Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De ranglagere mag ook zijn voedsel verdedigen...

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

De ranglagere mag ook zijn voedsel verdedigen...

Ongelezen bericht door DeDiana »

'De ranglagere mag ook zijn voedsel verdedigen tegenover een ranghogere': dit lees ik vaak als het gaat om bijvoorbeeld voernijd, bezitsagressie, etc.
Voor degenen met meerdere honden: zien jullie dit ook daadwerkelijk wel eens gebeuren?

Als ik hier een opvanger heb die duidelijk ranglagere is, staan die altijd direct alles af aan Mila. Ze hoeft er maar naar te kijken, of ze lopen al weg of draaien hun hoofd helemaal weg, zo van: pak maar. Meestal is dat voor Mila al genoeg en pakt ze het dan niet; alsof ze alleen even wil testen of ze het zonder morren af zouden staan áls ze het zou willen hebben.
Met speeltjes en gevonden dingen gaat dat zo, maar ook met eten en kluifjes bijvoorbeeld.
Uiteraard zorg ik ervoor dat ze allebei rustig hun eten of kluifje kunnen verorberen, maar zeker met kluifjes die wat langer rondslingeren gebeurt het toch wel eens dat zo'n situatie zich voordoet.

Juma gromt wel als de katten hun neus in haar voerbak willen steken, maar aan Mila staat ze het dus direct af.

Ik heb één opvanger gehad die zich niet onderdanig opstelde tegenover Mila en die reageerde heel anders en gaf geen dingen aan Mila af. Ook heb ik een teef te logeren gehad die duidelijk dominanter en een stuk ouder en wijzer was dan Mila, en daarbij haalde Mila het echt niet in haar hoofd dit te proberen; ze bleven allebei uit zichzelf bij elkaars speeltjes en eten uit de buurt.

Ik heb het hier dus nog nooit gezien: een ranglagere die zijn eten verdedigt tegenover een ranghogere. Ik ben benieuwd of dat bij jullie anders is?
dagmar88
Zeer actief

Re: De ranglagere mag ook zijn voedsel verdedigen...

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef:Hier wel. Zelfs Pirke als momenteel ranglaagste verdedigt zijn vreten.
Dat vind ik ook eigenlijk vrij normaal.
Tibbe ook.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

DeDiana schreef:'De ranglagere mag ook zijn voedsel verdedigen tegenover een ranghogere': dit lees ik vaak als het gaat om bijvoorbeeld voernijd, bezitsagressie, etc.
Voor degenen met meerdere honden: zien jullie dit ook daadwerkelijk wel eens gebeuren?

Als ik hier een opvanger heb die duidelijk ranglagere is, staan die altijd direct alles af aan Mila. Ze hoeft er maar naar te kijken, of ze lopen al weg of draaien hun hoofd helemaal weg, zo van: pak maar. Meestal is dat voor Mila al genoeg en pakt ze het dan niet; alsof ze alleen even wil testen of ze het zonder morren af zouden staan áls ze het zou willen hebben.
Met speeltjes en gevonden dingen gaat dat zo, maar ook met eten en kluifjes bijvoorbeeld.
Uiteraard zorg ik ervoor dat ze allebei rustig hun eten of kluifje kunnen verorberen, maar zeker met kluifjes die wat langer rondslingeren gebeurt het toch wel eens dat zo'n situatie zich voordoet.

Juma gromt wel als de katten hun neus in haar voerbak willen steken, maar aan Mila staat ze het dus direct af.

Ik heb één opvanger gehad die zich niet onderdanig opstelde tegenover Mila en die reageerde heel anders en gaf geen dingen aan Mila af. Ook heb ik een teef te logeren gehad die duidelijk dominanter en een stuk ouder en wijzer was dan Mila, en daarbij haalde Mila het echt niet in haar hoofd dit te proberen; ze bleven allebei uit zichzelf bij elkaars speeltjes en eten uit de buurt.

Ik heb het hier dus nog nooit gezien: een ranglagere die zijn eten verdedigt tegenover een ranghogere. Ik ben benieuwd of dat bij jullie anders is?

Maar dat is toch anders? In de gevallen omschreven heeft Mila als ranghogere het niet aan hun gegeven.
Geeft de ranghogere het dan is het gegeven en zie ik inderdaad verdediging van voer en kluifjes bv nu met Ace vs Pippi en Bazooka, wat wij geven durven ze van hem op te eisen, wat hij mag hebben van hun is en blijft van hem
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

absoluut! Lizzy is altijd ranglaagste, welke opvanghond er ook bij komt. vindt ze totaal geen probleem, zolang ze maar haar eigen privilèges houdt (op de bank liggen enzo, het is tenslotte een windhond). maar wee degene die in de buurt van haar eten, hapje of zelfs maar geurtje van iets lekkers komt :devil: . die zal het weten ook en het wordt altijd geaccepteerd.
ben er overigens met nieuwkomers heel kien op dat ze elkaar met rust laten tijdens het eten.
en wij zelf mogen alles afpakken van haar als dat nodig is.
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miranda »

Inge O schreef:waarschijnlijk zouden ze iets zoals een bot zeker verdedigen als nood aan de man kwam - kwastje deed dat overlaatst overigens ook met haar kots, dat was blijkbaar nog véél interessanter dan een gewone voerbak :roll: :tongue: .
Kattenkots is nog véél interessanter, leert de ervaring :mrgreen:
En ja hoor, Cayuga heeft niks in te brengen dan lege briefjes, maar hij verdedigd bijvoorbeeld kattenkots waar hij als eerste bij is ab-so-luut. Verstijven, en grauwen als een tijger. En die witte respecteert dat ook.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
crutz schreef: Maar dat is toch anders? In de gevallen omschreven heeft Mila als ranghogere het niet aan hun gegeven.
Geeft de ranghogere het dan is het gegeven en zie ik inderdaad verdediging van voer en kluifjes bv nu met Ace vs Pippi en Bazooka, wat wij geven durven ze van hem op te eisen, wat hij mag hebben van hun is en blijft van hem
ik kan me dan weer niet voorstellen dat wel of niet gegeven of gekregen en van wie een verschil maakt eens iets in bezit is.

Hier zie ik dat dus wel duidelijk. Ze krijgen geregeld ieder bv een oor of bullepees, die laatste gaat nooit geheel op. Wordt wel als het net gegeven is verdedigd (puppy, plaat voor z'n kop en vd ander is altijd lekkerder) maar eenmaal uitgeknaagd wordt hij puppy zelfs aangeboden en als ze dan kort bij komen wordt hij ook gerespecteerd in z'n persoonlijke ruimte als hij het verdedigd.
DeDiana
Zeer actief

Inge O schreef:
crutz schreef: Maar dat is toch anders? In de gevallen omschreven heeft Mila als ranghogere het niet aan hun gegeven.
ik kan me dan weer niet voorstellen dat wel of niet gegeven of gekregen en van wie een verschil maakt eens iets in bezit is.
Daar had ik eigenlijk ook niet over nagedacht, of dat een verschil zou maken. Zo goed heb ik me ook nooit in die theorie verdiept hoor, het viel me meer op dat er hier dus geen eten en ander bezit verdedigd worden ten opzichte van Mila, of het nou iets is wat ik ze geef of wat ze zelf vinden.
Mila gaat soms wel speeltjes brengen naar logés en opvanghonden, maar dat is dan een uitdaging tot spelen en daarbij wordt het speeltje zelf dan juist weer snel vergeten, want dan moet er achter elkaar aan gerend worden.
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Wat mij opvalt is dat Rufus al zijn eten zonder mopperen aan Floor afstaat. Ik heb wel eens gelezen dat het een reuen dingetje is maar ik weet niet of dat altijd opgaat. Maar het is wel de reden dat ik ze niet meer samen kan voeren, want Floor schrokt haar eigen eten naar binnen en begint daarna aan dat van Rufus. Die zich dus ook gewoon laat wegsturen.
Hij verdedigd wél zijn eten tegen de katten. Ook verdedigd hij zijn botjes tegen Floor. Dus hoe dat nou precies zit?
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
crutz schreef:
Inge O schreef:

Hier zie ik dat dus wel duidelijk. Ze krijgen geregeld ieder bv een oor of bullepees, die laatste gaat nooit geheel op. Wordt wel als het net gegeven is verdedigd (puppy, plaat voor z'n kop en vd ander is altijd lekkerder) maar eenmaal uitgeknaagd wordt hij puppy zelfs aangeboden en als ze dan kort bij komen wordt hij ook gerespecteerd in z'n persoonlijke ruimte als hij het verdedigd.
ik snap uit je tekst eigenlijk totaal niet wie wat geeft aan wie :oeps: .

Ace (reu 5 mnd) Bazooka (reu 8 jaar) en Pippi (teef, gecastreerd, 4 jaar) lopen hier samen op terrein rond. De rest zit apart in kennels. Pippi verdedigt tegen de heren tot ze het zat is. Bazooka snapt dar, Ace probeert nog ;)
Is Pippi het zat dan brengt ze haar deel naar de heren en wat ze dan krijgen verdedigen ze beiden tegen haar en dat respecteert ze dan ook.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik weet niet of het met rang te maken heeft of gewoon ordinaire vraatzucht maar de teckel krijgt hier buiten z'n eten met de deur op slot (zodat niemand p.o. de deur kan opendoen) want hij schrokt zijn eten naar binnen en jaagt dan rustig een herder bij zijn bak vandaan en schrokt in een nanoseconde die bak leeg als hij de kans krijgt :roll: verder krijgt ieder hier een kluif wat in de eigen mand opgegeten moet worden. Zijn ze klaar, berg ik de restanten op. Met die vraatzuchtige brutale tokkel neem ik liever geen risico.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Hier zijn op dit moment de 5 heren samen omdat mijn ouders op vakantie zijn en toevallig heb ik het gisteren eens zitten observeren.
Ze kennen elkaar natuurlijk goed, en zijn sowieso 3 dagen in de week een hele dag samen + de gezamelijke wandelingen.
Macho is hier absoluut de hoogste in de roedel en Jones (denk ik toch nog) de laagste.
De enige die hun (door mij gegeven kluif) met grommen verdedigden als een ander kwam buurten waren juist Jones en DJ (DJ is ook een wat "mindere" in de roedel en wordt ook weinig serieus genomen).
Tiesto verdigde zijn kluif niet en zelfs jonge Jones kon het zo uit zijn bek pakken.
Jack rende alleen maar weg met zijn kluif zodra er een ander in de buurt kwam van zijn kluif.
Macho was echt een eenling, hij lag in een hoek van de tuin op de beste plek (een kussen) en geen van de andere honden ging bij hem buurten of keek ook maar richting zijn kluif.
Andersom was het ook wel zo dat zodra Macho zijn kluif op had, hij zich ook totaal niet bemoeide met de rest, dus geen idee of ze het aan hem zouden afstaan.
Hier verdedigen de ranglageren hun kluif dus wel degelijk ten opzichte van een ranghogere.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Hier wisselt de rangorde volgens mij enorm op dit moment, maar speeltjes of voer van elkaar afpakken is absoluut niet mogelijk. Dat wordt echt verdedigd door allebei en de ander loopt dan ook gewoon weg.
Kirra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Kirra »

Individuele verschillen spelen ook een grote rol.
Ik kijk dan naar m'n ratjes.
De ene is verzot op eten. Echt geobsedeerd. De andere boeit het niet zo.
Degene die geobsedeerd is zal makkelijk het eten afpakken van de andere, want die vindt het allemaal niet zo interessant.
Die is ook sneller afgeleid.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ja gebeurde tussen mijn honden wel.
Zowel bij mijn teckels als bij de Griffons.
Wat ze bij zich hebben aan voedsel is van hen, daar mag de andere hond niet aankomen.
Ongeacht rangorde.
Pas als hij/zij weg gaat en het lekkers laat liggen (zelden dus :mrgreen: ) kan de ander een poging ondernemen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Hier is de verdeling niet heel duidelijk. Ik denk dat Lizzie tegenwoordig de broek aan heeft. Maar beide dames staan hun eten niet aan elkaar af en waarschuwen de ander met een grommetje om meer afstand te bewaren. beide dames doen dit dan ook meteen.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Hier halen ze t niet in hun hoofd vreten van elkaar af te pakken. Wil ik niet hebben want ze verdedigen alle 3 zeker hun spul. Als er eentje bij de ander in de voerbak duikt gaan ze heel hard al grommend dooreten. Maar t mag dus niet. Kots is de enige reden hier om elkaar wel in de haren te vliegen. De mannen dan. 1 van de 2 gooi ik dan ff op de gang ;)
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

Als ze het maar belangrijk genoeg vinden, verdedigen ze het wel is mij ervaring. Mijn honden zijn niet zo op eten gericht. Maar Jessie verdedigt bijvoorbeeld een kuil als ze een rat aan het uitgraven is. Als Ashley dan ff wil kijken, grauwt ze maar kiest toch eieren voor dr geld en druipt af. Ashley hoor je dan niet.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

Hier verdedigt de ranglagere zeker zijn voer. Dat heeft vroeger wel tot vechtpartijen geleid, tegenwoordig krijgt iedereen op zijn eigen plek eten. Ze kunnen dan niet bij elkaar komen en dat moet ook niet, want dan breekt de hel los.
AfbeeldingAfbeelding
DeDiana
Zeer actief

Jion schreef:Als de bereidheid om voedsel af te staan een teken is van onderdanigheid (en ik weet niet of dat echt wel zo is) dan is de verhouding hier nogal verwarrend. Duende slaagt er wel eens in (ondanks dat ik er met mijn neus bovenop sta om het te voorkomen) om zijn snuiter in Rosca's voerbak te steken tijdens het eten, maar Rosca verdedigt wel met hand en tand haar kluifjes tegen Duende.
Nee, ik denk en bedoel niet te zeggen dat de bereidheid om eten af te geven een teken van onderdanigheid is. Het valt me echter wel steeds op dat de onderdanige honden hier dat zonder problemen direct aan Mila afstaan, terwijl de honden die zich niet onderdanig opstellen aan haar dat dus niet doen.
Kirra schreef:Individuele verschillen spelen ook een grote rol.
Ik kijk dan naar m'n ratjes.
De ene is verzot op eten. Echt geobsedeerd. De andere boeit het niet zo.
Degene die geobsedeerd is zal makkelijk het eten afpakken van de andere, want die vindt het allemaal niet zo interessant.
Die is ook sneller afgeleid.
Hier heb je zeker een punt. Daar dacht ik zelf ook al aan.
De opvangers en logés die ik heb (gehad), laten over het algemeen heel conflictvermijdend gedrag zien. En als ze dus in de gaten hebben dat Mila iets héél graag wil hebben, lijkt het erop dat ze liever elk conflict uit de weg gaan en daarom hun eten/speeltje maar direct afgeven. Ze willen in ieder geval duidelijk geen conflict met Mila; met de katten durven ze dat wel aan en dan grommen ze dus wel.
DeDiana
Zeer actief

Sanchis schreef:Als ze het maar belangrijk genoeg vinden, verdedigen ze het wel is mij ervaring. Mijn honden zijn niet zo op eten gericht. Maar Jessie verdedigt bijvoorbeeld een kuil als ze een rat aan het uitgraven is. Als Ashley dan ff wil kijken, grauwt ze maar kiest toch eieren voor dr geld en druipt af. Ashley hoor je dan niet.
Ja, dat ken ik ook wel van twee hondenvriendinnetjes van Mila: als die op muizen jagen en ze snauwen Mila weg bij hun prooi/jachtprojectje, druipt Mila direct af. Nou interesseren muizen haar ook echt geen hol ( :mrgreen: ), maar ze wil nog wel eens uit nieuwsgierigheid haar puntneus ertussen steken.

Wat ik dan wel weer raar vind, is dat je zou denken dat de ex-zwervers die ik opvang, minstens zo geobsedeerd door eten zouden zijn als Mila...
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Pom is echt een vreetzak maar ik denk niet dat ze haar eten zou verdedigen. Weet het niet zeker want ze is maar alleen natuurlijk, maar zoals ik haar inschat zou ze hoogstens proberen zo snel mogelijk zoveel mogelijk op te eten. Een kluifje weet ik niet wat ze daarmee doet. Maupie verdedigde haar eten (en ook haar persoonlijke ruimte) wel maar dat was een dominanter type dan Pom is
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

DeDiana schreef:'De ranglagere mag ook zijn voedsel verdedigen tegenover een ranghogere': dit lees ik vaak als het gaat om bijvoorbeeld voernijd, bezitsagressie, etc.

?
ik denk dat het meer is, dat als ze het durven het wel zullen verdedigen. maar dat dat nog niet betekent dat een ranghogere het niet af zou kunnen pakken.
dus als ze denken dat ze het toch niet winnen, zullen ze het niet of nauwelijks verdedigen.
als ze denken dat ze de ranghogere wel af kunnen bluffen, dan zullen ze het verdedigen.

zoiets? :denken:

hier heb ik in het begin wel met stem gecorrigeerd, als ze iets van elkaar wilden pakken. en nu is het zo, dat ze elkaar niet zo serieus meer nemen. en mag de andere hond er best met zijn neus bovenop hangen als de ander wat heeft. afpakken doen ze niet. wel heel geinteresseerd ( zonder fixeren) kijken af en toe. als er 1 te lang kijkt, stuur ik die wel een paar meter weg. want het kan natuurlijk uiteindelijk wel een keer zo zijn, dat de ander vindt dat het verdedigt moet worden.
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Jade is hier de hoogste in rang, maar Bleza laat wel weten dat ze niet in de buurt van haar eten mag komen.
Andersom trouwens ook, alleen Jade laat haar eten soms in de steek, en zodra Bleza dan de kans krijgt gaat ze ermee vandoor.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
DeDiana
Zeer actief

Emma schreef:ik denk dat het meer is, dat als ze het durven het wel zullen verdedigen. maar dat dat nog niet betekent dat een ranghogere het niet af zou kunnen pakken.
dus als ze denken dat ze het toch niet winnen, zullen ze het niet of nauwelijks verdedigen.
als ze denken dat ze de ranghogere wel af kunnen bluffen, dan zullen ze het verdedigen.
Dat zou best een goede verklaring kunnen zijn ja.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Kiyoshi maakt echt werkelijk nergens een punt van behalve als Jigzy zijn eten wilt jatten. Dan gaat hij boos blaffen en rent zij weg met de staart tussen haar benen :mrgreen:
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Dinos eet meestal als laatste en laat alles en iedereen met rust,bak van ander staat pal naast hem en of hij slaapt verder of kijkt met schuin oog.
Als Dinos eet zal hij met rust gelaten worden, de nieuwe pup weet dit na correctie exact ,zij denderde als gek naar zijn drinken zette er een poot in en nam een paar slokken ,Dinos draait zich af en laat haar even, komt terug als pup klaar is en begint opnieuw te drinken pup denkt dat doe ik nog eens en het enige wat Dinos doet is zware lage brom en pup weet feilloos oeps stapje te ver.
Natuurlijk had ik kunnen ingrijpen om bij de eerste keer de pup weg te halen, maar wie kan een pup dit het allerbeste uitleggen en duidelijk maken.
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

DeDiana schreef:
Wat ik dan wel weer raar vind, is dat je zou denken dat de ex-zwervers die ik opvang, minstens zo geobsedeerd door eten zouden zijn als Mila...
Ben je wel eens in het asiel geweest? Mij viel het daar op dat er eigenlijk altijd overvoerd werd in conflicten te vermeiden. Hierdoor levert conflict vermeidend gedrag het meest voor ze op, want eten kun je ook nadat de dominantere honden klaar zijn. Sommigen zijn hierdoor wel te dik.
Mijn opvang hondjes waren ook altijd beleefd maar ook goed doorvoed.
Al moet ik wel zeggen dat ze meeste honden daar niet echt een straat leven hebben gehad. Vaak worden ze op jonge leeftijd gedumpt in het asiel en hebben een baas gehad.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Jahoor hier doen ze het allemaal behalve Max, die laat alles van zich afpakken. Nou gebeurt het hier niet omdat ik dat niet pik, ik deel uit en iedereen eet/snaait op z'n eigen plek, ook na afloop word er niet bij elkaar gesnuffeld, ik wil het gewoon niet hebben :pffff:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ja, om die reden is voedsel hier het enige waar ze ooit mot over hebben. Nilo is in alles overduidelijk ranglagere maar als er onduidelijkheid ontstaat over eten komt hij wel voor zichzelf op. Ze hebben overigens wel wederzijds respect, Coda zal niet zomaar in zijn voerbak duiken en andersom ook niet. Het is één keer fout gegaan toen we pas waren verhuisd en de voerbakken dus op een andere plek stonden. Dat gaf zoveel verwarring dat ze naar de zelfde voerbak liepen en toen accepteerde Nilo de correctie van Coda niet, want ze hadden die voerbak allebei al toegeëigend :schrik:

Maar dit geldt ook echt alleen voor voedsel. Speelgoed, balletjes, takjes etc laat hij al los als Coda er naar kijkt :mrgreen:
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

Hier nooit mot over eten eigenlijk. Ja dankzij de kat die geen rem heeft en het eten uit de bek van (baknijd) Sjuun wil jatten :schrik: dus die kat is weggesloten zodra er gegeten wordt en met snacken heeft ze al paar keer een hele flinke correctie van Sjuun gehad en nu heeft ze daar redelijk respect voor.

Sjuun heeft dus baknijd en dult geen hond binnen enkele meters als zij aan het eten/snacken is.
No problem met al mijn opvangers/logeetjes niet, ze lopen weg en laten de snack (opvangers/logees krijgen hun eten in de hal, alleen zonder andere erbij) rustig wegpakken.

Wel moet ik zeggen dat ik de hoefjes ed wel opruim als er opvangers/logeetjes zijn. Anders gaat Sjuun alles claimen en is ze daar alleen maar mee bezig en dat wil ik niet hebben :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”