Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

1 hond echt niet mogen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: 1 hond echt niet mogen

Ongelezen bericht door laeken »

Maar soms denk je dat je goed timed en dan is je hond al lang met die andere hond bezig en beloon je dat. Honden zijn niet gek en als ze snoepdingetjes krijgen doen ze al snel wat jij wil. Maar als je hond even andere prioriteiten heeft sta je daar met je koek in je ene hand je hond van een andere hond af te trekken met je andere hand. Ik zeg, zomaar vechten met niet agressieve honden is niet toegestaan.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

laeken schreef:Maar soms denk je dat je goed timed en dan is je hond al lang met die andere hond bezig en beloon je dat. Honden zijn niet gek en als ze snoepdingetjes krijgen doen ze al snel wat jij wil. Maar als je hond even andere prioriteiten heeft sta je daar met je koek in je ene hand je hond van een andere hond af te trekken met je andere hand. Ik zeg, zomaar vechten met niet agressieve honden is niet toegestaan.
Als hij met die andere hond bezig is zonder dat je het merkt beloon je goed.
Want dan is hij kennelijk nog niet aan het aanvallen.

Ik heb het overigens niet over belonen maar over counter conditioning
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
laeken
Zeer actief

Ik denk dat een fikse nee met evt fysiek wat bijgezet de beste anti-beloning is. Bij countercondioning leert je hond ander gedrag. Geen andere emotie en geen juiste manier
Je draait dan om de hete brij heen als je het mij vraagt. Die trainingsmethodes zijn allemaal super om je hond te trainen en op te voeden. Super. Maar een hond die bijt naar een andere hond blijft dat dan wel doen als de situatie zich voor doet
Als je even niet op Let bv. Een hond die weet dat hij niet mag vechten vind ik veel handiger om te hebben.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

laeken schreef:Ik denk dat een fikse nee met evt fysiek wat bijgezet de beste anti-beloning is. Bij countercondioning leert je hond ander gedrag. Geen andere emotie en geen juiste manier
Je draait dan om de hete brij heen als je het mij vraagt. Die trainingsmethodes zijn allemaal super om je hond te trainen en op te voeden. Super. Maar een hond die bijt naar een andere hond blijft dat dan wel doen als de situatie zich voor doet
Als je even niet op Let bv. Een hond die weet dat hij niet mag vechten vind ik veel handiger om te hebben.
Bij counterconditioning leert je hond juist wel een andere emotie.
Daar is die hele training op gebaseerd.
Bij een verbod verandert de emotie van de hond nou net niet.

Een hond die niet vecht is handig om te hebben.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
laeken
Zeer actief

Ik vind wel dat je een hondje dat "zomaar" op een andere hond duikt en erin gaat hangen een lel voor zijn oren mag geven. Dat is nl wat er gebeurd. Dat staat letterlijk in de eerste post. Als dat gebeurd moet je in mijn ogen wat. Een goed moment om je hond te laten weten dat jou nee niet een loos woord is en ook een goed moment om je hond te laten weten dat vechten oa een ding is dat je zeker niet mag of zomaar moet gaan doen.

Als de hond nu gromde, uitviel, er op af wilde oid prima. Dan ga ik helemaal mee in jullie manieren en verhaal. Zodra ik een hond heb die de andere hond meent te moeten aanvallen en er vervolgens ook nog eens in gaat hangen terwijl die hond niks doet dan is bij mij toch echt het moment bereikt dat ik ga laten zien dat dat geen goed idee is. Voordeel is dat je een hond krijgt die daarin te sturen is. Dat heb ik bij veel honden gezien. Ik hou helemaal niet van straffen of fysieke correcties en ik denk dat je daarmee heel erg zuinig moet zijn. Ik denk echter ook dat ze nodig zijn om te zorgen dat er echte grenzen zijn. De enige keren dat ik Bas even bij haar wang heb gepakt waren de keren dat ze begon uit te vallen om niks naar een hond. Dat doen we dus niet. Nu stopte ze ook echt meteen toen ik dat deed terwijl ik daarvoor NEE! zei, heb geprobeerd verbaal die hond oninteressant te maken en ook een stukje koek van de koffie heb in gezet. Ze reageerde nergens op. Ik heb niks met Cesar verder maar die snap out of it toestanden ga ik echt in mee. En als je pup in een andere hond hangt grauwend dan moet hij er maar even uit snappen met een fysieke correctie. Daarna weer lekker een andere hond opzoeken en gaan spelen. Dan is hij het zo weer vergeten. Grote kans dat je na een tijdje als je die hond ziet UH! kan zeggen en dat je hond van agressief naar onderdanig gaat. Op die momenten is het gewoon prettig dat je je hond kan afdwingen te stoppen met uiterst ongewenst gedrag. Er moet in mijn ogen altijd een bepaalde stopknop op je hond zitten. Hij moet weten dat nee nee betekent en hij moet ook weten wat jij wel of niet accepteert.

Bij ons hebben de buurhond en Bas een soort, tja, haat liefde verhouding. Ze patsen met elkaar, draaien om elkaar heen en hebben dan de haren omhoog. Twee teefjes. Geen dikke maatjes maar een wat gespannen toestand. Bas heeft dat andere teefje wel eens geblokkeerd en ze stond er toen dominant bij te patsen. Ik heb haar dat verboden. Niet afgeleid, gewoon gezegd, STOPPEN NOU! Klaar! En ze kwam naar me toe en liet het buurhondje gaan. Het buurhondje heeft Bas een keer gebeten in haar rug toen ze naar mij kwam rennen. Gewoon een fikse knauw. Bas piepte dus het deed pijn. Buurvrouw boos, hondje kreeg op haar kop. Nu lopen die hondjes gewoon samen en wij zeggen dan, denk erom he! Of ophouden! En ze lopen nu zelfs in elkaars huis. Ze weten dat er niet gerommeld wordt. Dat had ik nooit kunnen bereiken met koek en belonen van goed gedrag. Ze negeren elkaar toch niet. Het zijn buurhondjes die bij elkaar de tuin vol markeren en op elkaars blaffen reageren. Dan moet je als baas maar zorgen dat je ze leert dat ze niet gaan lopen rotzooien onderling. Als ze weer eens om elkaar heen lopen te draaien zeg ik gewoon, he! Ophouden jullie! En ze weten dat dat op straffe van een greep naar hun wang is en een fikse toespraak. En nogmaals, dat hoef je bij Bas echt nooit te doen. Ze is daar veel te meegaand en netjes voor. Nee is ruim voldoende. Maar dat was het niet. Daarvoor moest ik mijn nee ook een keer kracht bij zetten en laten weten dat ik het meen. :ok:
Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Onze honden kennen allemaal een of meer andere honden die ze echt niet mogen. Maar honden die nog geen jaar oud zijn zitten daar niet bij. Ze zijn alledrie tolerant naar jonge honden.

De honden die Benthor echt niet mag daarbij is het gevoel nagenoeg altijd wederzijds. Dominantie van grote reuen onderling.
Iarik heeft zelden een hekel aan een andere hond en reageert alleen uit verdedigingsdrang, bijv omdat een (grote) hond dominant of agressief de roedel in duikt.
Bij Mukkie weet ik een hond waar ze echt een hardgrondige hekel aan heeft en dat was wederzijds.
ranetje
Zeer actief

Cleva schreef:Aanleren wat je wél wil. Daarna kun je eventueel wel corrigeren maar zolang een hond geen alternatief gedrag aangeleerd heeft gekregen voegt corrigeren alleen maar spanning toe.
Je kunt corrigeren voor het niet volgen van de afspraak maar niet voor het hebben van een emotie.

Ik zou je hond aanleren om elke keer als er een andere hond verschijnt even aandacht voor je te hebben. Puur op beloning.
Opletten wanneer je hond de andere hond opmerkt en dan meteen koek er in. Verder geen gezwets. Alleen even heel kort koek laten halen.
Als dat er eenmaal goed in zit en dat is bij consequent zijn met 10 dagen echt wel het geval kun je corrigeren op de uitzondering op de regel.

Vervolgens vraag je je hond om strak te volgen terwijl je de andere hond passeert. Niet laten kijken. Nul gedonder. Belonen voor goed, geen beloning voor fout. Of een correctie. Dat laatste hangt af van de aard van je hond.
Het toverwoord is consequent zijn. Altijd dit in geval van dat en altijd is niet meestal maar echt altijd.

Per keer dat je verzaakt 20 euro aan een goed doel. Dat zal je leren je hond niet van duidelijkheid te voorzien.
Eens.

En die 20 euro is helemaal een mooie :lol1:
Afbeelding
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Judith »

Cleva schreef:Aanleren wat je wél wil. Daarna kun je eventueel wel corrigeren maar zolang een hond geen alternatief gedrag aangeleerd heeft gekregen voegt corrigeren alleen maar spanning toe.
Je kunt corrigeren voor het niet volgen van de afspraak maar niet voor het hebben van een emotie.

Ik zou je hond aanleren om el ke keer als er een andere hond verschijnt even aandacht voor je te hebben. Puur op beloning.
Opletten wanneer je hond de andere hond opmerkt en dan meteen koek er in. Verder geen gezwets. Alleen even heel kort koek laten halen.
Als dat er eenmaal goed in zit en dat is bij consequent zijn met 10 dagen echt wel het geval kun je corrigeren op de uitzondering op de regel.

Vervolgens vraag je je hond om strak te volgen terwijl je de andere hond passeert. Niet laten kijken. Nul gedonder. Belonen voor goed, geen beloning voor fout. Of een correctie. Dat laatste hangt af van de aard van je hond.
Het toverwoord is consequent zijn. Altijd dit in geval van dat en altijd is niet meestal maar echt altijd.

Per keer dat je verzaakt 20 euro aan een goed doel. Dat zal je leren je hond niet van duidelijkheid te voorzien.
Dit is inderdaad wat ik doe. Ik leid hem af en geef hem het commando volg of op dat moment zit en blijf. Hij mag van mij dus NIET naar die hond toe. Ik zie geen meerwaarde om Dux wel er naar toe te laten. Hij heeft 2x duidelijk gemaakt toen hij jonger was dat hij deze hond niet moet. Ik heb hem daarvoor 2x echt goed gecorrigeerd en dat maakte indruk voor 1 minuut. De hond kwam weer te dichtbij en hij ging weer.
Straks is Dux 32 kilo en 2x zo groot dan deze hond. Ik vind het dan geen partij meer voor die hond en ik heb liever dat hij deze hond volledig negeert ipv schijnheilig "leuk" gaan doen en dat er dan toch ineens de vlam in de pan schiet.
Afbeelding
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Die van ons heeft er tot nu toe 5 waarvoor hij opeens denkt zich als Rambo te moeten gedragen. Een Bouvier die iedere dag een paar keer door de poort loopt wat vlgs Ezio bij ons gebied hoort. De andere 4 zijn 2 koppels; 2 zwarte herders en 2 Stabij's . Beide koppels hebben een houding die ik als mens arrogant zou noemen (strak, staren, fier rechtop) Enfin, hij word daar helemaal onzeker van en kiest er dan voor om maar te gaan blaffen. Ik ben ook meestal te laat met afleiden etc. dus heb voor de "kom we laten ze lekker staan" tactiek gekozen :pffff: :pffff:
Dit voorkomt veel geeikel want ik voel me toch stiekem ook altijd wel wat geintimideerd (de bazen lopen ook een beetje nuffig en zo en het liefst zou ik dan ook superperfect voorbij willen gaan. Niks menselijks is mij vreemd)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”