Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ruzie om botten en speelgoed
Moderator: moderatorteam
- Asterix
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver
- Aantal honden: 2
Ruzie om botten en speelgoed
Iedere keer als ik de lummels kauwbotten geef loopt het uit op ruzie.
Al leg ik er 4 neer, uiteindelijk gaan ze ruzieën om 1. Datzelfde geldt voor b.v. flostouwen.
Heeft Ludo het gewilde vast, is er niet zoveel aan de hand maar als Q. 'zijn' prooi ook maar dreigt te verliezen is het bonje. Q. begint te grommen en uiteindelijk vliegen ze elkaar in de haren. Het lijkt altijd erger dan het is maar leuk is anders.
Rangordeconflict; ok..kan gebeuren. Maar het is iedere keer raak.
Ik wil ze af en toe gewoon een kauwbot kunnen geven; leuk voor hen en ook nog eens goed voor het gebit.
Hoe los ik dit op?
Al leg ik er 4 neer, uiteindelijk gaan ze ruzieën om 1. Datzelfde geldt voor b.v. flostouwen.
Heeft Ludo het gewilde vast, is er niet zoveel aan de hand maar als Q. 'zijn' prooi ook maar dreigt te verliezen is het bonje. Q. begint te grommen en uiteindelijk vliegen ze elkaar in de haren. Het lijkt altijd erger dan het is maar leuk is anders.
Rangordeconflict; ok..kan gebeuren. Maar het is iedere keer raak.
Ik wil ze af en toe gewoon een kauwbot kunnen geven; leuk voor hen en ook nog eens goed voor het gebit.
Hoe los ik dit op?
-
- Zeer actief
- M@ri@nne
- Zeer actief
- Asterix
- Zeer actief
Jamaar, jamaar Dan moet ik 1 hond in de keuken laten. Ze zijn gewend om door zowel de keuken als de huiskamer te banjeren.
Alleen als wij eten gaat de keukendeur dicht.
Beetje lastig uitleggen, we hebben een woonkamertje en een woonkeukentje haha
Hier komt ook snel verandering in maar dat lezen jullie wel binnenkort; een gefrustreerde topic "Verbouwing"
Alleen als wij eten gaat de keukendeur dicht.
Beetje lastig uitleggen, we hebben een woonkamertje en een woonkeukentje haha
Hier komt ook snel verandering in maar dat lezen jullie wel binnenkort; een gefrustreerde topic "Verbouwing"

-
- Actief
Ja, hebben Bo en Fovos ook, willen perse elkaars bot hebben. Een keer hadden ze ieder een uiteinde van het bot in de bek vast, grappig gezicht, maar Bo wint natuurlijk want ze staat in rangorde hoger en dat accepteert het puppy. Een paar keer vloog Bo bovenop Fovos omdat Fovos de kluif wilde afpakken maar dat duurt gelukkkig maar heel kort dat "gevechtje". Maar Fovos toont dan wel onderdanig gedrag dus dat loopt niet uit op echte gevechten, blij toe. Heb ik wel meegemaakt met twee andere honden van mij, vaak ruzie en snauwen naar elkaar. Eén keer liep het uit op hard vechten en ik wilde er tussen komen en werd zelf gebeten, heel leuk. Ik hield dat altijd maar goed in de gaten en greep van te voren in als ik het uit de hand zag lopen, dan pakte ik gewoon het bot weg en dan hadden ze alle twee even geen bot, anders kun je niet doen.
gr. Jacqie
gr. Jacqie
Laatst gewijzigd door Jacqie op 01 jan 2004 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Als het strijd geeft, gewoon apart geven. Strijd om eten of botten heeft niet zo veel te maken met de rangorde, maar het kan wel erg veel onrust veroorzaken in de rangorde, met als gevolg straks ook conflicten om ligplaatsen en dat soort grappen. Dus gewoon apart geven of anders maar niet.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Dat geeft toch niet. Ze hebben een bot, dus iets te doen. Als ze klaar zijn met kauwen eventuele restanten opruimen en de deur weer open zodat ze weer vrij rond kunnen lopen.Cleo schreef:Jamaar, jamaar Dan moet ik 1 hond in de keuken laten. Ze zijn gewend om door zowel de keuken als de huiskamer te banjeren.
-
- Zeer actief
-
- Actief
Mijn honden doen soms wel een hele dag met één bot, dan laten ze het weer even liggen en als ze zin hebben dan kluiven ze weer. Dus dit lijkt me weer geen goede oplossing want je kunt ze toch niet de hele dag apart laten? Ik vind trouwens van die schijngevechten af en toe nog wel meevallen want duurt maar heel kort dat gesnauw, maar gaan ze echt hard vechten dan wordt het wat anders natuurlijk. Ik zou het gewoon in de gaten houden dat het bij snauwen alleen blijft. Heb trouwens Bo wel een keer bij het nekvel gepakt en hardhandig bij Fovos weggetrokken want toen duurde dat "gevechtje" me iets te lang en Fovos kon geen kant op, was na het eten in de keuken. Daarna nooit meer gebeurd. Honden blijven rare wezens.sypke schreef:Dat geeft toch niet. Ze hebben een bot, dus iets te doen. Als ze klaar zijn met kauwen eventuele restanten opruimen en de deur weer open zodat ze weer vrij rond kunnen lopen.Cleo schreef:Jamaar, jamaar Dan moet ik 1 hond in de keuken laten. Ze zijn gewend om door zowel de keuken als de huiskamer te banjeren.

gr. Jacqie
Laatst gewijzigd door Jacqie op 01 jan 2004 16:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Dan laat je ze een uurtje kluiven, haal je het bot weg, honden weer bij elkaar en nog een keer een uur ofzo. Lijkt me beter dan ruzie en vechtpartijen. Je moet je honden niet vermenselijken. Ze kunnen wel gewend zijn de hele dag een bot tot hun beschikking te hebben, maar als jij het beter vindt dat ze minder kluiven en in aparte ruimtes blijven moeten ze dat gewoon accepteren. En ik weet ook zeker dat ze dat heel snel doodnormaal vinden.Jacqie schreef:Mijn honden doen soms wel een hele dag met één bot, dan laten ze het weer even liggen en als ze zin hebben dan kluiven ze weer. Dus dit lijkt me weer geen goede oplossing want je kunt ze toch niet de hele dag apart laten?sypke schreef:Dat geeft toch niet. Ze hebben een bot, dus iets te doen. Als ze klaar zijn met kauwen eventuele restanten opruimen en de deur weer open zodat ze weer vrij rond kunnen lopen.Cleo schreef:Jamaar, jamaar Dan moet ik 1 hond in de keuken laten. Ze zijn gewend om door zowel de keuken als de huiskamer te banjeren.
-
- Zeer actief
Zo werkt dat helaas niet met alle honden want hiet zijn aardig wat hechtingen gevallen doordat de een iets van de ander wilde. En dat kwam alleen maar door iets eetbaars.
Op een gegeven moment zijn de honden uitgekloven. Zolang ze kluiven dan maakt het niet uit waar ze liggen, dan zijn ze toch bezig.
Mijn honden weten niet beter dan dat ze apart gaan en hebben hier dan ook geen probleem mee.
Op een gegeven moment zijn de honden uitgekloven. Zolang ze kluiven dan maakt het niet uit waar ze liggen, dan zijn ze toch bezig.
Mijn honden weten niet beter dan dat ze apart gaan en hebben hier dan ook geen probleem mee.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Mijn honden moeten ook op een aparte plek liggen als ze een bot krijgen. Als Sypke een echt bot heeft, gromt ze tegen Mees als die in de buurt komt (buffelhuid of ander nepbot is geen probleem). Dat wil ik niet, dus allebei in hun eigen bench of een in de mand en de ander op de deurmat. Ze hebben een bot dus ze vinden eigenlijk niets een probleem op dat momentchrico schreef:Mijn honden weten niet beter dan dat ze apart gaan en hebben hier dan ook geen probleem mee.

-
- Actief
Dat vind ik juist weer ze vermenselijken als je ze apart zet want honden kluiven graag lekker saampjes, net zoals ze alles lekker saampjes doen. Ze willen elkaar zien en elkaar in de gaten houden, en dat is hondengedrag. Net zoals wij denken dat snauwen bij honden onderling niet goed is kunnen zij dat wel als een spelletje zien. Ik weet zeker dat als ik mijn honden apart zou zetten ze helemaal niet meer gaan kluiven, daar dan geen lol meer in hebben. Ze willen gewoon lekker bij elkaar zijn, met of zonder gesnauw en dat vind ik nu hondengedrag.sypke schreef:Dan laat je ze een uurtje kluiven, haal je het bot weg, honden weer bij elkaar en nog een keer een uur ofzo. Lijkt me beter dan ruzie en vechtpartijen. Je moet je honden niet vermenselijken. Ze kunnen wel gewend zijn de hele dag een bot tot hun beschikking te hebben, maar als jij het beter vindt dat ze minder kluiven en in aparte ruimtes blijven moeten ze dat gewoon accepteren. En ik weet ook zeker dat ze dat heel snel doodnormaal vinden.Jacqie schreef:Mijn honden doen soms wel een hele dag met één bot, dan laten ze het weer even liggen en als ze zin hebben dan kluiven ze weer. Dus dit lijkt me weer geen goede oplossing want je kunt ze toch niet de hele dag apart laten?sypke schreef:Dat geeft toch niet. Ze hebben een bot, dus iets te doen. Als ze klaar zijn met kauwen eventuele restanten opruimen en de deur weer open zodat ze weer vrij rond kunnen lopen.Cleo schreef:Jamaar, jamaar Dan moet ik 1 hond in de keuken laten. Ze zijn gewend om door zowel de keuken als de huiskamer te banjeren.
gr. Jacqie
-
- Zeer actief
Dat gaat gewoon niet op voor de meeste honden met een kluif. Als ik ze bij elkaar zou latendan kluiven ze op elkaar in plaats van op het botJacqie schreef:
Dat vind ik juist weer ze vermenselijken als je ze apart zet want honden kluiven graag lekker saampjes, net zoals ze alles lekker saampjes doen. Ze willen elkaar zien en elkaar in de gaten houden, en dat is hondengedrag. Net zoals wij denken dat snauwen bij honden onderling niet goed is kunnen zij dat wel als een spelletje zien. Ik weet zeker dat als ik mijn honden apart zou zetten ze helemaal niet meer gaan kluiven, daar dan geen lol meer in hebben. Ze willen gewoon lekker bij elkaar zijn, met of zonder gesnauw en dat vind ik nu hondengedrag.
gr. Jacqie

Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
- Actief
Ja, zo erg heb ik het dus ook nog nooit bij mijn honden meegemaakt. Eén keer in het verleden een hard gevecht en anders niet. Zoals bij jullie als het echt niet kan saampjes en het altijd maar op vechten uitloopt, dan is het wat anders, dan moet het wel apart want een andere oplossing is er dan niet. Dan begrijp ik dat ook wel. Heb veel honden gehad maar dit nog nooit meegemaakt hoor.sypke schreef:Mijn honden moeten ook op een aparte plek liggen als ze een bot krijgen. Als Sypke een echt bot heeft, gromt ze tegen Mees als die in de buurt komt (buffelhuid of ander nepbot is geen probleem). Dat wil ik niet, dus allebei in hun eigen bench of een in de mand en de ander op de deurmat. Ze hebben een bot dus ze vinden eigenlijk niets een probleem op dat momentchrico schreef:Mijn honden weten niet beter dan dat ze apart gaan en hebben hier dan ook geen probleem mee.Al zouden ze op zolder moeten liggen
gr. Jacqie
Hier is het ook vechten om een kluif of een oor. Maar ik blijf er tegenwoordig bij als scheidsrechter. Als ik ze eventjes zonder toezicht moet laten geef ik ze niet zoiets. Omdat ik weet dat er dan ruzie komt.
Ik geef dus ieder een eigen oor of kluif en dan gaan ze allemaal een eigen plekje zoeken. Probeert er eentje iets van een ander te pakken, ben ik het voor en zeg heel streng "NEE, EIGEN" en wijs naar hun eigen kluif.
Nu hoef ik alleen "eigen" te zeggen als ze opstaan en naar de ander dreigen te lopen.
Als ik daar te laat mee ben wordt het wel vechten. Maar ik blijf er bij en dan gaat het goed. Vaak geef ik het dus als ik eventjes op de computer bezig ben en eventjes koffiedrink ofzo. Dan kan ik ze tegelijkertijd in de gaten houden en liggen ze allemaal in de kamer in mijn buurt.
Ik geef dus ieder een eigen oor of kluif en dan gaan ze allemaal een eigen plekje zoeken. Probeert er eentje iets van een ander te pakken, ben ik het voor en zeg heel streng "NEE, EIGEN" en wijs naar hun eigen kluif.
Nu hoef ik alleen "eigen" te zeggen als ze opstaan en naar de ander dreigen te lopen.
Als ik daar te laat mee ben wordt het wel vechten. Maar ik blijf er bij en dan gaat het goed. Vaak geef ik het dus als ik eventjes op de computer bezig ben en eventjes koffiedrink ofzo. Dan kan ik ze tegelijkertijd in de gaten houden en liggen ze allemaal in de kamer in mijn buurt.
Het loopt bij mij niet op vechten uit. Een van de honden gromt tegen de ander als ze een bot heeft, dat wil ik niet. Dus liggen ze op aparte plaatsen. Wel in dezelfde ruimte overigens.Jacqie schreef:Ja, zo erg heb ik het dus ook nog nooit bij mijn honden meegemaakt. Eén keer in het verleden een hard gevecht en anders niet. Zoals bij jullie als het echt niet kan saampjes en het altijd maar op vechten uitloopt
-
- Actief
De quote was ook eigenlijk meer voor Chrico bedoeld maar ik wist niet meer hoe ik dat moest veranderen. Met snauwen alleen doe ik ze niet apart, hou dan de boel in de gaten. Alleen als je van te voren weet dat ze altijd maar om dat bot hard gaan vechten zoals bij Chrico dan zou ik ze wel apart zetten, kan niet anders dan. Snauwen en grommen vind ik niet zo erg als serieus vechten. Als de ene hond de andere af en toe even heeeel kort pakt (schijngevechtje) en zo op de plaats zet zie ik dat ook weer niet als serieus vechten. Maar ik hou alles wel heel goed in de gaten natuurlijk en grijp zeer zeker in als het mij te ver zou gaan. 1x gebeurd met deze honden en 1x vorige honden dus valt mee.sypke schreef:Het loopt bij mij niet op vechten uit. Een van de honden gromt tegen de ander als ze een bot heeft, dat wil ik niet. Dus liggen ze op aparte plaatsen. Wel in dezelfde ruimte overigens.Jacqie schreef:Ja, zo erg heb ik het dus ook nog nooit bij mijn honden meegemaakt. Eén keer in het verleden een hard gevecht en anders niet. Zoals bij jullie als het echt niet kan saampjes en het altijd maar op vechten uitloopt
gr. Jacqie
-
- Actief
En ik vind weer dat ik mijn honden honds laat zijn en juist niet vermenselijkt door ze (tot op redelijke hoogte dan) de dingetjes samen te laten uitzoeken. De beste maatjes grommen wel eens tegen elkaar, vooral om een kluif, en ik zie daar het probleem niet van in zolang het niet te ver uit de hand loopt dat ik ze uit elkaar moet trekken. Laten ze het maar lekker uitzoeken saampjes en hun rangorde of wat ook bepalen maar wel tot zover ik dat wens natuurlijk. Scheelt, Bo is verder heeeel lief voor het puppy, kussen elkaar veel en schijngevechtjes gebeuren maar af en toe. Maar waar dit topic over gaat, ja, schijngevechtjes af en toe kan maar als het te vaak gebeurd zou ik ingrijpen.sypke schreef:Dan laat je ze een uurtje kluiven, haal je het bot weg, honden weer bij elkaar en nog een keer een uur ofzo. Lijkt me beter dan ruzie en vechtpartijen. Je moet je honden niet vermenselijken. Ze kunnen wel gewend zijn de hele dag een bot tot hun beschikking te hebben, maar als jij het beter vindt dat ze minder kluiven en in aparte ruimtes blijven moeten ze dat gewoon accepteren. En ik weet ook zeker dat ze dat heel snel doodnormaal vinden.Jacqie schreef:Mijn honden doen soms wel een hele dag met één bot, dan laten ze het weer even liggen en als ze zin hebben dan kluiven ze weer. Dus dit lijkt me weer geen goede oplossing want je kunt ze toch niet de hele dag apart laten?sypke schreef:Dat geeft toch niet. Ze hebben een bot, dus iets te doen. Als ze klaar zijn met kauwen eventuele restanten opruimen en de deur weer open zodat ze weer vrij rond kunnen lopen.Cleo schreef:Jamaar, jamaar Dan moet ik 1 hond in de keuken laten. Ze zijn gewend om door zowel de keuken als de huiskamer te banjeren.
gr. Jacqie
- Asterix
- Zeer actief
Tot voor kort bleef het bij grommen en snauwen.
Van de week heb ik ingegrepen, ze bleven maar doorgaan met rollebollen.
Ludo had een gaatje in zijn oor en Q. een klein wondje op zijn borst.
Het bot van de ander lijkt altijd veel lekkerder zijn
Ik ga het maar eens proberen door 1 hond in de keuken te laten met de deur dicht. Ze vinden kluiven echt het einde.
Van de week heb ik ingegrepen, ze bleven maar doorgaan met rollebollen.
Ludo had een gaatje in zijn oor en Q. een klein wondje op zijn borst.
Het bot van de ander lijkt altijd veel lekkerder zijn

Ik ga het maar eens proberen door 1 hond in de keuken te laten met de deur dicht. Ze vinden kluiven echt het einde.
- plop
- Zeer actief