We willen nu gaan werken aan het alleen thuis blijven, maar hoe pakken we dit aan?
In het asiel was weinig bekend over haar, maar ze verwachtten dat alleen thuis blijven geen probleem zou zijn.
We hebben haar toen we haar een maand hadden alleen thuis gelaten om te kijken hoe het zou gaan. Ongeveer 20 minuten.
Ze had een bot waar ze heerlijk op lag te knagen toen we weggingen. Ze lag in haar mand en zag ons dus niet weggaan.
Ze was ontzettend blij toen we weer thuis waren.
Op de opname hoorden we dat ze om de minuut aan het janken en blaffen was. En dat ze erg veel rond rende, niet de bedoeling dus.
We hebben het toen even gelaten, omdat het ons beter leek dat ze zich eerst wat meer thuis zou voelen voor we gingen trainen.
In het begin was ze een hele tijd van slag als er maar één van ons wegging, en de andere thuis bleef.
Nu gaat dat wel goed. Het werkt bij haar het beste als degene die weggaat haar naar de deur roept. We zeggen dan "tot straks" en dan heeft ze er geen problemen mee.
Als ze blijft liggen (ze gaat namelijk niet altijd zelf naar de deur), dan is ze een beetje in de war als de deur dichtgaat. In het begin kon dit wel een paar uur duren. Nu, als we een keer vergeten haar naar de deur te roepen, duurt dat misschien een half uurtje.
We oefenen alleen thuis blijven nu door heel kort de deur uit te gaan. We roepen haar dan naar de deur. Zeggen dat ze onder de kapstok moet liggen (daar ligt ze wel vaker), aaitje, "tot zo" en blijven dan een paar minuten buiten de deur staan. Ze kan ons dan niet zien.
Als we dan weer binnenkomen is ze best druk, en ze blijft ook echt niet op haar plek liggen, maar ja zo raar is dat niet?
Mijn gevoel zegt dat we haar naar de deur moeten roepen zodat ze ziet dat we weggaan.
Ik heb niet het idee dat iets te doen geven helpt. Een bot is namelijk direct niet meer interessant als er iemand weggaat.
Ik heb ook gelezen dat de hond op een bepaalde plaats moet liggen als je weggaat, omdat dat rust geeft.
Ik zie niet in hoe je dat moet doen als je weggaat, want dan doet de hond toch zijn eigen ding...
Ook gelezen dat je routines moet doorbreken, maar juist de routine van het weggaan werkt bij Vita erg goed als één van ons weggaat.
Nou ja, ik ben door alle tips die ik heb gelezen een beetje de weg kwijt.
Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?