Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond op terras.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Re: Hond op terras.

Ongelezen bericht door renee-uk »

met ongewenst blaffen negeren zul je niet ver komen lijkt me.
je hond blaft omdat ie dat leuk vindt, waarom zou ie daar mee stoppen als niemand er iets van zegt?
honden doen graag dingen die ze leuk vinden, het is aan hun mensen om ze te vertellen of zij dat ook zo zien.

je hond zal vast en zeker wel een keer ophouden met blaffen, maar je laat het, door te negeren, wel aan hem over te bepalen wanneer ie stopt.
als je dat thuis zo doet kun je niet verwachten dat ie ergens anders wel opeens stopt met blaffen omdat je er dan toevallig wel iets van zegt.
waarom zou ie ook als het anders wel gewoon wordt toegestaan :U:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
carina58
Actief
Mijn ras(sen): Gordon Setter

Ongelezen bericht door carina58 »

Als ik dat thuis doe dan stopt hij wel. Dus leek het mij dat hij een NEE wel begrijpt.
Maar ik bedoelde dat negeren met vragen om aandacht door naar me te blaffen. Zeg dan bijv. Nee of ophouden of of .....

En soms is er ook iets bijv. Waterbak leeg of hij moet naar buiten.
En ik geef hem ook wel eens z'n speeltje om af te leiden.
Als hij naar buiten kijkt en staat te blaffen zeg ik meestal kom maar niets aan de hand. Dan komt hij en leid ik hem af door bijvoorbeeld aan te halen en er even mee bezig te zijn.

Je leest het te zwart/wit denk ik Renée-uk.
Of ik ben niet duidelijk genoeg. Natuurlijk zeg ik er thuis ook wat van.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Paisley schreef:Ik heb ook wat kleine 'issues' gehad met aandachtsblaffen, en ik kwam er achter dat ik zelf de oorzaak ervan ben.
Mijn hond blaft bij de deur als ze uit moet, ze blaft bij de waterbak als die leeg is, etc. Daar ging ik altijd op in, dus mijn hond is gewend dat er naar haar geluisterd wordt als ze met geblaf wat te zeggen heeft.
Nu geef ik pas water en ga ik pas uit als ze weer stil is. De eerste keer dat ze blaft, geef ik aan dat ik haar gehoord heb, maar ik kom pas in actie als ze weer stil is. Daarbij ga ik wel direct in op subtielere signalen. Die subtiele signalen geeft ze nu veel meer, en het geblaf laat ze meer achterwege. Wordt toch niet naar geluisterd.

Dit heeft ervoor gezorgd dat ze ook minder blaft wanneer ze iets van me wil waar ik niet op in wil gaan.
:o zorgen dat de waterbak gevuld is zodat ze dat niet aan hoeft te geven is inderdaad dan al een begin om blaffen te voorkomen :engel:
renee-uk
Zeer actief

carina58 schreef:Als ik dat thuis doe dan stopt hij wel. Dus leek het mij dat hij een NEE wel begrijpt.
Maar ik bedoelde dat negeren met vragen om aandacht door naar me te blaffen. Zeg dan bijv. Nee of ophouden of of .....

En soms is er ook iets bijv. Waterbak leeg of hij moet naar buiten.
En ik geef hem ook wel eens z'n speeltje om af te leiden.
Als hij naar buiten kijkt en staat te blaffen zeg ik meestal kom maar niets aan de hand. Dan komt hij en leid ik hem af door bijvoorbeeld aan te halen en er even mee bezig te zijn.

Je leest het te zwart/wit denk ik Renée-uk.
Of ik ben niet duidelijk genoeg. Natuurlijk zeg ik er thuis ook wat van.
nou ja, ik lees onderstaande en met name het vetgemaakte en daar baseer ik dan mijn post op ;)
carina58 schreef: Het verwijst naar ophouden met dat geblaf. Weet hij heus wel hoor. Alleen als dit thuis gebeurt kun je hem makkelijker negeren en weglopen je ding gaan doen.

Op het terras negeren helpt niet blijft hij bezig.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
carina58
Actief

Klopt onduidelijk en onvolledig opgeschreven van mij. (Ik kan beter vertellen dan schrijven)
Natuurlijk niet alleen negeren eerst er ook iets van zeggen. Merk zo langzamerhand wel dat ik naar Max toe veel duidelijker moet zijn ook strenger maar ook weer niet te hij hoeft niet in elkaar te krimpen van mijn te strenge aanpak/stem toch?
Valt niet mee goed opvoeden maar wel ontzettend leuk allemaal. En heel leerzaam hier op het hondenforum!
Bedankt voor jullie respons!!!!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

carina58 schreef:Klopt onduidelijk en onvolledig opgeschreven van mij. (Ik kan beter vertellen dan schrijven)
Natuurlijk niet alleen negeren eerst er ook iets van zeggen. Merk zo langzamerhand wel dat ik naar Max toe veel duidelijker moet zijn ook strenger maar ook weer niet te hij hoeft niet in elkaar te krimpen van mijn te strenge aanpak/stem toch?
Valt niet mee goed opvoeden maar wel ontzettend leuk allemaal. En heel leerzaam hier op het hondenforum!
Nee hoor alsjeblieft niet, nergens voor nodig.

Waar het vooral om gaat is dat je heel duidelijk = consequent bent.
Geef duidelijk aan wat mag en wat niet mag en houd je daar aan.
Niet de ene dag iets goed vinden en de volgende dag weer verbieden.

Geef duidelijk aan wat fout gaat (kent hij "Nee"?) en als hij dan stopt maak dan duidelijk dat dat de bedoeling is.
Beloning, aai enz.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
renee-uk
Zeer actief

carina58 schreef:Klopt onduidelijk en onvolledig opgeschreven van mij. (Ik kan beter vertellen dan schrijven)
nee hoor, in elkaar krimpen is nergens voor nodig.
maar consequent zijn moet je wel en dat houdt ook in dat je niet wegloopt als je iets verbiedt en hij het toch blijft doen ;)
de boodschap die je daarmee aan je hond afgeeft is dat ie niet naar je hoeft te luisteren omdat jij eigenlijk alleen voor de schijn maar wat roept.

maar het is ook wel zo dat je je hond moet 'vertellen' wat je van hem wil zien.
dus in dit geval belonen als ie stopt met blaffen, ook al is dat maar een paar seconden.
in een ander geval kun je hem een alternatief bieden voor het gedrag dat je niet wil hebben.
als je alleen wat verbiedt en daar niks tegenover zet, zal hij er weinig van begrijpen.
dat belonen kan heel best een stembeloning zijn hoor, of een aai over zijn kop; je hoeft niet altijd met koekjes of speeltjes in de weer ;)
Afbeelding

carina58
Actief

Dankje ranetje en Renée-uk.

Was bang als hij blaft en hij stopt hiermee als ik hem dan beloon dat ik hem zou belonen voor het blaffen.
Ik wacht ook wel eens expres 5 tellen en beloon hem dan voor stoppen met blaffen. Die 5 tellen deed ik expres omdat ik anders bang was dat hij dacht beloont te zouden worden voor blaffen vandaar.

Als hij buiten in de lounche set springt of ga liggen zeg ik uit de bank, dat doet hij dan meteen en beloon ik hem met m'n stem zo van goed zo brave jongen.
Binnen springt hij nooit op de bank.

We zijn wel consequent. Wat niet mag mag niet.

Dat er iets tegenover zetten zal ik eens gaan doen. Als ik er zo over nadenk deden we dat niet echt behalve met (puppy)bijten/happen gaven we hem wel een alternatief zo van hier een speeltje bijvoorbeeld daar mag je in happen. Pffff helpt ook niet altijd. Wel bij knuffelen als hij dan hapt in je hand of armen een NEE even wachten dan stopt hij ermee en knuffelen we pas weer verder.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”