Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

39 labradors de dood ingejaagd voor niks...

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Re: 39 labradors de dood ingejaagd voor niks...

Ongelezen bericht door maart »

Tineke schreef:Er kan nog zeker wat verbeterd worden tav het gebruik van proefdieren ,zo was er in 2012 een fokoverschot van maar liefst 524.735, dat zijn dieren die worden gedood gewoon omdat ze teveel zijn en niet omdat ze in een proef zijn gebruikt.
Ik begrijp best wel dat er dieren nodig zijn voor sommige zaken maar klaarblijkelijk zijn de aantallen die men daarvoor denkt nodig te hebben gewoonweg veel te hoog.

En ja er is ook leed in de bioindustrie , maar er zijn ook mensen die daar wel rekening mee houden met wat ze in hun winkelwagentje kieperen dat in gedachten nemend.
dat fok overschot ook met een korrel zout nemen en niet denken dat dat ganse nesten zijn die zomaar geboren worden.
Bij muizen heb je al gauw heel grote nesten, maar niet elke pup in het nest kun je nu eenmaal gebruiken.

Dan zit je inderdaad met 'overschot' als niemand anders die kan gebruiken, maar dat is absoluut niet moedwillig.
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

maart schreef:
Tineke schreef:Er kan nog zeker wat verbeterd worden tav het gebruik van proefdieren ,zo was er in 2012 een fokoverschot van maar liefst 524.735, dat zijn dieren die worden gedood gewoon omdat ze teveel zijn en niet omdat ze in een proef zijn gebruikt.
Ik begrijp best wel dat er dieren nodig zijn voor sommige zaken maar klaarblijkelijk zijn de aantallen die men daarvoor denkt nodig te hebben gewoonweg veel te hoog.

En ja er is ook leed in de bioindustrie , maar er zijn ook mensen die daar wel rekening mee houden met wat ze in hun winkelwagentje kieperen dat in gedachten nemend.
dat fok overschot ook met een korrel zout nemen en niet denken dat dat ganse nesten zijn die zomaar geboren worden.
Bij muizen heb je al gauw heel grote nesten, maar niet elke pup in het nest kun je nu eenmaal gebruiken.

Dan zit je inderdaad met 'overschot' als niemand anders die kan gebruiken, maar dat is absoluut niet moedwillig.
Nee inderdaad niet ieder dier kun je gebruiken en dus heb je een behoorlijk aantal dieren aan fokoverschot.
En of dat nu moedwillig is of niet dat maakt niet uit voor die dieren ze worden gedood , en dat is een bewuste keuze en geen ''per ongeluk '' gebeuren.
En ik ben van mening dat daar best wel aandacht voor mag zijn zodat die aantallen naar beneden gaan want eind van de rit gaan die dieren dus gewoon voor niets dood en worden ze niet ingezet in proeven.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
maart
Zeer actief

Tineke schreef:
maart schreef:

Nee inderdaad niet ieder dier kun je gebruiken en dus heb je een behoorlijk aantal dieren aan fokoverschot.
En of dat nu moedwillig is of niet dat maakt niet uit voor die dieren ze worden gedood , en dat is een bewuste keuze en geen ''per ongeluk '' gebeuren.
En ik ben van mening dat daar best wel aandacht voor mag zijn zodat die aantallen naar beneden gaan want eind van de rit gaan die dieren dus gewoon voor niets dood en worden ze niet ingezet in proeven.
Het is wel per ongeluk, want je kunt nog steeds je genotyperen of geslacht op voorhand niet bepalen.
Indien dit wel zou (zal) mogelijk zijn, zou (gaat) dat uiteraard wel gebeuren.
Want al die overbodige kosten ten slotte ook geld/tijd/inspanning die je elders kunt besteden.
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

maart schreef:Het is wel per ongeluk, want je kunt nog steeds je genotyperen of geslacht op voorhand niet bepalen.
Indien dit wel zou (zal) mogelijk zijn, zou (gaat) dat uiteraard wel gebeuren.
Want al die overbodige kosten ten slotte ook geld/tijd/inspanning die je elders kunt besteden.
Het feit dat ze teveel zijn kan dan wel per ongeluk zijn het feit dat ze gedood worden is niet per ongeluk want iemand draagt daar zorg voor en die naald die erin wordt geduwd ,of op wat voor wijze het ook gebeurd is geen ongeluk maar het opruimen van een teveel aan dieren.

En wellicht wordt dat anders in de toekomst ,en dat hoop ik wel ,want ik vind het best een behoorlijk aantal aan dieren wat voor niets wordt geruimd.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik ben wel benieuwd hoe dat fokoverschot gedefinieerd is. Zijn dat echt alleen dieren waar niks mee gedaan wordt? Het zou kunnen dat een zeug in een proef zit en haar biggen ook als proefdier tellen. Deze worden wel (voor zover de proef dit toelaat) opgefokt en uiteindelijk geslacht voor consumptie. Als die biggen ook vallen onder fokoverschot, dan loopt je aantal wel snel op.
Tanja Simba&Bella
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tanja Simba&Bella »

Op nu.nl staat n.a.v de handtekeningen actie, dat de proeven voorlopig worden opgeschort. Maandag gaan er 150 mensen heen die de honden op willen gaan eisen.

Ben benieuwd of dit nog een vervolg krijgt
Groetjes, Tanja

Voor altijd in mijn hart: Bella 18-04-2002 - 25-02-2013 , Simba 26-07-2004 - 10-07-2015

Het is stil in mijn hart, stil in ons huis. Ik mis jullie en troost mij met de gedachten dat jullie nu weer samen zijn. Mijn maffe duo......bedankt voor de mooie jaren. Ik zal jullie nooit vergeten.......
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

die honden krijgen ze toch niet mee hoor, geloof ik niets van
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door duitse herder »

S@ndr@ schreef:die honden krijgen ze toch niet mee hoor, geloof ik niets van
En waarom zouden ze? Ik kan ook een hoop eisen maar of het me lukt, is de 2e vraag.
Er komt zelfs een heuse stille tocht met labradors, hoe erg kan het zijn :hmmm: Krijg bijna het idee omdat het labradors zijn iedereen er over struikelt.
Perry en Noah

Afbeelding
maart
Zeer actief

duitse herder schreef:
En waarom zouden ze? Ik kan ook een hoop eisen maar of het me lukt, is de 2e vraag.
Er komt zelfs een heuse stille tocht met labradors, hoe erg kan het zijn :hmmm: Krijg bijna het idee omdat het labradors zijn iedereen er over struikelt.
Het staat nb in hun naam en iedereen kort het af als een 'lab'.

Nu ze eens gebruikt zouden worden waarvoor ze gemaakt zijn, is het weer niet goed :hmmm:
Chris78
Actief

Ongelezen bericht door Chris78 »

maart schreef:
duitse herder schreef:

Nu ze eens gebruikt zouden worden waarvoor ze gemaakt zijn, is het weer niet goed :hmmm:
:LOL:
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Chris78 schreef:
maart schreef:
duitse herder schreef:

:LOL:
Ik snap hem niet :denken:
maart
Zeer actief

Cleva schreef:
Tanja Simba&Bella schreef:Op nu.nl staat n.a.v de handtekeningen actie, dat de proeven voorlopig worden opgeschort. Maandag gaan er 150 mensen heen die de honden op willen gaan eisen.
Oh god, er is weer eens een menigte op de been.
er kwamen op mijn werk ook eens activisten protesteren.
Hielden ze halt aan het verkeerde gebouw. En maar schreeuwen en roepen :LOL: :LOL:
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Nanna schreef:
Marion. schreef: Ik snap hem niet :denken:
Niet ? Lab? Labrador/laboratorium?
Oh haha, ik dacht te diep. Wat moet labrador dan wel niet betekenen :LOL:
maart
Zeer actief

Cleva schreef:
maart schreef:
Cleva schreef:
Tanja Simba&Bella schreef:Op nu.nl staat n.a.v de handtekeningen actie, dat de proeven voorlopig worden opgeschort. Maandag gaan er 150 mensen heen die de honden op willen gaan eisen.
Oh god, er is weer eens een menigte op de been.
er kwamen op mijn werk ook eens activisten protesteren.
Hielden ze halt aan het verkeerde gebouw. En maar schreeuwen en roepen :LOL: :LOL:
Gelukkig maar, anders had je je proefdieren af moeten geven. :mrgreen:
met plezier :lol1: Ze zouden alleen niet lang overleven in de buitenlucht vrees ik :oeps:
lunaquinty
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog, cane corso, chihuahua
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door lunaquinty »

ik vind het heel erg........maar aan de andere kant, mijn broer van 42 heeft ALS, een ziekte waar nu nog niets aan te doen is, en hij zal geen 3 jaar meer leven. als ze door dierproeven iets kunnen vinden tegen die ziekte, of andere ziektes waar mensen nu aan sterven, dan weet ik niet hoe ik daar tegenover moet staan.
JYBD
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door JYBD »

Die proeven worden toch wel gedaan, is het niet met die labradors dan met andere honden. Pitbulls ofzo? Die zijn niet zo aaibaar?
Ik ben niet labiel,.... ik ben emotioneel flexibel.

Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

JYBD schreef:Die proeven worden toch wel gedaan, is het niet met die labradors dan met andere honden. Pitbulls ofzo? Die zijn niet zo aaibaar?
Nou, mij gaat het niet om de aaibaarheid ( ik ben ook niet helemaal tegen dierproeven omdat het soms niet anders kan en ik er ook mijn leven aan te danken heb) maar wel omdat ik de noodzaak hiervan betwijfel.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Cleva schreef:
marian* schreef:
JYBD schreef:Die proeven worden toch wel gedaan, is het niet met die labradors dan met andere honden. Pitbulls ofzo? Die zijn niet zo aaibaar?
Nou, mij gaat het niet om de aaibaarheid ( ik ben ook niet helemaal tegen dierproeven omdat het soms niet anders kan en ik er ook mijn leven aan te danken heb) maar wel omdat ik de noodzaak hiervan betwijfel.

Van cardiologisch onderzoek?
Niet van cardiologisch onderzoek op zich maar wel van dit in de zin van " is het niet ergens al gedaan?".
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
JYBD
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door JYBD »

Ik zie het nut er wel degelijk van in, sommige dingen moet je nu eenmaal op levende wezens testen. En ik denk niet dat veel mesnen in de rij staan om die test te ondergaan.
Maar er worden jaarlijks vele duizenden muizen, ratten, konijnen en ook honden (en apen)gebruikt voor die testen en ja, soms moeten ze daar voor sterven. Is erg maar het zij zo. Maar ik heb op social media nog niet die verontwaardiging gehoord zoals nu, en dan vooral,... waarom labradors, die zijn zo lief. Kul argument. Daarom zei ik, dan maar testen op pitbulls?
Ik ben niet labiel,.... ik ben emotioneel flexibel.

Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

n dus moet je testen en werken om geld te verdienen, of dacht je dat ze gingen zitten wachten tot iets zich aandient :slaap2:
dit is gewoon wat ze doen
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

lunaquinty schreef:ik vind het heel erg........maar aan de andere kant, mijn broer van 42 heeft ALS, een ziekte waar nu nog niets aan te doen is, en hij zal geen 3 jaar meer leven. als ze door dierproeven iets kunnen vinden tegen die ziekte, of andere ziektes waar mensen nu aan sterven, dan weet ik niet hoe ik daar tegenover moet staan.

Nou dat...

39 honden die gebruikt kunnen worden bij onderzoek waar mogelijk duizenden mensen levens mee gered kunnen worden...

Het is zielig etc maar helaas wel noodzakelijk.

Maar mogelijk willen de mensen die zo tegen zo'n onderzoek zijn zichzelf vrijwillig opgeven dat kan natuurlijk ook.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
S@ndr@
Zeer actief

al zou je jezelf opgeven, als zou je ze smeken je te gebruiken, dan doen ze dat echt niet hoor, dat is niet ethisch en bij wet verboden volgens mij
ja er worden mogelijk mensen mee geholpen, en misschien ook helemaal niet,...........
volgende lading dan maar, of de volgende daarna, of die daarna
Chihuahua-paws
Zeer actief

S@ndr@ schreef:al zou je jezelf opgeven, als zou je ze smeken je te gebruiken, dan doen ze dat echt niet hoor, dat is niet ethisch en bij wet verboden volgens mij
ja er worden mogelijk mensen mee geholpen, en misschien ook helemaal niet,...........

Voordat ze een onderzoek als dit doen zijn ze al in een ver stadium van het onderzoeken en gaat het dus niet om een volgende lading.

S@ndr@
Zeer actief

toots schreef:
S@ndr@ schreef:al zou je jezelf opgeven, als zou je ze smeken je te gebruiken, dan doen ze dat echt niet hoor, dat is niet ethisch en bij wet verboden volgens mij

Voordat ze een onderzoek als dit doen zijn ze al in een ver stadium van het onderzoeken en gaat het dus niet om een volgende lading.
ow jawel hoor, t houdt niet op, er is altijd meer te leren en te ontdekken, the sk is the limmit, waarom denk je dat t op gaat houden
Chihuahua-paws
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
toots schreef:

ow jawel hoor, t houdt niet op, er is altijd meer te leren en te ontdekken, the sk is the limmit, waarom denk je dat t op gaat houden

Dan gaat het mogelijk weer om een ander onderzoek.
Als ze eenmaal honden of apen gaan gebruiken is de volgende stap wel zo'n kasje aanbrengen bij mensen...

En ja er zal altijd onderzoek gedaan worden naar alles maar als het gaat om medisch onderzoek. En niet om of een lippenstift wel blijft zitten. Vind ik dat men niet zo snel oeh en ahhh moet roepen er komt een dag dat we mogelijk zelf iets gaan mankeren en dat we dus heel veel baat gehad hebben bij zo'n onderzoek, of dacht je dat alle kennis die er nu is, gewoon zomaar is ontstaan?

Ze hebben nu goede medicatie en behandeling voor bijvoorbeeld ms.
Een kennis van mij heeft een kasje in haar rug dat het mogelijk maakt voor haar om gewoon weer te lopen.
Anders had zijn voor de rest van haar leven in een rolstoel gezeten, dit was 10 jaar terug nog niet mogelijk maar dankzij onderzoeken nu dus wel. Dit soort onderzoeken zijn heel erg noodzakelijk.

Er worden dieren geslacht voor vlees wat wij mensen massaal eten daar hoor je niet vaak oehh en ahh bij. Maar omdat het nu om honden gaat is het ineens erg...
Laatst gewijzigd door Chihuahua-paws op 27 aug 2014 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.

S@ndr@
Zeer actief

Nee, t punt dat t nu honden zijn is niet wat t erg maakt.
Voedsel is een primaire behoefte- hoewel ik er bij sommige wel eens aan twijfel hoor.) en de mnaier waarop kan ook vele malen beter voor e dieren- dat staat buiten kijf)
t feit dat we voor god spelen en dat t pijnlijk is voor dieren en dat t heel vaak niets oplevert, dus dat ze voor niets sterven,geïsoleerd iet dierwaardig en steriel leven en nog belangrijker - ik wil gewoon dat ze (nog) gemotiveerder worden om t op andere manieren gaan doen, harder zoeken naar alternatieven.
maak dat maar prioriteit.
zodat t heel snel niet meer hoeft,
als iets werkt voor een bepaalde bedrijfstak vinden ze t vaak wel goed en laten t zo.
en in dit geval vind ik dat heel erg jammer en ja onwenselijk.
want dan gaat t niet ophouden.
maart
Zeer actief

S@ndr@ schreef:Nee, t punt dat t nu honden zijn is niet wat t erg maakt.
Voedsel is een primaire behoefte- hoewel ik er bij sommige wel eens aan twijfel hoor.) en de mnaier waarop kan ook vele malen beter voor e dieren- dat staat buiten kijf)
t feit dat we voor god spelen en dat t pijnlijk is voor dieren en dat t heel vaak niets oplevert, dus dat ze voor niets sterven,geïsoleerd iet dierwaardig en steriel leven en nog belangrijker - ik wil gewoon dat ze (nog) gemotiveerder worden om t op andere manieren gaan doen, harder zoeken naar alternatieven.
als iets werkt voor een bepaalde bedrijfstak vinden ze t vaak wel goed en laten t zo.
in tegenstelling tot de medische wereld, is vlees al helemaal geen primaire behoefte meer voor de mens, en bestaat er genoeg vervanging daarvoor.
Toch eet iedereen nog massaal vlees.

Geloof dat er daar véél meer dieren onnodig voor sterven dan voor medisch gebruik.
S@ndr@
Zeer actief

dat ben ik niet met je eens, maar goed daarover verschillen de meningen denk ik.
ja we kunnen dingen als B12 uit andere bronnen halen, maar primair zullen we dat uit vlees halen.( om maar een dwarsstraat te noemen)
en zo zijn er meer dingen die we bij makkelijker uit vlees halen.
als je vegetariërs wordt zul je heel goed moeten weten wat je doet, omdat je anders tekorten krijg.
Ik denk dat dat komt omdat we van huis uit omnivoren zijn en dus van alles wat nodig hebben.
maar zoals gezegd,... ieder zijn mening.
en ja de vlees industrie moet ook velen malen dier vriendelijker en verspilling moet tegen worden gegaan.
Chihuahua-paws
Zeer actief

S@ndr@ schreef:Nee, t punt dat t nu honden zijn is niet wat t erg maakt.

Dat ze voor niets sterven is dus niet waar.
Ze zijn onderdeel van een onderzoek waar mensenlevens mee gered kunnen worden. En ja dat er mensen levens gered kunnen worden door zulke onderzoeken te doen is gebleken...
In tegen stelling tot de dieren die bijvoorbeeld gevilt worden voor het maken van Uggs totaal onnodig
Kippen die veel te klein worden gehouden en alsnog sterven omdat ze een lekker kip filetje worden, dan gaat het om duizenden kippen.. Ik eet ook vlees en vind dat lekker.. Maar echt nodig is dat niet.

S@ndr@
Zeer actief

er zijn heel wat onder zoeken zonder conclusie, en dat noem ik geen resultaat- over toliig en niet te gebruiken noem ik zinloos, onderzoek dat al ergens anders is gedaan noem ik zinloos. ( samenwerken met de concurrentie is daar ook not done)
Ze zullen zichzelf in de markt houden dus zullen er altijd weer testen komen of verzonnen worden, waar misschien ooit een conclusie aan vast zou kunnen worden gemaakt. maar heel vaak ook niet.
interessante link misschien
http://www.dierproeveninformatie.nl/news/5
Ok dan is t zinvol in de zin van werkgelegenheid, maar niet naar onderzoeksresultaten.
dieren doden allen voor t bont zou ook sowieso moeten stoppen, maar die beweging is al in gang hoor, en als t langskomt zet ik daar ook mijn handtekening onder, net zo gemakkelijk en ook onder een petitie tegen de intensieve veehouderij,
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 27 aug 2014 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”