Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wie herkent dit?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Wolfsblut
Zeer actief
Aantal honden: 1

Wie herkent dit?

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Bij mij in de wijk loopt regelmatig een man met twee Duitse herders die ontzettend agressief reageren naar andere honden. Hij heeft ze overigens wel altijd aangelijnd.
Vorige week liep ik hem tegemoet met mijn ook aangelijnde hond. Op circa 10 meter afstand begonnen de herders ontzettend te trekken en agressief naar mijn hond uit te vallen.
Op circa 7 meter afstand gaat mijn hond plat liggen en blijft de herders aanstaren. De man blijft staan en zegt dat dit onderdanig gedrag is. Ik ben niet in discussie gegaan en om een confrontatie te voorkomen rechtsaf geslagen het grasveld op.
Zelf had ik de indruk dat dit een aanvalshouding was. Klopt dat.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Mieke-Bo

Re: Wie herkent dit?

Ongelezen bericht door Mieke-Bo »

Ik heb het ook wel eens meegemaakt inderdaad, maar dan met een border collie. Ik dacht op dat moment dat die collie mijn honden weg wou "drijven" met de ogen zoals ze soms ook met schapen drijven doen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Plat liggen en aanstaren lijkt me geen onderdanig gedrag.

Is de man nog dichterbij gekomen met de honden?
Beste kans dat jouw hond dan opeens pal en strak overeind staat.
En dat is niet onderdanig.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Dee »

Ik vind het nooit zo fijn als een tegenliggende hond dit doet. Ik denk niet dat het onderdanig is, zoals jij het omschrijft.
[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer

Ongelezen bericht door [Sandra] »

Ik zi het tegemoetkomende honden ook wel eens doen, oa. een border collie ook, en een kruising die in het algemeen niet vriendelijk is naar andere honden. Ik zie het als fixeren, zoiets.
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

ranetje schreef:Plat liggen en aanstaren lijkt me geen onderdanig gedrag.

Mee eens, een hond die hier voor mijn dh zogenaamd onderdanig ging liggen bekeek ik altijd met argus ogen. sowieso een hond die gaat liggen als er geen noodzaak is om te gaan liggen. Te vaak springen dat soort honden ineens op vanuit lig stand als je passeert.
Je hebt liggen en liggen. liggen met gespitste oren zegt mij vaak al genoeg. Daar ging ik in een ruime bocht omheen.
Liggen van een jonge hond ziet er weer iets anders uit.

Reageren de honden altijd zo op andere honden of op jouw hond? Het kunnen wel agressieve herders zijn, maar zijn ze dat altijd, of is er misschien iets in de houding van jouw hond waarop ze zouden kunnen reageren?
Wolfsblut
Zeer actief

Nee, de man bleef staan met zijn inmiddels enorm opgefokte herders die duidelijk in de aanval wilden gaan. Ik ben toen rechtsaf geslagen. Voorkomen is beter dan genezen.
Zelf had ik ook niet de indruk dat het onderdanigheid was. Lut is inmiddels 15 maanden en de laatste maand zie ik een opvallende gedragsverandering bij haar.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Mieke-Bo

Ongelezen bericht door Mieke-Bo »

Liggen vanuit onderdanigheid is toch vaak op de zijde of rug? Zoals je dat zo mooi ziet als puppy's of jonge honden contact maken met een hond.
Wolfsblut
Zeer actief

blondie schreef:

Mee eens, een hond die hier voor mijn dh zogenaamd onderdanig ging liggen bekeek ik altijd met argus ogen. sowieso een hond die gaat liggen als er geen noodzaak is om te gaan liggen. Te vaak springen dat soort honden ineens op vanuit lig stand als je passeert.
Je hebt liggen en liggen. liggen met gespitste oren zegt mij vaak al genoeg. Daar ging ik in een ruime bocht omheen.
Liggen van een jonge hond ziet er weer iets anders uit.

Reageren de honden altijd zo op andere honden of op jouw hond? Het kunnen wel agressieve herders zijn, maar zijn ze dat altijd, of is er misschien iets in de houding van jouw hond waarop ze zouden kunnen reageren?
Deze herders reageren agressief op elke willekeurige hond. De baas, een boom van een kerel heeft de grootste moeite om ze aan de lijn te houden.
Typisch van die honden die als ze zich zouden losrukken een bloedbad zouden aanrichten.
Iedere hondenbezitter die hier in het park loopt gaan altijd met een grote boog om die man met zijn herders heen.
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Lijkt me ook geen onderdanig gedrag.
Liggen op de zij/rug en wegkijken dan weer wel, maar gewoon door de poten zakken en aanstaren is in mijn ogen echt geen onderdanig gedrag. Misschien wel wat onzekerheid dat je hond dan toont. Alsof zij nog niet goed weet hoe te reageren op de (negatieve) energie van die honden en dan voor een tussenweg kiest.
Ik moet wel zeggen dat ik ook niet goed weet wat honden met dat gaan liggen aanstaren bedoelen of willen zeggen. Ik zie het vaak bij BC's en wat andere herders, maar nauwelijks bij andere rassen.

Lut is toch jouw sjnoutzur of heb ik het mis?
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Wolfsblut
Zeer actief

Liesbeth schreef:Lijkt me ook geen onderdanig gedrag.
Liggen op de zij/rug en wegkijken dan weer wel, maar gewoon door de poten zakken en aanstaren is in mijn ogen echt geen onderdanig gedrag. Misschien wel wat onzekerheid dat je hond dan toont. Alsof zij nog niet goed weet hoe te reageren op de (negatieve) energie van die honden en dan voor een tussenweg kiest.
Ik moet wel zeggen dat ik ook niet goed weet wat honden met dat gaan liggen aanstaren bedoelen of willen zeggen. Ik zie het vaak bij BC's en wat andere herders, maar nauwelijks bij andere rassen.

Lut is toch jouw sjnoutzer of heb ik het mis?
Ja Liesbeth, Lut is mijn sjnoutzer. :wink:
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Laatst kwam ik een aangelijnde DH tegen, deze ging plat op de grond liggen en fixeren. Vrouwtje kreeg hem met geen mogelijkheid mee uiteraard. En ja hoor, opeens springt hij op en valt me toch een partij uit :roll: Dus nee, das geen onderdanigheid.
Perry en Noah

Afbeelding
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Wolfsblut schreef:

Nee, de man bleef staan met zijn inmiddels enorm opgefokte herders die duidelijk in de aanval wilden gaan. Ik ben toen rechtsaf geslagen. Voorkomen is beter dan genezen.
Zelf had ik ook niet de indruk dat het onderdanigheid was. Lut is inmiddels 15 maanden en de laatste maand zie ik een opvallende gedragsverandering bij haar.
Denk dat je daar goed aan gedaan hebt.
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Ik ken honden die gaan liggen en daar niks vervelends mee bedoelen. Echt onderdanig is het niet, geloof ik. Meer een soort van uitdaging maar dan in de goede zin, tot spel of zo. Maar ik ken ook honden die gaan liggen en daar beslist heel wat anders mee bedoelen. Mijn hond ziet het verschil, de eerste categorie durft ze wel te benaderen maar de laatste categorie vindt ze eng en gaat ze uit de weg. Ik denk zomaar dat jij het goed hebt beoordeeld, Wolfsblut.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Van Gils gaat ook eigenlijk altijd liggen, en als hij iets vervelends bedoelt dan doet hij dat niet, dan is het van het begin af aan duidelijk :rambo:
Dus als hij gaat liggen dan is er eigenlijk nooit iets aan de hand :wink:
deze foto vorige week nog gemaakt, flinke Berner reu, - zonder eigenaar uiteraard :hmmm:
Afbeelding
dat liggen van Gil maakte de Berner hooguit iets onzeker, en hij ging iets in de vertraging, verder even snuffelen over elkaars plas heen plassen en klaar :wink:
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Enzi gaat ook liggen, maar dat is meer een kalmerend signaal want hij draait zijn kop af, laat de hond snuffelen en staat dan rustig op.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Nerazi schreef:Enzi gaat ook liggen, maar dat is meer een kalmerend signaal want hij draait zijn kop af, laat de hond snuffelen en staat dan rustig op.
Ja je kan het goed zien aan de rest van de houding: kop afgewend, oren plat/ontspannen, ontspannen lighouding (dus een beetje doorgezakt soms), dan is het kalmerend bedoeld.

Als een hond gaat liggen maar wel in een rechte lijn naar de andere hond toe, kop alert, oren alert, blijven kijken naar de andere hond, dan is er niks kalmerends aan. Je ziet dan dat het liggen ook gespannen is, zet zich als het ware al schrap om omhoog te kunnen komen.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

runninggirl schreef:Ja je kan het goed zien aan de rest van de houding: kop afgewend, oren plat/ontspannen, ontspannen lighouding (dus een beetje doorgezakt soms), dan is het kalmerend bedoeld.

Als een hond gaat liggen maar wel in een rechte lijn naar de andere hond toe, kop alert, oren alert, blijven kijken naar de andere hond, dan is er niks kalmerends aan. Je ziet dan dat het liggen ook gespannen is, zet zich als het ware al schrap om omhoog te kunnen komen.
Deze varianten herken ik ook.
En bij die tweede variant springt de hond vaak ineens op als je dichtbij bent - daar gaat Mila ook altijd met een grote boog omheen.
mariekebrand
Actief
Mijn ras(sen): kruising stafford

Ongelezen bericht door mariekebrand »

onze hond ging poosje terug ook opeens liggen bij een andere hond, had ie nog nooit gedaan maar dat was duidelijk op een goede speelse manier, de andere hond kwam heel speels en vrolijk op ons af en werd uiteindelijk ook spelen. maar wat jij beschrijft weet ik ook niet precies wat het is misschien om de andere honden te laten kalmeren of inderdaad om opeens op te springen..
Afbeelding
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Toch vreemd eigenlijk, ik heb helemaal niet de illusie dat ik een hond perfect kan lezen maar heb op het hondenweitje ook een hele tijd geleden een situatie meegemaakt.
Ras liep los en een labrador kwam er aan , niet echt hard rennen maar snel lopen stoppen en dan weer snel, toen ging die lab liggen, kwispelen (maar dat zegt dus niks dat weet ik) oortjes op zij.
Ik stond al klaar om te blokkeren en Rasta had ik naast me geroepen, de baas was inmiddels ook al gekomen, de labrador stond op en ze hebben nog even normaal gespeeld (voor hun doen dan haha) .
Ik weet niet hoe ik dan zoiets zou moeten duiden.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
maaiike17
Actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever

Ongelezen bericht door maaiike17 »

Ik kom hier regelmatig een labrador tegen die gaat liggen als we haar tegemoet lopen. Zodra Dexter in de buurt komt springt ze op en gaat heel hard rondjes rennen. Volgens mij is het dan bedoeld als een soort uitdaging tot spelen of een soort poging om niet intimiderend over te komen.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Wolfsblut schreef:

Verstandig :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ptje schreef:Toch vreemd eigenlijk, ik heb helemaal niet de illusie dat ik een hond perfect kan lezen maar heb op het hondenweitje ook een hele tijd geleden een situatie meegemaakt.
Ras liep los en een labrador kwam er aan , niet echt hard rennen maar snel lopen stoppen en dan weer snel, toen ging die lab liggen, kwispelen (maar dat zegt dus niks dat weet ik) oortjes op zij.
Ik stond al klaar om te blokkeren en Rasta had ik naast me geroepen, de baas was inmiddels ook al gekomen, de labrador stond op en ze hebben nog even normaal gespeeld (voor hun doen dan haha) .
Ik weet niet hoe ik dan zoiets zou moeten duiden.
Puchu gaat ook 8 van de 10 keer liggen als er een andere hond zijn kant opkomt en ik heb er na ruim 7 jaar nog altijd moeite mee
om te zien wat hij ermee bedoelt.
Hij springt dan altijd ineens met een rotgang op en rent of op de hond af en stopt er vlak voor of hij stopt zodra hij is opgesprongen.
De ene keer is het direct spelen, de andere keer is het snauwen en grauwen en ik zie echt geen verschil in zijn lichaamstaal als hij ligt.
Nu ken ik de meeste honden hier wel en weet ik of ze samen kunnen of niet, dus afhankelijk daarvan kap ik het zelf af of laat het toch
maar gaan als de honden samen kunnen.
Maar sowieso merk ik wel dat de meeste honden er wat van in verwarring raken, dus ook de honden die hem kennen, en hem ook niet direct begrijpen, dus tja, blijkbaar is hij toch echt niet al te duidelijk en is het een beetje een 'etterige' streek van hem.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Die van mij doet dit wel eens als er honden recht op hem aflopen. Bij hem lijkt het een vorm van "ff opletten, dit kan alle kanten op gaan". Lijkt me een vorm van onzekerheid. Ik ga er verder nooit in mee. Opstaan en doorlopen, geen gedweil over straat.
Bij mij in de wijk loopt regelmatig een man met twee Duitse herders die ontzettend agressief reageren naar andere honden. Hij heeft ze overigens wel altijd aangelijnd.
Vorige week liep ik hem tegemoet met mijn ook aangelijnde hond. Op circa 10 meter afstand begonnen de herders ontzettend te trekken en agressief naar mijn hond uit te vallen.
Ik was al veel eerder van het pad afgeweken (hoek om, oversteken zoiets) of had mijn hond kort.naast me laten lopen.
Moet niks hebben van dat soort dingen.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

maaiike17 schreef:Ik kom hier regelmatig een labrador tegen die gaat liggen als we haar tegemoet lopen. Zodra Dexter in de buurt komt springt ze op en gaat heel hard rondjes rennen. Volgens mij is het dan bedoeld als een soort uitdaging tot spelen of een soort poging om niet intimiderend over te komen.
Hier ook een lab die dat doet, vrouwtje kan hem altijd maar net houden als hij dan ineens opspringt en probeert in zijn enthousiasme bij ons te komen. Bluf moet van zulks gedrag weinig hebben, dus als ik haar aan zie komen ga ik aan de andere kant lopen, even wat afstand bewaren.
annemick
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door annemick »

Ik denk dat het soms wel onderdanig gedrag kan zijn, maar bij niet al te goede bedoelingen ziet het er waarschijnlijk wat meer gespannen uit.

Op deze foto's van vorige week was het juist een onderdanige uitnodiging van de jonge boxer naar de oude boxer toe, ze kenden elkaar nog niet en mijn oudje kan best territoriaal zijn als er opeens een vreemde hond aan het hek staat
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Zeer actief

Het lichaam van mijn hond is anders dan op de foto. Strak, gespannen en gespitste oren.
blondie
Zeer actief

Wolfsblut schreef:Het lichaam van mijn hond is anders dan op de foto. Strak, gespannen en gespitste oren.
Zoiets?
Afbeelding
Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief

blondie schreef:
Wolfsblut schreef:Het lichaam van mijn hond is anders dan op de foto. Strak, gespannen en gespitste oren.
Zoiets?
Afbeelding
Strakker gespannen en onbeweeglijk met staart recht naar achteren gestrekt.
Lientje
Actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Lientje »

maaiike17 schreef:Ik kom hier regelmatig een labrador tegen die gaat liggen als we haar tegemoet lopen. Zodra Dexter in de buurt komt springt ze op en gaat heel hard rondjes rennen. Volgens mij is het dan bedoeld als een soort uitdaging tot spelen of een soort poging om niet intimiderend over te komen.
Mij hond doet dit ook. Het is bij haar inderdaad uitdagen tot spel. Als de andere hond laat zie ook speels te zijn dan vliegt ze inderdaad heel snel op en gaat spelen. Als de andere hond twijfelend komt snuffelen dan staat ze heel rustig op met langzame bewegingen en rustig snuffelen. Dus volgens mij laten zien dat ze leuk is en graag wil spelen. Maar sinds een tijdje gaat ze wel af en toe krijsen naar de hond als ie haar compleet negeert, dus geen net gedrag. Sinds een paar weken mag ze van ons dus niet meer gaan liggen en moet ze gewoon netjes meelopen zonder dat ze met iedere hond contact hoeft te maken en het gekrijs is tot nu toe voorbij en ze heeft zelf ook minder snel de neiging om te gaan liggen. Alleen nog bij hele dominante grote honden, maar dan ligt ze inderdaad anders. Niet strak naar de hond toe, starend en klaar voor de opspringaktie maar meer weg kijken en respectvol. Dan mag ze nog wel gaan liggen van me.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”