carina58 schreef:Klopt onduidelijk en onvolledig opgeschreven van mij. (Ik kan beter vertellen dan schrijven)
Natuurlijk niet alleen negeren eerst er ook iets van zeggen. Merk zo langzamerhand wel dat ik naar Max toe veel duidelijker moet zijn ook strenger maar ook weer niet te hij hoeft niet in elkaar te krimpen van mijn te strenge aanpak/stem toch?
Valt niet mee goed opvoeden maar wel ontzettend leuk allemaal. En heel leerzaam hier op het hondenforum!
Bedankt voor jullie respons!!!!
nee hoor, in elkaar krimpen is nergens voor nodig.
maar consequent zijn moet je wel en dat houdt ook in dat je niet wegloopt als je iets verbiedt en hij het toch blijft doen

de boodschap die je daarmee aan je hond afgeeft is dat ie niet naar je hoeft te luisteren omdat jij eigenlijk alleen voor de schijn maar wat roept.
maar het is ook wel zo dat je je hond moet 'vertellen' wat je van hem wil zien.
dus in dit geval belonen als ie stopt met blaffen, ook al is dat maar een paar seconden.
in een ander geval kun je hem een alternatief bieden voor het gedrag dat je niet wil hebben.
als je alleen wat verbiedt en daar niks tegenover zet, zal hij er weinig van begrijpen.
dat belonen kan heel best een stembeloning zijn hoor, of een aai over zijn kop; je hoeft niet altijd met koekjes of speeltjes in de weer