Hij blaft bijvoorbeeld als hij fietsers langs hoort komen (als we in de tuin zijn), en hij ze niet goed kan zien. Maar op sommige dagen moet elke fietser het ontgelden, op andere dagen geen een.
Hij blaft ook 's avonds in huis, als we met z'n allen in de woonkamer zitten en hij hoort iets (soms ook iets dat wij niet horen).
En hij blaft als mijn schoonouders met hem in de woonkamer zitten en hij hoort onze voetstappen op de gang en de trap. Maar dan dus ook niet altijd.
Als we samen in de tuin zijn en ik hoor een fietser aankomen, kan ik hem waarschuwen dat hij stil moet zijn en dat is hij dan ook. Maar ik weet niet of dat door mijn waarschuwing komt of doordat hij die ene fietser nou net niet interessant genoeg vindt om naar te blaffen.
Ander ding is dat hij af en toe bij het binnenshuis blaffen, niet van ophouden weet. In de zin dat hij wel weer gaat liggen (op commando, niet uit zichzelf) terwijl hij nog na-murmelt, maar dan kan hij van daaruit toch weer doorschieten naar echt blaffen.
Als hij eenmaal begint met blaffen, heb ik een aantal methodes die ik toepas. Ik heb geprobeerd met mijn stem te corrigeren, hard (maar dan denkt hij volgens mij dat ik meedoe haha) en zacht/kalm, maar dan lijkt hij niet onder de indruk. Ik probeer hem af te leiden, dat werkt ook wel soms. Ik ga met hem op onderzoek uit naar het geluid, maar ik heb het gevoel dat ik het dan juist aanwakker omdat hij dan zo hyper naar me kijkt en elke spier in zijn lichaam gespannen is.
Als ik niet reageer houdt hij uiteindelijk wel op, maar ik wil juist graag dat hij ophoudt wanneer ik het aangeef.
Hij blaft sinds kort ook naar de deurbel. Ik heb het idee dat het deels leeftijd en deels onzekerheid is (die waarschijnlijk weer met elkaar te maken hebben), omdat hij bij hetzelfde 'gevaar' de ene keer wel blaft en de andere keer niet.
Het stoort me enorm dat hij het opeens nodig vindt om naar allerlei ongevaarlijke of onzichtbare dingen te blaffen, en dat werkt zich ook door in mijn correctie. En dat vind ik weer niet leuk
Is er iets dat ik nog kan proberen? Ik heb over een clicker zitten nadenken, maar er is ook zoveel dat ik zelf niet hoor aankomen dat ik niet weet hoe ik daarvoor met hem kan trainen...