Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup eet opeens slecht

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

AnthonySandraLady
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Sharpei x Golden retriever
Aantal honden: 1

Pup eet opeens slecht

Ongelezen bericht door AnthonySandraLady »

Beste,

Onze (bijna 7 maanden oude) pup Lady eet opeens sinds een aantal dagen heel slecht. Waar ze eerste echt op het eten zat te wachten en enthousiast het naar binnen verorberde, toont ze er nu weinig interesse in en als ze het eet is het met lange tanden en laat ze de helft staan :scratch:. Om even een indicatie te geven: ze is nu 25 kilo, en krijgt volgens de voerwijzer 40 gram KVV / kilo lichaamsgewicht - dus 1 kilo per dag. Wij wisselen af met verschillende diersoorten (ze krijgt 10 verschillende diersoorten per dag - 2 verschillende KVV met 5 diersoorten). Nu eet ze amper 500/600 gram op een dag, met moeite, wat dus uit zou komen op 25 gram per kilo lichaamsgewicht. Ik weet dat het normaal is dat pups in de loop der tijd minder voedsel tot zich zullen nemen omdat ze uitgroeien. Lady zit echter nog volop in de groei, en is erg actief (loopt redelijk veel voor een pup, maar zonder problemen). De drastische verandering van eetlust van de één op de andere dag, zonder enige aanleiding, is wat mij zorgen baart.

Haar gedrag is eigenlijk helemaal niet veranderd, ze is actief en lijkt verder geen last ergens van te hebben. Ook haar poep is gewoon normaal, geen diarree en geen harde krijtpoep. Kan het te maken hebben met dat ze wellicht loops gaat worden? Ze toont namelijk verder geen andere symptomen van loopsheid. Kan het zijn dat ze misschien iets (een sok o.i.d.) heeft opgegeten en daardoor minder eetlust heeft?

Ik lees op een aantal (versvoer) sites dat het kan helpen om een 'vastdag' in te lassen. Ik ben hier zelf echter niet van overtuigd dat dit onze pup ten goede zal komen.

Kortom: heeft iemand dit zelf ook meegemaakt? Wat raden jullie ons aan? Zijn we gewoon overbezorgd?

Groetjes Anthony & Sandra
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Re: Pup eet opeens slecht

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik denk dat 1 kilo per dag best wel veel is.

Mijn honden wegen 15 kilo en die krijgen 300 gram KVV per dag.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
AnthonySandraLady
Vaste gebruiker

Dat klopt met de volwassen richtlijn a 20gr per kilo lichaamsgewicht voor volwassen honden. Dus je houdt je precies aan dezelfde richtlijn als wij, alleen hebben wij een pup en die moet dus meer krijgen dan een volwassen hond ;).
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Luna87 »

Met 7 maanden is de snelle groei er wel een beetje uit denk ik. Ik zou me nu geen zorgen maken en haar voeren naar behoefte.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

7 maanden is niet echt een pup meer hè? Dus ik vind 1 kilo ook wel erg veel.
Als je uit zou gaan van 20 g per kg kom je uit op een pond, dus de 500 á 600 gram per dag die ze eet zou voldoende moeten zijn.
Ik zou gewoon die hoeveelheid gaan voeren en dan over pakweg 2 weken weer wegen en kijken hoe het met haar gewicht gaat op
deze hoeveelheid.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Zeven maanden is de leeftijd om minder eten nodig te gaan hebben én misschien om loops te worden? Twee mogelijke redenen. Als ze niks lijkt te mankeren zou ik een paar dagen half rantsoen geven en vandaar opbouwen naar dat wat ze vlot en enthousiast opeet.
AnthonySandraLady
Vaste gebruiker

Ik refereer naar deze link:http://www.voerwijzer.com/beginnersinformatie-kvv

Jullie zeggen dus dat een pup van 7 maanden gewoon naar volwassenen standaard gevoerd moet worden en niet naar de standaard zoals vermeld op deze site?

Natuurlijk kan het zijj dat ze wat minder voeding nodig heeft dan voorheen, alleen de drastische verandering van de een op de andere dag is wat mij zorgen baart. :(
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Je moet op t oog voeren. Richtlijnen heten niet voor niets RICHTlijnen... ik vind t ook erg veel wat je voert.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Zeven maanden oud is niet echt een pup meer.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
AnthonySandraLady
Vaste gebruiker

Het is juist de plotselinge verandering die mij zorgen baart, aangezien ze tot een paar dagen terug wel makkelijk een kilo at (en ze is totaal niet dik). Uiteraard begrijp ik dat een richtlijn een richtlijn is, en ik sta ook echt niet elke maaltijd met een weegschaal af te meten hoeveel het nou precies is dat ze binnen krijgt, maar van de één op de andere dag ineens de helft minder eten vind ik toch zorgwekkend. Bedankt voor de reacties en tips van sommigen; we gaan er mee aan de slag en het even aankijken!
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Luna87 »

AnthonySandraLady schreef:
Natuurlijk kan het zijj dat ze wat minder voeding nodig heeft dan voorheen, alleen de drastische verandering van de een op de andere dag is wat mij zorgen baart. :(
Zolang alles hetzelfde is gebleven (dus poepen, spelen enz) zou ik me zeker geen zorgen maken. Mijn hond heeft regelmatig van deze periodes. Zo vreet ze met smaak alles op en zo eet ze rustig een week of langer bijna niks :U: Moet ze lekker zelf weten, als ze goed poept, blij mee uit gaat en speelt geloof ik het allemaal wel.

Wat is trouwens de reden dat je 10 soorten per dag voert? Ik voer maar 1, hooguit 2 soorten per dag. Ik vind de afwisseling wel prettig, ik wil zelf ook niet iedere dag hetzelfde eten :wink:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

De hond van mijn moeder was tot die tijd een veelvraat, maar begon ook vrij acuut met lange tanden te eten.
Blijkbaar had hij het niet meer nodig. Mijn moeder is wat minder gaan voeren en hij is geen gram afgevallen.
Ik zou me er geen zorgen over maken.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

De hond van mijn moeder was tot die tijd een veelvraat, maar begon ook vrij acuut met lange tanden te eten.
Blijkbaar had hij het niet meer nodig. Mijn moeder is wat minder gaan voeren en hij is geen gram afgevallen.
Ik zou me er geen zorgen over maken.
Afbeelding
AnthonySandraLady
Vaste gebruiker

Dank voor de reacties! Dat neemt toch wat zorgen bij ons weg :D.

De reden dat we 10 soorten per dag voeren is omdat we 2 soorten KVV hebben, waar in allebei 5 verschillende dieren zitten verwerkt. Ze kreeg eerst van elke KVV 500gr per dag (nu dus minder :P).
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

AnthonySandraLady schreef:Het is juist de plotselinge verandering die mij zorgen baart, aangezien ze tot een paar dagen terug wel makkelijk een kilo at (en ze is totaal niet dik). Uiteraard begrijp ik dat een richtlijn een richtlijn is, en ik sta ook echt niet elke maaltijd met een weegschaal af te meten hoeveel het nou precies is dat ze binnen krijgt, maar van de één op de andere dag ineens de helft minder eten vind ik toch zorgwekkend. Bedankt voor de reacties en tips van sommigen; we gaan er mee aan de slag en het even aankijken!
Ja dat snap ik, maar als er verder geen tekenen zijn van ziekte, dan zou ik het er voorlopig op houden dat je haar teveel voert.
Ze poept goed, ze speelt, ze is vrolijk en energiek... tja dan heb je verder geen enkele houvast om aan te nemen dat er iets
anders speelt (gelukkig maar).
Daarom zou ik haar nu gewoon 6 ons geven en dan over 2 weken wegen om te zien of ze niet gaat afvallen.
Heb je haar verder goed ontwormd?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
AnthonySandraLady
Vaste gebruiker

Dankjewel, we gaan haar gewicht in de gaten houden! Als ze ook begint af te vallen dan gaan we meteen een bezoek aan de dierenarts brengen. En ja, ze is met 6 maanden ontwormt!
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”