De eerste proef was verloren apport te land.
Het was de 1e proef en een zwaar terrein met hoge bramenstruiken en brandnetels, wij waren als eerste dus het was ook nog niet plat gelopen.
Jack ingezet, hij ging als een speer, zocht zeer snel en heel mooi en had de eend zeer snel gevonden.
Ik moest hem inzetten vanaf een heuvel en pompend vol adrenaline stond hij dus voor ik het door had alweer voor mn neus met de eend.
Bij het afgeven ging hij wat scheef zitten, een 9
Lekker begin dus en vol goede moed naar de volgende proef.
Daarna het markeerapport.
Jack is prima steady dus los voorgejaagd, hij wachtte netjes rustig en toen hij mocht gaan ging hij als een speer.
De keurmeester keek zijn ogen uit en zei vol verbazing: wauw wat is ie razendsnel

Maar goed, hij was iets te snel, hij had hem prima gemarkeerd maar ging te laat op de rem waardoor hij een salto maakte

Gelukkig doet hij dat soort dingen nooit over het wild heen en weet hij altijd nog precies waar hij zijn moest

Weer ging hij scheef voor me zitten dus in totaal 2 puntjes aftrek, een 8
Toen het apport over diep water.
Het was een rare locatie, ik hoorde ook al dat het normaal bij een ander water was maar door de waterstand was de overkant van dat water nu niet te bereiken.
We stonden ergens bovenaan een heuveltje en daaronder was dan het water.
Echter vanaf waar de inzetplek was was het maar een meter of 5 van de zijkant af, omlopen was dus heel makkelijk.
Dat deed Jack niet, ik stuurde hem, hij sprong naar beneden alleen hield hij iets rechts aan, hij ging dus wel door het water maar te dicht langs de kant.
Het water was niet heel breed en Jack was weer speedy himself dus met 3 reuzensprongen was hij aan de overkant en had de eend al geroken.
Maar de keurmeester zei: hij heeft niet genoeg gezwommen zo, we moeten het zwemmen beoordelen dus hij moet echt zwemmen om de overkant te bereiken.
Goed, de grootste uitdaging van vandaag was dus een hond die al verwaaiing krijgt terugroepen en pfieuw gelukkig kwam hij netjes terug.
Toen moest ik hem opnieuw inzetten dus nu een duidelijke lijn gegeven en toen zwom hij netjes over het diepere deel (al was hij weer zowat al halverwege door de enorme sprong

Hij wist inmiddels wel waar de eend lag dus had m gelijk en kwam in een rechte lijn terug.
Nu deed hij iets wat hij nog nooit eerder gedaan heeft, hij gaf staand af.
Maar goed, keurig gedaan dus en vanwege het eerst een kortere route nemen (waar ik het niet helemaal mee eens was want hij ging wel over), het terug moeten roepen en staand afgeven een 7
En we gingen verder, apport uit diep water.
Tijdens het schot begon hij ietwat te trappelen met de voorpootjes maar bleef keurig zitten.
Op het commando ging hij als een speer heen en terug.
En weer ging het mis bij de afwerking.. ik had tussen de 2 proeven door zelf nog even geoefend en iedere keer kwam hij zonder commando netjes voor zitten).
Maar nu had ik hem door, hij ontwijkt de keurmeester.
Bij de andere proeven ging hij scheef zitten (naar rechts toe dus weg van de keurmeester).
Nu had hij weer iets anders verzonnen, vrouwtje vond het vorige blijkbaar niet goed dus ging hij nu maar vanzelf aan de voet zitten

Maar goed, het apporteren op zich was gewoon weer prima dus een 9
Daarna het houden van de aangewezen plaats.
Dat deed hij prima alleen hield hij zijn ellebogen iets van de grond

Kort apport te land met het konijn.
Perfect alleen weer wat naar rechts gaan zitten, een 9
Aangelijnd en los volgen perfect, een 10
Uitsturen en komen op bevel ging ook geweldig, de km wilde een 10+ geven maar aangezien die niet kon een dikke 10
Een totaal van 70 punten en ik ben tevreden en trots op mijn mannetje!
Ik weet waar de aandachtspunten zitten, de afwerking dus.
Dat is normaal geen probleem maar op een proef dus blijkbaar wel, Jack vindt mensen gewoon niet leuk en al helemaal vreemde mannen die dichtbij staan.
Maar goed, hier kunnen we wel op proberen te oefenen natuurlijk.
Tijdens het wachten op het diploma kwam de helper van het over water nog even langs om te zeggen dat hij Jack echt een geweldige hond vindt en dat hij zeer onder de indruk was van zijn snelheid en gedrevenheid.
Jammer van het langs de rand over racen bij de 1e inzet maar Jack was alsnog de hond die het meest indruk op hem had gemaakt.
De helper van het markeerapport kwam ook nog even langs om te zeggen dat hij vol verbazing naar zijn snelheid heeft gekeken, ook hij was zeer onder de indruk.
Altijd leuk dit soort dingen natuurlijk

Al met al een leuke leerzame dag waarin ik heerlijk met mijn mannetje heb samen gewerkt.
Na de laatste proef moest hij even uitkuren, wat is het toch een gekkie

Daarna was het verplicht rusten.

Maar bij vrouwtje half op schoot liggen is natuurlijk wel fijn

En thuis kreeg ie frikandellen!

Onmogelijk om daar een foto van te maken met de telefoon