Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

verhuist, toch wel wat problemen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

judith & olly

verhuist, toch wel wat problemen

Ongelezen bericht door judith & olly »

Afgelopen donderdag ben ik verhuisd naar een nieuw wijkje samen met mijn moeder en Olly. Op de dag zelf ben ik samen met Olly naar mijn tante gegaan om zoveel mogelijk stress te voorkomen. Helaas heeft Olly toen heel wat stress opgelopen; overgegeven en 4x gepoept (de laatste 2x een beetje dun). Gelukkig kwam hij tot rust in de loop van de dag. Hij heeft eventjes alleen mogen zijn toen wij met mijn tante haar pup naar iemand toe moesten voor een puppy-observatie.

De eerste 2 nachten ging het heel goed. Hij kon alleen blijven, liet zich stil.
Maar nu... Gisteren was het van 5 uur tot 7 uur 's ochtends gekrabbel aan de deur waar ik wakker van werd. Ik riep dat Olly moest stoppen, wat hij ook deed. Vanochtend, heel vroeg, was hij juist aan het blaffen. Twee keer moeten roepen dat hij stil moest zijn, waar hij ook naar luisterde.
In principe kan hij gewoon de hele dag alleen zijn (in ons vorige huisje).
Ik snap dat het stressvol is een nieuw huisje. We hebben wel heel wat vertrouwde spullen in huis, dus in dat opzicht moet hij gewoon al snel wennen. Hij rolt tenminste wel in zijn mand, dus hij is hier wel op zijn gemak.

Nu toch wel het grootste probleem. Ons wijkje is een echt kattenwijkje. Wanneer Olly een kat ziet, flipt hij gewoon.
Je hoeft nu maar de deur open te doen en hij trekt en hijgt en loert. Ik probeer hem te laten volgen, wat nog maar net lukt. Afleiden? No way, dat lukt gewoon niet. Hij reageert zelfs niet als ik het snoepje tegen zijn mond aandruk (alleen om te laten zien hoe gefixeerd hij is). Hij is dol op die snoepjes die wij hebben, maar buiten ons huisje en tuin dan bestaat het gewoon niet meer.
Vanochtend toen ik de trap afliep, hoorde ik geblaf en dingen omvallen. Olly zat blijkbaar in de vensterbank. Toen ik binnen liep was er een plant omgevallen en een kat zat op de oprit.
Ik heb hier gewoon geen zin in. Ik wil niet dat hij die vensterbank in gaat (juist vanwege de katten), maar hoe vertel je dat. Dit doet hij alleen als je weg bent. Ik schaam me ook tegenover onze nieuwe buren. Zij hebben een hond en een kat, maar ik snap dat ze gek worden van al het geblaf. Hun hond doet namelijk ook mee. Tenminste, als ik buren had wiens hond continu moet gaan blaffen, dan zou ik ook pissig worden.

Hopelijk heeft hier iemand een oplossing.
Ik wil gewoon normaal kunnen slapen en wandelen.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Re: verhuist, toch wel wat problemen

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Over dat slapen, ik zou hem wat meer geruststellen ipv alleen roepen dat hij stil moet zijn. Hij zal het wel heel vreemd vinden. Kan hij niet tijdelijk bij je slapen of jij bij hem?

Katten, ja dat is heel lastig. Helemaal als het echt een kattenwijk is. Daar heb ik geen tips voor, hopelijk iemand anders wel.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ik zou zorgen dat hij even niet uit het raam kan kijken. Moest hij 's ochtends vroeg niet gewoon plassen?
Charlie was heel fel op katten. Zelfs waar ze dagen geleden een kat had gezien was ze al over de zeik.
Ben haar gaan belonen (met stem) voor het aanwijzen en als ze weer rustig was, kreeg ze wat lekkers.
judith & olly

TessaThomas schreef:Over dat slapen, ik zou hem wat meer geruststellen ipv alleen roepen dat hij stil moet zijn. Hij zal het wel heel vreemd vinden. Kan hij niet tijdelijk bij je slapen of jij bij hem?

Katten, ja dat is heel lastig. Helemaal als het echt een kattenwijk is. Daar heb ik geen tips voor, hopelijk iemand anders wel.
ik snap dat je het zegt. De reden is dat ik anders gwn niet verder kan slapen. Ook ik ben kapot van de verhuizing.
hij heeft in ons vorige huisje heel vaak bij mij geslapen, alleen ik merk dat ik t toch benauwd krijg van al die haren die hij loslaat in de loop van de paar dagen.
judith & olly

dagmar88 schreef:Ik zou zorgen dat hij even niet uit het raam kan kijken. Moest hij 's ochtends vroeg niet gewoon plassen?
Charlie was heel fel op katten. Zelfs waar ze dagen geleden een kat had gezien was ze al over de zeik.
Ben haar gaan belonen (met stem) voor het aanwijzen en als ze weer rustig was, kreeg ze wat lekkers.
Neuhh hij heeft nooit moeite met plas ophouden etc. 12 uur de max zullen we maar zeggen. Later wordt hij toch ongedurig.
Hij is 8 uur vanochtend ongeveer uit geweest. Daarna begon hij te blaffen. Mijn moeder is daarna naar haar werk gegaan.

Het probleem is dat Olly gewoon niet rustig is, zodat ik dat kan belonen.
judith & olly

Nanna schreef:Van dat ondoorzichtige sierplakband (geen idee hoe het heet) tegen je ramen aan.
Net zo hoog dat hij er niet overheen kan kijken.
Dan ziet ie de katten ook niet :ok:
Hebben we vanwege mensen die naar binnen kijken. Alleen hij kan er echt net overheen gluren.

Ik zal het maar ff met mijn moeder overleggen wat we kunnen doen zodat Olly de vensterbank niet op gaat.
dagmar88
Zeer actief

judith & olly schreef:
dagmar88 schreef:Ik zou zorgen dat hij even niet uit het raam kan kijken. Moest hij 's ochtends vroeg niet gewoon plassen?
Neuhh hij heeft nooit moeite met plas ophouden etc. 12 uur de max zullen we maar zeggen. Later wordt hij toch ongedurig.
Hij is 8 uur vanochtend ongeveer uit geweest. Daarna begon hij te blaffen. Mijn moeder is daarna naar haar werk gegaan.

Het probleem is dat Olly gewoon niet rustig is, zodat ik dat kan belonen.
Dat heeft beiden tijd nodig. :lol1: Die katten waarschijnlijk wat meer.
Het is allemaal nieuw, dus van de spanning/alle indrukken kan hij best eerder moeten.
Als hij zo onrustig is zou ik eerder bij hem gaan slapen.
j.werkman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Heidewachtel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door j.werkman »

Ik zou iets meer begrip verwachten voor een hondje als er een verhuizing is geweest.
Hoewel er veel spullen hetzelfde zijn, wonene jullie wel ergens anders, andere omgeving, andere geluiden, andere luchtjes en vermoedelijk is de gang van zaken ook nog niet hetzelfde.

Ik vermoed dat jullie zelf ook nog niet in je gewone doen zijn, vermoeid, nog bezig met je weg vinden in het huis enz.

Ik kan me voorstellen dat het dan wat irritatie geeft als het hondje zich ongewenst gedraagt, maar volgens mij is dat wel normaal. Je irritatie hierover gaat hem niet helpen.
Ik denk dat het belangrijk voor het hondje is dat de gang van zaken in huis duidelijk is en vooral, dat je hem gelegenheid geeft te ontspannen gedurende de dag, dus regelmatig even spelen, samen knuffelen en ontspannen en wat hij ziet en beleefd een positieve draai geven i.p.v. negatief reageren.

Zelf zou ik wel kiezen voor het meenemen naar de slaapkamer, zodat iedereen in ieder geval een tijdje een goede nachtrust heeft, het zou jezelf goed doen en ik denk het hondje ook.

Rust, rust, rust en regelmaat en duidelijkheid kan je redden en dan komt het met die katten enzo ook wel goed.
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Maar is hij nu al direct de hele dag alleen dan?
Mijn honden moeten ook altijd wennen na een verhuizing en zorg dan dus dat ik ook dat ze minimaal twee weken niet alleen hoeven te zijn
Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Stap één is zelf de rust vinden. Als je zelf niet rustig bent, hoe kan je dan verwachten dat Olly dat wel is?

Verder sluit ik mij aan bij j.werkman.
judith & olly

Jeannettebo schreef:Maar is hij nu al direct de hele dag alleen dan?
Mijn honden moeten ook altijd wennen na een verhuizing en zorg dan dus dat ik ook dat ze minimaal twee weken niet alleen hoeven te zijn
Nee, helemaal niet. Ik heb sowieso nog vakantie. Als ik naar het dorp ga, gaat hij altijd mee. Najah, alleen met boodschappen doen niet, dat duurt te lang en dat vind ik niet zo prettig. Maar in principe is hij voor de komende 2 maanden alleen snachts langdurig alleen.
En gisteren was hij 3 uur alleen wegens een feest. Normaal gaat hij altijd mee, maar ze hebben nu een pup. Die drukte plus een pup die achter Olly aan rent dat gaat gewoon niet.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Mijn honden waren na een verhuizing ook onrustig en blaften om van alles.
Wel dezelfde meubels en dezelfde mand, maar niet op dezelfde plek (ja ander huis logisch dus).
Een vreemde "tik" in de muren of wat sneeuw dat met enig geraas van het dak gleed en het blaffen nam een aanvang.

Zelf je rust weer vinden en je hondje rust en regelmaat geven, zoals j.werkman al schrijft, lijkt me het enige dat hij nodig heeft.
Staat de bank of een stoel voor de vensterbank?
Even naar voren schuiven zodat hij niet in die vensterbank kan klimmen?
Laatst gewijzigd door ranetje op 19 sep 2014 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
judith & olly

Olly is gewend om via de bank de vensterbank in te kruipen. Maar nu staan de banken anders. Ik heb de gordijnen dichtgedaan en tafel er tegenaan gezet. Die jongen weet zich toch door de gordijnen heen te wurmen.
dagmar88
Zeer actief

judith & olly schreef:Olly is gewend om via de bank de vensterbank in te kruipen. Maar nu staan de banken anders. Ik heb de gordijnen dichtgedaan en tafel er tegenaan gezet. Die jongen weet zich toch door de gordijnen heen te wurmen.
:Q: Het had pas gek geweest als hij dat niet deed.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

dagmar88 schreef:
judith & olly schreef:Olly is gewend om via de bank de vensterbank in te kruipen. Maar nu staan de banken anders. Ik heb de gordijnen dichtgedaan en tafel er tegenaan gezet. Die jongen weet zich toch door de gordijnen heen te wurmen.
:Q: Het had pas gek geweest als hij dat niet deed.
Hee, je lacht mijn hond niet uit he?
Tanja Simba&Bella
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tanja Simba&Bella »

Ik ben een aantal weken geleden verhuisd en simba heeft toch wel een week of 3-4 nodig gehad om tot rust te komen. Dat kwam mede doordat ik nog veel moest klussen in huis. Pas de laatste 1 1/2 week van mijn vakantie was er echt rust. Alles stond op zn plek, klusspullen en verhuisdozen waren weg.
De eerste weken kwam hij regelmatig snachts naast mijn bed staan ( kon in het oude huis niet) en ik stuurde hem dan rustig terug. Even een kroel over zn bolletje en een alles is goed en ga maar slapen.

Het aanslaan op alles en nogwat is nu ook wel redelijk weg, behalve als ze het portiek komen poetsen. Ze vinden het dan nodig om op alle bellen te drukken zodat ze binnen komen. Ik heb ze gelijk vriendelijk verzocht om die van mij over te slaan. Het boenen van het portiek gaat natuurlijk niet geluidloos dus dat heeft nog wat aandacht nodig zodat hij daar ook niet meer op reageerd.

Al met al kost het wel gewoon tijd. Ik moet wennen, hij ook. Zo langzamerhand komen we weer in ons ritme. Na 5 weken ben ik vorige week weer begonnen met werken en vanaf deze week weer een normaal rooster.
Groetjes, Tanja

Voor altijd in mijn hart: Bella 18-04-2002 - 25-02-2013 , Simba 26-07-2004 - 10-07-2015

Het is stil in mijn hart, stil in ons huis. Ik mis jullie en troost mij met de gedachten dat jullie nu weer samen zijn. Mijn maffe duo......bedankt voor de mooie jaren. Ik zal jullie nooit vergeten.......
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Joepie, fijn om te weten waar ik volgende week aan begin haha. Kay zal de minste problemen geven, maar Norah is een stresskip. Ik ga van de week maar weer beginnen met bach bloesem rescue (misschien ook iets voor ollie, is een 7 euro bij de meeste drogisten) en misschien toch weer de valdispert op de pakken (ook voor mensen, bij elke drogist te krijgen). Of mogelijk deze keer voor puur rust gaan. Dat kan zulke processen ondersteunen.

Ik zou hem ook wat meer ondersteunen, in plaats van afblaffen.
Afbeelding
judith & olly

Even een updateje.
Olly is heel goed gewend hier. Hij kan alleen blijven en geniet in de tuin. De katten zijn nog steeds een probleem. Hij blijft gefixeerd op hun, maar daar wordt aan gewerkt. Ik krijg hem afgeleid. Ik heb een mooi plekje gevonden waar katten achter een schutting zitten en erg nieuwsgierig zijn naar Olly. Dit is natuurlijk hartstikke mooi. Olly kan de katten niks doen en ik kan hem belonen als hij naar mij kijkt. Hopelijk lukt het me ook uiteindelijk zijn ontspanning te kunnen belonen.

De buren hebben ook een kat. Die kat en Olly hebben echt een typische hond-kat relatie. De kat vindt honden sowieso leuk. Hij weet dat Olly hem niks kan maken, dus hij gaat heel vaak voor de schutting zitten. Olly trekt dat natuurlijk niet, maar het is een grappig gezicht.
Olly is wel rustiger naar die kat toe. Hij komt direct bij je als je hem roept. 1x kwam ik hem tegen in het begin van de wandeling. Ik wou kennis laten maken (ik weet dat Olly niet veel doet wanneer een kat niet geïnteresseerd is). Ik liet Olly zitten en hij piepte niet. Hij wou wel graag naar de kat toe, maar dat sta ik niet toe (niet op de manier waarop hij de katten wil benaderen). Hopelijk kunnen ze elkaar op een gegeven moment ook echt aanraken, zodat Olly een goede ervaring krijgt.
Demi en tat
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Maltezer

Ongelezen bericht door Demi en tat »

Klimt hij wel nog steeds op de vensterbank? Toen Demi hier niet op de bank mocht (typen mijn ex hier nog woonde) heb ik lege flessen erop gelegd, dit hielp heel goed. Misschien iets op de vensterbank zetten of leggen waarvan hij schrikt. Bij katten helpt aluminium folie, misschien bij honden ook? Het is het proberen waard lijkt me.
judith & olly

nee, ik heb een beeldje verplaatst, nu is er geen ruimte meer waar hij kan zitten, dus dat is mooi :)
judith & olly

Ik snap het niet... het ging een hele tijd goed en nu begint hij weer te blaffen. De buren horen het. Ze moeten de tv harder doen om hem niet te horen. Ze zeggen dat ze het eerder sneu vinden voor de hond dan dat zij het irritant vinden maargoed...
Ik ben net wakker... hij wist gewoon naar boven te komen en voor onze deur te gaan blaffen. Ik weet niet waarom de knop weer is omgedraaid om weer last te krijgen van verlatingsangst. Hij is aan het huis gewend, hij weet dat we terugkomen en hij weet dat wij boven zijn om te slapen. We doen van alles om te voorkomen dat hij een kat of een hond kan zien (hij kan wel via de bank loeren)...
gyanty
Zeer actief

Is deze hond geen bench of zo gewend? Ik heb hier twee honden die na de verhuizing erg blij waren dat ik een bench neerzette. In het vorige huis had ik geen bench staan, maar met de verhuizing en met in en uitloop was het met gekke Norah gewoon af en toe even noodzakelijk (die moet niet op straat komen zonder toezicht). Het gaf de honden ook een hoop rust.

Van Norah weten wij sowieso al dat een te grote ruimte haar onrustig maakt. In de woonkamer werkt sowieso niet (ook niet in ons oude huis), maar de gang (en nu de bijkeuken) werkt voor haar wel prima.

En verder tja, ik ben gewoon heel duidelijk na de verhuizing geweest (maar voor de verhuizing ook). Blaffen heeft hier consequenties dat je weg gestuurd wordt van daar waar op geblaft wordt, blaf je buiten waaks langs het hek, dan ga je maar naar binnen, blaf je op de deurbel dan ga je maar naar de bijkeuken. (het klinkt nu wat zwartwit, heb het over hysterisch overmatig blaffen, een paar blafjes zonder hysterie heb ik geen problemen mee). Ik kom uit een rustig buiten stukje, we wonen nu meer tussen de huizen in en het is hier rumoerig, maar het gaat buiten verwachting erg goed, zonder al te veel er aan te doen, behalve het voor de honden heel duidelijk maken wat hun veilige plek is en wat wel en niet mag.
Afbeelding
judith & olly

Olly is geen bench gewend nee. Vind ik ook niet nodig, hij weet wat zijn plek is. Hij weet wanneer hij fout is. Als hij buiten blaft, loopt hij vaak uit zichzelf naar binnen. Ook met katten, hij weet dat ik dat niet wil. In principe is hij gewoon gewend hier, elke dag ligt hij te rollen in zijn mand. Ligt lekker te snurken.
Ik vind het alleen vreemd dat hij uiteindelijk stopte met blaffen wanneer we weg zijn en nu weer begint :/
gyanty
Zeer actief

Tja de hond voelt zich toch duidelijk niet veilig lijkt mij. En ondanks dat ik echt geen pro-bench- iemand ben, denk ik dat het in deze situatie (als je het leuk aanleert), je het kan helpen om door een moeilijke periode heen te gaan. Je zegt dat je er alles aan doet om te voorkomen dat hij katten en honden op straat ziet, maar toch kan hij het nog steeds. Dat is dus niet alles doen om het te voorkomen, want dan zou het dus niet meer gebeuren. Een bench of puppypanelen zodat hij daar niet meer kan komen, zou wel voorkomen dat hij het kan doen.

En ja hij weet dat het niet mag, maar schijnbaar ben je toch altijd te laat geweest, want hij moet toch elke keer schijnbaar even blaffen. Het is voor hem blaffen en naar binnen geworden. Geen flauw benul dat je wil dat hij niet blaft. Dus je timing is daarin niet correct geweest, waardoor hij iets anders heeft geleerd dan wat jij bedoelt.
Ik weet niet hoe groot de tuin is, maar ik heb ook wel delen afgezet met konijnenrekjes. Als ik ze niet continue in de gaten kan houden en ze toch even buiten willen zijn.

Het komt er misschien allemaal vrij confronterend uit, maar ik zie in de stukjes hier een hoop wanhoop maar zie totaal geen doortastendheid, vandaar het stukje maar even doortastend, misschien werkt het aanstekelijk. Je hond heeft doortastendheid nodig.
Afbeelding
judith & olly

Hij kan de honden en katten niet zien, aangezien hij niet in de vensterbank kan en de gordijnen dicht worden gedaan... We treffen hem altijd in het midden van de kamer aan. Het is of geluid die hem tot blaffen zet of het alleen zijn. Nee, ik kan niet elke seconde gaan kijken of hij gaat blaffen. Daar word ik gek van en ik kan begrijpen dat hij daar ook niet ontspannen van raakt. Dus ja, ik mis dan signalen dat hij gaat blaffen. Blaffen als we gewoon thuis zijn gebeurd voornamelijk buiten. Wanneer ik zie dat hij op het punt staat om te blaffen, dan knip ik met de vingers en komt hij naast me zitten. Hij weet dat als hij blaft, hij naar binnen wordt gehaald.
Helemaal stoppen met blaffen is een onmogelijke zaak, aangezien het een vorm van communicatie is. Ik kan alleen voorkomen dat hij de boel bij elkaar blaft, dus dan haal ik hem naar binnen. Helemaal stil zijn zal toch niet gebeuren...

Als we er zijn, dan is er niks aan de hand. Hij is relaxed en hij is blij. Ik zie geen spanning. Maar als we weg zijn, dan vindt hij het niet fijn. En ik weet niet hoe ik hem op zijn gemak kan stellen, als we er niet zijn. Een bench lijkt me geen oplossing, aangezien hij toch nog steeds geluiden kan horen en weet dat hij alleen is... Dus hij kan nog steeds gaan blaffen. En zijn kennende zal hij alleen maar opgefokt raakt als hij in zo'n kooitje alleen zit...

Maar ik ga dan nog even contact met iemand opnemen die een schooltje runt. Die kan ook altijd wel goed helpen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”