Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Commando 'los'/terugbrengen
Moderator: moderatorteam
-
Laniboekje
- Actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 1
Commando 'los'/terugbrengen
Oké, we zijn een beetje laks geweest met onze dame. Laks bedoeld als een commando meerdere keren herhalen, iets wat ik in den beginne nooit deed. Is er een beetje ingeslopen en de hond vindt het nu wel makkelijk. Vrouwtje meent het bij de eerste keer toch niet... Bloedirritant en mijn eigen schuld.
Dus. Hoe los ik dat op? Ze heeft het vooral bij commando los. Nu geef ik al twee weken maar een keer het commando en wacht ik tot ze daadwerkelijk de bal vlak voor mijn voeten legt. Dat kan eeuwen duren. Soms legt ze de bal wel meteen neer maar dan niet voor mijn voeten maar een meter verderop ofzo, wil ik geen genoegen mee nemen.
Soms heeft ze van die momenten dat het wel super gaat. Netjes de bal brengen, netjes op commando los en dan... Na 3 of bijv. 12 keer gooien (getal maakt niet echt uit, volgens mij leest ze mijn gedachten) haalt ze bal op en stopt ze midden in het veld. Ze weet gewoon dat het spelen even over is en dwingt dan zo af dat ze toch nog even daar in dat veld kan staan. Maakt overigens niet uit op welk veld, welk moment van de dag, welk speeltje of na hoeveel keer gooien. Ze voelt het! Zelfs als ik er op let om niets uit te stralen zeg maar..
Duurt dan eeuwenlang voor ze bij me komt. Wederom betrap ik mij erop dat ik meer dan eens 'kom voor' zeg... Beetje jammer.
Het is een Border, je zou het haar moeten kunnen leren (ik ben een oen met een clicker). Hoe pak ik het aan? Moet ik terug naar de basis of zijn het de commando's die ze eigenlijk niet begrijpt?
Beestje is bijna drie hoor, is niet achterlijk maar juist daar loop ik nu tegenaan.
Dus. Hoe los ik dat op? Ze heeft het vooral bij commando los. Nu geef ik al twee weken maar een keer het commando en wacht ik tot ze daadwerkelijk de bal vlak voor mijn voeten legt. Dat kan eeuwen duren. Soms legt ze de bal wel meteen neer maar dan niet voor mijn voeten maar een meter verderop ofzo, wil ik geen genoegen mee nemen.
Soms heeft ze van die momenten dat het wel super gaat. Netjes de bal brengen, netjes op commando los en dan... Na 3 of bijv. 12 keer gooien (getal maakt niet echt uit, volgens mij leest ze mijn gedachten) haalt ze bal op en stopt ze midden in het veld. Ze weet gewoon dat het spelen even over is en dwingt dan zo af dat ze toch nog even daar in dat veld kan staan. Maakt overigens niet uit op welk veld, welk moment van de dag, welk speeltje of na hoeveel keer gooien. Ze voelt het! Zelfs als ik er op let om niets uit te stralen zeg maar..
Duurt dan eeuwenlang voor ze bij me komt. Wederom betrap ik mij erop dat ik meer dan eens 'kom voor' zeg... Beetje jammer.
Het is een Border, je zou het haar moeten kunnen leren (ik ben een oen met een clicker). Hoe pak ik het aan? Moet ik terug naar de basis of zijn het de commando's die ze eigenlijk niet begrijpt?
Beestje is bijna drie hoor, is niet achterlijk maar juist daar loop ik nu tegenaan.
- Kirra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising
Re: Commando 'los'/terugbrengen
Heel simpel, maar ik zou het gewoon weer leuker maken om los en hier op te volgen.
Neem iets mee wat ze heel lekker vindt en ruil het balletje voor snoepje. Ga daarna weer gooien met de bal.
Als het spel voorbij is misschien even niet los gebruiken, maar laat haar het balletje dragen of pak het op als ze het niet meeneemt.
Zelfde met hier komen, maak het gewoon super leuk als ze hier komt.
Ik denk dat ze dan al heel snel doorheeft dat het leuk is om commando op te volgen.
Dan gaat het vanzelf makkelijker en sneller.
Als het er weer een beetje inzit kan je afbouwen met snoepjes, alleen als ze het direct opvolgt krijgt ze een snoepje.
Als ze het niet direct doet kan je kiezen, of niet belonen of minder belonen (alleen aaitje ofzo ).
En over de bal te ver weg neer leggen, snapt ze wel dat dat niet de bedoeling is?
Ze doet niet om te pesten.
Ook hier kan je denk ik met belonen aangeven wat je wel en niet verwacht over de locatie van neerleggen.
Ik zou dit pas doen als los weer een beetje goed en snel gaat.
Neem iets mee wat ze heel lekker vindt en ruil het balletje voor snoepje. Ga daarna weer gooien met de bal.
Als het spel voorbij is misschien even niet los gebruiken, maar laat haar het balletje dragen of pak het op als ze het niet meeneemt.
Zelfde met hier komen, maak het gewoon super leuk als ze hier komt.
Ik denk dat ze dan al heel snel doorheeft dat het leuk is om commando op te volgen.
Dan gaat het vanzelf makkelijker en sneller.
Als het er weer een beetje inzit kan je afbouwen met snoepjes, alleen als ze het direct opvolgt krijgt ze een snoepje.
Als ze het niet direct doet kan je kiezen, of niet belonen of minder belonen (alleen aaitje ofzo ).
En over de bal te ver weg neer leggen, snapt ze wel dat dat niet de bedoeling is?
Ze doet niet om te pesten.
Ook hier kan je denk ik met belonen aangeven wat je wel en niet verwacht over de locatie van neerleggen.
Ik zou dit pas doen als los weer een beetje goed en snel gaat.
-
Laniboekje
- Actief
Probleem is dat Mila niet voergericht is. Wellicht zou ik het kunnen proberen met blokjes kaas (dat vindt ze wel uberlekker) maar ze zit nu net op een eliminatiedieet dus dat is niet handig.
Ze mag het balletje vaak dragen als we klaar zijn. Op een gegeven moment legt ze hem dan zelf neer om verder te gaan snuffelen, pak ik hem op en berg hem op.
Dat verder weg leggen is denk ik enthousiasme. Te snel weer willen rennen. Want als ze hem bijv drie meter bij mij vandaan legt, dan zeg ik 'nee', dan pakt ze hem op en ligt hem twee meter bij me vandaan, weer 'nee' en dan legt ze hem uiteindelijk bij mijn voeten, dat beloon ik altijd met een heel uitbundig 'braaaaaave meid!!!', dus naar mijn idee weet ze wel dat ik hem graag voor mijn voeten heb maar komt ze ietwat ongeduldig over?
Ze mag het balletje vaak dragen als we klaar zijn. Op een gegeven moment legt ze hem dan zelf neer om verder te gaan snuffelen, pak ik hem op en berg hem op.
Dat verder weg leggen is denk ik enthousiasme. Te snel weer willen rennen. Want als ze hem bijv drie meter bij mij vandaan legt, dan zeg ik 'nee', dan pakt ze hem op en ligt hem twee meter bij me vandaan, weer 'nee' en dan legt ze hem uiteindelijk bij mijn voeten, dat beloon ik altijd met een heel uitbundig 'braaaaaave meid!!!', dus naar mijn idee weet ze wel dat ik hem graag voor mijn voeten heb maar komt ze ietwat ongeduldig over?
- Kirra
- Zeer actief
Dat is erg jammer, dat ze nu op een eliminatiedieet zit.Laniboekje schreef:Probleem is dat Mila niet voergericht is. Wellicht zou ik het kunnen proberen met blokjes kaas (dat vindt ze wel uberlekker) maar ze zit nu net op een eliminatiedieet dus dat is niet handig.
Misschien is de clicker dan wel een idee, maar ik heb daar geen ervaring mee.
Je schrijft ook dat je daar niet handig mee bent, maar misschien kan je met wat tips er toch mee uit de voeten?
Je zou ook haar voer alleen kunnen gaan geven tijdens training. Zeker met een eliminatiedieet is dat misschien wel handig. Andere mensen hier hebben daar wel ervaring mee.
Ik zou toch echt proberen wat extra motivatie te geven om de commando's (direct) op te volgen.
Is niet erg hoor! Kan gebeuren, dat heb je ook zo weer goed denk ik.
Als ze de bal te ver weg legt, moet je de bal niet gooien.
Zal wel even duren voordat ze de link legt, maar ik denk dat het kwartje uiteindelijk wel valt.
Ik zou daar zelf niet in gaan sturen met "nee", ze moet het zelf maar uitvogelen. Anders blijf je aan de gang met de aanwijzingen geven. Baasje geeft het wel aan en daarna gooit baasje toch wel. Ik denk dat ze daar weinig van leert.
-
Laniboekje
- Actief
Dat laatste, daar zeg je wat... Ga ik proberen.Kirra schreef:Dat is erg jammer, dat ze nu op een eliminatiedieet zit.Laniboekje schreef:Probleem is dat Mila niet voergericht is. Wellicht zou ik het kunnen proberen met blokjes kaas (dat vindt ze wel uberlekker) maar ze zit nu net op een eliminatiedieet dus dat is niet handig.
Misschien is de clicker dan wel een idee, maar ik heb daar geen ervaring mee.
Je schrijft ook dat je daar niet handig mee bent, maar misschien kan je met wat tips er toch mee uit de voeten?
Je zou ook haar voer alleen kunnen gaan geven tijdens training. Zeker met een eliminatiedieet is dat misschien wel handig. Andere mensen hier hebben daar wel ervaring mee.
Ik zou toch echt proberen wat extra motivatie te geven om de commando's (direct) op te volgen.
Is niet erg hoor! Kan gebeuren, dat heb je ook zo weer goed denk ik.
Als ze de bal te ver weg legt, moet je de bal niet gooien.
Zal wel even duren voordat ze de link legt, maar ik denk dat het kwartje uiteindelijk wel valt.
Ik zou daar zelf niet in gaan sturen met "nee", ze moet het zelf maar uitvogelen. Anders blijf je aan de gang met de aanwijzingen geven. Baasje geeft het wel aan en daarna gooit baasje toch wel. Ik denk dat ze daar weinig van leert.
Clickeren, ik heb er wel een liggen en wel eens wat mee gedaan maar ik ben gewoon te oenig. Click te vroeg of te laat en juist die timing is zo belangrijk.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Precies alsof je mijn Mila beschrijftLaniboekje schreef:Dat verder weg leggen is denk ik enthousiasme. Te snel weer willen rennen. Want als ze hem bijv drie meter bij mij vandaan legt, dan zeg ik 'nee', dan pakt ze hem op en ligt hem twee meter bij me vandaan, weer 'nee' en dan legt ze hem uiteindelijk bij mijn voeten, dat beloon ik altijd met een heel uitbundig 'braaaaaave meid!!!', dus naar mijn idee weet ze wel dat ik hem graag voor mijn voeten heb maar komt ze ietwat ongeduldig over?
Ik geef geen commando als ze de bal komt brengen (dat doet ze toch wel). Als ze de bal dan ver weg neergooit, geef ik één keer een commando: ofwel 'breng' (in de hand afgeven) ofwel 'voor mijn voeten'. Doet ze dat dan niet, of maar half zoals jij beschrijft, dan speel ik niet meer mee of loop ik weg. Dan weet ze niet hoe snel ze die bal alsnog moet komen brengen.
Af en toe blijft ze het wel proberen hoor, maar met bovenstaande tactiek is dat dan snel weer opgelost.
'Los' is bij mij overigens direct ter plekke loslaten wat ze heeft. Maar ik neem aan dat voor jouw hond 'los' betekent dat ze het voor jouw voeten los moet laten? Anders zou dat ook nog voor onduidelijkheid kunnen zorgen.
-
Laniboekje
- Actief
Los is eigenlijk alles wat ze in haar bek heeft. Zou ik iets anders moeten gebruiken voor het spel? Iets van 'apport' ofzo? Heb er al over na zitten denken dat het misschien onduidelijk is.
Mila mag van mij namelijk niet met stokken rennen (alleen haar safestick, ze heeft stoktrauma gehad met 7 maanden). Als ze dan toch in een dolle bui een stok in haar bek neemt, zeg ik meteen 'los!' En dan laat ze ook ALTIJD los. Daarom dat ik dacht dat ze het commando wel degelijk begrijpt. Dus in spel wellicht niet handig?
Mila mag van mij namelijk niet met stokken rennen (alleen haar safestick, ze heeft stoktrauma gehad met 7 maanden). Als ze dan toch in een dolle bui een stok in haar bek neemt, zeg ik meteen 'los!' En dan laat ze ook ALTIJD los. Daarom dat ik dacht dat ze het commando wel degelijk begrijpt. Dus in spel wellicht niet handig?
- DeDiana
- Zeer actief
Ik gebruik 'los' alleen als ze direct iets moet loslaten.
Tijdens het apporteren gebruik ik 'breng' (in de hand afgeven) of 'voor mijn voeten' (voor mijn voeten leggen). Als ik dan 'los' zou gebruiken, zou Mila gewoon het balletje direct loslaten, en dus niet naar mij toe brengen.
Misschien is het voor jouw hond ook duidelijker om een ander commando te gebruiken als ze iets moet terugbrengen, want zoals ik het nu lees gebruik je 'los' dus voor twee verschillende dingen (terugbrengen en direct loslaten).
Tijdens het apporteren gebruik ik 'breng' (in de hand afgeven) of 'voor mijn voeten' (voor mijn voeten leggen). Als ik dan 'los' zou gebruiken, zou Mila gewoon het balletje direct loslaten, en dus niet naar mij toe brengen.
Misschien is het voor jouw hond ook duidelijker om een ander commando te gebruiken als ze iets moet terugbrengen, want zoals ik het nu lees gebruik je 'los' dus voor twee verschillende dingen (terugbrengen en direct loslaten).
-
Laniboekje
- Actief
Dat klopt helemaal.
Wat verhelderend dit joh! Ik ben helemaal blij. Als zo het avondeten op is ga ik met haar naar buiten en oefenen maar! Gek eigenlijk dat met mijn beschrijving en jullie doorvragen, je al snel ziet waar de schoen wringt. Super fijn.
Wat verhelderend dit joh! Ik ben helemaal blij. Als zo het avondeten op is ga ik met haar naar buiten en oefenen maar! Gek eigenlijk dat met mijn beschrijving en jullie doorvragen, je al snel ziet waar de schoen wringt. Super fijn.
- DeDiana
- Zeer actief
Succes!Laniboekje schreef:Dat klopt helemaal.
- Kirra
- Zeer actief
Succes
Voor mijn hond is eten het aller belangrijkste en het maakt niet eens zoveel uit wat voor eten.
Een balletje vindt ze wel leuk, maar eten is leuker.
Als voor jouw hond het balletje het leukste is, kan je daar best gebruik van maken om te belonen.
Even kijken waar ze gemotiveerd door wordt.
Voor mijn hond is eten het aller belangrijkste en het maakt niet eens zoveel uit wat voor eten.
Een balletje vindt ze wel leuk, maar eten is leuker.
Als voor jouw hond het balletje het leukste is, kan je daar best gebruik van maken om te belonen.
Even kijken waar ze gemotiveerd door wordt.
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- Aantal honden: 2
En met een tweede bal? Of laat ze dan alsnog de 1e bal vallen op zoveel meter?
-
Laniboekje
- Actief
Hebben we wel eens geprobeerd. Laat ze de bal vallen en komt ze de andere halen, haha.TessaThomas schreef:En met een tweede bal? Of laat ze dan alsnog de 1e bal vallen op zoveel meter?
Ben net terug van de wandeling. Compleet verzopen!
Het ging wel aardig. Zeker tijdens het echte wandelen, ze loopt altijd stukken vooruit en ze stond toch zeker wel paar tientallen meters verderop. Ik roep 'APPORT!' en ze kwam hem helemaal tot aan mijn voeten brengen. Brokje erin (had toch iets gevonden wat volgens haar dieet wel mag) en weer gaan. Ze wist eigenlijk meteen wat ik bedoelde met 'apport', de bal komen brengen, niets meer en niets minder.
Op het speelveld waar je echt ver kan gooien merkte ik dat de eerste drie/vier keer prima gingen. Niet eens een commando, terug kwam ze toch wel en op het moment dat ze vlak voor me stond: apport. Koekje erin, braaaaave meid.
En toen begon het te stortregenen. En laat die hond van mij daar nou een hekel aan hebben. Maar in plaats van dat ze maar meteen de bal kwam brengen en daarna stug naar huis liep, bleef ze staan waar ze stond, bal in haar bek. Ik ben na een keer commando 'apport' weggelopen. Als jij niet komt, dan speel ik niet met je. Ze keek zeer verontwaardigd maar dribbelde na tientallen seconden wel achter me aan (incluus bal! Want heel soms laat ze die gewoon liggen).
Meteen beloond en op een ander veldje verder gespeeld maar gewoon niet zo ver gegooid, meer wat vangballen. Dat deed ze zo braaf. We hebben het spel goed beëindigd en daarna toch maar met een ferme pas naar huis want we waren beiden doorweekt, en nu nog.
Denk dat apport hem wel gaat worden
- DeDiana
- Zeer actief
Klinkt goed! 
Handig dat ze net zo reageert als mijn hond op het weglopen als het commando niet wordt uitgevoerd. Dan heb je meteen de kans om haar flink te belonen als ze de bal alsnog brengt, en weet ze ook dat het niet opvolgen van het commando einde spel betekent.
Handig dat ze net zo reageert als mijn hond op het weglopen als het commando niet wordt uitgevoerd. Dan heb je meteen de kans om haar flink te belonen als ze de bal alsnog brengt, en weet ze ook dat het niet opvolgen van het commando einde spel betekent.
- Kirra
- Zeer actief
Fijn dat een paar kleine veranderingen al een verschil maken!
Succes verder met samen oefenen.
Succes verder met samen oefenen.