Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Canicross

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Canicross

Ongelezen bericht door M@rleen »

Zijn er mensen die dit doen met hun hond, Canicross?

Waar moet je op letten?
Is een sportief tuig voldoende of moet het echt zo'n overhangend tuig zijn?
Is dit iets waar je echt in clubverband mee moet trainen, of kun je gewoon een eind gaan rennen met je hond? Of heet het dan geen Canicross meer?
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Aantal honden: 1

Re: Canicross

Ongelezen bericht door luna2906 »

Het idee van canicross is volgens mij dat je hond ook kan trekken eventueel. Daar is dat speciale tuig voor, beter voor de rug.

Ik heb zelf een tijdje hardgelopen met de hond, maar of je dat dan ook canicross noemt, geen idee.
asani
Zeer actief

Ongelezen bericht door asani »

Ik ga canicrossen met onze jongste ridgeback.Hij is nu nog maar 9 maanden dus echt volop trainen zit er nog niet in.
Kijk anders even op de site van canicross nederland voor tips en trainings locaties.

Gr Rian,Ijuba,Fynn,Asani en Sies
Sune01
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sune01 »

Mijn vriend en ik lopen regelmatig hard met onze herplaatser die nu 3 weekjes bij ons is. We vinden het allemaal erg leuk en ik overweeg dan ook om me in te schrijven voor de canicross wedstrijd op 27-9 in Ermelo. Nog meer mensen die daar heen gaan?
Sijtje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sijtje »

Wij, mijn vriend en ik, canicrossen met onze Beaucerons.
Wij hebben zowel tuigen van Zero DC als tuigen van Nonstop. Als je hond een volleerd trekker is dan is het verstandig een tuig te nemen waarbij het trekpunt zo ver mogelijk achter bij de hond ligt. De short-tuigen zijn meer allround maar ook prima om mee te beginnen of voor de honden die niet continue trekken.
Kijk maar eens op http://www.rundog.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Daar krijg je veel informatie, goed advies maar ook prima canicross materiaal.
Moge je hart voor honden vol liefde en je oordeel vol wijsheid zijn
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Wij zijn sinds kort ook gestart met Canicross. Ik had al een Zero DC short tuig aangeschaft voor hondensurvival en heb toen de eerste keer een heupgordel en elastische riem van iemand geleend om te kijken hoe hij het vond.

Op FB is een groep van Canicross Nederland en ook meerdere Canicross groepen verspreidt door het land zijn op FB te vinden. Ik heb een oproepje gedaan bij de CC groep bij mij in de buurt en met 3 nieuwelingen en totaal 8 man zijn we toen van start gegaan.

Ik heb nogal een overenthousiaste mechel dus ik moet eerst zelf sprint- en interval training gaan doen, dan mijn hond vermoeien en dan kan ik pas vertrekken :mrgreen: Eind november is er bijv door Canicross Breda(voor mij een uur rijden) een opstartcursus van 4 lessen + wedstrijd. Daar krijg je dan de ins en outs te horen en ga je samen trainen. Dat zullen ze vast ook bij andere CC groepen hebben. In overleg kan je een tuig, heupgordel en lijn lenen om het eens te proberen.
Kitsune

Ongelezen bericht door Kitsune »

Heeft iemand ervaring met het trainen van honden hiervoor? Ik bedoel is het makkelijk te leren dat ze voorop lopen en "trekken"? Onze hond (herder-achtige, 8 jaar) wil altijd voorop lopen als er andere honden bij zijn of als bijv. mijn vriendin voor ons rent. Echter als ik alleen met de hond hardloop ontbreekt alle motivatie.....dan moet ik haar bijna mee trekken. IK kan echter niet altijd iemand extra regelen als ik wil hardlopen.
Ik zal eens kijken of ik mogelijk met een groep kan lopen, maar momenteel kent ze nog geen commando's als in "links" , "rechts" etc.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Kitsune schreef:Heeft iemand ervaring met het trainen van honden hiervoor? Ik bedoel is het makkelijk te leren dat ze voorop lopen en "trekken"? Onze hond (herder-achtige, 8 jaar) wil altijd voorop lopen als er andere honden bij zijn of als bijv. mijn vriendin voor ons rent. Echter als ik alleen met de hond hardloop ontbreekt alle motivatie.....dan moet ik haar bijna mee trekken. IK kan echter niet altijd iemand extra regelen als ik wil hardlopen.
Ik zal eens kijken of ik mogelijk met een groep kan lopen, maar momenteel kent ze nog geen commando's als in "links" , "rechts" etc.
Vindt je hond het wel leuk om te hardlopen (met jou)? Heb je het wel eens geprobeerd als ze los mee rent? En moedig je haar ook leuk aan? Kan ze het conditioneel wel aan? Heeft ze misschien ergens last van met rennen zoals gewrichten etc?
Het lijkt me goed om al dit soort dingen eerst na te gaan.

Als je vriendin voor je rent dan wil ze waarschijnlijk de groep bij elkaar brengen, herderen dus, dan is er denk ik ruim genoeg motivatie om toch even te rennen.
Sijtje
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sijtje »

Kitsune schreef:Heeft iemand ervaring met het trainen van honden hiervoor? Ik bedoel is het makkelijk te leren dat ze voorop lopen en "trekken"? Onze hond (herder-achtige, 8 jaar) wil altijd voorop lopen als er andere honden bij zijn of als bijv. mijn vriendin voor ons rent. Echter als ik alleen met de hond hardloop ontbreekt alle motivatie.....dan moet ik haar bijna mee trekken. IK kan echter niet altijd iemand extra regelen als ik wil hardlopen.
Mijn ervaring is dat links en rechts heel snel aangeleerd is en je zelf met je eigen lichaam ook best kunt sturen, ondanks de lange lijn. Probeer eens te canicrossen met een groepje en dan achteraan te starten. Meestal willen de hondjes wel achter elkaar aan en niet teveel aan elkaar onderdoen.

Wij canicrossen thuis bijna nooit maar hebben de honden dan los mee. Nu moet ik wel zeggen dat daar bij ons in de buurt dus ook de omstandigheden naar zijn. Ik moet eerlijk toegeven dat het canicrossen op zich geen doel was destijds maar doordat onze honden behoorlijk trokken, hebben we iets passends bij de honden gezocht, wat ook nog gezond voor ons bleek :wink: In de loop der tijd leren ze ook prima het verschil aan. Aan de normale halsriem lekker relaxed lopen en in het tuig mogen ze trekken, wat jouw hond dus nog moet leren.
Moge je hart voor honden vol liefde en je oordeel vol wijsheid zijn
Kitsune

runninggirl schreef:
Vindt je hond het wel leuk om te hardlopen (met jou)? Heb je het wel eens geprobeerd als ze los mee rent? En moedig je haar ook leuk aan? Kan ze het conditioneel wel aan? Heeft ze misschien ergens last van met rennen zoals gewrichten etc?
Het lijkt me goed om al dit soort dingen eerst na te gaan.

Als je vriendin voor je rent dan wil ze waarschijnlijk de groep bij elkaar brengen, herderen dus, dan is er denk ik ruim genoeg motivatie om toch even te rennen.
Hardlopen met mij vind ze niet bijster interessant heb ik het idee. Het eerste stuk kan ze los en als ik haar aanmoedig rent ze een klein stukje enthousiast totdat ze iets ruikt oid. en dan blijft ze lekker staan snuffelen. Vaak ben ik dan al 50 m verder en snuffelt ze nog steeds op dezelfde plek. Aan de lijn loopt ze meestal in draf en als ik haar erg aanmoedig wil ze wel stukken galopperen (noem je dat ook zo bij honden??).
Uitsluiten kan ik het niet, maar ik heb niet het idee dat ze pijn heeft.....met andere honden is ze onvermoeibaar qua rennen e.d. en heb ik niet het idee dat ze pijn heeft (al is ze ook wel het type dat nooit zal toegeven dat ze pijn heeft). Een paar weken terug zijn we op vakantie geweest en dat was zo'n 5 dagen elke dag 4-6 uur wandelen (en klimmen). Dan loopt ze het liefst voorop en laat ze nooit zien dat ze moe is of geen zin heeft of pijn heeft.

Ja, dat herderen is wel vrij duidelijk ;).
We doen ook aan speuren en als we gezamenlijk met de groep naar de locatie lopen vanaf de parkeerplaats lijkt het net een sledehond. Dan zet ze zich met 4 poten tegelijk af om vooruit te komen en om maar voorop te kunnen lopen (ze heeft dan ook een tuig om.....maar niet het speurtuig uiteraard).

IK heb dus het idee dat het vooral een motivatie iets is (wat trainbaar is). Liefste zou ik dus ook met meerdere lopen zodat ze het leuk vind (en de motivatie er is).
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Misschien kan je na ieder stukje dat ze goed heeft meegerend belonen, met iets dat zij lekker vindt? En misschien een begin en eindwoord instellen zodat ze beter gaat snappen wat de bedoeling is?
Ik zit zelf niet op les maar hardloop wel met mijn hond, zij had ook even nodig om te snappen wat we nou gingen doen. Dus als we beginnen zeg ik "daar gaan we!" en bij stoppen "ho!" en beloon ik haar. Het duurde echt even een keer of 3 en toen snapte ze het, dat we gingen rennen. Ze mag van mij wel snuffelen onderweg maar pas na toestemming. Dus dan kijkt ze mij aan en dan geef ik toestemmig, of niet. Het hardlopen zelf is wel een 'taak' wat dat betreft die ze niet zomaar mag afbreken.
Ik laat haar ook altijd eerst genoeg tijd om te plassen voor we beginnen.

Misschien heb je wat aan de tips. :)
Kitsune

Bedankt! :) Echt getraind hebben we nog niet, dus dat zal al veel helpen. Helaas heb je hier niet echt mooie hardloop routes in de buurt (Rotterdam), vandaar dat er niet zo veel van komt steeds. Het liefst zou ik onverhard willen lopen.
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”