Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Zelf prooidieren fokken
Moderator: moderatorteam
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Zelf prooidieren fokken
Ze zijn er mee bezig om het zelf doden van alle soorten dieren te verbieden.

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik vraag me af of je het redt als particulier om altijd voldoende dieren te hebben lopen om in de voedselbehoefte van je honden te voorzien. Dan heb je er op jaarbasis toch wel een aanzienlijk aantal nodig, en daarnaast moet je ook voldoende dieren hebben waarmee je eerst kunt fokken voordat zij ook als voedsel voor de honden gaan dienen. Dan heb je een enorm aantal verschillende diersoorten nodig lijkt mij?
- Kayltje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeentjes, Laekense Herder en een terror-terriër
- Aantal honden: 4
Goed om te weten en rekening mee te houden. Dank.nathalie schreef:Ze zijn er mee bezig om het zelf doden van alle soorten dieren te verbieden.
Klopt helemaal, als ik fulltime prooidier zou willen geven. Die ambitie heb ik nog niet. Ik denk zelf meer aan het rustig opzetten voor zeg, 1 dag in de week. Maar, het blijft eerst allemaal nog theorie. Ik wil alles goed op papier hebben voordat ik eraan begin.LongFields schreef:Ik vraag me af of je het redt als particulier om altijd voldoende dieren te hebben lopen om in de voedselbehoefte van je honden te voorzien. Dan heb je er op jaarbasis toch wel een aanzienlijk aantal nodig, en daarnaast moet je ook voldoende dieren hebben waarmee je eerst kunt fokken voordat zij ook als voedsel voor de honden gaan dienen. Dan heb je een enorm aantal verschillende diersoorten nodig lijkt mij?
En dit geeft me weer van alles om te herkauwen, waarvoor iedereen dank!

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Mijn hond doet het geweldig goed op brokken. Daar laat ik het maar bij. Gemak dient de mens.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Goed idee, maar ik zou dan óók voor mezelf fokken en het langzaam opzetten en uitbreiden.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
ik voer gewoon vers uit de diepvries. Maargoed, ik heb ook geen hectare grond. Nu lopen er twee haantjes die ik kwijt moet. Ik heb ze om MP gezet en ik heb waarschijnlijk iemand gevonden. Pfff, mazzel. Ik hou helemaal niet van slachten persoonlijk. Maar dat dat hypocriet is en dat er niks mis is met slachten weet ik natuurlijk ook wel.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Ik had ooit een een gigantisch konijn, dat werd gedekt door een wild konijn.
Op het moment dat de konijntjes groot waren, had ik toevallig ook een nest pups.
De pups waren op een dag ontsnapt uit de ren en bij de konijnen geraakt.... ik had enkel nog een lapje vel van de moeder over als aandenken toen ik ze betrapte
Het idee is leuk, maar ik vind de uitvoering net iets minder. Geen probleem met het doden van een dier maar ik vind het niet specialer als gewoon een volledig konijn bestellen bij een versvoerleverancier.
Dus ik hou het maar daar op. (ook gezien ik toch geen knaagdieren en konijnen mag bezitten van mijn werkgever)
Op het moment dat de konijntjes groot waren, had ik toevallig ook een nest pups.
De pups waren op een dag ontsnapt uit de ren en bij de konijnen geraakt.... ik had enkel nog een lapje vel van de moeder over als aandenken toen ik ze betrapte

Het idee is leuk, maar ik vind de uitvoering net iets minder. Geen probleem met het doden van een dier maar ik vind het niet specialer als gewoon een volledig konijn bestellen bij een versvoerleverancier.
Dus ik hou het maar daar op. (ook gezien ik toch geen knaagdieren en konijnen mag bezitten van mijn werkgever)
- Barnsley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retrievers
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Serieus, cavia's en geiten?? Een muis of konijn kan ik nog inkomen, deze worden vaker gebruikt en gefokt als voer, ook voor oa slangen end.
Maar een cavia of een geit??

- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Toen ik nog regelmatig prooi gaf heb ik er ook wel aan gedacht om zelf konijnen te fokken. Alleen toen ik even verder dacht leek het vrij kansloos omdat ik me aan dieren ga hechten wanneer ik ze verzorg. Zit ik straks met een overschot Flappies omdat ze zo lief zijn 

Cavia's worden ook als reptielenvoer gefokt en wat denk je dat er met al die geitenbokjes gebeurt die elke voorjaar weer worden geboren? Juist. Opgekocht en geslacht.Barnsley schreef:Serieus, cavia's en geiten?? Een muis of konijn kan ik nog inkomen, deze worden vaker gebruikt en gefokt als voer, ook voor oa slangen end.
Waarom de ene diersoort wel en de andere niet? Wat maakt een cavia meer dan een konijn?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Ja.lets have fun schreef:Cavia's worden ook als reptielenvoer gefokt en wat denk je dat er met al die geitenbokjes gebeurt die elke voorjaar weer worden geboren? Juist. Opgekocht en geslacht.Barnsley schreef:Serieus, cavia's en geiten?? Een muis of konijn kan ik nog inkomen, deze worden vaker gebruikt en gefokt als voer, ook voor oa slangen end.
Waarom de ene diersoort wel en de andere niet? Wat maakt een cavia meer dan een konijn?
Of je ze nu zelf opeet of de hond , geloof niet dat het voor die geit of cavia een verschil zal maken. Dood is dood.

Wat je zegt ben je zelfffff 

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collie
- Aantal honden: 4
Wij hebben lammeren die in maart/april geboren zijn.
Enkele rammetjes gaan voor de fok naar iemand, 2 willen we waarschijnlijk voor eigen consumptie gebruiken.
Ik had er eerst heel veel moeite mee. Dikkie Dik of Bruintje op mijn bord.
Maar de lammeren hebben geen medicijnen etc binnengekregen en ze lopen op kruidenrijk grasland.
Het vlees schijnt heel lekker te zijn.
Jan brengt ze over enkele maanden naar de slachter en laat ze alleen doodmaken.
Hij kan ze zelf uitbenen.
Officieel mag je een geit etc. niet zelf slachten, dat moet je altijd door een slager/slachthuis laten doen.
Het vlees moet gekeurd worden.
Enkele rammetjes gaan voor de fok naar iemand, 2 willen we waarschijnlijk voor eigen consumptie gebruiken.
Ik had er eerst heel veel moeite mee. Dikkie Dik of Bruintje op mijn bord.
Maar de lammeren hebben geen medicijnen etc binnengekregen en ze lopen op kruidenrijk grasland.
Het vlees schijnt heel lekker te zijn.
Jan brengt ze over enkele maanden naar de slachter en laat ze alleen doodmaken.
Hij kan ze zelf uitbenen.
Officieel mag je een geit etc. niet zelf slachten, dat moet je altijd door een slager/slachthuis laten doen.
Het vlees moet gekeurd worden.
-
- Zeer actief
onofficieelNanna schreef:Odi schreef:
Het vlees moet gekeurd worden.Hoe doen die islamieten dat dan die een geit op het balkon kelen?

- AnneBP
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Golden RetrieverxPoedel - Aantal honden: 3
- Contacteer:
ja maar dan verdient de voedingsindustrie er zo weinig aan en krijgen ze minder machtIris123 schreef:Het zou ook te idioot voor woorden zijn dat je niet meer je eigen konijnen, duiven of kippen zou mogen slachten en eten....het zou veel beter zijnn als mensen wat meer zelf voor hun groente en vlees zouden zorgen.

stel je voor

Ik zou zo'n groot dier niet eens zelf wíllen slachten. Weet je wel hoeveel troep dat geeft
Om dat nou even op je erf te doen..... Nee hoor, die ging ik lekker zelf vetmesten en het slachten liet ik mooi door de slager doen. 

Voel je niet aangesprokenIris123 schreef:Ja dat zeg ik dus ook.

-
- Zeer actief
Ja en je houd mij ook buiten de discussie door mij niet te citeren.lets have fun schreef:Voel je niet aangesprokenIris123 schreef:Ja dat zeg ik dus ook.ik zei het in het algemeen. Niet tegen jou want dan had ik je wel geciteerd

- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Los van het illegaal en de eventuele ziektes wordt het naarmate de dieren steeds groter worden ook steeds lastiger om diervriendelijk te slachten. Dan red je het niet meer met een klap in de nek en een schietpin voor dat formaat dieren kom je ook niet meer (legaal) aan.
bouvierpoedel schreef:Ja en je houd mij ook buiten de discussie door mij niet te citeren.lets have fun schreef:Voel je niet aangesprokenIris123 schreef:Ja dat zeg ik dus ook.ik zei het in het algemeen. Niet tegen jou want dan had ik je wel geciteerd

-
- Zeer actief
Ja hoor er weer bij.lets have fun schreef:bouvierpoedel schreef:Ja en je houd mij ook buiten de discussie door mij niet te citeren.lets have fun schreef:Voel je niet aangesprokenIris123 schreef:Ja dat zeg ik dus ook.ik zei het in het algemeen. Niet tegen jou want dan had ik je wel geciteerd
trap ik weer op je zieltje? Sorry hoor

-
- Vaste gebruiker
- Aantal honden: 2
Hier krijgen de honden en katten regelmatig een muisje (prekilled).
Dit omdat ik met muizen fok voor de hobby, was ooit ook begonnen met fokken als voer voor de slangen, maar inmiddels zijn alle muisetende slangen weg, maar de muizen zijn er nog steeds
Zelf zou ik er ook geen moeite mee hebben om andere kleine dieren te fokken voor voer maar heb op het moment hier geen tijd en plek voor.
Dit omdat ik met muizen fok voor de hobby, was ooit ook begonnen met fokken als voer voor de slangen, maar inmiddels zijn alle muisetende slangen weg, maar de muizen zijn er nog steeds

Zelf zou ik er ook geen moeite mee hebben om andere kleine dieren te fokken voor voer maar heb op het moment hier geen tijd en plek voor.
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Ik vind het een erg goed idee
ook voor jezelf trouwens. Ik zou graag wat kippen hebben, helaas heb ik hier geen ruimte voor.

Ik vind het een idioot idee.Ik houd van al mijn dieren ,geen denken aan dat mijn hond een kip of een konijn krijgt wat hier op de werf heeft gelopen.
Ik eet zelf helemaal geen vlees,de honden krijgen wel wat kvv.En dat alleen omdat ik wel geloof dat honden vlees nodig hebben.
Persoonlijk snap ik niet dat mensen wel van honden kunnen houden maar met gemak een ander dier om kunnen brengen.
Ik eet zelf helemaal geen vlees,de honden krijgen wel wat kvv.En dat alleen omdat ik wel geloof dat honden vlees nodig hebben.
Persoonlijk snap ik niet dat mensen wel van honden kunnen houden maar met gemak een ander dier om kunnen brengen.
Geen kippen konijnen of cavia'sKruimel53 schreef:Wat voer jij je honden naast ´wat kvv´ als ik vragen mag?beatje schreef:Ik vind het een idioot idee.Ik houd van al mijn dieren ,geen denken aan dat mijn hond een kip of een konijn krijgt wat hier op de werf heeft gelopen.
Fraai, ik zie ook echt de haalbaarheid van controles hieropnathalie schreef:Ze zijn er mee bezig om het zelf doden van alle soorten dieren te verbieden.

Ik heb zelf voor m'n fretten, slangen en katten destijds muizen gekweekt. Veel muizen, want ze lustten met z'n allen wel wat. Maar op een gegeven moment had ik echt veel te veel, zelfs om op te voeren. Toen alles van jongen ingevroren en de oudjes nog een jaar verzorgd tot ze allemaal dood waren. Ik begin er niet meer aan

Laatst gewijzigd door Lemuria op 29 aug 2014 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Vaste gebruiker
Hier krijgen de honden en katten regelmatig een muisje (prekilled).

Even tussendoor. Hoe kan het dat Tara iets quote wat Bastet pas 2 uur later typte? 

-
- Zeer actief
Hoe raar het ook voelt is dit wel de beste manier om zeker te weten dat het qua dierwelzijn het beste zit.
Een paar jaar geleden heb ik wat kuikens gekocht met het idee om daar leuke legkippen aan over te houden en uiteraard wat haantjes voor mijzelf.
Het was reuze spannend. Er bleken 2 haantjes bij te zitten en al vanaf het begin heb ik besloten welke bij de hennen mocht blijven en welke in de pan zou belanden. Dat maakte het iets makkelijker.
Die haan heb ik met knikkende knieën geslacht, maar het ging erg goed. En het smaakte heerlijk. De restjes gingen naar de honden.
Later een vervelende haan van het werk geslacht voor de honden en een dumphaantje een kopje kleiner gemaakt.
Jaar daarop 6 hanen samen met wat vrienden geslacht, deels voor onszelf, deels voor de honden.
Ik moet toegeven, het eigenlijke slachten (vermoorden) blijft moeilijk. Ik eet die avond altijd vegetarisch. Het maakt je ook wel weer bewust van wat vlees eigenlijk is, een dood dier dus.
Ik houd erg van kippen en kan intens genieten van die kleine donzige kuikentjes. Maar feit blijft wel dat je met die hanen uiteindelijk weinig kunt.
Op het moment heb ik 15 haantjes van 5 maanden rondlopen, die moeten er deze maand aan geloven. Sommigen zijn echte rotzakken: nu al de hennen hardhandig treden, vechten met de andere hanen. Maar een aantal zijn ook echt heel lief en knuffelig, bij hun zal ik echt wel een paar keer moeten slikken als het moment daar is. Ik zie er als een berg tegenop.
Maar als het werk gedaan is en de jongens geplukt en schoongemaakt in de vriezer liggen dan is het toch ook wel heel erg fijn om hun op te eten ipv de stakkers uit de supermarkt.
Een paar jaar geleden heb ik wat kuikens gekocht met het idee om daar leuke legkippen aan over te houden en uiteraard wat haantjes voor mijzelf.
Het was reuze spannend. Er bleken 2 haantjes bij te zitten en al vanaf het begin heb ik besloten welke bij de hennen mocht blijven en welke in de pan zou belanden. Dat maakte het iets makkelijker.
Die haan heb ik met knikkende knieën geslacht, maar het ging erg goed. En het smaakte heerlijk. De restjes gingen naar de honden.
Later een vervelende haan van het werk geslacht voor de honden en een dumphaantje een kopje kleiner gemaakt.
Jaar daarop 6 hanen samen met wat vrienden geslacht, deels voor onszelf, deels voor de honden.
Ik moet toegeven, het eigenlijke slachten (vermoorden) blijft moeilijk. Ik eet die avond altijd vegetarisch. Het maakt je ook wel weer bewust van wat vlees eigenlijk is, een dood dier dus.
Ik houd erg van kippen en kan intens genieten van die kleine donzige kuikentjes. Maar feit blijft wel dat je met die hanen uiteindelijk weinig kunt.
Op het moment heb ik 15 haantjes van 5 maanden rondlopen, die moeten er deze maand aan geloven. Sommigen zijn echte rotzakken: nu al de hennen hardhandig treden, vechten met de andere hanen. Maar een aantal zijn ook echt heel lief en knuffelig, bij hun zal ik echt wel een paar keer moeten slikken als het moment daar is. Ik zie er als een berg tegenop.
Maar als het werk gedaan is en de jongens geplukt en schoongemaakt in de vriezer liggen dan is het toch ook wel heel erg fijn om hun op te eten ipv de stakkers uit de supermarkt.
-
- Zeer actief
Kruimel53 schreef:dan belandt een kip of een varken levend in de slachtketen.
volgens mij belanden ze allemaal leven in de slachtketen hoor

Ken toch niemand die zijn dieren eerst dood (prekilled?

-
- Zeer actief
Wij hebben wel eens vaker kippen/hanen geslacht. Ik vind dat je dit ook heel goed proeft! Echt een stuk lekkerder!
Maar om nou een konijn te slachten voelt voor mij toch anders.. Ik heb mijn konijnen echt als gezelschapsdier!
Mijn krielkipjes zou ik trouwens ook niet kunnen slachten, die zijn voor mij ook echt gezelschapsdier.
Ik denk dat bij mij een beetje de grens ligt of een dier tam is of niet.. Als een dier tam is heb je er toch sneller een band mee denk ik!
Maar om nou een konijn te slachten voelt voor mij toch anders.. Ik heb mijn konijnen echt als gezelschapsdier!
Mijn krielkipjes zou ik trouwens ook niet kunnen slachten, die zijn voor mij ook echt gezelschapsdier.
Ik denk dat bij mij een beetje de grens ligt of een dier tam is of niet.. Als een dier tam is heb je er toch sneller een band mee denk ik!