Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Grote HELP!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

ZaZa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 1

Re: Grote HELP!

Ongelezen bericht door ZaZa »

Inger1993 schreef:@ZaZa: Ik weet niet of ik hieruit mag opmaken of je een echte hondentrainer bent.
Maar is het niet zo dat dit per ras en karakter anders kan uitpakken?
Ik ben geen hondentrainer hoor! Dit was gewoon een buurtbewoner die om hulp vroeg.
Denk zeker dat het per hond anders kan uitpakken, daarom leek het mij toen ook het meest handig om de eerste ervaring met de blafband in een veilige omgeving met het baasjes samen te laten zijn.
Laniboekje
Actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Laniboekje »

Gewoon even een opmerking hoor. Maar als je echt uit huis gezet wordt voor puur en alleen overlast van blaffende honden en je gaat aan de slag met een trainer en kan dat ook daadwerkelijk aantonen aan de woningbouw en de buren, dat jullie het probleem erkennen en er aan gaan werken, dan zal een woningbouw niet zo heel snel over gaan tot uithuiszetting. Serieus niet. Er moeten dan ook al wat andere zaken aan vooraf gegaan zijn.

Hebben jullie geen brieven/uitnodigingen voor gesprekken gehad e.d.? Zonder heel aanvallend te zijn, denk ik dat er een beetje laat gereageerd is om iets aan het probleem te doen.

Maar echt, ga om de tafel met betrokkenen. Laat zien dat jullie nu alles op alles gaan zetten en vraag om uitstel van bijv. drie maanden (je hebt natuurlijk wel even de tijd nodig). Wie weet kan heel die uithuiszetting van de baan. Krijgen jullie een contract in het kader van laatste-kans-beleid waar dan in afgesproken staat dat jullie de honden onder controle krijgen.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Inger1993 schreef:
alm@ schreef:Maar dan zit daar toch een knelpunt? Een hond die 45% van de keren geen nee accepteert heeft m.i. gewoon maling aan je. En daarom zou ik over de hele linie de touwtjes flink strak gaan aantrekken en hem heel duidelijk maken wat wel en niet gewenst is. En daarin heel consequent zijn.
Maar hoe trek je die touwtjes dan nog strakker aan?
Door meteen alle privileges af te pakken. Dus bijvoorbeeld niet meer op de bank, niet meer op schoot, niet meer ongevraagd aandacht opeisen, niet voor je voeten lopen of liggen, eigenlijk helemaal niks meer. Je hond op 0 zetten noem ik dat. Vanaf nu ga jij bepalen wat er gebeurd en dat houd je consequent vol. Als jij bijvoorbeeld met hem wil spelen of je wil hem aaien, roep jij hem bij je en doe je dat. Komt hij er zelf om, stuur je hem weg. Jij neemt dus alle initiatieven en niet je hond. Iemand heeft daar een mooi stukje over geschreven hoe je dat in de dagelijkse praktijk kunt toepassen. Als ik even tijd heb, zoek ik dat op en zet ik het hier neer.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

ZaZa schreef:Om de kink niet te leggen tussen blafband en alleen zijn hebben we toen se band omgedaan gewoon toen baasje thuis was. De hond reageerde ook met blaffen op de bel, dus ben ik aan gaan bellen. Hij had heel snel door dat blaffen geen goed idee was. Bij de 2de keer aanbellen was hij al stil en bij het alleen zijn heeft hij zelfs niet meer geblaft.
Doet mij nogal cru aan. Een hond mag toch best blaffen als de bel gaat? Een dosis gezonde waaksheid straf ik niet af met een schok.
Afbeelding
Inger1993
Actief
Mijn ras(sen): Jack Russell en een Shiba Inu x Keeshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inger1993 »

Laniboekje schreef:Gewoon even een opmerking hoor. Maar als je echt uit huis gezet wordt voor puur en alleen overlast van blaffende honden en je gaat aan de slag met een trainer en kan dat ook daadwerkelijk aantonen aan de woningbouw en de buren, dat jullie het probleem erkennen en er aan gaan werken, dan zal een woningbouw niet zo heel snel over gaan tot uithuiszetting. Serieus niet. Er moeten dan ook al wat andere zaken aan vooraf gegaan zijn.
We wonen via particulieren via de leegstandswet.
We mochten huisdieren, maar hun dachten aan kleine huisdieren, niet aan 2 hondjes.
Dit is onze fout geweest.
We mogen er nu blijven mits we de woning volledig isoleren, wat veel geld kost.
En mits we de hondjes altijd meenemen als we uit de deur gaan, wij kunnen echter geen dagopvang betalen.
Met de buren hebben we goed contact, dachten we....
Ze hebben ons nummer en we overleggen zelfs wanneer we een avondje weg 'mogen' zodat we het minste overlast veroorzaken.
alm@ schreef:Door meteen alle privileges af te pakken. Dus bijvoorbeeld niet meer op de bank, niet meer op schoot, niet meer ongevraagd aandacht opeisen, niet voor je voeten lopen of liggen, eigenlijk helemaal niks meer. Je hond op 0 zetten noem ik dat. Vanaf nu ga jij bepalen wat er gebeurd en dat houd je consequent vol. Als jij bijvoorbeeld met hem wil spelen of je wil hem aaien, roep jij hem bij je en doe je dat. Komt hij er zelf om, stuur je hem weg. Jij neemt dus alle initiatieven en niet je hond. Iemand heeft daar een mooi stukje over geschreven hoe je dat in de dagelijkse praktijk kunt toepassen. Als ik even tijd heb, zoek ik dat op en zet ik het hier neer.
Dit doen we dus alweer ruim twee maanden !!
Ze mogen niet meer op de bank, niet meer bij onze voeten liggen....
Niet in de keuken, mee naar de gang of slaapkamer e.d.
Alles wat er gebeurd, gebeurd wanneer wij dat zeggen.
Abi pakt dit ook geweldig goed op. Sho heeft echter twee of meer keer per dag de kolder in zijn kop en dan blijft hij jengelen, zachtjes bijten, tegen ons opspringen of op dingen bijten die daar niet voor bedoelt zijn tot we hem wel moeten corrigeren omdat het anders serieus pijn doet of omdat er anders iets kapot gaat.

Maar ik lees graag het stukje over het toepassen in de dagelijkse praktijk.
Grote kans dat we wellicht onbewust iets heel erg fout doen.
Inger1993
Actief
Contacteer:

p.s. twee privé trainers in de buurt aangeschreven....
Kijken wat hun voorstellen.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Inger1993 schreef:p.s. twee privé trainers in de buurt aangeschreven....
Kijken wat hun voorstellen.
En jij bent ook degene die 3 nestjes wil met hun modelhondje, om daar dan een pup uit te kiezen. Toch?

Claimende honden zijn over het algemeen gewoon te verwend.
Kirra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Kirra »

Inger1993 schreef: tot we hem wel moeten corrigeren omdat het anders serieus pijn doet of omdat er anders iets kapot gaat.
Ik pak dit er even uit.
Niks mis met corrigeren als je puntjes op de i moet zetten.
Hoezo zeg je "tot we hem wel moeten corrigeren?"
Jullie negeren toch niet alleen maar?
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Kirra schreef:
Inger1993 schreef: tot we hem wel moeten corrigeren omdat het anders serieus pijn doet of omdat er anders iets kapot gaat.
Ik pak dit er even uit.
Niks mis met corrigeren als je puntjes op de i moet zetten.
Hoezo zeg je "tot we hem wel moeten corrigeren?"
Jullie negeren toch niet alleen maar?
Dit.
Het is geen drama hoor, corrigeren. Blijkbaar doe je dat zelden? Ik zou dat rap gaan invoeren.
En niet pas zo laat maar veel sneller corrigeren. Dat overmatige negeren lijkt leuk maar in dit soort situaties werkt dat niet.
Het werkt bij een blanco hond, die nog fouten kan aanleren. Maar dit is geen blanco hond.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Inger1993
Actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Dit.
Het is geen drama hoor, corrigeren. Blijkbaar doe je dat zelden? Ik zou dat rap gaan invoeren.
We corrigeren wel hoor....
Het opspringen negeren we.... het bijten krijg een nee, nee foei en daarna als correctie dus een time-out.

We hebben dit van de hondenschool als advies gekregen omdat je anders de hond alsnog (negatieve) aandacht geeft.
Maar wellicht staan jullie hier anders in?
Laniboekje
Actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Laniboekje »

Inger1993 schreef:
Laniboekje schreef:Gewoon even een opmerking hoor. Maar als je echt uit huis gezet wordt voor puur en alleen overlast van blaffende honden en je gaat aan de slag met een trainer en kan dat ook daadwerkelijk aantonen aan de woningbouw en de buren, dat jullie het probleem erkennen en er aan gaan werken, dan zal een woningbouw niet zo heel snel over gaan tot uithuiszetting. Serieus niet. Er moeten dan ook al wat andere zaken aan vooraf gegaan zijn.
We mochten huisdieren, maar hun dachten aan kleine huisdieren, niet aan 2 hondjes.
En mits we de hondjes altijd meenemen als we uit de deur gaan, wij kunnen echter geen dagopvang betalen.
Ze hebben ons nummer en we overleggen zelfs wanneer we een avondje weg 'mogen' zodat we het minste overlast veroorzaken.
.
Ah oke, ik dacht dat jullie huurden via sociale huur middels een reguliere WBV.

Tsja, dan is het mooi rot dat jullie in deze situatie zitten. Isoleren... Een gek idee misschien hoor maar ik had vroeger een buurjongen die aan drummen deed. Ook dat gezin had het niet breed en heeft toen heel de kamer waar zijn drumstel stond beplakt met lege eierdozen (zal je een hoop eieren moeten gaan eten ;-) ). Het hielp wel! Geloof dat ze later overgestapt zijn op piramideschuim: http://www.piramideschuim.nl/

Is het een idee om de honden in een kamer te doen als jullie weg gaan? Kamer zonder kostbare meubels maar wel met mandjes/water en wat leuke speeldingen. En die desbetreffende kamer te 'behangen' met eierdozen of dat piramideschuim? Wellicht past dat in jullie budget?

En daarnaast wel gaan trainen met het probleem hoor: verlatingsangst of wat het dan ook is
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Inger1993 schreef:
Het opspringen negeren we.... het bijten krijg een nee, nee foei en daarna als correctie dus een time-out.

We hebben dit van de hondenschool als advies gekregen omdat je anders de hond alsnog (negatieve) aandacht geeft.
Ja. Nee of foei hebben nu geen duidelijke consequentie en dus geen functie.
Die honden kunnen hier echt geen kaas van maken én zijn niet van poppenstront.
Zou op zoek gaan naar een andere hondenschool.
Roxywoezel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chiweeny= chihuahua X Dwerg Teckel

Ongelezen bericht door Roxywoezel »

Nee, nee foei, en dan pas consequenties is al 3x negatieve aandacht.
Fout maken of stout zijn in 1x afkappen.
Je hebt toch een bench?
Die lijkt mij dichterbij dan de badkamer.

Als mijn honden stront vervelend zijn en niet luisteren gaan ze ook naar hun plaats en blijf.
Klaar. Ik roep wel weer als je mag komen.

Dat is strak.

En ik heb nog ff niet door wat voor honden je hebt, maar maakt eigenlijk ook niet uit.
Als ze tegen je opspringen je knie naar voren, evenwicht kwijt. Staat ie weer op 4 poten en blijft ie daar, braaf hondje!!!!

Zo pak ik het zo'n beetje aan. Is nu niet meer nodig, maar af en toe hebben ze wl eens de kolder in de kop en moet je alles weer wat strakker aantrekken. Niet gezellig maar zeker wel duidelijk voor je hond.

Mijn buren gebruiken ook een blafband. Met dummy joelt ie ook gewoon door.
Maar wat hun vooral merken als de echte blafband om zat, dat het huis niet naar zweethond ruikt.
Hun hond maakte zich zo druk tijdens het joelen en blaffen dat het hele huis ging stinken.
Nu met blafband geen vuiltje aan de lucht ;)
Woezel you will be loved forever 02-09-2014
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Kiesen uit 2 kwaden , de blafband of je huis uit .Of in huis blijven en je honden weg doen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Inger1993 schreef:
alm@ schreef:Door meteen alle privileges af te pakken. Dus bijvoorbeeld niet meer op de bank, niet meer op schoot, niet meer ongevraagd aandacht opeisen, niet voor je voeten lopen of liggen, eigenlijk helemaal niks meer. Je hond op 0 zetten noem ik dat. Vanaf nu ga jij bepalen wat er gebeurd en dat houd je consequent vol. Als jij bijvoorbeeld met hem wil spelen of je wil hem aaien, roep jij hem bij je en doe je dat. Komt hij er zelf om, stuur je hem weg. Jij neemt dus alle initiatieven en niet je hond. Iemand heeft daar een mooi stukje over geschreven hoe je dat in de dagelijkse praktijk kunt toepassen. Als ik even tijd heb, zoek ik dat op en zet ik het hier neer.
Abi pakt dit ook geweldig goed op. Sho heeft echter twee of meer keer per dag de kolder in zijn kop en dan blijft hij jengelen, zachtjes bijten, tegen ons opspringen of op dingen bijten die daar niet voor bedoelt zijn tot we hem wel moeten corrigeren omdat het anders serieus pijn doet of omdat er anders iets kapot gaat.

Hier is het stukje over begrenzen en kaders. Dit gaat toevallig over een herder maar is natuurlijk op elke hond van toepassing. Ging ook over een blaffende hond. Je kunt er uitpikken wat in jouw situatie past.
malinois schreef:
De hond vóór zijn, je weet nu wat ze doet in bepaalde situaties en dat moet je dus voor zijn. Duidelijk en consequent en kadertjes geven. Nee is nee, ja is ja en misschien kennen we niet, echt helemaal niet. Ik heb ook een hond die alles ziet, hoort en voelt. Zoek maar eens op tuinkabouters hier op het forum :hmmm:
Ik ben echt heel zwart wit voor mijn honden, hooguit Xena krijgt enkele privileges mede door haar leeftijd en doordat ze ook daarmee nu prima gedijt.
Als we uitgaan, mogen ze best vrolijk en blij zijn. Maar geen geblaf of druk geren of gevlieg door het huis. Gebeurd dat wel dan ga ik weer zitten en rustig weer een uurtje tv kijken tot het me weer uitkomt om te gaan. En dan kan het ineens wel, hoef dat nu nooit meer te doen. Zelfde als naar buiten gaan. We gaan samen door de deur, ik doe niet aan ik eerst en dan de hond, maar wel rust... Ik wil fatsoenlijk naar buiten kunnen zonder gedrang in de deuropening of een sprintje trekken tot het eind van het lijntje... Ze mogen naar buiten lopen en moeten dan blijven staan of ze mogen zitten of wat dan ook als de lijn maar niet geheel strak staat en ik als een veertje naar buiten gelanceerd wordt en ze niet verder dan die stoeptegel gaan. Of daar nu niemand loopt of er loopt een kudde olifanten gewoon niet. Rust... dan krijgen ze een snoepje, dat weten ze en dan gaan we verder. Sla ik dat over zijn ze veel drukker, ze moeten gewoon een vaste gewoonte hebben. Ze hoeven niet strak te volgen als we aangelijnd lopen maar ik wil er niet als een veertje achteraan vliegen dus enig ontspanning moet er zijn in de lijn. Ze hebben geleerd dat een andere hond een snoepje betekend. Ik stop dan wel meestal omdat ik dan wat meer kan doen, zowel met mijn eigen hond als de andere redelijkerwijs in de gaten houden want ik heb nu eenmaal niet zo heel veel vertrouwen in de gemiddelde hondenuitlater hier in de buurt. Ze mogen kijken naar de andere hond (dus niet fixeren!), ze mogen snuffelen in de lucht... wat ik best belangrijk vind...maar zonder geluid en dan gaan we weer verder. In het begin heb ik dat met heel veel brokjes gedaan... 't woordje 'kijken' = aandacht = brokje... Eerst geleerd zonder tegenliggers puur het commando en daarna met afleiding. En nu is het nog 1 brokje als de hond al lang voorbij is... al die tijd is die hond totaal niet belangrijk, wel het brokje wat er na komt...
En ik vermoed maar zo als je daar wat rust in brengt en lijn... dat de rest vanzelf ook oplost...
Een herder (niet alleen een MH) gedijt nu eenmaal goed bij kadertjes... je moet ze uitleggen wat je van ze wil en daar een vast verhaal van maken. Dat wil dus niet zeggen dat je voor de rest van het hondenleven hetzelfde rondje moet wandelen maar wel wat je van ze verwacht. Dus niet alleen naar links gelden die kadertjes maar ook naar rechts... Dus andere honden zijn absoluut niet belangrijk maar wel je voertjes die jij in je zak hebt... auto's zijn niet interessant wel je brokjes... aandacht voor jou en de aandacht voor alle andere dingen is weg.
Het verhaal met auto's en voertjes had ik al eerder uitgelegd, ga bij een hele drukke weg zitten liefst in de spits met veel verschillend verkeer (vrachtverkeer, auto's en scooters) weer hetzelfde verhaal aandacht = brokje. Geef geen voer vooraf, neem iets mee wat ze heel lekker vind desnoods frikandellen of pens en hou dat simpelweg voor de neus... dan is er al aandacht wedden :wink: ... daarna kun je het bij elke vrachtauto doen of waar ze het meest op reageert....en zo langzamerhand is het eerst oogcontact maken en dan pas de beloning... En denk niet dat het na 1 dag over is... ga er vanuit dat ze het nog doet dus zorg ervoor dat je haar voor bent. Een vrachtauto hoor je van ver aankomen... zorg dat je al aandacht hebt voor die bij je is... laat haar desnoods voor je zitten maar hou haar aandacht...
Afbeelding
Inger1993
Actief
Contacteer:

@Alm@ : Goed stuk!
Het is in het begin wellicht niet zo gezellig, maar wellicht moeten we nog strenger gaan zijn.
En op geen enkel moment een zwaar opgewonden staat accepteren.
bouvierpoedel schreef:Kiesen uit 2 kwaden , de blafband of je huis uit .Of in huis blijven en je honden weg doen.
Het huis moeten we helaas zo wie zo uit.
Dus nu op zoek naar een huurwoning, met sociale huur budget en twee honden.
Niet makkelijk, maar het moet lukken.
We hebben 3 maanden!
Roxywoezel schreef:Nee, nee foei, en dan pas consequenties is al 3x negatieve aandacht.
Fout maken of stout zijn in 1x afkappen.
Je hebt toch een bench?
Die lijkt mij dichterbij dan de badkamer.
Ook dit vind ik een leerzaam punt.
Gelijk een consequentie geven die ze wat doet. Nee en foei boeit ze echt geen ene reet, dus waarom doen we het eigenlijk nog?!
Voor mezelf gesproken omdat ik 'lief' tegen ze wil zijn, te lief dus....
Damn, wat voel ik me een slechte hondenmoeder, maargoed iedereen moet leren.

Wel twijfel ik of ik de Bench als strafplek wil gebruiken.
We zijn nog volop bezig met bench training omdat we deze pas 2 maanden hebben.
Ik wil dat de bench een leuke en veilige plek voor ze wordt en blijft.

Dit is het denk ik niet op het moment dat we ze daar voor straf/time out neerzetten.
Dan gebruik ik denk ik liever de gang.
dagmar88 schreef:Zou op zoek gaan naar een andere hondenschool.
Dit is al onze tweede....
Qua groepslessen zijn ze ook wel heel goed.
Individueel is het echter minder...
Laniboekje schreef: Isoleren... Een gek idee misschien hoor maar ik had vroeger een buurjongen die aan drummen deed. Ook dat gezin had het niet breed en heeft toen heel de kamer waar zijn drumstel stond beplakt met lege eierdozen (zal je een hoop eieren moeten gaan eten ). Het hielp wel! Geloof dat ze later overgestapt zijn op piramideschuim: http://www.piramideschuim.nl/
Eierdozen zijn zo'n gek idee nog niet!
Denk dat onze verhuurders niet heel blij zijn met schuim.
Maar eierdozen.... zeker iets om over te denken.

En ik denk dat die blafband er gaat komen!
Net even tranen uit mijn kop gejankt door deze situatie... morgenochtend samen met vriend even kletsen over hoe we het nu gaan doen.
Strengere regels en nog meer consequentie. Daarmee probeer ik dat we elkaar energie meer moeten gaan benaderen.
En dat we wellicht een strakker dagschema hebben voor de hondjes zodat ze weten waar ze wanneer aan toe zijn.
Dit houd in vooral in de ochtend en avond veel activiteit, en in de middag meer rust....
Dit is wel zo handig als we dalijk naar school gaan.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Oh das kut dat je echt de woning uit moet.
Dacht dat als het probleem met de honden over was je mocht blijven zitten.?
Ga bij woningbouw verenigingen niet beginnen over 2 honden en waarom je de woning uit moet.
Meestal is er een regel van 1 hond max en zelfs die mag geen overlast bezorgen.

Je hebt goede tips gekregen .
Nog 1 , ga die blafband eerst gebruiken als jullie erbij zijn en niet zonder.
Sommige kunnen vreselijk in paniek raken en helemaal hysteriesch.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Inger1993
Actief
Contacteer:

@Bouvierpoedel : Dat van de blafband is een goede tip!

We hebben ook hulp gekregen van de Shiba rescue!
Hun hebben 2 adressen doorgemaild van mensen met heel veel verstand van poolhonden.
We gaan hun vandaag ook direct benaderen...

Heel erg fijn dat er zoveel mensen meedenken.
Dat geeft hoop!
Demi en tat
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Maltezer

Ongelezen bericht door Demi en tat »

Mijn hondje had toen ik haar net had 3,5 jaar geleden ook hele erge verlatingsangst. Ik nam haar over van mensen toen ze 1 jaar oud was. Ik heb 3 maanden lang van alles geprobeerd en niets hielp, ze bleef maar janken als een husky. (En het is en maltezer). Uiteindelijk had ik toch een blafband aangeschaft, deze was maar 40 euro en gaf geen stroom, alleen een hoge piep. In het begin hielp het niet meteen, maar toen het uiteindelijk na een week of 2 hielp ben ik het gaan afbouwen. Als ik de deur uit ging en ze begon dan ging ik gewoon terug en kreeg ze hem alsnog om. Nu heb ik al jaren lang en fantastische hond die allen nog een klein beetje waaks is.
Inger1993
Actief
Contacteer:

@Demi en tat : Wat heerlijk!
Een beetje waaks is natuurlijk ook helemaal niet erg.
Daar zijn het honden voor :).

Wij gaan nu eerst in contact met de aangeraden mensen, en wellicht daarna pas over op de blafband.
Omdat ik een blafband toch wel een hele lastige en verre keuze vind.....
We krijgen als het goed is snel hulp op de vloer, en daarna kan het altijd nog.
Roxywoezel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chiweeny= chihuahua X Dwerg Teckel

Ongelezen bericht door Roxywoezel »

Super! Succes!

Oh en hier vinden ze de bench juist een rustig haven. De straf is weg uit de situatie, niet de bench.
Dus maakt eigenlijk niet uit waar je ze neerploft hihi.
Woezel you will be loved forever 02-09-2014
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

alm@ schreef:
Inger1993 schreef:

Hier is het stukje over begrenzen en kaders. Dit gaat toevallig over een herder maar is natuurlijk op elke hond van toepassing. Ging ook over een blaffende hond. Je kunt er uitpikken wat in jouw situatie past.
malinois schreef:
De hond vóór zijn, je weet nu wat ze doet in bepaalde situaties en dat moet je dus voor zijn. Duidelijk en consequent en kadertjes geven. Nee is nee, ja is ja en misschien kennen we niet, echt helemaal niet. Ik heb ook een hond die alles ziet, hoort en voelt. Zoek maar eens op tuinkabouters hier op het forum :hmmm:
Ik ben echt heel zwart wit voor mijn honden, hooguit Xena krijgt enkele privileges mede door haar leeftijd en doordat ze ook daarmee nu prima gedijt.
Als we uitgaan, mogen ze best vrolijk en blij zijn. Maar geen geblaf of druk geren of gevlieg door het huis. Gebeurd dat wel dan ga ik weer zitten en rustig weer een uurtje tv kijken tot het me weer uitkomt om te gaan. En dan kan het ineens wel, hoef dat nu nooit meer te doen. Zelfde als naar buiten gaan. We gaan samen door de deur, ik doe niet aan ik eerst en dan de hond, maar wel rust... Ik wil fatsoenlijk naar buiten kunnen zonder gedrang in de deuropening of een sprintje trekken tot het eind van het lijntje... Ze mogen naar buiten lopen en moeten dan blijven staan of ze mogen zitten of wat dan ook als de lijn maar niet geheel strak staat en ik als een veertje naar buiten gelanceerd wordt en ze niet verder dan die stoeptegel gaan. Of daar nu niemand loopt of er loopt een kudde olifanten gewoon niet. Rust... dan krijgen ze een snoepje, dat weten ze en dan gaan we verder. Sla ik dat over zijn ze veel drukker, ze moeten gewoon een vaste gewoonte hebben. Ze hoeven niet strak te volgen als we aangelijnd lopen maar ik wil er niet als een veertje achteraan vliegen dus enig ontspanning moet er zijn in de lijn. Ze hebben geleerd dat een andere hond een snoepje betekend. Ik stop dan wel meestal omdat ik dan wat meer kan doen, zowel met mijn eigen hond als de andere redelijkerwijs in de gaten houden want ik heb nu eenmaal niet zo heel veel vertrouwen in de gemiddelde hondenuitlater hier in de buurt. Ze mogen kijken naar de andere hond (dus niet fixeren!), ze mogen snuffelen in de lucht... wat ik best belangrijk vind...maar zonder geluid en dan gaan we weer verder. In het begin heb ik dat met heel veel brokjes gedaan... 't woordje 'kijken' = aandacht = brokje... Eerst geleerd zonder tegenliggers puur het commando en daarna met afleiding. En nu is het nog 1 brokje als de hond al lang voorbij is... al die tijd is die hond totaal niet belangrijk, wel het brokje wat er na komt...
En ik vermoed maar zo als je daar wat rust in brengt en lijn... dat de rest vanzelf ook oplost...
Een herder (niet alleen een MH) gedijt nu eenmaal goed bij kadertjes... je moet ze uitleggen wat je van ze wil en daar een vast verhaal van maken. Dat wil dus niet zeggen dat je voor de rest van het hondenleven hetzelfde rondje moet wandelen maar wel wat je van ze verwacht. Dus niet alleen naar links gelden die kadertjes maar ook naar rechts... Dus andere honden zijn absoluut niet belangrijk maar wel je voertjes die jij in je zak hebt... auto's zijn niet interessant wel je brokjes... aandacht voor jou en de aandacht voor alle andere dingen is weg.
Het verhaal met auto's en voertjes had ik al eerder uitgelegd, ga bij een hele drukke weg zitten liefst in de spits met veel verschillend verkeer (vrachtverkeer, auto's en scooters) weer hetzelfde verhaal aandacht = brokje. Geef geen voer vooraf, neem iets mee wat ze heel lekker vind desnoods frikandellen of pens en hou dat simpelweg voor de neus... dan is er al aandacht wedden :wink: ... daarna kun je het bij elke vrachtauto doen of waar ze het meest op reageert....en zo langzamerhand is het eerst oogcontact maken en dan pas de beloning... En denk niet dat het na 1 dag over is... ga er vanuit dat ze het nog doet dus zorg ervoor dat je haar voor bent. Een vrachtauto hoor je van ver aankomen... zorg dat je al aandacht hebt voor die bij je is... laat haar desnoods voor je zitten maar hou haar aandacht...
Volgens het stuk van mallinois worden mijn honden ook opgevoed,Dus ook mijn keeshond.En eerlijk gezegd hij komt wel eens met wat meer deugnietenrij weg als de herders.Maar goed hij is klein en schattig ;-).Nee hoor,gewoon als je ze opgevoed hebt kan je op sommige dingen de teugels wat laten vieren die je zelf iets minder belangrijk vind.
Ik vind het niet blaffen en stoppen met blaffen als ik het zeg wel belangrijk dus daarin tollereer ik geen grapjes ook niet van de keeshond.Wel laat ik met een schuin oog eens toe dat hij iets jat wat eigenlijk niet mag,gewoon omdat ik dat wel grappig vind.
Inger1993
Actief
Contacteer:

@Beatje : Hoe heb jij ervoor gezorgd dat jouw keeshond stopte met het overmatige blaffen?
Want als ik je stukje goed begrijp heeft hij dat wel gedaan...
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Inger1993 schreef:

Maar een time-out dat is toch geen correctie. Dat snapt letterlijk geen hond imo.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Inger1993 schreef:@Alm@ : Goed stuk!
Het is in het begin wellicht niet zo gezellig, maar wellicht moeten we nog strenger gaan zijn.
En op geen enkel moment een zwaar opgewonden staat accepteren.
Het is hartstikke gezellig, je bent heel direct en veel met je hond bezig. :wink:
Je hond leert dat het bij jou veel leuker is dan bij hetgeen om hem heen gebeurd.
Je moet niet strenger zijn, je moet duidelijker en consequenter zijn. Dus niet 3 x waarschuwen voor er eindelijk iets gebeurd... :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”