Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Seniorenvoer?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1

Seniorenvoer?

Ongelezen bericht door Shibby »

Shib gaat richting de 11 en eet voornamelijk carnibest, maar krijgt ook regelmatig wat brok omdat ik het makkelijk vind op dat moment of omdat ik 's ochtends vroeg weg moet. Shib is geen ontbijter en dan kan ik 's ochtends toch wat brokjes in zijn bak gooien voor mijn eigen gemoedsrust dat hij in ieder geval wat te eten heeft totdat ik terug ben. Uiteindelijk eet hij misschien een 700 gram brok en een 3/3,5 kilo carnibest per week.

Nu staat er mij iets bij dat oudere honden minder eiwitten nodig hebben en volgens mij krijgt hij dan vanuit de carnibest al meer dan genoeg eiwitten binnen.

Heeft het nou 'zin' om qua brok een seniorenbrok te zoeken of kan het geen kwaad om bijvoorbeeld Purizon te geven (afgelopen weken proefzakjes van gehad en dat beviel ons beiden prima)?

Wat advies en nuttige bijdragen zijn welkom :mrgreen:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Re: Seniorenvoer?

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Als je hond gezond is, nog actief en goed op gewicht, zou ik lekker voeren wat goed bevalt. Hier krijgt ook alles 1 merk, mijn oudste is ook bijna 11. Als ze nierfalen zou hebben zou ik wel investeren in nierdieet bv. Maar das dan ook de enige reden.
Shibby
Zeer actief

Daar heb je gelijk in. Het kan ook zó simpel zijn he :mrgreen:
Afbeelding
Tulp
Zeer actief
Mijn ras(sen): boerboel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tulp »

1/5 van zijn weekrantsoen is brokken, alleen daarmee minderen in eiwitten zet geen zoden aan de dijk.
Aangezien hij het goed doet op de huidige voeding is er geen reden om wat te veranderen lijkt mij.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Ik heb ook ooit een mail gestuurd naar Cavom met een voedingsadvies vraag voor mijn kruising Jack van 12. Hun advies was om een gezonde oude hond de normale variant te voeren. Pas als er daadwerkelijk klachten zouden zijn waarbij minder eiwit nodig was raden ze de senior variant aan. Dit dacht ik zelf ook al, maar het was fijn dat ze het met me eens waren, hihi. Aangezien brok maar een klein deel van Shib's menu uitmaakt zou ik daar geen senior voor aanschaffen hoor!
Tanja Simba&Bella
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tanja Simba&Bella »

Ik heb nog nooit seniorenvoeding gegeven aan mijn oudjes. Zolang ze het goed op de normale voeding doen, lekker zo laten.

Ik ben op een gegeven moment wel omgeschakeld van 1x brok en 1x vlees naar 2x vlees per dag. Dit omdat Bella haar tandjes helemaal overwoekerd waren door tumoren ( goedaardig). Brokjes kauwen werd pijnlijk. Vlees vrat ze als een dijker dus toen maar overgegaan.
Groetjes, Tanja

Voor altijd in mijn hart: Bella 18-04-2002 - 25-02-2013 , Simba 26-07-2004 - 10-07-2015

Het is stil in mijn hart, stil in ons huis. Ik mis jullie en troost mij met de gedachten dat jullie nu weer samen zijn. Mijn maffe duo......bedankt voor de mooie jaren. Ik zal jullie nooit vergeten.......
Shibby
Zeer actief

Dan wordt het Purizon voor Shib :cheer:

Dank :ok:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Nog een aanvullend vraagje in het zelfde thema (ik heb een hond van nog geen 2 dus waar heb ik het over ;) ) maar is seniorenbrok ook zachter van structuur of kleiner van formaat? Zou het geschikter zijn voor honden die inmiddels een slecht en versleten gebit hebben?
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Honden hebben knipkiezen, geen maalvlakken zoals wij. Brokken worden dus hooguit een keertje 'gekraakt' en verder doorgeslikt. Voor het gebit hoef je geen grote of kleine brok te kiezen.

Bij nierfalen is het van belang dat de eiwitbron van hóge kwaliteit is, dat er minder eiwit gegeven moet worden is volgens mij achterhaald. Wil je dat toch dan kun je een deel van het eten vervangen door groente of koolhydraten.
Paisley
Zeer actief

Ik weet dat ze niet malen, maar grote brokken lijken me lastig weg te werken als ze niet meer te kraken zijn. Maar het zal ook wel liggen aan het type brok wat je geeft. De brokken die ik geef worden in ieder geval niet heel doorgeslikt.
Afbeelding
Meike
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee rasloze hondjes

Ongelezen bericht door Meike »

Nog ter aanvulling, dit interessante artikel waarin worst uitgelegd dat seniorhonden niet minder eiwit nodig hebben: http://healthypets.mercola.com/sites/he ... foods.aspx
Laatst gewijzigd door Meike op 21 sep 2014 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Baldrick
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Herder

Ongelezen bericht door Baldrick »

In het wild eten oudere honden ook niet minder eiwitten, dus wat er in hondenbrokken wel zit waardoor dit zou moeten, kun je je eerder afvragen.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

In het wild worden oudjes mager als ze stram worden en er komt een tijd dat de roedel genoten hun prooi niet meer met ze willen delen en ze sterven. Doorgaans liggen ze niet het gros van hun dag hun oude lijf te rusten op een bed van traagschuim om 4x per dag een ommetje te maken.

We geven onze honden juist goed te vreten omdat we geen taferelen uit het wild willen hebben. Beetje maffe vergelijking
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”