problemen hebben maar genoeg eigenaren die honden hebben die overal op afstuiven die jouw laatste zin onderstrepen.
En daar ben ik dan dus weer allergisch voor :hmmm:

Ik vind het ook leuk om mijn hond wat los te laten scharrelen, in het water te laten zwemmen, een mooiere omgeving op te zoeken of wat los te gaan trainen maar zit niet te wachten op gedoe met andere honden. Helaas kun je geen stuk losloopgebied voor je honden reserveren :19: dus moet je het toch met zijn allen delen. Dan wacht je toch gewoon even op een accoordje van de andere eigenaar om kennis te laten maken? Ik snap het probleem daarvan niet zo goed :denken:

Nog even losstaand van het gegeven dat dergelijke eigenaren hun aanstormende hond erg sociaal vinden en ik dat opdringerige gedrag eigenlijk helemaal niet zo sociaal vind
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Marion. schreef:Vind ik eigenlijk ook wel bij honden-etiquette horen, waarom moet de hond mee naar de voordeur?
Ik woon in het buitengebied, en met name 's avonds als man er niet is vind ik het wel prettig dat ik een waakhond heb. Dat gezegd hebbende, mag die niet mee naar de voordeur, ik sluit de woonkamerdeur en daar blijft ze (blaffend, want ik zeg daar niks van) achter staan.
Op een commando heeft ze die deur in 0,3 seconde open, dus dat is net zo veilig als meenemen ;)
Ik vraag overigens altijd of mensen bang zijn van waakhonden, als het werkvolk betreft. Als ze dat niet zijn roep ik "Het is góéd, kom maar". Dan doen ze niks.
Als ik alleen haar naam roep is ze veel nijdiger. En als ik "Ská! Hélpen!" roep, moet je zenuwachtig worden als bezoeker :tongue:

Ik heb nog nooit gehad dat mensen (werkvolk of bezorgers) bang zijn van honden. Ik krijg wel vaak op bewonderende toon te horen "Goeie waakhond, zeg! Dat is wel fijn hier zo achteraf.".

Maar dat kun je je hond dus ook leren. Achter een deur blijven tót je de hond roept ;)
Het is maar een idee.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

De meeste mensen hier in de omgeving die ik ken, weet ik wel een beetje wie wel of niet moeilijke honden hebben.
Mensen met makkelijke honden hebben nooit moeite met Apple, vinden haar juist erg leuk.
Maar als ik iemand niet ken met hond, ongeacht waar ik loop, houdt ik Apple bij me. Al is het alleen maar voor haar eigen veiligheid
beatje

Marion. schreef:
beatje schreef:

En je hebt nooit een bezorger die ze niet wil aaien? Gewoon niet, omdat ze bang van honden zijn? Ik snap best dat je ze als 'bewaking' mee neemt naar de deur, maar wat dan als een bezorger zijn auto niet uit durft? Dan krijg jij je pakje dus niet.
Bij mij komt doorgaans de bezorger niet door mijn hek,en id de honden lopen dan mee.Maar er is bij mij nog nooit een bezorger gaan lopen van mijn honden of heb ik een pakje niet gehad.
Als er iemand van de elektra of vd TV binnen moet zijn zet ik ze altijd keurig achter een hekje in de keuken of de veranda.
Eigenlijk leveren de honden alleen maar leuke reactie's op,ik moet zeggen dat ze ook niet afschrikwekkend staan te klapkaken ,maar meestal de boel eens bekijken al vriendelijk met de staarten zwaaiend.
beatje

duitse herder schreef:
Ik had uit je eerste stukje niet begrepen dat het losloopgebied was.Ik dacht gewoon een park,hier mogen in het park namelijk geen honden los.
Persoonlijk ben ik met mijn geblesseerde hond id niet in losloopgebied geweest.alleen vinden mensen vaak niet losloopgebied ook losloopgebied en lopen ze overal met hun honden los.Bovendien ben ik een beetje pissig omdat mijn aangelijnde reu gisteren is aangevallen door twee loslopende border reuen die blijkbaar elke reu grijpen.Zulke mensen kan ik dus niet begrijpen.Het is dat ik er vier vast had,maar anders had die hond een rotschop gekregen.Ik heb vanmiddag bij de dierenarts gezeten om gaatjes te laten dichten :(:
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Hier twee losloopgebieden, waar ik doorgaans eens per dag in de ene of de andere kom, Jet gaat dan los, Otto blijft aangelijnd, het is niet vertrouwd als hij los loopt. Daar wandel ik doorgaans op de momenten dat het er rustig is. Meestal kom ik dan niemand tegen. Kunnen ze even lekker uitgebreid poepen. Soms neem ik Jet of Ot apart mee. Ze lopen gewoon anders, Otto is meer van de vooruit en Jet kan tijdenlang aan een blaadje blijven snuffelen of speelt graag met andere honden en dan staat Ot al te trekken dat hij door wil.

Een aantal honden ken ik, daarvan weet ik ook dat het oké gaat met patsertje Otto. Bij onbekende honden lijn ik Jet aan, of bij honden waarvan ik weet dat het niet goed gaat met Jet, soms neem ik haar tijdens het passeren even bij de halsband. Ook met fietsers trouwens. En met paarden ook, ze doen hier veel aan mensport/paardrijsport in de bossen. Jet is zich een keer wezenloos geschrokken toen ze ineens door een paar achterop komende fietsers werd ingehaald.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
duitse herder
Zeer actief

Pemba schreef: Jij hebt aparte ideeën over wat loslopen is. Jij vindt het normaal dat alle honden daar maar op elkaar afrennen?
Nee ik hou er ook niet van, maar het gebeurd nou eenmaal. Volgens mij maakt het bij zulke honden weinig uit of de ander aan de riem zit of niet, dat zijn van die honden die perse alle honden moeten begroeten en eigenlijk weinig kwaads daarin zien.
Perry en Noah

Afbeelding
duitse herder
Zeer actief

beatje schreef: Ik had uit je eerste stukje niet begrepen dat het losloopgebied was.Ik dacht gewoon een park,hier mogen in het park namelijk geen honden los.
Persoonlijk ben ik met mijn geblesseerde hond id niet in losloopgebied geweest.alleen vinden mensen vaak niet losloopgebied ook losloopgebied en lopen ze overal met hun honden los.Bovendien ben ik een beetje pissig omdat mijn aangelijnde reu gisteren is aangevallen door twee loslopende border reuen die blijkbaar elke reu grijpen.Zulke mensen kan ik dus niet begrijpen.Het is dat ik er vier vast had,maar anders had die hond een rotschop gekregen.Ik heb vanmiddag bij de dierenarts gezeten om gaatjes te laten dichten :(:
Bij ons mogen ze in het park los, mensen komen juist daarheen omdat het de enige plek is waar je 30 min kan lopen en waar je dus andere honden tegen komt.
Die 2 borders moeten sowieso niet loslopen. Als je dan toch perse je hond los wil laten lopen waar het niet mag, dan zou ik zeker mijn hond bij mij roepen.
Perry en Noah

Afbeelding
duitse herder
Zeer actief

Bij bekende mag Noah altijd mee, die is dol op visite. Maar zoals laatst een paar keer de loodgieter kwam, dan sluit ik Noah op. Niet iedereen is blij met een enthousiaste DH die het liefst met je wil spelen. Kleine moeite om haar even in een andere kamer te doen, waar Noah geen problemen mee heeft. Ze blaft in ons nieuwe huis gelukkig nog niet als ze de deurbel hoort, dat scheelt ook al iets :mrgreen:
Perry en Noah

Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Bij bekende blijven ze los in de woonkamer en mogen ze daarna begroeten. De pakketbezorgers weten dat ik ze eerst opsluit, dus die weten dat het even duurt, voordat de deur opengaat. Bij vreemde zijn ze ook los in de woonkamer en houd ik de tussendeur vast. Mocht het dan vervelend worden kan die deur binnen no time open.
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Mijn honden gaan ook woest blaffen en grommen als de bel gaat maar ze mogen niet mee naar de deur.
Ze bijven in de woonkamer en daar zit een glazen deur naar de gang dus ze kunnen wel alles zien.
En ja, dat blaffen en grommen mogen ze van mij, graag zelfs.
Ze blijven netjes achter de deur maar wat Miranda zegt als het nodig is hebben ze die zo open, dat kunnen ze op commando.
Mee naar de deur doe ik dus niet, Jack is echt niet leuk met vreemde mensen en ik ga er natuurlijk vanuit dat ik hem nooit nodig ga hebben om me bij te staan maar het is wel een veilig gevoel dat hij er wel zou staan mocht het ooit eens wel zover komen.
Laatst gewijzigd door samantha! op 08 aug 2014 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
ranetje
Zeer actief

Miranda schreef: Ik woon in het buitengebied, en met name 's avonds als man er niet is vind ik het wel prettig dat ik een waakhond heb. Dat gezegd hebbende, mag die niet mee naar de voordeur, ik sluit de woonkamerdeur en daar blijft ze (blaffend, want ik zeg daar niks van) achter staan.
Op een commando heeft ze die deur in 0,3 seconde open, dus dat is net zo veilig als meenemen ;)
Ik vraag overigens altijd of mensen bang zijn van waakhonden, als het werkvolk betreft. Als ze dat niet zijn roep ik "Het is góéd, kom maar". Dan doen ze niks.
Als ik alleen haar naam roep is ze veel nijdiger. En als ik "Ská! Hélpen!" roep, moet je zenuwachtig worden als bezoeker :tongue:

Ik heb nog nooit gehad dat mensen (werkvolk of bezorgers) bang zijn van honden. Ik krijg wel vaak op bewonderende toon te horen "Goeie waakhond, zeg! Dat is wel fijn hier zo achteraf.".

Maar dat kun je je hond dus ook leren. Achter een deur blijven tót je de hond roept ;)
Het is maar een idee.
Goed idee :ok:
Ik ga eens kijken of ik daar wat mee kan hier :D
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”