Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Onrust in de roedel; intacte reuen en gesteriliseerde teef
Moderator: moderatorteam
- Agility addict
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Epagneul Nain Phalene
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Onrust in de roedel; intacte reuen en gesteriliseerde teef
Onze roedel bestaat uit twee phalene's en een kruising cattle dog. De cattle x en een van de phalene's zijn intacte reuen, de andere phalene is een geteriliseerde teef. Voordat ons teefje gesteriliseerd was hadden onze reuen wel een ruzie, maar eigenlijk alleen op de topdagen van de loopsheid. Ik had verwacht dat de sterilisatie van ons teefje begin dit jaar daar rust in zou brengen, helaas is het tegendeel waar. Sinds ze geopereerd is, is de verstandhouding tussen de heren verslechterd. Er wordt veel meer gebromt en ze vliegen elkaar regelmatig in de haren, waarbij de kleinste reu natuurlijk het onderspit moet delven. Dit had ik niet verwacht en eigenlijk weet ik ook niet zo goed wat we hiermee moeten. Nou is mijn vraag hoe jullie hierover denken; kan het echt te maken hebben met de sterilisatie van ons teefje? Of zal het een leeftijdsding zijn (cattle x is bijna zeven en phalene's zijn drie en half)? Wat zouden jullie in deze situatie?
Laatst gewijzigd door Agility addict op 17 sep 2014 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Re: Intacte reuen en gesteriliseerde teef
Op welke momenten vechen ze nu dan?
Als er duidelijk een aanleiding voor het vechten is zou je daar iets mee kunnen maar het kan net zo goed dat ze gewoon niet met elkaar kunnen opschieten.
Als er duidelijk een aanleiding voor het vechten is zou je daar iets mee kunnen maar het kan net zo goed dat ze gewoon niet met elkaar kunnen opschieten.
- Agility addict
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Heb het idee dat het meer bij de kruising cattle vandaar komt. Volgens mij gebeurd het voornamelijk als hij denkt dat er wat te halen valt of als de phalene begint te brommen en hij daar niet mee om weet te gaan. De phalene is over het algemeen stabieler in karakter. Als ze even groot zouden zijn denk ik dat de phalene de baas zou zijn, maar hij legt het fysiek altijd af.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Het de baas zijn zit hem niet alleen maar, zelfs geregeld helemaal niet, in het formaat van de hond.Agility addict schreef:Heb het idee dat het meer bij de kruising cattle vandaar komt. Volgens mij gebeurd het voornamelijk als hij denkt dat er wat te halen valt of als de phalene begint te brommen en hij daar niet mee om weet te gaan. De phalene is over het algemeen stabieler in karakter. Als ze even groot zouden zijn denk ik dat de phalene de baas zou zijn, maar hij legt het fysiek altijd af.
Hoe los je die onderlinge ruzies op tussen de reuen?
Bescherm je de phalene dan en zeg je tegen de kruising cattle om op te houden bijvoorbeeld?
Of "bestraf" je ze beiden
- Agility addict
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Meestal pak ik de cattle in z'n nekvel zodat ie ophoudt en leg hem af om wat tot rust te komen. Ondertussen is de phalene vaak al vertrokkenen. Als ze beginnen te brommen zeg ik tegen allebei dat ze op moeten houden.
- Agility addict
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Re: Onrust in de roedel; intacte reuen en gesteriliseerde te
Dat de heren onderling elkaar gewoon niet zo goed liggen is ook een van de opties waar ik rekening mee houd. Kan het me natuurlijk verbeelden, maar heb ook het idee dat ze vaker met hun neus achter d'r aanlopen om te 'checken hoe het er voor staat' en de plasjes interessanter vinden dan voorheen.. 
- ranetje
- Zeer actief
Je neemt de phalene dus in bescherming en je straft de cattle.Agility addict schreef:Meestal pak ik de cattle in z'n nekvel zodat ie ophoudt en leg hem af om wat tot rust te komen. Ondertussen is de phalene vaak al vertrokkenen. Als ze beginnen te brommen zeg ik tegen allebei dat ze op moeten houden.
Is dat verstandig?
Jij denkt dat de phalene wel eens hoger in rangorde kan komen.
Maar is dat op dit moment niet iets dat jij aan het regelen bent in plaats van dat de honden daar zelf over kunnen beslissen?
Misschien breng je de phalene zo in een positie die dat hondje helemaal niet aan kan.
Ik zeg niet dat het zo is, maar denk daar eens over na?
- Agility addict
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Ik beeindig het gevecht zonder dat de phalene zich over hoeft te geven, daar heb je gelijk in. Zou alleen niet weten hoe ik het anders zou moeten doen. Heb niet echt vertrouwen in het ze zelf uit laten zoeken, de cattle kruising is natuurlijk veel groter. Daarnaast hield hij als pup nooit op als een andere pup zich overgaf, die grenzen hebben we hem zelf moeten leren. Weet alleen niet of ik daar in deze situatie op kan vertrouwen..ranetje schreef:Je neemt de phalene dus in bescherming en je straft de cattle.Agility addict schreef:Meestal pak ik de cattle in z'n nekvel zodat ie ophoudt en leg hem af om wat tot rust te komen. Ondertussen is de phalene vaak al vertrokkenen. Als ze beginnen te brommen zeg ik tegen allebei dat ze op moeten houden.
Is dat verstandig?
Maar is dat op dit moment niet iets dat jij aan het regelen bent in plaats van dat de honden daar zelf over kunnen beslissen?
Misschien breng je de phalene zo in een positie die dat hondje helemaal niet aan kan.
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Dit is wat ook door mijn hoofd ging. Doordat de phalene kleiner is ga je die beschermen. Daardoor geef je de phalene een beschermde /hogere plek.ranetje schreef:Je neemt de phalene dus in bescherming en je straft de cattle.Agility addict schreef:Meestal pak ik de cattle in z'n nekvel zodat ie ophoudt en leg hem af om wat tot rust te komen. Ondertussen is de phalene vaak al vertrokkenen. Als ze beginnen te brommen zeg ik tegen allebei dat ze op moeten houden.
Is dat verstandig?
- Agility addict
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Dat past dus heel goed in het beeld wat ik van de situatie heb.. Kan ik daar ergens meer informatie over vinden?Inge O schreef:dat is niet helemaal uitgesloten want behalve de geslachtshormonen zelf heb je ook nog de aansturende hormonen en die zijn er gewoon nog (en misschien soms wel in hogere mate dan voorheen) en kunnen waarschijnlijk ook gewoon gededecteerd worden door de reutjes.Agility addict schreef:Dat de heren onderling elkaar gewoon niet zo goed liggen is ook een van de opties waar ik rekening mee houd. Kan het me natuurlijk verbeelden, maar heb ook het idee dat ze vaker met hun neus achter d'r aanlopen om te 'checken hoe het er voor staat' en de plasjes interessanter vinden dan voorheen..
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Dat vind ik wel erg zwart-wit. Hier hebben Biko en Raffie in het begin ook aanvaringen gehad en dat heeft Raffie een paar hechtingen gekost. Ik heb beide heren op standje nul gezet (alle privileges afgenomen) en er een hele poos bovenop gezeten. Nu hebben ze elkaar volkomen als roedelgenootjes geaccepteerd zonder dat ze gecastreerd zijn al ben ik nog wel alert bij momenten van opwinding maar eigenlijk is ook dat niet meer nodig. Ze weten beiden waar ze staan nu.Nanna schreef:Ik denk dat het puur een dingetje tussen de twee reuen is en dat je teefje er niets mee te maken heeft.
Als dit blijft wordt het herplaatsen of de meest onderdanige reu castreren. Anders gaan er geheid een keer dooien vallen.
Hier hebben de heren ook belangstelling voor de al jaren terug gecastreerde reina. Raffie likt haar plasjes op en biko snuffelt geregeld onder haar staart.Inge O schreef:dat is niet helemaal uitgesloten want behalve de geslachtshormonen zelf heb je ook nog de aansturende hormonen en die zijn er gewoon nog (en misschien soms wel in hogere mate dan voorheen) en kunnen waarschijnlijk ook gewoon gededecteerd worden door de reutjes.Agility addict schreef:Dat de heren onderling elkaar gewoon niet zo goed liggen is ook een van de opties waar ik rekening mee houd. Kan het me natuurlijk verbeelden, maar heb ook het idee dat ze vaker met hun neus achter d'r aanlopen om te 'checken hoe het er voor staat' en de plasjes interessanter vinden dan voorheen..

- ranetje
- Zeer actief
Dat is inderdaad ongeveer wat ik bedoelBranka schreef:Dit is wat ook door mijn hoofd ging. Doordat de phalene kleiner is ga je die beschermen. Daardoor geef je de phalene een beschermde /hogere plek.ranetje schreef:Je neemt de phalene dus in bescherming en je straft de cattle.Agility addict schreef:Meestal pak ik de cattle in z'n nekvel zodat ie ophoudt en leg hem af om wat tot rust te komen. Ondertussen is de phalene vaak al vertrokkenen. Als ze beginnen te brommen zeg ik tegen allebei dat ze op moeten houden.
Is dat verstandig?
Het gaat er niet om dat de phalene zich over moet geven maar dat je alleen de cattle straft voor het knokken.
Daar klopt het niet voor mijn gevoel.
Het gevecht afkappen zou ik ook doen, denk ik, maar dan gaan de vechters allebei in hun eigen mand en dienen daar te blijven tot ze zijn afgekoeld.
Daarnaast zou ik dan na een week of twee eens goed observeren of die phalene dan nog steeds "hoger" en stabieler is dan de cattle.
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Je hebt gewoon een rotprobleem. Ik zou de hond die staart en gromt straffen. Ongeacht welke hond dat is. Ook de kleine dus. En jij geeft aan, de cattle accepteert het niet als de kleine hond gromt. Wat zit die kleine dan uit te lokken op dat moment?
Geen idee of je er wat aan kan doen. Honden die een beetje de pik aan elkaar krijgen worden soms gewoon geen vrienden meer.
Geen idee of je er wat aan kan doen. Honden die een beetje de pik aan elkaar krijgen worden soms gewoon geen vrienden meer.