Laboriginals schreef: Eerst leerde Chaser de namen van meer dan 1000 verschillende voorwerpen.
dat is erg veel voor een hond maar niet het is geen bijzondere vaardigheid.
dat lijkt me wel intelligent .Hij kan ook door uitsluiting beredeneren, dat een onbekende naam bij een onbekend voorwerp moet horen.
dat is een van de vragen , in hoeverre heeft een dier echt taalbegrip . Ik lees hier een boekje van Clive Wynne , waarin hij stelt dat dieren geen grammaticale taal kennen , en dat je ze het ook niet kunt leren .Daarna onderzocht deze professor of Chaser ook de combinatie tussen (variabele) werkwoorden en voorwerpen begrijpt. Dat lukte. Nu is hij met meerdere combinaties aan het experimenteren, dus `nose frisbee and take ball´ en dan natuurlijk variabel. Ook dat kwartje valt bij Chaser.
In menselijke zin zeker niet , maar ik vraag me af of er geen simpelere grammatica kan bestaan dan de onze , die sommige dieren kunnen begrijpen , of misschien zelfs wel gebruiken . Oftewel , is grammatica een 'alles of niets '- verschijnsel ?
het is zeker een bijzondere hond , ga er zeker nog beens wat over lezen .Het is natuurlijk een heel uitzonderlijke hond, de meeste huis-tuin-en-keukenhonden zullen dit niet nadoen, maar het is prachtig om te zien. Hier is de website van Chaser, er staan links op naar de YouTube-filmpjes en de wetenschappelijke artikelen die over dit onderzoek zijn gepubliceerd: http://www.chaserthebordercollie.com/# Hanneke