Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Spanning opbouwen
Moderator: moderatorteam
- Irisz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Spanning opbouwen
Xavi heeft een hekel aan een boerenfox kruising reutje hier in de buurt. Reutje is 2x 'ontsnapt' en niet zo best met andere reuen en heeft Xavi tot 2x toe in z'n keel gegrepen (en tevens enkele andere honden uit de buurt). Inmiddels wandelt het andere baasje (mevrouw) met de hond en zijn er voor zover ik weet geen voorvallen meer geweest.
Dit aanvallen is gebeurd voordat we Focus hadden.
Als we nu door de wijk lopen en Xavi spot dit reutje, al is het 100 meter verderop, gaat hij borstelen. Als we in dezelfde richting lopen, hoor je hem binnensmonds wat brommen. Ik heb er nooit echt op gereageerd omdat ik begrijp dat hij spanning opbouwt. Hij valt niet uit o.i.d., dus wat mij betreft acceptabel. Zodra we in een andere richting doorlopen, is het direct over.
Nu pikt Focus dit gedrag natuurlijk ook op. Eerst keek hij wat verbaasd naar Xavi maar deed er verder niks mee. Inmiddels begint hij dus ook spanning op te bouwen bij dit hondje, of ik nou met hem alleen loop of samen met Xavi. Hij heeft die link nu gelegd.
Resultaat is 2 borstelende, brommende honden.
Nog altijd doen ze absoluut niks, maar krijg ik wel meer de neiging om te gaan corrigeren. Van de andere kant kan ik ook gewoon de andere kant oplopen en is het over. Maar is het 'nuttig' om toch te proberen ze een positieve ervaring op te laten doen door op gepaste afstand te wachten tot reutje voorbij loopt en te belonen? Of moet ik gewoon accepteren dat ze hem niet meer leuk vinden en zorgen dat we elkaar niet op 1m afstand hoeven te passeren?
Dit aanvallen is gebeurd voordat we Focus hadden.
Als we nu door de wijk lopen en Xavi spot dit reutje, al is het 100 meter verderop, gaat hij borstelen. Als we in dezelfde richting lopen, hoor je hem binnensmonds wat brommen. Ik heb er nooit echt op gereageerd omdat ik begrijp dat hij spanning opbouwt. Hij valt niet uit o.i.d., dus wat mij betreft acceptabel. Zodra we in een andere richting doorlopen, is het direct over.
Nu pikt Focus dit gedrag natuurlijk ook op. Eerst keek hij wat verbaasd naar Xavi maar deed er verder niks mee. Inmiddels begint hij dus ook spanning op te bouwen bij dit hondje, of ik nou met hem alleen loop of samen met Xavi. Hij heeft die link nu gelegd.
Resultaat is 2 borstelende, brommende honden.
Nog altijd doen ze absoluut niks, maar krijg ik wel meer de neiging om te gaan corrigeren. Van de andere kant kan ik ook gewoon de andere kant oplopen en is het over. Maar is het 'nuttig' om toch te proberen ze een positieve ervaring op te laten doen door op gepaste afstand te wachten tot reutje voorbij loopt en te belonen? Of moet ik gewoon accepteren dat ze hem niet meer leuk vinden en zorgen dat we elkaar niet op 1m afstand hoeven te passeren?
-
Lemuria
Re: Spanning opbouwen
Ze doen nog niets, maar stress waar niets mee gedaan wordt kan op gaan hopen na verloop van tijd. Ik zou er dus wel wat mee doen in de vorm van een positieve associatie. Aandacht vragen en elke keer een plak worst erin schuiven o.i.d. tot ze de link leggen hond = iets lekkers. Wie weet dat dat helpt.
- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zou niet wachten tot ze spanning op gebouwd hadden, maar al veel eerder corrigeren. Als hij op zo'n afstand al spanning opbouwt is er totaal geen reden voor, komt die nou binnen zeg 10 meter ok, maar geen getrut op een in de verte lopend hondje...
En ik zou het ook niet opzoeken. Ik vind ook niet iedereen aardig, dus ik hoef ook niet met iedereen te kunnen praten. Als mijn hond een andere hond zo erg niet aardig vind, loop ik hem uit de weg.
En ik zou het ook niet opzoeken. Ik vind ook niet iedereen aardig, dus ik hoef ook niet met iedereen te kunnen praten. Als mijn hond een andere hond zo erg niet aardig vind, loop ik hem uit de weg.
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
- Irisz
- Zeer actief
- Contacteer:
Meestal heb ik pas door dat hij ergens loopt door het gedrag van de jongens, dus dan kun je het niet voor zijn.fes/lou schreef:Ik zou niet wachten tot ze spanning op gebouwd hadden, maar al veel eerder corrigeren. Als hij op zo'n afstand al spanning opbouwt is er totaal geen reden voor, komt die nou binnen zeg 10 meter ok, maar geen getrut op een in de verte lopend hondje...
Ik vraag me dus alleen af of je 'spanning opbouwen' kan of moet corrigeren? Is het ongewenst gedrag of is het een soort 'emotie'?
Iemand die zenuwachtig is corrigeer je ook niet 'omdat het niet nodig is'. In dit geval heeft Xavi meerdere echte nare ervaringen met deze hond, dus het heeft wel een duidelijk oorzaak.
Ben het met je eens dat het op grote afstand niet nodig is om spanning op te bouwen, maar ja....dat vind ik?
Op dit moment ga ik een andere kant uit als ik ze zie lopen en dan is het ook over, maar het zou goed zijn (denk ik) als ze door hebben dat hondje nu aan de riem zit en er dus niks gebeurt als we passeren en daarmee positieve/neutrale ervaringen opdoen?
-
Lieke87
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Mechelse herder en een X Labrador.
Ik zou zodra ik zie dat ze spanning opbouwen aandacht gaan vragen, ik gebruik het commando, kijk eens! en dan een snoepje. Mijn twee takkenteven hebben inmiddels feilloos door dat er door naar mij te kijken meer te verdienen is. En anticiperen erop door alvast naar mij te kijken als er een hond aankomt die ze niet zo aardig vinden.
Met als resultaat geen spanning meer, geen geborstel meer en geen uitvallende honden meer.
Met als resultaat geen spanning meer, geen geborstel meer en geen uitvallende honden meer.
- Irisz
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat heb ik inderdaad ook gedaan en nog steeds wel eens, maar hoewel ze de aandacht bij mij hebben blijven de haren omhoog.Lieke87 schreef:Ik zou zodra ik zie dat ze spanning opbouwen aandacht gaan vragen, ik gebruik het commando, kijk eens! en dan een snoepje. Mijn twee takkenteven hebben inmiddels feilloos door dat er door naar mij te kijken meer te verdienen is. En anticiperen erop door alvast naar mij te kijken als er een hond aankomt die ze niet zo aardig vinden.
Brommen stopt wel, spanning is er nog steeds.
Meestal gebruik ik het aandachtsmoment om ergens af te slaan en uit de situatie te gaan.
Een tijdje terug kwam ik Mw. met het hondje tegen op een pad waar ik rechtdoor moest om naar huis te gaan en dus moest passeren.
Hondje gaat dan nog altijd compleet uit z'n stekker, maar Mw. houdt hem wel kort en loopt prima door.
Ik heb de jongens wel kort gehouden just in case, maar behalve gruwelijke spanning opbouw (haren van de nek tot de kont overeind en een duet binnensmonds brommen), blijven ze keurig naast me lopen met aandacht voor mij(n koekje).
Daarna heel hard uitschudden om de stress kwijt te raken en dan is het over.
In het geval van Xavi is het echt stress. Hij wil het liefst zo snel mogelijk doorlopen en uit de situatie. Daarom heb ik er ook moeite mee om hem te corrigeren voor een stress reactie.
Focus pikt de stress van Xavi op en wil gewoon rellen volgens mij. Hijzelf heeft nooit iets met deze hond meegemaakt.
-
Lieke87
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Mechelse herder en een X Labrador.
Ja ik snap dat je dit niet wilt corrigeren. Hier reageren de honden ook sterk op elkaar. Ik probeer het gedrag om te buigen met iets positiefs. En ik doe dit oefenen al een paar maanden consequent. Maar hier willen ze ook wel eens echt uitvallen.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Ik corrigeer dat ook niet hoor.
Begin op tijd met aandacht op mij richten en dat werkt uitstekend.
Voordeel voor mij is dat de hond die bij Ita spanning oproept altijd op dezelfde plek is (scheldend achter het grote hek van een villa
)
Ik pik dit hele kleine stukje even uit je verslag
Het moet nog even altijd.
Tot de spanning duidelijk gaat verminderen en je aan je stem genoeg hebt om ze met weinig of geen spanning voorbij te laten lopen.
Denk ik
Voordeel voor mij is dat de hond die bij Ita spanning oproept altijd op dezelfde plek is (scheldend achter het grote hek van een villa
Ik pik dit hele kleine stukje even uit je verslag
Voor mijn gevoel is dat "wel eens" nog niet geschikt.Dat heb ik inderdaad ook gedaan en nog steeds wel eens, maar hoewel ze de aandacht bij mij hebben blijven de haren omhoog.
Meestal gebruik ik het aandachtsmoment om ergens af te slaan en uit de situatie te gaan.
Tot de spanning duidelijk gaat verminderen en je aan je stem genoeg hebt om ze met weinig of geen spanning voorbij te laten lopen.
Denk ik
- Irisz
- Zeer actief
- Contacteer:
Dankjewel.ranetje schreef:Ik corrigeer dat ook niet hoor.
Voordeel voor mij is dat de hond die bij Ita spanning oproept altijd op dezelfde plek is (scheldend achter het grote hek van een villa)
Ik pik dit hele kleine stukje even uit je verslagVoor mijn gevoel is dat "wel eens" nog niet geschikt.Dat heb ik inderdaad ook gedaan en nog steeds wel eens, maar hoewel ze de aandacht bij mij hebben blijven de haren omhoog.
Denk ik
Ga vanaf nu dan standaard met koekjes op pad door de wijk en aandacht vragen als we hem tegenkomen.
- asani
- Zeer actief
Ik herken je situatie Irisz heb hier ook een hondje in de buurt die altijd heel lelijk uitvalt naar onze ridgebacks.
Na verloop van tijd gingen die van ons er op reageren zelfs al van verre.
Ik kon er van eentje aandacht krijgen maar de andere is niet altijd uit de situatie te krijgen.
Ik heb ze het commando doorlopen aangeleerd.
Als ze doorlopen krijgen ze een beloning als we er voorbij zijn.
Het werkt bij eentje heel goed maar de andere wil nog wel eens grommen binnensmonds .Ik kies ook wel eens gewoon een andere route hoor als ik geen zin heb in dat geblaf.
Het is sowieso al lastiger als je met 2 honden loopt om van allebei de aandacht te krijgen.
Gr Rian,ijuba,Fynn,Asani en Sies
Na verloop van tijd gingen die van ons er op reageren zelfs al van verre.
Ik kon er van eentje aandacht krijgen maar de andere is niet altijd uit de situatie te krijgen.
Ik heb ze het commando doorlopen aangeleerd.
Als ze doorlopen krijgen ze een beloning als we er voorbij zijn.
Het werkt bij eentje heel goed maar de andere wil nog wel eens grommen binnensmonds .Ik kies ook wel eens gewoon een andere route hoor als ik geen zin heb in dat geblaf.
Het is sowieso al lastiger als je met 2 honden loopt om van allebei de aandacht te krijgen.
Gr Rian,ijuba,Fynn,Asani en Sies
- ranetje
- Zeer actief
Irisz schreef:Dankjewel.ranetje schreef:Ik corrigeer dat ook niet hoor.
Voordeel voor mij is dat de hond die bij Ita spanning oproept altijd op dezelfde plek is (scheldend achter het grote hek van een villa)
Ik pik dit hele kleine stukje even uit je verslagVoor mijn gevoel is dat "wel eens" nog niet geschikt.Dat heb ik inderdaad ook gedaan en nog steeds wel eens, maar hoewel ze de aandacht bij mij hebben blijven de haren omhoog.
Denk ikDenk dat ik de afgelopen tijd ook teveel verschillende tactieken heb toegepast (omdraaien, aandacht vragen, corrigeren) omdat ik zelf twijfelde wat het beste was. Dus niet vreemd dat ik nog geen resultaat heb.
Ga vanaf nu dan standaard met koekjes op pad door de wijk en aandacht vragen als we hem tegenkomen.
En stop er tijdens het lopen maar lekker wat smakelijks in.
Dat is op den duur niet meer nodig, maar in het begin wil dat nog wel eens net die stap vooruit opleveren.
Ik train dat echt op de manier van de counter conditioning
Geen beloning van goed gedrag (= als hij er netjes langs loopt krijgt hij een koekje), maar wijzigen van de emotie (= als ik daar langsloop krijg ik steeds lekkere koekjes hmmmm jammie
- Irisz
- Zeer actief
- Contacteer:
Counter conditioning is echt super!
Ben er helemaal enthousiast over.
Na een paar ontmoetingen al 200% verbetering. Nu alleen nog 1 op 1 geoefend met beide, gaat super!
De eerstvolgende keer dat ik 'm tegen komen met ze beide, gaan we voor de volgende stap.
Dankjewel Ranetje!
Na een paar ontmoetingen al 200% verbetering. Nu alleen nog 1 op 1 geoefend met beide, gaat super!
De eerstvolgende keer dat ik 'm tegen komen met ze beide, gaan we voor de volgende stap.
Dankjewel Ranetje!
- ranetje
- Zeer actief
Ik ben blij voor jeIrisz schreef:Counter conditioning is echt super!Ben er helemaal enthousiast over.
De eerstvolgende keer dat ik 'm tegen komen met ze beide, gaan we voor de volgende stap.![]()
Dankjewel Ranetje!