Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Agent schiet op agressieve honden
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cane Corso
- Aantal honden: 1
Re: Agent schiet op agressieve honden
Nee misschien niet, maar ze hadden ook eerst andere middelen kunnen inschakelen. Waarschijnlijk als ze niet zo opgejaagd werden, waren ze al lang weer veilig thuis geweest. Neemt niet weg dat ik het schandalig vind hoe vaak er honden alleen over straat rond zwerven...
Die eigenaren zouden eens heel goed aangepakt moeten worden.
Maar als ik mijn hond zo aantrof : ik denk niet dat ik voor mezelf in zou staan.....
Maar als ik mijn hond zo aantrof : ik denk niet dat ik voor mezelf in zou staan.....

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
- Aantal honden: 2
Marco88 schreef:jullie zeggen wel dat ze niet agressief waren..
Maar er is toch echt een voorbijganger dusdanig gebeten dat hij door ambulance personeel behandeld moest worden.
En hoe ze op die agent afrennen was ook niet echt vriendelijk..
Ze gingen wel niet direct voor de kill.. maar het was echt wel een vorm van agressie.
Ze wilden echt niet met oom agent een balletje apporteren
Het was maar een oppervlakkig wondje hoor, die man die gebeten is heeft zelf gezegd dat het schieten niet nodig was geweest.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
-
- Zeer actief
Ik zou het vooral mezelf zwaar aanrekenen dat ik er niet beter voor gezorgd heb dat ze niet konden ontsnappen.cindymaes schreef:Nee misschien niet, maar ze hadden ook eerst andere middelen kunnen inschakelen. Waarschijnlijk als ze niet zo opgejaagd werden, waren ze al lang weer veilig thuis geweest. Neemt niet weg dat ik het schandalig vind hoe vaak er honden alleen over straat rond zwerven...
Maar inderdaad zou ik ook best wel kwaad zijn op die agent.
Had het filmpje ook gezien en ik jank niet snel maar het deed me toch wel veel.
Groetjes Gonnie.
-
- Zeer actief
Inge O schreef:'krassen op de lak'? die halve wielkas was aan gort gebetengonnie schreef: En hoeveel auto's worden niet beschadigd door loslopende katten, er zaten krassen op de lak van die auto..
geen reden om te schieten hoor maar het was nou niet dat ze daar met z'n tweetjes eventjes fluitend door de wijk schuifelden.
O, dat heb ik niet gezien, kijk hier geen tv. Ze hebben hier alleen Oostenrijkse en Duitse zenders.
Iemand in de krant had het over krassen in de lak. Nou dat is wel andere koek, maar daar hoeven ze niet dood voor geschoten te worden.
Groetjes Gonnie.
- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Iedereen vindt die agent eren sukkel, maar ik denk dat die er toch ff anders instond als een toevallige voorbijganger....
Hij werd afgestuurd op een melding van 2 agressieve honden. Ik vind het niet gek dat dan je adrenalinepeil omhoog schiet, en dan je scherper staat dan de toevallige voorbijganger. Je zal er maar op afgestuurd worden. En als die beesten dan ook nog vol op je afkomen met zn tweeen vind ik het niet gek dat hij denkt liever zij dan ik...
Als je dan ook nog struikelt en een soort van weerloos op straat ligt, schiet je sneller dan dat je veilig achter een muurtje staat....
Hij werd afgestuurd op een melding van 2 agressieve honden. Ik vind het niet gek dat dan je adrenalinepeil omhoog schiet, en dan je scherper staat dan de toevallige voorbijganger. Je zal er maar op afgestuurd worden. En als die beesten dan ook nog vol op je afkomen met zn tweeen vind ik het niet gek dat hij denkt liever zij dan ik...
Als je dan ook nog struikelt en een soort van weerloos op straat ligt, schiet je sneller dan dat je veilig achter een muurtje staat....
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Dus ze hadden eerst het leven uit iemand moeten bijten voordat men had mogen ingrijpen...
Ik geloof er niks van dat de honden de agent niet gezien zouden hebben.
En hoe zien we eigenlijk allemaal dat ze duidelijk niet agressief zijn?

-
- Zeer actief
Ik geloof trouwens ook zomaar dat driekwart van de mensen die nu reageren, alsof het allemaal maar meevalt,
Het niet zo gezellig hadden gevonden om met hun eigen fikkie dit duo tegen te komen.
Ik in ieder geval zeker niet.
Het niet zo gezellig hadden gevonden om met hun eigen fikkie dit duo tegen te komen.
-
- Zeer actief
Inge O schreef:was te zien op dit filmpje (iets voor halfweg) : http://www.rtvnh.nl/nieuws/149792/Eigen ... 5Bvideo%5Dgonnie schreef:Inge O schreef:'krassen op de lak'? die halve wielkas was aan gort gebetengonnie schreef: En hoeveel auto's worden niet beschadigd door loslopende katten, er zaten krassen op de lak van die auto..
geen reden om te schieten hoor maar het was nou niet dat ze daar met z'n tweetjes eventjes fluitend door de wijk schuifelden.
O, dat heb ik niet gezien, kijk hier geen tv. Ze hebben hier alleen Oostenrijkse en Duitse zenders.
Iemand in de krant had het over krassen in de lak. Nou dat is wel andere koek, maar daar hoeven ze niet dood voor geschoten te worden.
Ik heb een slechte WiFi verbinding hier het filmpje wordt hier niet geladen. Tenminste niet elk filmpje
Het laden van dit filmpje lukt in ieder geval niet. Andere filmpjes doen het weer niet op een iPad.
Laatst gewijzigd door gonnie op 30 aug 2014 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Gonnie.
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik kom sowieso liever geen onbekende staff's en aanverwanten los tegen als ik met mijn honden loop.Apple schreef:Ik geloof trouwens ook zomaar dat driekwart van de mensen die nu reageren, alsof het allemaal maar meevalt,

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
De ambulance zal wel gebeld zijn door iemand die geschrokken is (of die bange agent?), maar voor een hondenbeet in je arm hoeft de ambulance natuurlijk sowieso al niet te komen. Wat een onzin. Mensen zat die je even weg kunnen brengen naar de SEH. Daarbij was de wond maar zeer oppervlakkig, volgens het "slachtoffer" zelf.Marco88 schreef:jullie zeggen wel dat ze niet agressief waren..
Maar er is toch echt een voorbijganger dusdanig gebeten dat hij door ambulance personeel behandeld moest worden.
En hoe ze op die agent afrennen was ook niet echt vriendelijk..
Ze gingen wel niet direct voor de kill.. maar het was echt wel een vorm van agressie.
Ze wilden echt niet met oom agent een balletje apporteren

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Als Izzy vanmiddag neergeschoten zou worden omdat ze per ongeluk los was geraakt en op straat was komen te zwerven en ik zou d'r zo aantreffen zou ik net zo hard in viswijfmodus schieten als die vrouw. Gewoon omdat ík weet dat er geen kwaad in zit (maar goed, dit gaat om een pup van net 4 maanden). Of je nou een Stafford, Golden Retriever of Jack Russell hebt, zo'n hond is je "kindje" en het zou me superlink maken als iemand mijn kindje pijn doet.cindymaes schreef:
Dat gezegd hebbende, de hal van mijn huis is een sluis waar ze niks te zoeken heeft als de deur open gaat en m'n tuin is goed omheind, dus het moet raar lopen als ze de straat op kwam

M'n eerste reactie als ik m'n hond zo zou zien, met een gat in d'r borst, zal niet zijn "Ohhh, stomme ik". Tenminste, ik dénk dat ik niet zo zou reageren. Het eerste wat ik zou denken is "O@#$*(@#*$, welke kloothommel heeft m'n hond zo toegetakeld?". Als achteraf zou blijken dat omstanders zich serieus bedreigd hadden gevoeld en ik had een dergelijk filmpje van haar teruggezien, had ik het vast kunnen relativeren, maar op het moment zou vooral woede en verdriet overheersen denk ik. Ik hoop het in ieder geval niet mee te maken.Nanna schreef:Als ik een Pitbull had die op straat amok maakte en mensen beet zou ik verdrietig zijn als ie werd afgeknald want ik neem aan dat je van zo'n beest houdt.
Aan de andere kant moet je het je ook voor kunnen stellen. Het is goddomme geen dwergpoedeltje dat daar rondtrippelt en bovendien zijn dat soort honden moeilijk te lezen. Die vallen nog kwispelend aan.![]()
Ik zou de schuld dus 100% bij mezelf leggen.
Anyweetjes, om dat soort narigheid te voorkomen moet je voorzorgsmaatregelen treffen. Dat hoort nou eenmaal bij het ras

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Apple schreef:Dus ze hadden eerst het leven uit iemand moeten bijten voordat men had mogen ingrijpen...
Ja, dat is toch ook zo als jij bedreigd wordt door iemand met een mes? Dan komen ze toch ook pas als er echt wat gebeurd? Wanneer jij alleen het gevoel hebt dat er wat zou kunnen gebeuren grijpt niemand in. 'Dat mag niet'. Ik vind de situatie wel vergelijkbaar.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Nou ben ik ook niet van het schieten, maar je zult maar agent zijn, de veiligheid van iedereen in het oog moeten houden, niet zoveel van honden weten en in een split second moeten beslissen wat je gaat doen aan die hond die opgefokt en al op je af komt rennen.
Ik kan me voorstellen dat je dan je wapen pakt.
Ik kan me voorstellen dat je dan je wapen pakt.
Laatst gewijzigd door marian* op 30 aug 2014 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Renee1966
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel - Aantal honden: 2
Ik ook niet.Apple schreef:Ik geloof trouwens ook zomaar dat driekwart van de mensen die nu reageren, alsof het allemaal maar meevalt,
Opgewonden rondrennende sterke honden zonder baas, word ik niet vrolijk van. Ga ik een straatje om.
-
- Zeer actief
Als we dan toch honden met mensen vergelijken, dan waren ze al wel schuldig geweest aan vernieling en mishandeling, en een hond kan je in deze staat ook best behandelen als zijnde 'gewapend'Rosita Compagner schreef:Apple schreef:Dus ze hadden eerst het leven uit iemand moeten bijten voordat men had mogen ingrijpen...
Ja, dat is toch ook zo als jij bedreigd wordt door iemand met een mes? Dan komen ze toch ook pas als er echt wat gebeurd? Wanneer jij alleen het gevoel hebt dat er wat zou kunnen gebeuren grijpt niemand in. 'Dat mag niet'. Ik vind de situatie wel vergelijkbaar.
Dus ik denk dat die vlieger niet bepaald opgaat. Los van het feit dat je een mens duidelijk kan maken dat als ze nu niet luisteren naar bevelen, je ze een kogel door het been schiet, dat gaat met een hond een beetje lastig.
Nogmaals, kijk eens voor de lol op youtube naar pitbull attack, ik zie weinig verschil in houding tussen die honden, en deze in het filmpje.
Het is ook volstrekt normaal dat een hond een auto opvreet

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Lemuria schreef:Als Izzy vanmiddag neergeschoten zou worden omdat ze per ongeluk los was geraakt en op straat was komen te zwerven en ik zou d'r zo aantreffen zou ik net zo hard in viswijfmodus schieten als die vrouw. Gewoon omdat ík weet dat er geen kwaad in zit (maar goed, dit gaat om een pup van net 4 maanden). Of je nou een Stafford, Golden Retriever of Jack Russell hebt, zo'n hond is je "kindje" en het zou me superlink maken als iemand mijn kindje pijn doet.cindymaes schreef:
Dat gezegd hebbende, de hal van mijn huis is een sluis waar ze niks te zoeken heeft als de deur open gaat en m'n tuin is goed omheind, dus het moet raar lopen als ze de straat op kwam
och jemig

Zo ver ik het kan zien op het filmpje, zie ik ook geen agressieve honden en zeker geen twee honden die de politie agent wilde aanvallen.
Ze renden voorbij blaffend en zelfs toe de politieman stuntelig viel, maakte de honden geen enkele aanstalten om bovenop hem te duiken,
iets wat veel honden wel zou triggeren.
Ik vind het schot niet terecht van wat ik kan zien. Natuurlijk is het waardeloos dat ze die auto verrot gebeten hebben en een voorbijganger een oppervlakkig wond hebben toegebracht, maar de doodstraf lijkt me dit niet waard.
Overigens wel bijzondere domme en nalatige bazen die de 2 honden hebben laten ontsnappen, de schuld ligt m.i. hoofdzakelijk bij hunzelf.
Maar ik vind meneer agent wel erg panisch reageren.
-
- Zeer actief
Ja die was ik ook tegengekomen inderdaad, echt bizar!Nanna schreef:Ik vind het heel rare honden. Kijk eens naar dit filmpje (verder niet bloederig of spectaculair dus je kunt rustig kijken)
klik
Die hond heeft geen enkele aanleiding om die mensen te bijten maar hij doet het toch en houdt ook niet op.
En die volgevreten baas met dat witte shirt er maar dom achteraan lopen![]()
Ik geloof niet dat een enkel ander ras zich zo gedraagt. Het is raar gedrag dat een normale hond niet laat zien. Die bijt degene die hij hebben moet en daarmee is het klaar.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Nanna schreef:Ik vind het heel rare honden. Kijk eens naar dit filmpje (verder niet bloederig of spectaculair dus je kunt rustig kijken)
klik
Die hond heeft geen enkele aanleiding om die mensen te bijten maar hij doet het toch en houdt ook niet op.
Ik geloof niet dat een enkel ander ras zich zo gedraagt. Het is raar gedrag dat een normale hond niet laat zien. Die bijt degene die hij hebben moet en daarmee is het klaar.
Hond enkeltje dierenarts en de baas een boete van hier tot Tokio.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Marco88
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
ik quote van een ander forum wat gewoon klopt als een bus.Caro. schreef:Lemuria schreef:Als Izzy vanmiddag neergeschoten zou worden omdat ze per ongeluk los was geraakt en op straat was komen te zwerven en ik zou d'r zo aantreffen zou ik net zo hard in viswijfmodus schieten als die vrouw. Gewoon omdat ík weet dat er geen kwaad in zit (maar goed, dit gaat om een pup van net 4 maanden). Of je nou een Stafford, Golden Retriever of Jack Russell hebt, zo'n hond is je "kindje" en het zou me superlink maken als iemand mijn kindje pijn doet.cindymaes schreef:
och jemig![]()
Zo ver ik het kan zien op het filmpje, zie ik ook geen agressieve honden en zeker geen twee honden die de politie agent wilde aanvallen.
Ze renden voorbij blaffend en zelfs toe de politieman stuntelig viel, maakte de honden geen enkele aanstalten om bovenop hem te duiken,
iets wat veel honden wel zou triggeren.
Ik vind het schot niet terecht van wat ik kan zien. Natuurlijk is het waardeloos dat ze die auto verrot gebeten hebben en een voorbijganger een oppervlakkig wond hebben toegebracht, maar de doodstraf lijkt me dit niet waard.
Overigens wel bijzondere domme en nalatige bazen die de 2 honden hebben laten ontsnappen, de schuld ligt m.i. hoofdzakelijk bij hunzelf.
Maar ik vind meneer agent wel erg panisch reageren.
''Wees nou even serieus en realistisch. Niet elke agent heeft een honden gedragscursus gehad. Zelfs hond eigenaren zelf kunnen hun eigen hond niet lezen.
Als jij als agent zijnde de melding krijgt dat er staffords loslopen die een voorbijganger hebben aangevallen, zou jij dan aankomen met koekjes?
Ik denk dat mensen hier iets teveel uit eigen kennis reageren, kennis die de agent niet had.
Als ik agent zou zijn en niks met honden zou hebben een melding krijgen dat een dogo argentino een voorbijganger heeft gebeten zou ik ook in me broek hebben gescheten en niet wachten tot hij in me been of arm zou hangen.''
- Roompie
- Zeer actief
Ik heb het filmpje een paar keer bekeken en zie dat die honden niet mega agressief zijn.
Maar als je daar staat als agent kun je het niet even terug kijken, je reageert op dat moment. Dus ik kan me heel goed voorstellen dat die agent dacht: ja daaaag, ik schiet eerst en kijk daarna wel verder.
Maar als je daar staat als agent kun je het niet even terug kijken, je reageert op dat moment. Dus ik kan me heel goed voorstellen dat die agent dacht: ja daaaag, ik schiet eerst en kijk daarna wel verder.

- Roompie
- Zeer actief
Mee eens, dat kreng blijft gewoon door happen!marian* schreef:Nanna schreef:Ik vind het heel rare honden. Kijk eens naar dit filmpje (verder niet bloederig of spectaculair dus je kunt rustig kijken)
klik
Hond enkeltje dierenarts en de baas een boete van hier tot Tokio.

- dagmar88
- Zeer actief
Aangemoedigd, niet aangeleerd. Dat zit er gewoon in. Heb met Charlie het eerste jaar een flinke kluif gehad aan het afleren.Célie schreef:Meestal wordt ze dat toch aangeleerd?Inge O schreef: wat bezielt zo'n honden om aan een tak van een boom te gaan hangen? of in een opgehangen autoband?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Nogmaals, als ze echt niks deden had iemand ze toch even kunnen aanlijnen? Toen ik 3x een hond had gevonden (boomer, jack en labrador) kon ik ze zo aanlijnen en naar de DA/asiel brengen zonder problemen. Vooral als ze in eigen buurt rond lopen, dan is er vast wel een buurtbewoner die ze kent en de hond roept en terug brengt.
- dagmar88
- Zeer actief
duitse herder schreef:Nogmaals, als ze echt niks deden had iemand ze toch even kunnen aanlijnen? Toen ik 3x een hond had gevonden (boomer, jack en labrador) kon ik ze zo aanlijnen en naar de DA/asiel brengen zonder problemen. Vooral als ze in eigen buurt rond lopen, dan is er vast wel een buurtbewoner die ze kent en de hond roept en terug brengt.

Ok, en ik zie weer iets heel anders in het filmpje. Ik zie een hond die niet geleerd heeft dat met z'n tanden spelen niet okay is, ik vind hem vrolijk en speels overkomen. Ja, hij is erg volhardend, ja, hij speelt te ruw, nee, hij mag niet met z'n tanden spelen, maar ik zie hem nergens vol in de aanval gaan, want dan was er bloed gevloeid. Ik zie een hond die reageert op de (paniekerige) energie van de groep, en vooral van die man in het zwart die in de wilde weg met z'n schoenen loopt te zwaaien en zich "klein" maakt naar de hond door zich continue te bukken.Nanna schreef: klik
En wat voor een truthola sjouwt d'r 2 kleine hondjes naar die hond toe

- dagmar88
- Zeer actief
Célie schreef:Ik ken geen andere rassen dan Staff of kruisingen daarvan die zulke takkenhangerij doen , is toch gek. Daarom dacht ik dat het iets aangeleerds was.dagmar88 schreef:Aangemoedigd, niet aangeleerd. Dat zit er gewoon in. Heb met Charlie het eerste jaar een flinke kluif gehad aan het afleren.Célie schreef:Meestal wordt ze dat toch aangeleerd?Inge O schreef: wat bezielt zo'n honden om aan een tak van een boom te gaan hangen? of in een opgehangen autoband?

De interesse om dingen op te jagen, vast te houden en er aan te trekken is er vaak al heel jong.
Een goede baas zorgt er voor dat ze daar op een wenselijke manier een uitlaatklep voor vinden.
-
- Zeer actief
Lemuria schreef:Ok, en ik zie weer iets heel anders in het filmpje. Ik zie een hond die niet geleerd heeft dat met z'n tanden spelen niet okay is, ik vind hem vrolijk en speels overkomen. Ja, hij is erg volhardend, ja, hij speelt te ruw, nee, hij mag niet met z'n tanden spelen, maar ik zie hem nergens vol in de aanval gaan, want dan was er bloed gevloeid. Ik zie een hond die reageert op de (paniekerige) energie van de groep, en vooral van die man in het zwart die in de wilde weg met z'n schoenen loopt te zwaaien en zich "klein" maakt naar de hond door zich continue te bukken.Nanna schreef: klik
En wat voor een truthola sjouwt d'r 2 kleine hondjes naar die hond toeDáár had het in mijn ogen heel fout moeten gaan, ook daar reageert de hond heel matigjes op en rent er dan zelfs vandoor
Nou die man in dat groene shirt had wel bloedende enkels.
Groetjes Gonnie.
Net het stuk waarin hij die oploopt, wordt er uitgezoomd. Het ene moment bloedt hij niet, en na het terugzoomen wel, dus ik heb geen idee wat de aanleiding was. Voor hetzelfde geld heeft hij die hond een rotschop verkocht. Ik wil niks goedpraten, maar je zíet het gewoon niet. Dus aan de hand van dit filmpje kan ik gewoon niet zeggen dat dit een bloedlinke, agressieve kutklapkaak is.gonnie schreef:Lemuria schreef:Ok, en ik zie weer iets heel anders in het filmpje. Ik zie een hond die niet geleerd heeft dat met z'n tanden spelen niet okay is, ik vind hem vrolijk en speels overkomen. Ja, hij is erg volhardend, ja, hij speelt te ruw, nee, hij mag niet met z'n tanden spelen, maar ik zie hem nergens vol in de aanval gaan, want dan was er bloed gevloeid. Ik zie een hond die reageert op de (paniekerige) energie van de groep, en vooral van die man in het zwart die in de wilde weg met z'n schoenen loopt te zwaaien en zich "klein" maakt naar de hond door zich continue te bukken.Nanna schreef: klik
En wat voor een truthola sjouwt d'r 2 kleine hondjes naar die hond toeDáár had het in mijn ogen heel fout moeten gaan, ook daar reageert de hond heel matigjes op en rent er dan zelfs vandoor
Nou die man in dat groene shirt had wel bloedende enkels.
- dagmar88
- Zeer actief