Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Probleem met Aiko

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Kat1
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Akita
Aantal honden: 1

Probleem met Aiko

Ongelezen bericht door Kat1 »

Ik twijfel even of ik dit nou het beste hier, of bij medisch neer moet zetten.
Godsamme, zit hier een beetje met mijn handen in het haar. Ik ben bang dat dit een lang verhaal zal worden, maar ik ga proberen to the point te blijven.

Aiko heeft al sinds zijn puppentijd last van zijn lijf.
Bij de dierenarts vertellen ze dat hij een auto-immuniteitstoornis heeft. Dit uit zich regelmatig in ontstekingen bij zijn lichaam. Gelukkig komt dit relatief minder vaak voor dan in het begin toen hij nog een pup/puber was.
TOCH zien we regelmatig aan hem dat ie niet helemaal lekker is. Zijn houding is dan iets 'hangeriger' of meneer wil zich dan juist vaker afzonderen. Dit duurt dan weer even een paar dagen, en dan lijkt het weer aan de beterende hand te zijn.

Nu heeft hij weer een paar dagen dat er maar weinig eten in blijft. Sowieso is hij altijd al een vrij kieskeurige eter geweest, en haalde hij voor de meeste brokken zijn neus op.
Zijn ontlasting was niet goed op 'smolke'
hij heeft een hele periode op alleen maar kvv gezeten. (Smuldier) Dat at hij met smaak, maar zijn ontlasting was om te huilen. Dun, brijerig, plakkerig
Hij eet nu een combinatie van Britt Premium brokken, met plakjes Rodi worst.

Daar heeft hij het een hele periode goed op gedaan. Maar nu gooit hij sinds een paar dagen vrijwel direct na het eten zijn maaltijd weer uit. Het blijft dan niet bij een keer braken, maar verschillende keren achter elkaar, net zolang tot hij alleen nog maar gal braakt. Ik zie geen bloed, of andere enge dingen in de gal.

Ik zie dat hij barst van de honger, en rijst met alleen geschaafde wortel en sperziebonen bleef er gisteren wel in. Evenals de verschillende keren op een dag een handje brokken vandaag.
Maar goed, het beest kan daar natuurlijk niet op leven, dus ga ik morgen de dierenarts even bellen voor een afspraak.
Waarschijnlijk zal ik het advies krijgen om zijn alleen in de praktijk te halen knetterdure voeding voor een overgevoellige maag te kopen. Ik sta sowieso op een bloedtest. Ik wil NU gewoon weten wat er met mijn hond is.

Maar toch...ik heb het gevoel dat hij best wel eens baat zou kunnen hebben met Barfen. Ik hoor zo veel goede verhalen van honden die veel minder last hadden van huidproblemen en vervelende ontlasting zodra ze een tijdje op de barf waren. Ik weet het gewoon eventjes niet meer....
Kort samengevat:

-Aiko heeft al een paar dagen zijn brokken eruit gebraakt.
-Rijst gaat goed icm groenten, maar met gekookte kip niet, die werd er ook uitgebraakt.
-Hij valt af
-Hij drinkt veel
-Morgen een afspraak maken met de dierenarts, en ik wil een bloedtest laten doen. Waarop kan ik dat het beste doen? Maagzweer? Darmziekte? Suikerziekte? (omdat ie meer drinkt dan anders)
-Als een hond niet zo denderend reageert op smuldier oid, zal hij dat dan wel uiteindelijk gaan doen op barf?

Uiteraard wil ik het beste voor Aiko, en zijn baasje ook, natuurlijk. Wat kan ik het beste aan de dierenarts vertellen wat we willen waar hij op onderzocht wordt?
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Re: Probleem met Aiko

Ongelezen bericht door Valerie »

Probeer af en toe eens een paar dagen vuile pens te geven. Heb je facebook?
Hier zijn meerdere American Akita eigenaren met honden met auto imuum ziekte. Helaas komt het regelmatig voor

https://www.facebook.com/groups/277064932319853/
Pino01
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door Pino01 »

Je zou ook vetarm kunnen proberen denk dan aan brokken voor de alvleesklier.
Kat1
Zeer actief

Dank je voor de link, Valerie. Ik was gelukkig al lid van die facebook groep, maar ik heb nog niets gelezen van eigenaren van honden met die ziekte, ik ga zometeen eens eventjes opzoeken.
Aiko heeft altijd misselijkheidsklachten vertoond of over gegeven als hij smuldier pens at. Vandaar dat ik het met een vuile pens niet gegeven heb. Zou dat veel verschil maken? En kun je die bij een Islamistische slager kopen?
Ik heb een beetje gelezen wat Koot hier met zijn gewicht zou mogen eten aan kvv. Zit jouw Kiyoshi ook aan de barf? (zelfde gewicht ongeveer als Aiko, denk ik. 45 kg? Alhoewel hij nu toch echt wel wat afgevallen is)

Pino01: Dank je voor je reactie. Ik heb er nog niet aan gedacht, aan iets voor de alvleesklier. Ik ga zo meteen eventjes googelen wat voor klachten dat orgaan kan opleveren. Weet ik meteen wat ik eventueel zou kunnen doen.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Kiyoshi weegt 30 kg en eet ongeveer 700/750 gram kvv of barf per dag. Ik vind smuldier wel heel wat anders dan een lap pens. Het ruikt ook anders, ook al is het de volledige pensversie.
Kiyoshi heeft overigens ook een hele periode erg moeilijk gegeten. Hij is nu 3,5 en pas sinds kort eet hij weer goed maar sommige vleessoorten of mixen lust hij niet.
Misschien kun je proberen wat voor merken en diersoorten hij lekker vindt? Maar ik denk dat er ook meer aan de hand is.
In de groep weten Joke met de AA's en Marian met de langharen meer erover.

Ik weet niet of islamieten ook vuile pens hebben ik koop het gewoon in de dierenwinkel of bij diegene waar ik het vlees haal.
Kat1
Zeer actief

Valerie: Ik heb mijn berichtje hier ook eventjes in de groep op facebook gegooid, misschien dat Joke, Marian of iemand anders iets weet.
*Petra*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier en de Hollandse Herdershond Langhaar
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door *Petra* »

kijk eens naar het oogwit(of ze niet wat gelig zijn) van de hond als je kan, de symptomen lijken ook wel op een leverontsteking.
Afbeelding

een dag niet gelachen om je hond, is een verloren dag.
Pino01
Zeer actief

Ik heb een golden reu van 3 jaar en van af het begin heel vaak aan de diarree en misselijk. Van vers vlees en pens werd hij nog zieker en van rijst met groente ging het goed. Ook had hij vaak een darmbacterie doordat zijn afweer niet goed was en de spijsvertering door de alvleesklier verstoord was.
Nu met brokken van de DA gaat het goed. Hij krijgt nu royal canin low fat.
Succes
Kat1
Zeer actief

Petra: gelukkig niet gelig, maar een witte kleur.

Pino01:Klinkt toch akelig veel als wat Koot heeft, hier. :hmmm: Wat fijn dat het nu goed met je golden gaat. Je zult jezelf in het begin ook wel zenuwachtig hebben zitten maken
*Petra*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier en de Hollandse Herdershond Langhaar
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door *Petra* »

Kat1 schreef:Petra: gelukkig niet gelig, maar een witte kleur.

Pino01:Klinkt toch akelig veel als wat Koot heeft, hier. :hmmm: Wat fijn dat het nu goed met je golden gaat. Je zult jezelf in het begin ook wel zenuwachtig hebben zitten maken
mooi dat het wit is :wink:
Afbeelding

een dag niet gelachen om je hond, is een verloren dag.
Kat1
Zeer actief

Morgen is ie de klos iig. Ik heb een afspraak staan, en we laten een 'groot bloedonderzoek' doen, tenminste, had de dierenarts het over. Daarbij wordt ie op 30 dingen gecontroleerd, waaronder de schildklier.
Pino01
Zeer actief

Behalve schildklier moet je ook de alvleesklier laten testen. En ja ik heb me heel veel zorgen gemaakt en van dag nummer 1 een onderbuik gevoel gehad dat er iets niet in order was. Nu is hij speels niet meer misselijk en hij poept hele mooi keutels (en ja daar kun je heel blij van worden) succes en ik hoop dat er gevonden gaat worden wat er mis is met Aiko
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

voor het bloedonderzoek van de alvleesklier moet hij nuchter zijn.

sterke met en beterschap voor je mooie kerel, ik hoop dat ze wat simpels en onschuldigs vinden want dat tasten in het duister is afschuwelijk.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Kat1
Zeer actief

Wederom bedankt voor jullie reacties. Aiko heeft gelukkig zijn voer binnen weten te houden. Ik heb hem een paar keer vandaag een handje gevoerd. Ik hoor hem wel regelmatig boeren tijdens en na zijn eten.

Bedankt voor de tip van nuchter zijn, Renee. Ik neem aan dat hij wel gewoon water mag? Ben ik helemaal vergeten te vragen. De dierenarts vertelde dat er heel veel hondjes last van een 'braken en diarreevirus' hebben. Kan dan wel zo zijn, maar ik wil alsnog dat onderzoek. :pffff: Hopen dat het inderdaad iets simpels en onschuldigs is.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ja voor zover ik weet mag water drinken wel.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
pinguin20
Zeer actief
Mijn ras(sen): leonberger

Ongelezen bericht door pinguin20 »

En, is er iets uit het bloedonderzoek gekomen? Geef Aiko een knuffel van mij :J:
Dag lieve Ayla 11-7-2011 ~ 27-3-2013, voor altijd in mijn hart
Kat1
Zeer actief

Sorry dat ik gisteren niet gereageerd heb, maar ik moest werken, en vandaag ook.

Aiko heeft dus een bloedonderzoek gehad, waarvan we het resultaat volgende week krijgen. Gelukkig heeft ie nou al een paar dagen zijn eten binnen kunnen houden. we hebben een aantal dagen rijst moeten voeren, gisteren kreeg hij een paar keer per dag een handje brokken en vandaag at hij eindelijk zijn vlees. (en hield het binnen) :cheer:

Meneer heeft voor een week medicijnen gekregen die zijn maagzuur een beetje reduseren, waardoor hij zich minder snel misselijk gaat voelen, daar zijn we vandaag mee moeten starten.
De dierenarts zag bij Aiko dat hij er op zich goed uitzag, alleen was hij aan de magere kant. Wij zagen dat zijn flanken wat meer ingevallen waren, en zijn heupbot en ribben wat meer zichtbaar begonnen te worden.
Maar goed, op de weegschaal was hij maar 200 gr afgevallen ten opzichte van twee maanden geleden. Vreemd. :denken:

Maar goed, het bloedonderzoek afwachten dus. maar het jong EET tenminste. :cheer:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Als hij een autoimmuun aandoening heeft staat de deur meestal open voor meer van dit soort aandoeningen, dat zou ik sowieso sterk in de gaten houden en heel veel daarvan kun je zien in t bloed, dat dan gelukkig weer wel.
fijn dat hij zijn eten weer binnen kan houden, hopelijk blijft t zo :ok:
Pino01
Zeer actief

Heb je de uitslag al?
Kat1
Zeer actief

Ik heb de uitslag van het bloedonderzoek binnen.

Gelukkig is er niks met Aiko aan de hand. Alle waardes waren uitstekend, zijn leverwaarde was alleen een beetje te hoog, maar dat was zo minimaal dat ik me daar geen zorgen over hoefde te maken, dat kon van het braken komen.

Aiko heeft niet meer overgegeven, en zit over het algemeen genomen beter in zijn vel en in zijn vacht. De d.a dacht dat ie een virusje onder de leden gehad heeft.

Meneer zit nu op smuldier, en zijn ontlasting ziet er voor het eerst sinds tijden weer normaal uit.
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Voorzichtig positief :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”