Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Geen aandacht tijdens training
Moderator: moderatorteam
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Geen aandacht tijdens puppytraining
Ik lees twee keer dat ie iets niet los wil laten. Ik zou daar gebruik van gaan maken met trainen. Blijkbaar wil ie heel graag een speeltje hebben. Gebruik een speciale speel voor de training als beloning en ga meer samen spelen en oefeningen doen met als beloning een spelletje samen.
-
moi85
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 1
Bedankt voor de tips! Ik ga er vanmiddag eens mee aan de slag en ik laat jullie weten hoe het vanavond ging...
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik denk dat je nu even wat meer hulp nodig hebt om een stap verder te komen, anders was je er allang met je trainers uitgekomen gezien alle cursussen die je gedaan hebt. Met meer hulp doel ik op een werkelijk kundige trainer en dat hoeft helemaal niet wekelijks.
Ik zie dat marjoleine iemand aanraadt: dat advies zou ik met beide handen aanpakken als ik jou was.
Echt je kunt beter een keer, of eens in de zoveel tijd hulp krijgen van een echt goed passende trainer dan elke dag van een trainer die jullie niet verder kan helpen.
Ik zie dat marjoleine iemand aanraadt: dat advies zou ik met beide handen aanpakken als ik jou was.
Echt je kunt beter een keer, of eens in de zoveel tijd hulp krijgen van een echt goed passende trainer dan elke dag van een trainer die jullie niet verder kan helpen.
Marjoleine schreef:Doe eens gek en rijd naar Heerhugowaard en vraag advies aan Judith.moi85 schreef:Den Helder...Marjoleine schreef:KCWF, waar woon je, welke locatie train je bedoel ik?
Net weer betaald en ingeschreven voor deze nog te volgen 8 lessen.. Eens kijken hoe het vanavond gaat, rest van de cursus afmaken en dan maar over een half jaar naar behendigheid, misschien is dat de beste optie...
(Ik zou even bellen of ze er wel is van te voren).
Ik denk dat die je uitstekende tips kan geven.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Er is al vanalles gezegd en ik heb dat niet gelezen, maar ik heb ook een jonge hond. Zij doet het aanzienlijk beter op de training wanneer ze voor de training flink mag uitblazen. Ik doe nu een training waar de honden voor de les eerst los met elkaar mogen uitrazen. Ze vind dan tijdens de training de andere honden niet interessant, omdat ze ze daarvoor uitgebreid heeft begroet.
Als ik niet de mogelijkheid heb om haar te laten spelen, verlies ik vaker de aandacht omdat ze contact wil maken met de honden om haar heen.
Als ik niet de mogelijkheid heb om haar te laten spelen, verlies ik vaker de aandacht omdat ze contact wil maken met de honden om haar heen.

- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
Eh, behendigheid zou ik niet direct zien als iets waarin je hond later al zijn energie kwijt kan. Mijn hond is nooit moe na behendigheid, het kost ze voornamelijk lichamelijk wat en ze moeten geestelijk ook wel aan het werk maar niet enorm. Als je echt iets zoekt om je hond moe te maken zou ik eerder aan speuren/schapen drijven/treibball etc.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik zou dat woordje puppytraining dan even uit de topictitel halen als ik jou was.moi85 schreef:Ik heb het al met diverse snoepjes geprobeerd, nu zelfs gedroogde kippenborstfilet. Dat vind ie normaliter heerlijk! (Rodi worst lust hij niet) Hij geeft niet zo heel veel om eten, eet eigenlijk ook maar één keer per dag. Ook het moe maken helpt niet echt, meneer gaat gewoon door en door en door. Maar ik zal het nog eens proberen vanmiddag.
(Ik heb nu twee cursussen gevolgd, basis 1 en 2, deze duren elk 16 weken. Vorig jaar zijn er ook nog wat lessen uitgevallen, dus loopt het allemaal uit. Hij was al een week of 15 toen ik eindelijk met hem op cursus kon, van één trainingsschool kreeg ik totaal geen reactie. Toen moest ik dus verder zoeken. Vandaar dat hij wat later is ingestapt)
Je doet allang geen puppytraining meer en je hond is ook bepaald geen pup meer.
Verder lijkt me de suggestie om contact op te nemen met Judith in heerhugowaard geen slechte
-
moi85
- Vaste gebruiker
@ Ranetje: Ja ik kan er niets aan doen, maar volgens mij noemen ze het nog steeds puppytraining, omdat het de basiscursus is...
Ik ga me ook maar eens van het weekend verdiepen in andere sporten... want van een aantal heb ik nog niet gehoord. Misschien moet ik ook maar niet te lang blijven plakken bij de KCWF dan
Ik ga me ook maar eens van het weekend verdiepen in andere sporten... want van een aantal heb ik nog niet gehoord. Misschien moet ik ook maar niet te lang blijven plakken bij de KCWF dan
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat ligt dan denk ik erg aan de training want mijn honden zijn geestelijk echt moe na een uurtje behendigheid. Dit zijn wel trainingen waar ze ook echt in worden uitgedaagd en dus ook moeten nadenken.Hilde schreef:Eh, behendigheid zou ik niet direct zien als iets waarin je hond later al zijn energie kwijt kan. Mijn hond is nooit moe na behendigheid, het kost ze voornamelijk lichamelijk wat en ze moeten geestelijk ook wel aan het werk maar niet enorm. Als je echt iets zoekt om je hond moe te maken zou ik eerder aan speuren/schapen drijven/treibball etc.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
- ranetje
- Zeer actief
Hoe lang duurt die cursus dan?moi85 schreef:@ Ranetje: Ja ik kan er niets aan doen, maar volgens mij noemen ze het nog steeds puppytraining, omdat het de basiscursus is...
Noem het dan maar basistraining, lijkt me mooi genoeg.
Ik begreep dat Judith in Heerhugowaard ook van KCWF is?
Alleen een andere locatie?
edit: .............. ze staat niet bij de trainers vermeld .........
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
Echt? Beau staat na 15 minuten fietsen, een uur behendigheid en weer 15 minuten fietsen terug nog steeds te stuiteren en het eerste wat hij doet is een kleedje, botje of speeltje pakken om mee te spelen. Maargoed, wij zitten ook nog niet op het hoogste niveau dus misschien ligt het daaraanLysette schreef:Dat ligt dan denk ik erg aan de training want mijn honden zijn geestelijk echt moe na een uurtje behendigheid. Dit zijn wel trainingen waar ze ook echt in worden uitgedaagd en dus ook moeten nadenken.Hilde schreef:Eh, behendigheid zou ik niet direct zien als iets waarin je hond later al zijn energie kwijt kan. Mijn hond is nooit moe na behendigheid, het kost ze voornamelijk lichamelijk wat en ze moeten geestelijk ook wel aan het werk maar niet enorm. Als je echt iets zoekt om je hond moe te maken zou ik eerder aan speuren/schapen drijven/treibball etc.

-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
pom ligt na 15 min. fietsen al plat hahahaHilde schreef:Echt? Beau staat na 15 minuten fietsen, een uur behendigheid en weer 15 minuten fietsen terug nog steeds te stuiteren en het eerste wat hij doet is een kleedje, botje of speeltje pakken om mee te spelen. Maargoed, wij zitten ook nog niet op het hoogste niveau dus misschien ligt het daaraanLysette schreef:Dat ligt dan denk ik erg aan de training want mijn honden zijn geestelijk echt moe na een uurtje behendigheid. Dit zijn wel trainingen waar ze ook echt in worden uitgedaagd en dus ook moeten nadenken.Hilde schreef:Eh, behendigheid zou ik niet direct zien als iets waarin je hond later al zijn energie kwijt kan. Mijn hond is nooit moe na behendigheid, het kost ze voornamelijk lichamelijk wat en ze moeten geestelijk ook wel aan het werk maar niet enorm. Als je echt iets zoekt om je hond moe te maken zou ik eerder aan speuren/schapen drijven/treibball etc.
- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Luna ook hoor. Die rende na training vanuit de auto naar huis, begroette het baasje en stormde vervolgens door naar haar mand met speelgoed. Meestal werd er dan nog een half uur fanatiek met haar bal-aan-touw gespeeld.Hilde schreef:Echt? Beau staat na 15 minuten fietsen, een uur behendigheid en weer 15 minuten fietsen terug nog steeds te stuiteren en het eerste wat hij doet is een kleedje, botje of speeltje pakken om mee te spelen. Maargoed, wij zitten ook nog niet op het hoogste niveau dus misschien ligt het daaraanLysette schreef:Dat ligt dan denk ik erg aan de training want mijn honden zijn geestelijk echt moe na een uurtje behendigheid. Dit zijn wel trainingen waar ze ook echt in worden uitgedaagd en dus ook moeten nadenken.Hilde schreef:Eh, behendigheid zou ik niet direct zien als iets waarin je hond later al zijn energie kwijt kan. Mijn hond is nooit moe na behendigheid, het kost ze voornamelijk lichamelijk wat en ze moeten geestelijk ook wel aan het werk maar niet enorm. Als je echt iets zoekt om je hond moe te maken zou ik eerder aan speuren/schapen drijven/treibball etc.
Ik zou trouwens pas behendigheid gaan doen als je hond wat meer aandacht voor je heeft. Die van mij heeft meestal wel aandacht, maar is juist met behendigheid, met alle prikkels en andere honden die rennen, snel afgeleid.
- Zamunda
- Zeer actief
Piep is wel moe hoor, na een uurtje behendigheid. Het zal aan de hond en de omstandigheden liggen.Hilde schreef:Echt? Beau staat na 15 minuten fietsen, een uur behendigheid en weer 15 minuten fietsen terug nog steeds te stuiteren en het eerste wat hij doet is een kleedje, botje of speeltje pakken om mee te spelen. Maargoed, wij zitten ook nog niet op het hoogste niveau dus misschien ligt het daaraanLysette schreef:Dat ligt dan denk ik erg aan de training want mijn honden zijn geestelijk echt moe na een uurtje behendigheid. Dit zijn wel trainingen waar ze ook echt in worden uitgedaagd en dus ook moeten nadenken.Hilde schreef:Eh, behendigheid zou ik niet direct zien als iets waarin je hond later al zijn energie kwijt kan. Mijn hond is nooit moe na behendigheid, het kost ze voornamelijk lichamelijk wat en ze moeten geestelijk ook wel aan het werk maar niet enorm. Als je echt iets zoekt om je hond moe te maken zou ik eerder aan speuren/schapen drijven/treibball etc.
Het afgelopen jaar zat ik in een groep waar we vaak maar met twee honden waren, iets vaker met drie en slechts een enkele keer met vier. Dan kom je natuurlijk al veel meer aan de beurt dan met zes honden dus dat zal ook veel schelen.
Daarnaast is het voor piep tussendoor ook mentaal zwaar: ze vindt het heel moeilijk om niet mee te gaan in de opwinding om haar heen. Ze doet het (na een hoop training) keurig hoor, maar dat kost haar veel energie.
Dus op de terugweg ligt ze lekker voor pampus in de auto
- *Skye*
- Zeer actief
Re: Geen aandacht tijdens training
Ik weet exact hoe je je voelt! Stiekem blij om te lezen dat we niet de enige zijn die hier tegenaan lopen en misschien voor jou ook een steuntje in de rug dat je niet de enige bent. Wij hebben een border collie van 7,5mnd.
Trainen in de tuin gaat perfect en op de training is alllllles interessanter dan dat wij zijn. Wij zijn twee weken geleden begonnen met clickeren. Eerst heel simpel alleen al voor de aandacht. We merken dat hij hier super op reageert en dat hij met sprongen vooruit gaat. Gisteren waren de honden op het andere veld al los en zelfs toen kon ik zijn aandacht bij me houden. Normaal zou hij helemaal hyper en onbereikbaar worden.
Skye luistert bij mij een stuk beter als bij mijn man, maar ik bemoei me nooit met de training ookal ben ik er altijd bij. Ik geef misschien wel eens tips, maar nooit commando's aan Skye.
Het valt en staat denk ik wel met een trainer die je hond en border collies snapt.
Ook zijn we een maand geleden begonnen met prive puppy aggilty. We gebruiken hier als beloning een bal aan een touw voor. Hij vind dit super leuk om te doen en is sinds we dat doen is hij veel gerichter op zijn bal. We kunnen nu buiten los langs honden lopen en zijn aandacht bij ons houden. Het gaat niet altijd perfect, maar stukken beter. Ook trainen we hier heel consequent op rust. Hij moet rustig blijven zitten voordat hij mag beginnen.
Zelf probeerde ik ook wel te lief te zijn. Niet corrigeren, nooit mijn stem verheffen, maar sinds ik het krampachtig lief zijn wat los heb gelaten gaat het ook een stuk beter. Hij mag best weten dat je het niet eens bent met zijn gedrag. Als hij in zo een toestand schiet kan ik lief roepen of met een snoepje voor zijn neus zwaaien wat ik wil, maar daar kom ik er niet mee doorheen. Een keer een brul: Hé, klaar nu!!! En ik heb zijn aandacht.
Trainen in de tuin gaat perfect en op de training is alllllles interessanter dan dat wij zijn. Wij zijn twee weken geleden begonnen met clickeren. Eerst heel simpel alleen al voor de aandacht. We merken dat hij hier super op reageert en dat hij met sprongen vooruit gaat. Gisteren waren de honden op het andere veld al los en zelfs toen kon ik zijn aandacht bij me houden. Normaal zou hij helemaal hyper en onbereikbaar worden.
Skye luistert bij mij een stuk beter als bij mijn man, maar ik bemoei me nooit met de training ookal ben ik er altijd bij. Ik geef misschien wel eens tips, maar nooit commando's aan Skye.
Het valt en staat denk ik wel met een trainer die je hond en border collies snapt.
Ook zijn we een maand geleden begonnen met prive puppy aggilty. We gebruiken hier als beloning een bal aan een touw voor. Hij vind dit super leuk om te doen en is sinds we dat doen is hij veel gerichter op zijn bal. We kunnen nu buiten los langs honden lopen en zijn aandacht bij ons houden. Het gaat niet altijd perfect, maar stukken beter. Ook trainen we hier heel consequent op rust. Hij moet rustig blijven zitten voordat hij mag beginnen.
Zelf probeerde ik ook wel te lief te zijn. Niet corrigeren, nooit mijn stem verheffen, maar sinds ik het krampachtig lief zijn wat los heb gelaten gaat het ook een stuk beter. Hij mag best weten dat je het niet eens bent met zijn gedrag. Als hij in zo een toestand schiet kan ik lief roepen of met een snoepje voor zijn neus zwaaien wat ik wil, maar daar kom ik er niet mee doorheen. Een keer een brul: Hé, klaar nu!!! En ik heb zijn aandacht.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ja, KCWF heeft meerdere locaties.ranetje schreef:Hoe lang duurt die cursus dan?moi85 schreef:@ Ranetje: Ja ik kan er niets aan doen, maar volgens mij noemen ze het nog steeds puppytraining, omdat het de basiscursus is...
En ik weet precies wat ik zeg. Nee, Judith staat daar niet bij maar ze is bestuurslid (voorzitter) en buitengewoon aanspreekbaar.
Ik zou daar advies gaan vragen of in elk geval vragen naar wie je zou moeten gaan.
De KCWF heeft overigens een aantal meer dan uitstekende trainers, maar ongetwijfeld ook wat minder goede.
Judith is meer dan uitstekend en heeft heel veel kennis. Ik zou dat echt doen.
(En doe haar gerust de groeten
- ranetje
- Zeer actief
Marjoleine schreef:Ja, KCWF heeft meerdere locaties.ranetje schreef:Hoe lang duurt die cursus dan?moi85 schreef:@ Ranetje: Ja ik kan er niets aan doen, maar volgens mij noemen ze het nog steeds puppytraining, omdat het de basiscursus is...
En ik weet precies wat ik zeg. Nee, Judith staat daar niet bij maar ze is bestuurslid (voorzitter) en buitengewoon aanspreekbaar.
Ik zou daar advies gaan vragen of in elk geval vragen naar wie je zou moeten gaan.
De KCWF heeft overigens een aantal meer dan uitstekende trainers, maar ongetwijfeld ook wat minder goede.
(En doe haar gerust de groeten).
Ik verwijt je toch niks?
Stelde alleen een vraag
-
Odi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collie
- Aantal honden: 4
Ik zou het advies van Marjoleine met 2 handen aangrijpen.
Toen wij 9½ jaar geleden een border kregen (onze eerste hond, wij hadden geen idee wat we in huis hadden gehaald) heb ik gigantisch geworsteld met Jace.
Niets was er met hem aan te vangen.
En ik had geen idee hoe ik er me om moest gaan.
Jace (5 maanden) dreef auto's: De trainer hielp hem er wel van af door hem slipketting om te doen en steeds over de kop te trekken.
Jace reageerde vervelend naar andere reuen (6 maanden): Trainer deed hem slipketting om en steeds weer over de kop trekken.
Wat heb ik spijt dat ik dat heb laten gebeuren.
Alles is daarna veel erger geworden.
Ik heb er gedragstrainers etc bij gehad en die wisten het ook niet met Jace. Ik ben toen heel veel gaan lezen en zelf met Jace aan de slag gegaan en heb veel met hem bereikt.
Maar het blijft een moeilijke hond.
Toen Meagan kwam heb ik het volledig anders aangepakt. Alleen maar positief getraind en een andere hondenschool.
Van Meagan kan ik er wel 20 hebben, super makkelijk en heel goed trainbaar. We hebben het geluk gehad om 3 jaar geleden een nestzus van haar te krijgen.
We hebben enkele jaren geleden voor de honden schapen aangeschaft, daar kunnen ze elke dag hun energie kwijt.
Toen wij 9½ jaar geleden een border kregen (onze eerste hond, wij hadden geen idee wat we in huis hadden gehaald) heb ik gigantisch geworsteld met Jace.
Niets was er met hem aan te vangen.
En ik had geen idee hoe ik er me om moest gaan.
Jace (5 maanden) dreef auto's: De trainer hielp hem er wel van af door hem slipketting om te doen en steeds over de kop te trekken.
Jace reageerde vervelend naar andere reuen (6 maanden): Trainer deed hem slipketting om en steeds weer over de kop trekken.
Wat heb ik spijt dat ik dat heb laten gebeuren.
Alles is daarna veel erger geworden.
Ik heb er gedragstrainers etc bij gehad en die wisten het ook niet met Jace. Ik ben toen heel veel gaan lezen en zelf met Jace aan de slag gegaan en heb veel met hem bereikt.
Maar het blijft een moeilijke hond.
Toen Meagan kwam heb ik het volledig anders aangepakt. Alleen maar positief getraind en een andere hondenschool.
Van Meagan kan ik er wel 20 hebben, super makkelijk en heel goed trainbaar. We hebben het geluk gehad om 3 jaar geleden een nestzus van haar te krijgen.
We hebben enkele jaren geleden voor de honden schapen aangeschaft, daar kunnen ze elke dag hun energie kwijt.
- Roxywoezel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chiweeny= chihuahua X Dwerg Teckel
Marjoleine schreef:Ja, KCWF heeft meerdere locaties.ranetje schreef:Hoe lang duurt die cursus dan?moi85 schreef:@ Ranetje: Ja ik kan er niets aan doen, maar volgens mij noemen ze het nog steeds puppytraining, omdat het de basiscursus is...
(En doe haar gerust de groeten).
Ik weet ook nog een hele goeie in Heerhugowaard. Die is alleen niet van KCWF.
Woezel you will be loved forever 02-09-2014
-
moi85
- Vaste gebruiker
Zoals beloofd, hierbij even een korte update van de training vanavond...
Bailey begon al te trekken toen hij het terrein zag, hierbij heb ik hem eerst met een ferme "nee" en "rustig" toe gesproken, even een ruk aan de lijn "klaar nu". Dit hielp niet. Toen heb ik hem bij me getrokken, nadat hij weer begon te trekken en heb ik hem in zijn nekvel gegrepen en gezegd dat het klaar was. Dit moest ik meerdere keren doen, maar hij was stukken rustiger dan vorige week. Ook de oefeningen gingen best goed, paar keer aandacht verloren, maar er liepen nu ook wel ontzettend veel hondjes rond. Volgens mij waren we in totaal met 4 les klassen! Behendigheid, onze klas en dan nog twee beginnersklasjes verderop op het veld. Dus al met al, vond ik dat ie redelijk goed zijn koppie erbij had. Ik hou van positieve training, maar als ik met woorden er niet doorheen kom, dan maar zo.
Zelfs met het spelen en daarna loslaten hoefde ik maar twee keer "los" te zeggen, anders ging mijn hand al richting zijn nekvel en liet hij los. Uiteraard kreeg hij voor het loslaten een dikke knuffel en een lekker stukje kipfilet. Maar na 35 minuten verloor ik echt zijn aandacht, maar daar kon ik mee leven. Hij had het goed gedaan vond ik.
Ik had net ook wel het idee dat hij best moe was in de auto terug, want hij ging bijna direct liggen...
Bailey begon al te trekken toen hij het terrein zag, hierbij heb ik hem eerst met een ferme "nee" en "rustig" toe gesproken, even een ruk aan de lijn "klaar nu". Dit hielp niet. Toen heb ik hem bij me getrokken, nadat hij weer begon te trekken en heb ik hem in zijn nekvel gegrepen en gezegd dat het klaar was. Dit moest ik meerdere keren doen, maar hij was stukken rustiger dan vorige week. Ook de oefeningen gingen best goed, paar keer aandacht verloren, maar er liepen nu ook wel ontzettend veel hondjes rond. Volgens mij waren we in totaal met 4 les klassen! Behendigheid, onze klas en dan nog twee beginnersklasjes verderop op het veld. Dus al met al, vond ik dat ie redelijk goed zijn koppie erbij had. Ik hou van positieve training, maar als ik met woorden er niet doorheen kom, dan maar zo.
Zelfs met het spelen en daarna loslaten hoefde ik maar twee keer "los" te zeggen, anders ging mijn hand al richting zijn nekvel en liet hij los. Uiteraard kreeg hij voor het loslaten een dikke knuffel en een lekker stukje kipfilet. Maar na 35 minuten verloor ik echt zijn aandacht, maar daar kon ik mee leven. Hij had het goed gedaan vond ik.
Ik had net ook wel het idee dat hij best moe was in de auto terug, want hij ging bijna direct liggen...
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Ik zou het niet zo doen. Je beantwoordt opwinding met opwinding. Dat maakt hem niet rustiger. Je kunt duidelijk zijn, maar in nekvel grijpen omdat een hond overenthousiast is werkt hier alleen maar averechts.moi85 schreef:Zoals beloofd, hierbij even een korte update van de training vanavond...
Bailey begon al te trekken toen hij het terrein zag, hierbij heb ik hem eerst met een ferme "nee" en "rustig" toe gesproken, even een ruk aan de lijn "klaar nu". Dit hielp niet. Toen heb ik hem bij me getrokken, nadat hij weer begon te trekken en heb ik hem in zijn nekvel gegrepen en gezegd dat het klaar was. Dit moest ik meerdere keren doen, maar hij was stukken rustiger dan vorige week.

-
moi85
- Vaste gebruiker
Nou het hielp anders prima. Als ik het met woorden niet red, dan even in zijn nekvel, in zijn flank.
Totaal geen kracht gebruikt, geen opwinding. Puur om hem even te laten "schrikken" en te laten merken dat hij moet luisteren. Nu kon hij wel bijv. keurig blijven liggen en heb ik hem bemoedigd met positieve aandacht, wat trucjes tussendoor en zijn snoepje. Vorige week was het drie kwartier lang continue hyper zijn en weg willen naar andere hondjes. Dat was voor mij zeer frustrerend en ook voor hem. Ik kan me voorstellen dat je ook een beurse nek zou krijgen van het continue terug trekken aan de lijn. Dit wil ik gewoon voorkomen...
Totaal geen kracht gebruikt, geen opwinding. Puur om hem even te laten "schrikken" en te laten merken dat hij moet luisteren. Nu kon hij wel bijv. keurig blijven liggen en heb ik hem bemoedigd met positieve aandacht, wat trucjes tussendoor en zijn snoepje. Vorige week was het drie kwartier lang continue hyper zijn en weg willen naar andere hondjes. Dat was voor mij zeer frustrerend en ook voor hem. Ik kan me voorstellen dat je ook een beurse nek zou krijgen van het continue terug trekken aan de lijn. Dit wil ik gewoon voorkomen...
- vania
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
ik heb niet echt tips voor je, maar misschien dat dit helpt?
Mijn Groenendaeler had op de HS ook zo goed als geen aandacht voor mij, ze deed wel alles wat ik vroeg, maar meer op robotstandje, haar gedachten ergens ver weg. Tot mijn vriend een paar weken geleden een buizerd kocht en er dus eendagskuikens in de vriezer liggen. Omdat Kita hier thuis enorm nieuwsgierig is, haar zo eens een pootje gegeven en sindsdien neem ik die mee naar de hs
oke niet echt smakkelijk, het stinkt verschrikkelijk, is glibberig en vettig, maar het werkt als een tierelier, al haar aandacht is gewoon een uur bij mij ipv overal en nergens. Ook met het hier komen, wat altijd op haar dooiste gemakje was, zit nu tempo in (oke voor een herder had het nog wat sneller gekunnen, gezien mijn molossers sneller zijn
) maar het werkt wel, zelfs apporteren doet ze sinds kort best goed (ik steek haar apport gewoon savonds in het zakje met pootjes)
Mijn Groenendaeler had op de HS ook zo goed als geen aandacht voor mij, ze deed wel alles wat ik vroeg, maar meer op robotstandje, haar gedachten ergens ver weg. Tot mijn vriend een paar weken geleden een buizerd kocht en er dus eendagskuikens in de vriezer liggen. Omdat Kita hier thuis enorm nieuwsgierig is, haar zo eens een pootje gegeven en sindsdien neem ik die mee naar de hs
- Zamunda
- Zeer actief
Persoonlijk zou ik het anders doen, zeker gezien je hond nooit echt heeft geleerd wat je van hem wil.
Ik zou, op het moment van opwinding, een stapje terug doen. Afstand nemen van datgene waar hij heen wil. Aandacht vragen en vervolgens weer richting het terrein lopen, waarbij je je hond laat volgen. Verslapt de aandacht? Weer een stapje terug en zorgen zorgen dat je de aandacht terugkrijgt en je hond netjes volgt.
Neem hierbij ook superlekkere beloningen mee. Ga dit eens (een paar keer) doen op een dag dat je geen les hebt en neem alle tijd ervoor.
Strenger zijn hoeft niet samen te gaan met fysieke correcties, bovenstaande manier is ook een vorm van streng zijn: ik eis dat je nu netjes meeloopt, doe je dat niet dan kom je niet waar je wilt.
Ik zou, op het moment van opwinding, een stapje terug doen. Afstand nemen van datgene waar hij heen wil. Aandacht vragen en vervolgens weer richting het terrein lopen, waarbij je je hond laat volgen. Verslapt de aandacht? Weer een stapje terug en zorgen zorgen dat je de aandacht terugkrijgt en je hond netjes volgt.
Neem hierbij ook superlekkere beloningen mee. Ga dit eens (een paar keer) doen op een dag dat je geen les hebt en neem alle tijd ervoor.
Strenger zijn hoeft niet samen te gaan met fysieke correcties, bovenstaande manier is ook een vorm van streng zijn: ik eis dat je nu netjes meeloopt, doe je dat niet dan kom je niet waar je wilt.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
Wat zamunda zegt. Afstand houden tot waar het goed gaat en zo opbouwen

-
moi85
- Vaste gebruiker
Klopt, strenger zijn hoeft niet altijd samen te gaan met fysieke correcties, maar een kind pak je toch ook wel eens bij de arm en zeg je dat het genoeg is geweest om door te dringen? Een kind hoef je hierbij geen pijn te doen, net zo min een dier.
Thuis gaat omkeren en weglopen/omkeren ook prima, op de training op dat moment niet. Ik heb dat daar ook al een aantal keer geprobeerd, maar als het niet werkt, dan werkt het niet.
Thuis gaat omkeren en weglopen/omkeren ook prima, op de training op dat moment niet. Ik heb dat daar ook al een aantal keer geprobeerd, maar als het niet werkt, dan werkt het niet.
- luna2906
- Zeer actief
Je zou het omkeren / weglopen ook op het terrein van de hondenschool kunnen oefenen op dagen dat je geen training hebt. Op die manier kun je dat oefenen wat misgaat en heb je misschien als bijkomend voordeel dat hij leert dat het terrein opgaan niet altijd trainen betekent. Hij wordt waarschijnlijk enthousiast van het idee van trainen en is daardoor minder bereikbaar. Ik herken het wel en ging bijvoorbeeld een uur eerder heen. Dan ging ik wat oefenen op het terrein.moi85 schreef:Klopt, strenger zijn hoeft niet altijd samen te gaan met fysieke correcties, maar een kind pak je toch ook wel eens bij de arm en zeg je dat het genoeg is geweest om door te dringen? Een kind hoef je hierbij geen pijn te doen, net zo min een dier.
Ik denk zelf dat fysieke correcties in dit geval averechts werken. Bij Luna helpt als enige "rust, rust, rust". Niet altijd even makkelijk uit te voeren als baasje, althans voor mij niet, maar het was wel het enige in combinatie met aandacht vragen wat hielp. Zeker als hij niet helemaal snapt wat je van hem verwacht. Corrigeren doe je als hij weet wat je van hem verwacht en hij kiest ervoor om dat niet te doen. Ik weet niet wat jouw hondje wel of niet kent en snapt.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Eens. Het werkt misschien op dát moment omdat je zijn aandacht daardoor wel even krijgt, maar je hond leert zo niet dat samenwerken met jou leuker is dan al het andere. Bovendien voeg je een heftige prikkel toe terwijl de hond al overladen wordt met prikkels. Daarmee creëer je geen rust.luna2906 schreef:Ik denk zelf dat fysieke correcties in dit geval averechts werken. Bij Luna helpt als enige "rust, rust, rust". Niet altijd even makkelijk uit te voeren als baasje, althans voor mij niet, maar het was wel het enige in combinatie met aandacht vragen wat hielp. Zeker als hij niet helemaal snapt wat je van hem verwacht. Corrigeren doe je als hij weet wat je van hem verwacht en hij kiest ervoor om dat niet te doen. Ik weet niet wat jouw hondje wel of niet kent en snapt.
Ik zou ook kiezen voor meer afstand houden van de andere honden en ruim voor de les gaan oefenen op het cursusveld met binnenkomen en het terrein op lopen, zodat hij niet meer zo opgewonden binnenkomt. Veel oefenen op een aandachtscommando en dat belonen met een trekspelletje o.i.d. waarin hij even flink zijn energie kwijt kan. En daarnaast thuis en op het cursusveld zelfbeheersingsoefeningen doen, om de hond te leren dat rust en zelfbeheersing hem iets opleveren.
- Roxywoezel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chiweeny= chihuahua X Dwerg Teckel
Hahahaha nou als ik mijn kind niet kan bereiken pak ik haar arm niet vast hoor.
Ik ga dan fluisteren, want oh wat willen ze altijd alles graag weten.
Bij mijn honden werkt dit ook.
Maar zoals ik jou lees, vraag je wel advies, maar blijf je toch doen wat je zelf bedacht hebt.
Een hond vergt veel werk, zeker als ze hyper zijn.
Nekvel grijpen was even handig, maar na 3 keer voelt/schrikt ie niet meer. En dan?
Ik ga dan fluisteren, want oh wat willen ze altijd alles graag weten.
Bij mijn honden werkt dit ook.
Maar zoals ik jou lees, vraag je wel advies, maar blijf je toch doen wat je zelf bedacht hebt.
Een hond vergt veel werk, zeker als ze hyper zijn.
Nekvel grijpen was even handig, maar na 3 keer voelt/schrikt ie niet meer. En dan?
Woezel you will be loved forever 02-09-2014
- Bishy
- Zeer actief
Ik denk dat met fysieke correcties je hond in de toekomst nog minder zin heeft om "hier" te komen.
Mijn hond (pup) heeft ook niet altijd aandacht voor mij, ik lok en verras hem ontzettend lekkere dingen zodat het voor hem aantrekkelijk blijft om naar mij toe te komen. Frikandel doet hij een moord voor.
Mijn hond (pup) heeft ook niet altijd aandacht voor mij, ik lok en verras hem ontzettend lekkere dingen zodat het voor hem aantrekkelijk blijft om naar mij toe te komen. Frikandel doet hij een moord voor.
- luna2906
- Zeer actief
Nou, volgens mij doet TS wel degelijk wat met de adviezen en daarbij: advies is niet bindend. Als ik om tips vraag pik ik er ook uit wat voor mij werkbaar is en bij mij en mijn hond past.Roxywoezel schreef: Maar zoals ik jou lees, vraag je wel advies, maar blijf je toch doen wat je zelf bedacht hebt.