Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vlo
Moderator: moderatorteam
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Vlo
Volgens mij heb ik een vlo gespot bij Finn. Langwerpig beestje dat snel tussen de haren uit mn zicht verdween. Heb m al van top tot teen bekeken maar kan verder niks ontdekken en die ene terugvinden is zoeken naar een speld in een hooiberg. Ik heb nog nooit een hond met vlooien gehad, dus wat nu? Hij heeft vorige week een pipetje gehad toen ik hem kreeg, die had ik van het opvangadres mee gekregen. Hij mag nu zeker geen nieuwe? Met de zoekfunctie al gelezen veel te stofzuigen, dus dat ga ik zo doen, maar daarmee is die vlo nog niet weg en ben als de dood dat er straks meer dan die ene hier zit 

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising husky/herder
- Aantal honden: 1
Re: Vlo
Een vlo is toch niet langwerpig? Hoe dan ook, Dexter heeft ook wel eens één enkele vlo. Die maak ik dood en meer dan die ene heeft hij er ook nooit gehad. En hij krijgt geen vlooienmiddel. Niet meteen in de stress schieten dus, dat lijkt me niet nodig. 

- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Koop een vlooienkam en ga daarmee zoeken. Ik vind dat prettiger dan gewoon met de hand. Wel zorgen dat je goed op de huid zit met de tanden.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- sybertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Terriermix
Ja, zo houd ik ze hier ook heel goed vlooienvrij. Mijn oppasadresje voor de honden komen niet van de vlooien af (zeggen ze niet te hebben), maar ze komen altijd terug met extra gasten. Dan ga ik de eerste dagen er 2x per dag met een netenkam door de vacht totdat ik ze eruit heb. Hoef ik geen extra pipetten te geven of wat dan ook. Ze zitten vooral bij de staart en broek.marian* schreef:Koop een vlooienkam en ga daarmee zoeken. Ik vind dat prettiger dan gewoon met de hand. Wel zorgen dat je goed op de huid zit met de tanden.
-
- Zeer actief
Ik zou wat omgevingsspray gebruiken op de plaatsen waar je hond veel komt. De hond zou ik in dit stadium verder niets aan doen vanwege de pipetjes die je al op je hond gebruikt hebt. Houd het wel goed in de gaten. Liggen je honden op de bank. Trek dan een witte broek aan. Eventuele vlooien zie je dan beter. Slapen ze in de mand, zet die dan bij de bank en stop je blote voeten er dan in. Als ze er zijn dan voel je ze echt wel.veertje schreef:Volgens mij heb ik een vlo gespot bij Finn. Langwerpig beestje dat snel tussen de haren uit mn zicht verdween. Heb m al van top tot teen bekeken maar kan verder niks ontdekken en die ene terugvinden is zoeken naar een speld in een hooiberg. Ik heb nog nooit een hond met vlooien gehad, dus wat nu? Hij heeft vorige week een pipetje gehad toen ik hem kreeg, die had ik van het opvangadres mee gekregen. Hij mag nu zeker geen nieuwe? Met de zoekfunctie al gelezen veel te stofzuigen, dus dat ga ik zo doen, maar daarmee is die vlo nog niet weg en ben als de dood dat er straks meer dan die ene hier zit
Een volwassen vlo is vrij rond en zijdelings afgeplat zodat ze gemakkelijk tussen haren door kunnen rennen. Hun kleur is roodbruin. Een langwerpig beestje is een nymf, een onvolwassen exemplaar. De larven die uit de eitjes komen verpoppen zich nl een aantal keren voordat ze volwassen zijn.
Kijk je hond eens goed na, vooral bij de liezen, nek en haren binnenkant oren. Een z.g. luizenkam geeft ook een goede indicatie wat er aan de hand is.
Na een eventuele bestrijding is het normaal dat je nog nymfen op je honden en jezelf aantreft. Dat geeft niet, als ze met de insecticide in aanraking zijn geweest vallen ze niet gelijk dood neer. Dat kan uren tot enkele dagen duren. Bovendien blijven er nymfen uit cocons komen. Trek je er niet al teveel van aan. Zolang het geen volwassen vlooien meer zijn komt het wel goed. Is wel niet leuk, maar getroost je. Ik pluk ook nog dagelijks een aantal van die kriebelnymfen van me af.
Ik vond zes weken geleden tijdens het trimmen 2 vlooien op mijn hond. Tsja, meestal is het kwaad dan al geschied. Wow, we hebben het geweten, ondanks dat ik vijf liter insecticide door mijn huis verspoten heb inclusief de honden van top tot teen behandeld bleven de poppen maar open springen. Ik zit gelukkig in de eindfase.
Als je ca 14 dagen nadat je de omgevingsspray gebruikt hebt plotseling veel volwassen vlooien opmerkt zou ik een bestrijder inschakelen. Is goedkoper dan zelf gaan bestrijden.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- veertje
- Zeer actief
DaniBanani schreef:Een vlo is toch niet langwerpig? Hoe dan ook, Dexter heeft ook wel eens één enkele vlo. Die maak ik dood en meer dan die ene heeft hij er ook nooit gehad. En hij krijgt geen vlooienmiddel. Niet meteen in de stress schieten dus, dat lijkt me niet nodig.
Nou dat dacht ik ook en ook dat ze springen ipv rennen, maar even googlen leerde mij dat het wss wel een vlo is. Ik heb ook een paar vlooienpoepjes ontdekt.
En echt in de stress ben ik niet, maar ik wil liever niet dat die ene vlo straks een vlooienplaag is. Liever voorkomen dan genezen

Een vlooienkam ga ik zo halen en dan maar aan het kammen.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
5 Liter troep en dan nog vlooien spotten? Dan zou ik toch liever de anticonceptiepil voor de vlo gebruiken.Wolfsblut schreef:Ik zou wat omgevingsspray gebruiken op de plaatsen waar je hond veel komt. De hond zou ik in dit stadium verder niets aan doen vanwege de pipetjes die je al op je hond gebruikt hebt. Houd het wel goed in de gaten. Liggen je honden op de bank. Trek dan een witte broek aan. Eventuele vlooien zie je dan beter. Slapen ze in de mand, zet die dan bij de bank en stop je blote voeten er dan in. Als ze er zijn dan voel je ze echt wel.veertje schreef:Volgens mij heb ik een vlo gespot bij Finn. Langwerpig beestje dat snel tussen de haren uit mn zicht verdween. Heb m al van top tot teen bekeken maar kan verder niks ontdekken en die ene terugvinden is zoeken naar een speld in een hooiberg. Ik heb nog nooit een hond met vlooien gehad, dus wat nu? Hij heeft vorige week een pipetje gehad toen ik hem kreeg, die had ik van het opvangadres mee gekregen. Hij mag nu zeker geen nieuwe? Met de zoekfunctie al gelezen veel te stofzuigen, dus dat ga ik zo doen, maar daarmee is die vlo nog niet weg en ben als de dood dat er straks meer dan die ene hier zit
Een volwassen vlo is vrij rond en zijdelings afgeplat zodat ze gemakkelijk tussen haren door kunnen rennen. Hun kleur is roodbruin. Een langwerpig beestje is een nymf, een onvolwassen exemplaar. De larven die uit de eitjes komen verpoppen zich nl een aantal keren voordat ze volwassen zijn.
Kijk je hond eens goed na, vooral bij de liezen, nek en haren binnenkant oren. Een z.g. luizenkam geeft ook een goede indicatie wat er aan de hand is.
Na een eventuele bestrijding is het normaal dat je nog nymfen op je honden en jezelf aantreft. Dat geeft niet, als ze met de insecticide in aanraking zijn geweest vallen ze niet gelijk dood neer. Dat kan uren tot enkele dagen duren. Bovendien blijven er nymfen uit cocons komen. Trek je er niet al teveel van aan. Zolang het geen volwassen vlooien meer zijn komt het wel goed. Is wel niet leuk, maar getroost je. Ik pluk ook nog dagelijks een aantal van die kriebelnymfen van me af.
Ik vond zes weken geleden tijdens het trimmen 2 vlooien op mijn hond. Tsja, meestal is het kwaad dan al geschied. Wow, we hebben het geweten, ondanks dat ik vijf liter insecticide door mijn huis verspoten heb inclusief de honden van top tot teen behandeld bleven de poppen maar open springen. Ik zit gelukkig in de eindfase.
Als je ca 14 dagen nadat je de omgevingsspray gebruikt hebt plotseling veel volwassen vlooien opmerkt zou ik een bestrijder inschakelen. Is goedkoper dan zelf gaan bestrijden.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
-
- Zeer actief
Nee, geen volwassen vlooien meer aangetroffen, wel nymfen. Dat is normaal in de eindfase vanwege nog open springende cocons.marian* schreef:5 Liter troep en dan nog vlooien spotten? Dan zou ik toch liever de anticonceptiepil voor de vlo gebruiken.Wolfsblut schreef:Ik zou wat omgevingsspray gebruiken op de plaatsen waar je hond veel komt. De hond zou ik in dit stadium verder niets aan doen vanwege de pipetjes die je al op je hond gebruikt hebt. Houd het wel goed in de gaten. Liggen je honden op de bank. Trek dan een witte broek aan. Eventuele vlooien zie je dan beter. Slapen ze in de mand, zet die dan bij de bank en stop je blote voeten er dan in. Als ze er zijn dan voel je ze echt wel.veertje schreef:Volgens mij heb ik een vlo gespot bij Finn. Langwerpig beestje dat snel tussen de haren uit mn zicht verdween. Heb m al van top tot teen bekeken maar kan verder niks ontdekken en die ene terugvinden is zoeken naar een speld in een hooiberg. Ik heb nog nooit een hond met vlooien gehad, dus wat nu? Hij heeft vorige week een pipetje gehad toen ik hem kreeg, die had ik van het opvangadres mee gekregen. Hij mag nu zeker geen nieuwe? Met de zoekfunctie al gelezen veel te stofzuigen, dus dat ga ik zo doen, maar daarmee is die vlo nog niet weg en ben als de dood dat er straks meer dan die ene hier zit
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
- Aantal honden: 2
Wat hier goed werkt is dat als de hond een tijdje lekker op zijn zij heeft gelegen even een achterpoot optillen en goed in de liezen kijken.
Dat is een lekker warm plekje waar ze vaak te vinden en vangen zijn.
Even een natte vinger op de vlo en proberen te pletten tussen je nagels.
Succes met vangen
Dat is een lekker warm plekje waar ze vaak te vinden en vangen zijn.
Even een natte vinger op de vlo en proberen te pletten tussen je nagels.
Succes met vangen

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Hij heeft een te dikke vacht voor een kam. Spuitbus (knock down) er overheen of een badje met vlooienshampoo of zo'n 24-uurs pil, lijkt me meer afdoende. Maar je bericht is al van vier dagen geleden. Hoe gaat het?
- veertje
- Zeer actief
Nee hoor, van vandaag, dus nog weinig verschil met vanmorgenRosita Compagner schreef:Hij heeft een te dikke vacht voor een kam. Spuitbus (knock down) er overheen of een badje met vlooienshampoo of zo'n 24-uurs pil, lijkt me meer afdoende. Maar je bericht is al van vier dagen geleden. Hoe gaat het?

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Ja, even flink soppen. De pillen die ik bedoel heten Vlo Kill+ van Beaphar. Werkt binnen een half uur en gedurende 24 uur. Ze kosten wat, maar voor 2 of 3 dagen op één hond vind ik het prima.
- veertje
- Zeer actief
Hij is inmiddels helemaal gesopt, dus eens zien of we er nog last van hebben. Zn kleedjes zijn allemaal in de was geweest en heb goed gestofzuigd.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Die pil lijkt me niet echt gezond voor de hond zelfRosita Compagner schreef:Ja, even flink soppen. De pillen die ik bedoel heten Vlo Kill+ van Beaphar. Werkt binnen een half uur en gedurende 24 uur. Ze kosten wat, maar voor 2 of 3 dagen op één hond vind ik het prima.