Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wie weet de oplossing voor een ontplofte vacht?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

nicolioo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vizsla en Bracco Italiano
Aantal honden: 2

Wie weet de oplossing voor een ontplofte vacht?

Ongelezen bericht door nicolioo »

Ik weet het echt niet meer en ik wordt ook niet echt wijzer van de 2 trimmers bij wie ik geweest ben.

Boris is een kruising Bouvier en koningspoedel. Hij heeft een sterk golvende vacht , het golft alle kanten op en ik vind het erg mooi. Het is geen plukvacht, en hij " verhaart" niet, het blijft in zijn vacht zitten.

Wat is het probleem? boris heeft een enorme, echt enorme dikke vacht en serieus ik overdrijf niet. Het probleem is dat ik de vcht maar met moeite klitvrij kan houden. Hij had eerst lang haar en we hebben hem een paar weken geleden op de langste stand met de tondeuse laten scheren. Dat leek even te helpen maar de eerste klitten dienen zich al aan. Zijn vacht is zo fijn van structuur dat het klit waar je bij staat.
Wat ik al heb gedaan:

Vaak kammen net een les pooch, herderharkje en een grove kam. Helpt natuurlijk wel maar kost uren per week en Boris wordt er echt heel boos van, natuurlijk kan ik wel gewoon doorzetten maar het wordt zo een erg vervelende bezigheid voor ons beiden die zo ongeveer o de dag terugkomt.

Toen de vacht nog langer was met een king coat bij de trimsalon veel haar eruit laten halen, hielp paar even maar was wel voor het eerst dat ik weet hond kon voelen onder die schapenvacht. En ik vond met het lange haar het nadeel dat de broek ook weg was en het haar er niet al te best uitzag de eerste weken... Misschien dat dat heter werkt nu hij korter haar heeft?

Zelf met een efileerschaar uitdunnen, nadeel; je komt niet dicht op de huid.

Kort laten scheren bij de trimsalon dus een aantal weken geleden.

Wie heeft er ervaring met een kingcoat en zou ik dat zelf kunnen proberen? Boris nu al 4 keer naar de trimsalon geweest en kost me elke keer toch ongeveer 60 euro, hij is nu 16 maanden dus dat vind ik best vaak....

Als hij het nou leuk vond het borstelen of niet zo heel erg maar hij vind het echt verschrikkelijk, het is ook niet echt leuk als er per week ongeveer 15 klitten uitgekamd moeten worden... Oh ja ik heb ook zo'n matsplitter voor ls het echt erg is.

Toch maar helemaal kortscheren??? Vind ik alleen zo sneu staan...
empyree
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander/Grand Basset Griffon Vendéen/Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 5
Contacteer:

Re: Wie weet de oplossing voor een ontplofte vacht?

Ongelezen bericht door empyree »

Had hij voorheen toen hij nog iets jonger was ook zo makkelijk klitten ?

Want ik herken het een beetje van mijn jongste lagotto. Zij is nu ook 16 maanden en de klitten vliegen er bijna gelijk na het kammen weer in en dat hoort even bij de leeftijd. Dus gaat ze van de week weer kort en hopelijk zijn we dan die 'ruifase' door waarin het dode haar dus klit en kunnen we daarna met een schone lei beginnen. Misschien is het hetzelfde probleem bij Boris ?
Sandra
Afbeelding
nicolioo
Zeer actief

Hij heeft al een ruime tijd veel last van klitten. Als jonge pup nog niet maar het is al maanden zo, dus niet echt een ruiperiode denk ik.

Ik hoop wel dat het beter wordtmaar denk het zelf niet, hij is altijd al een beertje geweest.
Wolfsblut
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Ik verwacht dat BouvierPoedel wel een goed advies heeft.
Hij heeft dit soort honden zelf.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
nicolioo
Zeer actief

Daar dacht ik ook aan, ik wacht gewoon even af voor ik alweer geld aan een trimsalon uit ga geven ( ik ben overigens over beide trimmers tevreden hoor maar we hebben gewoon nog niet DE manier gevinden om met zijn vacht om te gaan. )
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Cara (volledig poedel) klitte ook vreselijk in die tijd. Overigens vind ik 4 keer trimmen in 16 maanden met een doorgroeivacht helemaal niet zo veel. Ik trim Cara elke 4 weken ;) . Gewoon zelf een (goede) tondeuse halen (die kosten heb je er zo uit door niet meer naar een trimsalon te hoeven) en er regelmatig overheen halen, en borstel-les vragen bij een trimsalon, zodat je goed weet wat je doet.
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

1 x per week in bad met een goede antiklit en regelmatig op 1 lengte houden.
Je hond zit waarschijnlijk nog in de eindovergang van puppy naar volwassen vacht. En wat vaker de pooch en kam erdoorheen trekken dan 1x per week. Wen er maar vast aan en houd een ritme aan in kammen en borstelen voor de hond en jezelf.
Want de xsing poedel/bouvier kunnen aardig dikke volle vachten hebben en nee niet te plukken.
Uitdunnen gaat het nog sneller van klitten omdat je dan 2 haarlengtes hebt .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
nicolioo
Zeer actief

Thx dat klinkt logisch ... Wel rot voor de hond hij heeft er echt heel erg een hekel aan, begint helemaal te hijgen , hoeveel koekjes en lieve woordjes ik er ook tegenaan gooi....

Heb je een goede tip voor een antiklit shampoo?
Ga ik hem volgende week weer wassen en droogblazen en goed borstelen.

Is dat normaal dat je echt uren moet borstelen per week?
Gelukkig is dit het enige nadeel aan Boris, is echt een geweldige hond, zeker nu hij zijn pupstreken langzamerhand kwijtraakt.
bouvierpoedel
Zeer actief

nicolioo schreef:Thx dat klinkt logisch ... Wel rot voor de hond hij heeft er echt heel erg een hekel aan, begint helemaal te hijgen , hoeveel koekjes en lieve woordjes ik er ook tegenaan gooi....

Heb je een goede tip voor een antiklit shampoo?
Ga ik hem volgende week weer wassen en droogblazen en goed borstelen.

Gelukkig is dit het enige nadeel aan Boris, is echt een geweldige hond, zeker nu hij zijn pupstreken langzamerhand kwijtraakt.
Als jij al een hekel hebt om iedere week de klitten uit zijn pens te trekken kun je nagaan hoe een hekel hij aan jou,borstelen en kammen heeft. :engel:
Gewoon iedere dag op tafel en borstelen , dan zitten er geen klitten of weinig in en krijgt hij een ander idee van hoe het ook kan.
Ja uren en wen er maar aan. :pffff:
En je moet er ook geen koek in proppen als hij gestrest ,boos is.
Pas koek erin als hij even zijn best heeft gedaan in niet boos en niet gestrest .
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

nicolioo schreef:
t.
Ik heb een grote poedel en voor mij is het wel normaal om uren te borstelen per week. :wink: Ik borstel om de dag en ben er dan wel een uur mee bezig. Laat in de trimsalon even voordoen hoe je laagje voor laagje borsteld en met de kam controleerd. Een goeie techniek scheeld al een stuk.

Toen mijn poedel in de vachtwissel zat (is iets anders dan een ruiperiode) borstelde ik iedere dag een uur. Kort scheren is makkelijker maar dat vind ik niet zo mooi. Bovendien heeft mijn poedel geen hekel aan borstelen, had ie dat wel dan wist ik het wel en ging ie gewoon kort hoor. Het moet voor beide leuk blijven.

Ik was hem heel regelmatig met een gewone universele hondenshampoo en daarna gebruik ik een goeie antiklit cremespoeling. De cremespoeling laat ik intrekken en spoel ik alleen ligt uit. Daarna droogfohnen en dan is hij een stuk makkelijker klitvrij te houden.

Maar nogmaals als ik een hond had die dat vreselijk vond ging ie lekker kort :ok:
nicolioo
Zeer actief

Hahahaha, ik vind kammen juist leuk, wist natuurlijk wel dat ik een hond met een kamvacht in huis heb gehaald. Maar een hond kammen die aangeeft dat het vervelend is en dat hij het pijnlijk vind is niet leuk.
Koek gaat er idd pas in als hij zijn best doet hoor, ik ben wel van het aanpakken en pas lief doen als hij braaf is maar toch , blijf het naar vinden voor hem.

Ook de maanden dat ik hem om de dag borstelde vond hij het vervelend, ik doe er gewoon meer dan een uur over om hem te borstelen als er geen klitten in zitten, als je alles laag voor laag uitborstelt kost het met zo'n vacht mij in ieder geval erg veel tijd.
Ook moet ik maar eens sparen voor een trimtafel want hij blijft happen naar mij en de borstel, niet door maar wel zo dat ik steeds mijn andere hand miet gebruiken om hem weg te duwen.

Hmmmm als ik het zo opschrijf misschien maar eens tijd om weer iets doortastender te worden en gewoon hup plat liggen en niet zeuren... Ben ik net overgestapt op de positieve manier van trainen, lastig hoor maar dut schiet ook niet op zo, wat moet dat moet.
nicolioo
Zeer actief

De techniek heb ik me inmiddels eigen gemaakt, volgend de trimster doe ik het goed tenminste en ik heb geïnvesteerd in goede borstels en kammen

Kun je alle soorten cremespoeling er een beetje in laten zitten?
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Hier dan geen poedel, maar een Tibetaanse Terrier die in de overgangsfase zit en ik borstel haar iedere dag. Dan ben ik nu (al) met zo'n 45 minuten klaar. Ik doe het inderdaad liever iedere dag even 45 minuten en dan gaat het makkelijk, dan zeg 1 keer in de week weet ik hoe lang. En die 45 minuten is zonder klitten, want met iedere dag borstelen voorkom je dat er klitten komen. Ok, wel eens een kleintje, maar die zijn er zo uit.
bouvierpoedel
Zeer actief

nicolioo schreef:Hahahaha, ik vind kammen juist leuk, wist natuurlijk wel dat ik een hond met een kamvacht in huis heb gehaald. Maar een hond kammen die aangeeft dat het vervelend is en dat hij het pijnlijk vind is niet leuk.
Koek gaat er idd pas in als hij zijn best doet hoor, ik ben wel van het aanpakken en pas lief doen als hij braaf is maar toch , blijf het naar vinden voor hem.

Ook de maanden dat ik hem om de dag borstelde vond hij het vervelend, ik doe er gewoon meer dan een uur over om hem te borstelen als er geen klitten in zitten, als je alles laag voor laag uitborstelt kost het met zo'n vacht mij in ieder geval erg veel tijd.
Ook moet ik maar eens sparen voor een trimtafel want hij blijft happen naar mij en de borstel, niet door maar wel zo dat ik steeds mijn andere hand miet gebruiken om hem weg te duwen.

Hmmmm als ik het zo opschrijf misschien maar eens tijd om weer iets doortastender te worden en gewoon hup plat liggen en niet zeuren... Ben ik net overgestapt op de positieve manier van trainen, lastig hoor maar dut schiet ook niet op zo, wat moet dat moet.
Als mijn hond zou happen en bijten zou ik hem gelijk een flinke kledder met de borstel op zijn muil geven dat hij het voor de rest van zijn leven liet. :engel: 1 x geeft ook iets positiefs. :pffff:
nicolioo
Zeer actief

Hahahahha, tja zo zou ik het ook gedaan hebben voor ik begon met die nieuwe positieve training. Ik denk dat ik toch maar weer even de strenge baas ga spelen want dit schiet niet op zo als dit nog minimaal 10 jaar zo elke dag moet hahhaha.

Bedankt iedereen voor het meedenken. Heb nu alleen nog een goed shampoo en cremspoeling nodig, iemand tips?

Ik ga vanaf morgen (vanavond heb ik al geborsteld) elke dag een half uur borstelen en hem ook 1 keer per week wassen. Eens zien hoe het over een maand eruitziet. Het schoonste hondje hier in huis in ieder geval :mrgreen:
lets have fun

nicolioo schreef:De techniek heb ik me inmiddels eigen gemaakt, volgend de trimster doe ik het goed tenminste en ik heb geïnvesteerd in goede borstels en kammen

Je hebt verschillende soorten. Voor harde vachten, voor zachte vachten, anti klit enz.
Ik heb gewoon op de website van trim.nl gekeken en daar eentje uitgekozen aan de hand van de beschrijving.
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Maar doorpakken kan een hond ook als prettig en dus positief ervaren... Je geeft duidelijkheid, iets waarbij een hond zich erg prettig voelt
Afbeelding
nicolioo
Zeer actief

Jeannettebo schreef:Maar doorpakken kan een hond ook als prettig en dus positief ervaren... Je geeft duidelijkheid, iets waarbij een hond zich erg prettig voelt

Ik heb zelf geen problemen met duidelijkheid geven hoor, zo heb ik de andere 2 honden tot alle tevredenheid opgevoed. Maar ja je moet met de tijd meegaan he, en nu schijnt dat totaal achterhaald te zijn dus ik dacht, onze nieuwe pup gaat met de tijd mee en dus positief trainen. Tot zo ver best prima alleen met borstelen blijft het dus een draak.

Wie weet heb ik over een maand een heel braaf kleedje op de tafel liggen :E:
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Ik vind het niet achterhaald... Er is een verschil tussen doorpakken en aanpakken of straffen in mijn ogen.
Ik zie niet waarom doorhalen slecht kan zijn, als de hond het als positief ervaart
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Ik gebruik voor mijn muts gewoon mensen cremespoeling (maar die spoel ik wel heel zorgvuldig uit)
Afbeelding
nicolioo
Zeer actief

lets have fun schreef:
nicolioo schreef:De techniek heb ik me inmiddels eigen gemaakt, volgend de trimster doe ik het goed tenminste en ik heb geïnvesteerd in goede borstels en kammen

Je hebt verschillende soorten. Voor harde vachten, voor zachte vachten, anti klit enz.
Ik heb gewoon op de website van trim.nl gekeken en daar eentje uitgekozen aan de hand van de beschrijving.

Jeee wat is er veel, dar ben ik wel even zoet mee hahaha gaat een hele nieuwe wereld voor me open, hondenshampoo en cremespoeling
Annemieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded collie

Ongelezen bericht door Annemieke »

Jacksel schreef:Ik gebruik voor mijn muts gewoon mensen cremespoeling (maar die spoel ik wel heel zorgvuldig uit)
:80: :LOL:
bouvierpoedel
Zeer actief

Jacksel schreef:Ik gebruik voor mijn muts gewoon mensen cremespoeling (maar die spoel ik wel heel zorgvuldig uit)
Kan ook hoor ,gewoon eigen merk van de drogist. :ok:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Annemieke schreef:
Ik had exact dezelfde reactie! :LOL:
lets have fun

Annemieke schreef:
:LOL: langhaarmuts moet ook goed verzorgd worden
lets have fun

Oh was ik nog vergeten, ik gebruik de gliskur antiklitmspray voor mensen tijdens het borstelen als er toch nog een klit in zit.
Annemieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded collie

Ongelezen bericht door Annemieke »

LongFields schreef:
Annemieke schreef:
Ik had exact dezelfde reactie! :LOL:
Niks zo erg als een klit in je muts! :goeie:
lets have fun

Hahahahahaha!
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Annemieke schreef: Niks zo erg als een klit in je muts! :goeie:
Nou ja, nog altijd beter dan je muts in de klit... :Q:
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

*verdwijnt stilletjes door de achterdeur* :oops:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”