Hilde schreef:Het kan imo gewoon goed zijn dat ze denkt dat de katten haar eten opeten als zij het laat staan, dat verklaart waarom ze het wel eet als je haar voer in de buurt van de katten zet. Of bedoel je dat de katten al weg zijn, bedenk ik me nu? Het wordt niet echt duidelijk in je OP

Overdag zitten de katten achter de gangdeur, dan kan de achterdeur lekker open staan. Rond etenstijd doe ik die dicht en doe ik de gangdeur open.
Jet is dan altijd buitengewoon belangstellend naar de katten, het is wat stijfjes kwispelen, stil blijven staan bij de deuropening. Lola en Bela trekken zich daar niet veel van aan, die lopen wel langs haar heen naar de keuken. Jesse en Lara soms. Soms blijft Jet ook op de bank liggen. Dat ik ze overdag gescheiden houd, maakt denk ik voor Jet de katten wel bijzonder. Maar ze doet het ook bij katten buiten op straat. Wil ze, althans, doorgaans loop ik dan gewoon door.
Het ritueel is da: Katten naar de keuken, ik voer de katten. Meestal roep ik Jet dan even bij me, omdat ik niet wil dat ze Jesse en Lara blockt. Dan mag ze in de keuken naast me zitten en als ik het kattenvoer in de bakjes heb gedaan, mag Jet een stukje daarvan als ze braaf is blijven zitten. Ik geef Lola en Bela eten, ik neem de bakjes voor Jesse en Lara mee naar de gang, zij eten op de trap. Ik nodig Jet altijd uit om mee te gaan, maar ze blijft vrijwel altijd in de kamer. Is ook goed. Ik zet de bakjes op de trap en dan nodig ik Jet nogmaals uit, dan komt ze een knuffel halen en kijkt ze even bij de katten, die dan zitten te eten.
Ik geef niet altijd direct daarna de honden eten. Soms zit daar nog wel een half uur tussen en dan zijn de katten alweer vertrokken. Tot dusver zette ik eerst Otto zijn bak neer bij de deur en dan Jet haar bak bij de oven aan de andere kant van de keuken. Zet ik hun bakken naast elkaar, dan denk ik dat Otto Jet opzij schuift en aan haar bak begint wanneer hij hapschrok zijn eten gehad heeft. Dus die besjoer ik dan meestal even de kamer in, kan de freule ook een rustig tafelen. Ze is een trage eter ook. Dit is het ritueel nu.
Ik weet niet of het met de katten te maken heeft, ik heb wel vaker topics geopend over haar slechte eten, andere poedeleigenaren hebben wel dezelfde ervaringen, maar ik probeer ook maar te verzinnen waar het dan in kan zitten. Als ze haar bak leeg eet, geef ik haar altijd een complimentje. Eet ze haar bak niet leeg, dan spoor ik haar nog wel eens aan, dan blijf ik er even bij staan. 'Nog een paar hapjes.'