Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Domineren, rijden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Roxywoezel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chiweeny= chihuahua X Dwerg Teckel
Aantal honden: 2

Domineren, rijden

Ongelezen bericht door Roxywoezel »

Wat ik me afvroeg is hoe jullie hiermee omgaan?

Bij mij in huis is Roxy overduidelijk de baas (na mij).
Zij rijdt ook regelmatig op Charly, maar nu begint Charly dat ook bij Roxy te doen.

Stoppen jullie dit of laten jullie je honden rijden wanneer ze maar willen.
Het is natuurlijk gedrag, dus ik weet niet echt wat ik hiermee moet.
Woezel you will be loved forever 02-09-2014
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Re: Domineren, rijden

Ongelezen bericht door Laura84 »

Hier wordt rijden alleen toegestaan als ze beide loops zijn, dan vinden ze het een geweldige uitlaatklep, als ze niet loops zijn doen ze het niet en ze mogen het ook niet
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Lees dit eens (iets naar onderen scrollen): klikkerdeklik

En om je vraag te beantwoorden: ik kijk naar de oorzaak, ze gaan wat mij betreft hun goddelijke gang maar.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Rijden op elkaar heb ik nooit geaccepteerd. Klaar!
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Beetje lopen droogneuken op elkaar doen ze hier niet. Charlie bestijgt de anderen soms heel kort om haar punt te maken en dat mag ze.
Pjotr rijdt heel soms wanneer hun spel te druk/hard wordt op Charlie om spanning af te reageren, maar die kapt dat zelf af.
In het verleden reed charlie ook bij spanning, maar ze heeft geleerd om daar haar flos voor te gebruiken.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Rijden is lang niet altijd om hun punt te maken. Dat is allang achterhaald.

Die link die ik geef, die hebben heel veel mensen hier niet gelezen denk ik ;)

Afbeelding

Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

Nee, dat mogen ze niet. Rond de loopsheid ging Jamie ook op Kiwi rijden, maar dat heb ik altijd afgekapt. Teun wil het wel eens proberen bij Jamie, maar nee, dat mag niet. :neenee:
Roxywoezel
Zeer actief

Marjoleine schreef:Rijden is lang niet altijd om hun punt te maken. Dat is allang achterhaald.

Oke zoals ik het hier lees, doen ze het bij mij om de rust te herstellen in een te druk spelletje.
Handige link! Eerder ingrijpen in hun spel als het te druk wordt voor de een of de ander.
Dank je wel!
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik laat het eigenlijk aan de hond over de bereden wordt. Tay wil elke avond na het eten op Tessa rijden. Of eigenlijk in de buurt. Tessa trekt zich er niks van aan, als hij van haar af blijft, dus dan mag hij van mij doen wat hij niet laten kan. Hij mag namelijk niet op haar rijden, dan wordt zij pissig en help ik haar. Tessa rijdt soms op Tay om haar punt te maken, heel kort en heel soms maar. Dat mag ze ook. Maar ze wil wel altijd tijdens het spelen op de teef van schoonouders rijden die daar enorm onzeker van wordt, dat mag dus weer niet. :D

En bij vreemde honden mogen ze het niet eens proberen. :D
dagmar88
Zeer actief

Inge O schreef:
Marjoleine schreef:Rijden is lang niet altijd om hun punt te maken. Dat is allang achterhaald.

maar die hoeft ook niet de absolute waarheid te zijn, het is maar een mening als een ander (en ja, die van de bron bedoel ik dan).
Er staat ook niet dat het niet voorkomt, ze wagen zich er niet eens aan en laten andere redenen zien.
Dat rijden gênant is, dat is dan weer hun mening ja :mrgreen:
Maar goed, ik kan lezen wat ik wil, maar ken mijn hond nog steeds wel aardig denk ik :wink:

Oh, het is de site van marjoleine zelf :blont:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

k wil t ook gewoon niet hebben, Gil laat t ook niet gebeuren, en Sneeuw eigenlijk wel- maar dat vind ik dan weer niet nodig
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Vroeger was ik er heel strikt in. Nu met twee reuen in huis had ik al zo mijn twijfels. Als de heren al op elkaar rijden, dan is het om de ander aan het spelen te krijgen. En daar bemoei ik me dus niet mee.....
De oudste heeft als puppy volop gereden op een pluche tijger. Ik heb daar nooit op gereageerd en hij vertoont het rijen maar zelden - ja, om zijn maatje aan het spelen te krijgen.

Pogingen om vreemde honden te bestijgen, kap ik resoluut af.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:

maar die hoeft ook niet de absolute waarheid te zijn, het is maar een mening als een ander (en ja, die van de bron bedoel ik dan).
Omdat er nog geen publicaties over zijn maar dit is wel iets waar heel veel, zo niet alle (goede) gedragstherapeuten het over eens zijn.
Het alleen een mening gaan vind ik ver gaan. Er is wel degelijk onderzoek naar gedaan.
Rijden is niet, nóóit "alleen maar dominantie". Het is vele dingen meer.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
Inge O schreef:

Er staat ook niet dat het niet voorkomt, ze wagen zich er niet eens aan en laten andere redenen zien.
Dat rijden gênant is, dat is dan weer hun mening ja :mrgreen:
Maar goed, ik kan lezen wat ik wil, maar ken mijn hond nog steeds wel aardig denk ik :wink:

Oh, het is de site van marjoleine zelf :blont:
Wat doe je nou moeilijk?
Er staat nergens dat het niet voorkomt en dat zeg ik ook niet.
Waar het mij om gaat is dat het niet per definitie dominantie of een punt maken is en dat het een volstrekt normale gedragsuiting is.
Die veel mensen als genant ervaren.

Jij niet, nou, fijn. Maar heel veel mensen wel :19:
Lees nou ook eens buiten je eigen kader.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Marjoleine schreef: Rijden is niet, nóóit "alleen maar dominantie".
dat zie je me ook niet zeggen maar de veelheid aan oorzaken die er de laatste tijd aan gekoppeld worden vind ik weer het andere uiterste en geloof ik niet in - en die onderzoeken ben ik wel nieuwsgierig naar.
Maar het is ook niet alleen dominantie of elkaar gebruiken als opblaaspop.
Dat is iets dat ik gewoon zelf zie hier.

Ik zie dat ze het gebruiken om frustratie af te reageren, om stress af te reageren, om elkaar te immoboliseren (dat is wel een dominante uiting dus).
Ik zie hoe het hier soms gebeurt als een pup (vanaf een week of 8, 9) zo druk is dat hij doordraait en niet meer stopt; ze corrigeren niet maar vertonen een soort rijgedrag dat ook direct helpt. De pups kalmeert en vertoont totaal geen onderdanig gedrag, die gaat dan gewoon met een totaal neutrale houding naar een rustige plek en gaat slapen.
En verder zie ik hoe het hier een onderdeel is van spel.

Dat opblaaspopidee zie ik hier zelden en alleen tijdens bepaalde periodes van de cyclus.
Laatst gewijzigd door Marjoleine op 15 aug 2014 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Afbeelding

Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Het rijden is zeker wel vaak dominerend gedrag zeker tussen reu/reu als daarvoor ook de andere signalen aan vooraf gegaan zijn zoals kopoplegging stijve poten etc..
Dit is dus zeker niet achterhaald marjoleine,als je honden beetje kan lezen.
Roxywoezel
Zeer actief

Dinos schreef:Het rijden is zeker wel vaak dominerend gedrag zeker tussen reu/reu als daarvoor ook de andere signalen aan vooraf gegaan zijn zoals kopoplegging stijve poten etc..

Hahaha en ik heb het over 2 teven. :wink:
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Marjoleine schreef:
Inge O schreef:

Omdat er nog geen publicaties over zijn maar dit is wel iets waar heel veel, zo niet alle (goede) gedragstherapeuten het over eens zijn.
Het alleen een mening gaan vind ik ver gaan. Er is wel degelijk onderzoek naar gedaan.
Rijden is niet, nóóit "alleen maar dominantie". Het is vele dingen meer.
maar daarom mag je het gedrag toch wel onderbreken. of een alternatief bieden?

bijten is ook natuurlijk gedrag, wat vele oorzaken kan hebben. maar dat leiden we ook in goede banen, indien nodig.

een hond die obsessief rij- gedrag laat zien, heeft stress. (welke oorzaak dan ook) en ik zou echt liever zien dat die stress er niet is.
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

Dominantie is achterhaald, dus het heeft daar niks mee te maken. http://www.puppyopvoeden.nl/dominantie- ... d-concept/
Meestal corrigeren honden elkaar wel, maar zo niet trek ik de hond er af. Mijn hond doet dit eigenlijk nooit, maar andere honden doen het nog wel is bij hem. Mijn hond snauwd hem wel weg. Mocht het niet zo zijn haal ik hem er vanaf.
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
dagmar88
Zeer actief

Marjoleine schreef: Lees nou ook eens buiten je eigen kader.

:wink: Ja, dat gaat ook zo makkelijk als ik het heb over mijn hond en een punt maken en die reactie volgt.
Maar goed, dan doe ik moeilijk :tongue:
dagmar88
Zeer actief

semmyboy schreef:Dominantie is achterhaald, dus het heeft daar niks mee te maken. http://www.puppyopvoeden.nl/dominantie- ... d-concept/
God wat een genuanceerd artikel.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Emma schreef:een hond die obsessief rij- gedrag laat zien, heeft stress. (welke oorzaak dan ook) en ik zou echt liever zien dat die stress er niet is.
En als hij het zo afreageert? Dan is hij het kwijt toch?

Als de andere hond er niet mee zit, prima toch?
Ik snap die eeuwige bemoeizucht niet zo. Laat ze zelf wat regelen.

O, ik heb alleen maar teven trouwens. En ze hopsen regelmatig, als ze dat nodig hebben/vinden.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
semmyboy schreef:Dominantie is achterhaald, dus het heeft daar niks mee te maken. http://www.puppyopvoeden.nl/dominantie- ... d-concept/
God wat een genuanceerd artikel.
Begrijpelijk voor leken.
En daar gaat het om.

Afbeelding

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Dinos schreef:Het rijden is zeker wel vaak dominerend gedrag zeker tussen reu/reu als daarvoor ook de andere signalen aan vooraf gegaan zijn zoals kopoplegging stijve poten etc..
Je geeft zelf al een voorwaarde om het dominant gedrag te kunnen noemen. :D
Marjoleine zegt nergens dat dat niet bestaat.
Maar het is slechts één van de uitingen.

@marjoleine
De uitsplitsing naar het aantal redenen vind ik zelf wel wat veel.
Het is dominant gedrag of een uiting van opwinding.
De oorzaak van de opwinding kan variëren.

Is dat niet genoeg? :U:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Meestal corrigeren honden elkaar wel, maar zo niet trek ik de hond er af. Mijn hond doet dit eigenlijk nooit, maar andere honden doen het nog wel is bij hem. Mijn hond snauwd hem wel weg. Mocht het niet zo zijn haal ik hem er vanaf.
Dominantie is niet achterhaald, de dominantie theorie wel. Rijden kan nog steeds dominantie zijn, het hoeft alleen niet.
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Ik zie het hier heel vaak gebeuren als ze in de auto stappen. De oudste, intussen allang niet meer de roedelleidster, moet dan persé nog even op haar dochter van 11 rijden. Er is dan absoluut opwinding, maar dat neemt door het rijden niet af. Integendeel, soms ontstaat er juist door die opwinding een korter lontje waardoor het rijden niet geaccepteerd wordt en er gesnauwd wordt. Dan kap ik dat rijden ook meteen af, geen gerotzooi bij het instappen. Het gebeurde zelfs dat er dan eentje niet in durfde te stappen omdat moeder overste al klaar stond in de deuropening :roll: .

Yindi, een schapendoesteefje van 6, heeft een "vriendinnetje" van 2. Een pittig teckeldametje. De teckel vindt het geweldig om even op Yindi te rijden, gewoon voor de lol. Ze gaan dan soms alle twee zitten terwijl Yindi geniet van de massage van haar rug. Het heeft niets met dominantie te maken, want ze draaien de rollen ook wel eens om. Als de Eurasiër reu dan mee wil komen doen krijgt hij van beide de wind van voren, dat wordt niet geaccepteerd. Ik denk dat het in deze situatie wel begonnen is als uitnodiging voor een spelletje, maar dat het iets is geworden wat ze nu gewoon alle twee leuk vinden.

Maar als ik het gedrag zie bij twee vreemde reuen zie ik wel degelijk een poging om over de ander te domineren! Het begint met de kop overhangen, dan een poot erbij en dan helemaal erop. En dan weten ze dondersgoed dat het om een reu gaat. Ook bij mij teven zie ik dat gedrag regelmatig als ze loops moeten worden. Dan zie je toch dat het wat rommelt in de verhoudingen en is dit één van de manieren om die verhouding nog even goed duidelijk te maken. Als de onderliggende partij dat niet accepteert is het hommeles. Daarom accepteer ik het in die situatie niet, dan ontstáát er juist opwinding en gaan de anderen zich er ook volop mee bemoeien.

Als ze elkaar dekken tijdens loopsheden dan laat ik het tot op zekere hoogte gaan. Ik wordt het gesnuif en gehijg op een gegeven moment zat en kap het af.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Balou was als kleine pup al veel aan het rijden op een knuffel, dit werd na mate hij ouder werd alleen maar erger. Ik heb hier een einde aan gemaakt door de knuffel weg te halen, zijn gedrag was zo te zien puur seksueel. Mowgli loopt bokkend rond als ze opgewonden of erg blij is, ik laat haar gewoon haar gang gaan. Het is bij haar zo te zien niets seksueels en heeft zo lijkt het ook niet met domineren te maken.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Als een wildvreemde hond op een van onze honden wil rijen kap ik dat wel af ,onderling gaan ze hun gang maar tenzij ze elkaar zouden bezeren.
Het komt hier overigens nu nog weinig voor , toen Orson nog leefde gebeurde het wel regelmatig.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”