Honden kunnen echt slim zijnDeDiana schreef:Ja, dat kan Mila primaZoie schreef:dit zou ik nog geen grammatica noemen . Typisch voor grammatica is m.i. dat je met een beperkt aantal woorden en regels ( in principe ) een oneindig aantal zinnen kunt maken .DeDiana schreef:[Ik denk dat ze best een eenvoudige constructie kunnen begrijpen (een commando plus een object bijvoorbeeld). Als ik tegen Mila zeg: 'Waar is mijn tas?' loopt ze naar de tas en duwt ze haar neus ertegenaan. Als ik zeg 'breng de tas' komt ze de tas brengen. Dus meerdere woorden in samenhang kunnen ze wel begrijpen, en dat zou je heel rudimentair het begin van grammatica kunnen noemen.
Een begin van grammatica zou ik b.v. vinden als een hond het commanmdo " zoek [ zelfstandig naamwoord ] " kent , waarbij dan elk zelfstandig naamwoord ingevuld mag worden dat de hond kent , ook die hij nooit eerder in deze samenhang gehoord heeft .
Dus hij kent b.v. zoek stok , en zoek bal . Hij kent ook : geef potemonnee . En nu zeg je : zoek portemonnee , en nu gaat hij de portemonnee zoeken .Ze kent de namen van al haar speeltjes en ook wat andere spullen, en die kan ze op commando zoeken (of brengen, al naar gelang het commando dat ik geef). Als er een nieuw speeltje bijkomt, snapt ze ook dat dat dan de nieuwe naam moet hebben die ik noem.
Eenvoudig onderscheid tussen verschillende werkwoorden en zelfstandig naamwoorden kan ze dus maken en in een context begrijpen.

Benthor kent zijn speeltjes ook bij naam. Op een bepaald moment kreeg hij een bal gemaakt van flostouw. Ik vroeg me af of hij er uit zich zelf een naam bij dacht. Ik heb het uitgeprobeerd of hij het een bal vond of toch een touw. Hij vond dat het een touw was.