Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Puberhond erg bezitterig naar pup toe....

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Anna68
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Dwergpinschers
Aantal honden: 2

Puberhond erg bezitterig naar pup toe....

Ongelezen bericht door Anna68 »

Hallo,

Ik ben in het bezit van twee dwergpinschers, de oudste van bijna 10 maanden en sinds 6 weken een nu 4 maanden jonge pup.
Ik ben me ervan bewust dat een puber en een pup en dan ook nog eens twee reutjes en dwergpinschers niet de meest ideale situatie is, zoals iemand het laatst omschreef " je houd blijkbaar nogal van een uitdaging". :roll:
Het was ook totaal niet de bedoeling dat er al een tweede bij zou komen maar de kleine werd in het gezin waar hij was belaagd door twee oudere teven en dat ging niet meer alleen om rangorde maar die twee hadden maar één doel en dat was van de pup af zien te komen. ( ze beten hem echt) Met ook nog eens 3 kleine kinderen werd dat voor hen onhoudbaar en dus moest hij weg. De oudste Johnny, is een bewerkelijk exemplaar waarmee ik een hoop fouten heb gemaakt, teveel aandacht en teveel op een voetstukje geplaatst. (waar ik inmiddels hard mee aan het werk ben door middel van negeren, geen aandacht als er om gevraagd word enz.)
Op zich gaat het vrij goed, ze spelen ontzettend leuk met elkaar en de oudste beschermt de jongste ook als deze benaderd word door een andere hond ( hij is namelijk nogal bang voor andere honden en dat is niet zo gek als je bedenkt waar hij vandaan komt) Daar word inmiddels ook hard mee getraind door onszelf maar ook op de hondenopvang waar ze iedere week een dag naar toe gaan. (gaat ook al stukken beter)Een van de dingen waar ik echter nog mee zit is het volgende: de eerste dagen mocht Memphis niets van Johnny, geen speeltje, geen aandacht, niet op de bank, niet in een mand, nou ja eigenlijk niets. Iedereen zei tegen mij dat ik dat moest laten gaan ivm de rangorde e.d. Heb ik dus ook gedaan, hoe zielig ook af en toe voor het kleintje. Van lieverlee gaat dat in de loop van de weken ook steeds beter, Johnny speelt echt leuk met hem en als hij een goede bui heeft dan mag Memphis zelfs aan de speeltjes komen. Als hij echter een soort van grumpy is dan mag de kleine wederom niets en is alles aanleiding tot grauwen en snauwen. Mijn vraag is nu wat daarmee te doen? Ik heb het tot op heden behoorlijk laten gaan maar nu na 6 weken vraag ik me af moet ik dat niets eens gaan corrigeren? Die kleine speelt graag met van alles en nog wat maar krijgt soms de hele dag de kans niet omdat hij afgesnauwd word. Ik ben toch uiteindelijk de roedelleider?? Mag ik de oudste corrigeren als hij weer eens het spel verstoord van de kleine?? Graag hoor ik eens wat jullie daar van vinden :help:
dagmar88
Zeer actief

Re: Puberhond erg bezitterig naar pup toe....

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Anna68 schreef:De oudste Johnny, is een bewerkelijk exemplaar waarmee ik een hoop fouten heb gemaakt, teveel aandacht en teveel op een voetstukje geplaatst. (waar ik inmiddels hard mee aan het werk ben door middel van negeren, geen aandacht als er om gevraagd word enz.

Duidelijke regels stellen, je daar consequent aan houden en corrigeren wanneer hij ze bewust aan z'n laarsje lapt.
Aandacht vragen vind ik prima, maar als ik er geen zin in heb, heb ik er geen zin in en is het klaar.
Als het voor één van de twee niet leuk is grijp je in, liefst al vooraf.
Hij hoeft zich er echt niet steeds mee te bemoeien.
Anna68
geregistreerd lid

Dank je Dagmar, mijn gevoel zegt ook dat het de hele dag door snauwen maar eens even afgelopen moet zijn maar ik was bang als ik dan corrigeer dat ik in de rangorde zit te wroeten....
j.werkman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Heidewachtel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door j.werkman »

Ik geloof niet dat het verstandig is een 10 maanden oud hondje uit te laten maken wat het andere hondje wel of niet mag.
Ook zou ik het beschermen van het hondje ( ook al lijkt dat positief ) niet toestaan.

Beiden hebben nog behoorlijk opvoeding nodig en het lijkt me dat jij de regie in handen hoort te hebben over wat er al of niet gebeurt. Het kan maar duidelijk voor ze zijn.
Die rangorde zou ik gewoon helemaal uit mijn hoofd bannen.
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Ik denk dat er ook nog een middenweg is. Je kunt het ze tot op zekere hoogte zelf uit laten zoeken, maar uiteindelijk bepaal jij hoe ver dat mag gaan.

Hier worden de pups ook heel duidelijk op hun plaats gezet. En als ze eenmaal beleefd en respectvol zijn mogen ze ineens veel meer. Maar vooral druk gedoe en opdringerig gedrag wordt onmiddellijk afgestraft.

Zorg wel dat je de kleine niet teveel in bescherming neemt ten koste van de oudste. Die kan dat dan later weer afreageren op die kleine. Gewoon zeggen dat ze allebei op moeten houden, jij houdt niet van onrust, dus kappen met die onzin. Zorg dat er voldoende speeltjes of kluifjes liggen zodat daar geen strijd over ontstaat en dat ze alletwee de ruimte hebben om zich in een hoekje terug te trekken met hun eigen speeltje.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

wie is de baas? jij of de hond. serieuze vraag. .
Anna68
geregistreerd lid

Bedankt voor de adviezen, ik neem de kleine zeker niet in bescherming als hij wordt afgesnauwd, negeer het eigenlijk min of meer maar vindt het wel sneu dat hij soms geen kant op kan.
Ik begrijp uit jullie reacties dat ik Johnny niet teveel "macht" moet geven, ik ben de baas dus ik bepaal....klinkt logisch en redelijk.
Ik wist dat het op bepaalde vlakken even onrustig zou worden de komende maanden maar een beetje back-up is fijn!
Indien Johnny, Memphis in bescherming neemt tegen andere honden greep ik al in hoor, hij hoeft hem niet te beschermen, dat regel ik als "baas" wel!
Anna68
geregistreerd lid

Valerie schreef:wie is de baas? jij of de hond. serieuze vraag. .
Ik uiteraard maar heb me laten leiden doordat iedereen om me heen me ervan verzekerde dat het beter was ze het zelf uit te laten zoeken, ik vraag advies omdat ik na 6 weken echter erg twijfelen over mijn aanpak....
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Anna68 schreef:
Valerie schreef:wie is de baas? jij of de hond. serieuze vraag. .
Ik uiteraard maar heb me laten leiden doordat iedereen om me heen me ervan verzekerde dat het beter was ze het zelf uit te laten zoeken, ik vraag advies omdat ik na 6 weken echter erg twijfelen over mijn aanpak....
ik heb het gevoel dat je op meer vlakken weer de leiding moet nemen. daar kun je beter nu mee beginnen dan later wanneer meer gedrag uit de hand gaat lopen.
Anna68
geregistreerd lid

Valerie schreef:
ik heb het gevoel dat je op meer vlakken weer de leiding moet nemen. daar kun je beter nu mee beginnen dan later wanneer meer gedrag uit de hand gaat lopen.
Dan delen we hetzelfde gevoel, ik ga er acuut mee aan de slag!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

j.werkman schreef:Ik geloof niet dat het verstandig is een 10 maanden oud hondje uit te laten maken wat het andere hondje wel of niet mag.
Ook zou ik het beschermen van het hondje ( ook al lijkt dat positief ) niet toestaan.

Beiden hebben nog behoorlijk opvoeding nodig en het lijkt me dat jij de regie in handen hoort te hebben over wat er al of niet gebeurt. Het kan maar duidelijk voor ze zijn.
Die rangorde zou ik gewoon helemaal uit mijn hoofd bannen.
Mee eens :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Anna68
geregistreerd lid

ranetje schreef:
j.werkman schreef: Die rangorde zou ik gewoon helemaal uit mijn hoofd bannen.
Maar die is er toch wel?? Of niet op jonge leeftijd...
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Anna68 schreef:
ranetje schreef:
j.werkman schreef: Die rangorde zou ik gewoon helemaal uit mijn hoofd bannen.
Maar die is er toch wel?? Of niet op jonge leeftijd...

Met twee van zulke jonge honden weet je toch niet hoe het gaat lopen.
De oudste is niet automatisch degene die het de komende jaren voor het zeggen heeft.
Anna68
geregistreerd lid

Dat had ik ook al bedacht ja maar die rangorde uit mijn hoofd bannen betekend dan ook helemaal niks meer er mee doen, ik bedoel bv oudste eerst eten, oudste eerst uit de auto enz. enz ?
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

Anna68 schreef:Hallo,

Ik ben in het bezit van twee dwergpinschers, de oudste van bijna 10 maanden en sinds 6 weken een nu 4 maanden jonge pup.
Ik ben me ervan bewust dat een puber en een pup en dan ook nog eens twee reutjes en dwergpinschers niet de meest ideale situatie is, zoals iemand het laatst omschreef " je houd blijkbaar nogal van een uitdaging". :roll:
Het was ook totaal niet de bedoeling dat er al een tweede bij zou komen maar de kleine werd in het gezin waar hij was belaagd door twee oudere teven en dat ging niet meer alleen om rangorde maar die twee hadden maar één doel en dat was van de pup af zien te komen. ( ze beten hem echt) Met ook nog eens 3 kleine kinderen werd dat voor hen onhoudbaar en dus moest hij weg. De oudste Johnny, is een bewerkelijk exemplaar waarmee ik een hoop fouten heb gemaakt, teveel aandacht en teveel op een voetstukje geplaatst. (waar ik inmiddels hard mee aan het werk ben door middel van negeren, geen aandacht als er om gevraagd word enz.)
Op zich gaat het vrij goed, ze spelen ontzettend leuk met elkaar en de oudste beschermt de jongste ook als deze benaderd word door een andere hond ( hij is namelijk nogal bang voor andere honden en dat is niet zo gek als je bedenkt waar hij vandaan komt) Daar word inmiddels ook hard mee getraind door onszelf maar ook op de hondenopvang waar ze iedere week een dag naar toe gaan. (gaat ook al stukken beter)Een van de dingen waar ik echter nog mee zit is het volgende: de eerste dagen mocht Memphis niets van Johnny, geen speeltje, geen aandacht, niet op de bank, niet in een mand, nou ja eigenlijk niets. Iedereen zei tegen mij dat ik dat moest laten gaan ivm de rangorde e.d. Heb ik dus ook gedaan, hoe zielig ook af en toe voor het kleintje. Van lieverlee gaat dat in de loop van de weken ook steeds beter, Johnny speelt echt leuk met hem en als hij een goede bui heeft dan mag Memphis zelfs aan de speeltjes komen. Als hij echter een soort van grumpy is dan mag de kleine wederom niets en is alles aanleiding tot grauwen en snauwen. Mijn vraag is nu wat daarmee te doen? Ik heb het tot op heden behoorlijk laten gaan maar nu na 6 weken vraag ik me af moet ik dat niets eens gaan corrigeren? Die kleine speelt graag met van alles en nog wat maar krijgt soms de hele dag de kans niet omdat hij afgesnauwd word. Ik ben toch uiteindelijk de roedelleider?? Mag ik de oudste corrigeren als hij weer eens het spel verstoord van de kleine?? Graag hoor ik eens wat jullie daar van vinden :help:
Je kan er wel een heel verhaal neerzetten, maar hij gaat net zover als jij het toelaat :wink:
Afbeelding
Anna68
geregistreerd lid

Marco88 schreef:
Je kan er wel een heel verhaal neerzetten, maar hij gaat net zover als jij het toelaat :wink:

Joh, je meent het? :oohja:

Als niemand meer een verhaal neerzet wordt zo'n forum ook aardig overbodig....
Maar je hebt gelijk....zoals ik al aangaf ik heb me laten leiden door wat anderen me vertelden en dat voelde uiteindelijk niet goed dus vraag ik hier jullie mening en die bevestigd wat ik eigenlijk al dacht!
j.werkman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Heidewachtel

Ongelezen bericht door j.werkman »

Rangorde is gewoon niet het eerste wat in mij opkomt als iemand 2 jonge hondjes heeft en met vragen komt, net als negeren trouwens.

Voor de hondjes moet jij de leidende factor zijn.
Jij laat ze weten hoe je het hebben wilt, je laat ze weten wat je niet wilt zien.
Ik bedoel daarmee niet dat je steeds streng bezig moet zijn met corrigeren, maar dat je duidelijk en betrouwbaar bent.

Heel veel kun je voorkomen door voldoende beweging, spel en regelmaat.
Rust bieden als er teveel onrust is. Geef ze ook apart aandacht.
Dat zijn de dagelijkse dingen.

Ik weet niet of je een cursus doet, maar kijk ook wat je ze zou willen leren, wat jij belangrijk vind om ze aan te leren of gewoon leuk om te leren.

Kijk ook wat je hondjes fijn vinden, bij de een is dat een bal, bij de ander een knuffel, daar kun je vaak je voordeel mee doen.

En vooral veel genieten van je hondjes, het lijkt me inderdaad wel een uitdaging.
Anna68
geregistreerd lid

Beweging is er ruim voldoende, 3 keer per dag door de weilanden hier achter, dus los. En s'avonds nog ruim een uur in natuurgebied, bos of strand, daarnaast nog de korte plassessies voor de kleine. Ik doe bij regen en zo eens tussendoor hersenwerk met ze, uiteraard met de kleine nog in beginstadium en uiteraard " gewoon" spelen, met bal/ knuffel/ trektouw e.d. Na activiteit verplicht een poosje in mand of bench dus dat zit allemaal wel goed.
Met Johnny inmiddels de basis en vervolgcursus gehoorzaamheid gedaan en aanstaande zondag beginnen we met speurcursus. Ik train dagelijks apart gehoorzaamheid met ze. Regelmaat is er niet altijd, ik ben niet van de vaste tijden wat betreft eten, slapen enz. De dag komt zoals hij komt.

Ik zal inderdaad nog duidelijker en consequenter moeten zijn, dat is gewoon hard nodig met een pup en puberhond, daar ben ik me van bewust.
Verder ben ik eigenlijk alleen maar heel happy met die twee banjers, het is ook heel veel genieten!!
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”