Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
We zijn om... Update: KVV & BARF
Moderator: moderatorteam
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
We zijn om... Update: KVV & BARF
Al een hele tijd getwijfeld. Veel brokken geprobeerd en eigenlijk nooit helemaal tevreden. Afgelopen vakantie hebben ze een week op KVV gestaan, ging erg goed. Nu dus definitief om: volledig rauw. Uiteindelijk ook combinatie met BARF, daar moeten we ons nog even over in lezen...
Nu eerst maar eens naar volledig KVV. We voerden al Alaska en Carnibest, zoek daar eigenlijk nog een goede, betaalbare KVV bij. Suggesties?
Qua hoeveelheden twijfel ik een beetje. Wij hebben onze honden het liefst iets schraal staan, dit ook in verband met de sport. Maar ook belangrijk dat ze niks te kort komen. Had het volgende in gedachten:
Pia: 200 gram/dag (bij 1,5% / 14 kilo zou ze 210 gram mogen)
Alfy: 200 gram/dag (bij 1,5& / 15 kilo zou hij 225 gram mogen)
Beide naar beneden afgerond omdat het makkelijker rekent & ze beide behoorlijk aanleg hebben om dik te worden. Dat willen we voorkomen.
Kenji: 450 gram/dag bij een gewicht van 17 kilo. Hij krijgt dan 2,6% van zijn lichaamsgewicht per dag. Hij is nu 6 maanden oud, ribben zijn goed te voelen met een beetje een laagje er overheen. Vraag me af of dit voldoende is, of dat ik met 500 gram (3% van zijn lichaamsgewicht) beter in de richting zit?
Sonic: 360 gram/dag bij een gewicht van nu 9 kilo. 4% van lichaamsgewicht. Hij is nu 3 maanden, mooi schraal. Belangrijk vind ik dat hij gelijkmatig blijft groeien en niet te hard gaat.
Dit zijn de gewichten die ze straks ook gaan krijgen als we gaan Barfen, of in ieder geval andere dingen als de KVV toe gaan voegen. Vandaar dat ik alvast druk aan het rekenen ben geslagen. Tips en opmerkingen zijn welkom!
Nu eerst maar eens naar volledig KVV. We voerden al Alaska en Carnibest, zoek daar eigenlijk nog een goede, betaalbare KVV bij. Suggesties?
Qua hoeveelheden twijfel ik een beetje. Wij hebben onze honden het liefst iets schraal staan, dit ook in verband met de sport. Maar ook belangrijk dat ze niks te kort komen. Had het volgende in gedachten:
Pia: 200 gram/dag (bij 1,5% / 14 kilo zou ze 210 gram mogen)
Alfy: 200 gram/dag (bij 1,5& / 15 kilo zou hij 225 gram mogen)
Beide naar beneden afgerond omdat het makkelijker rekent & ze beide behoorlijk aanleg hebben om dik te worden. Dat willen we voorkomen.
Kenji: 450 gram/dag bij een gewicht van 17 kilo. Hij krijgt dan 2,6% van zijn lichaamsgewicht per dag. Hij is nu 6 maanden oud, ribben zijn goed te voelen met een beetje een laagje er overheen. Vraag me af of dit voldoende is, of dat ik met 500 gram (3% van zijn lichaamsgewicht) beter in de richting zit?
Sonic: 360 gram/dag bij een gewicht van nu 9 kilo. 4% van lichaamsgewicht. Hij is nu 3 maanden, mooi schraal. Belangrijk vind ik dat hij gelijkmatig blijft groeien en niet te hard gaat.
Dit zijn de gewichten die ze straks ook gaan krijgen als we gaan Barfen, of in ieder geval andere dingen als de KVV toe gaan voegen. Vandaar dat ik alvast druk aan het rekenen ben geslagen. Tips en opmerkingen zijn welkom!
Laatst gewijzigd door Eilfy op 22 okt 2014 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Re: We zijn om...
Kwa percentages zou ik gewoon goed blijven kijken en evt. bijstellen. Mijn hond verbruikt in de winter bijvoorbeeld meer dan in de zomer. En die is al volgroeid.
Ik bestelde de enkelvoudige kvv's bij degomeat met regelmaat. Dan kan je lekker veel smaken voeren voor de afwisseling en ik vond het heel goed betaalbaar en ben ook heel tevreden over de kwaliteit.
Wij zijn ook van brok, naar brok en kvv, naar kvv, toen kvv met barf en nu bijna volledig barf overgestapt. Het is even uitzoeken maar op den duur krijg je er wel gevoel voor, weet je wat je honden lekker vinden, waar je wat koopt, etc. En dan komt er vanzelf een soort eigen systeem in. Groot voordeel van barf ten opzichte van kvv vind ik dat mijn hond er véél voldaner van is. Ze wil echt graag iets te kauwen hebben. Krijgt ze een dag alleen kvv, dan komt ze vragen om een kauwsnack, wat ze anders niet hoeft. En na een barfmaaltijd is ze ook echt voldaan en gaat ze lekker liggen uitbuiken. Dat heeft ze bij kvv niet, hoewel ze dat ook heel lekker vindt.
Ik bestelde de enkelvoudige kvv's bij degomeat met regelmaat. Dan kan je lekker veel smaken voeren voor de afwisseling en ik vond het heel goed betaalbaar en ben ook heel tevreden over de kwaliteit.
Wij zijn ook van brok, naar brok en kvv, naar kvv, toen kvv met barf en nu bijna volledig barf overgestapt. Het is even uitzoeken maar op den duur krijg je er wel gevoel voor, weet je wat je honden lekker vinden, waar je wat koopt, etc. En dan komt er vanzelf een soort eigen systeem in. Groot voordeel van barf ten opzichte van kvv vind ik dat mijn hond er véél voldaner van is. Ze wil echt graag iets te kauwen hebben. Krijgt ze een dag alleen kvv, dan komt ze vragen om een kauwsnack, wat ze anders niet hoeft. En na een barfmaaltijd is ze ook echt voldaan en gaat ze lekker liggen uitbuiken. Dat heeft ze bij kvv niet, hoewel ze dat ook heel lekker vindt.
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Ik doe niet aan dat gepuzzel hoor, ik voer gewoon op het oog. Als ik Biko de Laekense herder als voorbeeld neem dan mag hij 2% van zijn lichaamsgewicht is 600 gram maar hij krijgt zowat een kilo omdat hij anders te mager wordt.

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
alm@ schreef:Ik doe niet aan dat gepuzzel hoor, ik voer gewoon op het oog. Als ik Biko de Laekense herder als voorbeeld neem dan mag hij 2% van zijn lichaamsgewicht is 600 gram maar hij krijgt zowat een kilo omdat hij anders te mager wordt.
idem hier. lola kreeg volgens mij de helft van wat ze zou mogen anders werd ze rond en sam kon ik niet genoeg inkrijgen en dan nog had ik een scharminkel.
worden ze te dik krijgen ze minder en andersom

- Eilfy
- Zeer actief
- Contacteer:
We voeren sowieso ook op het oog hoor, dus als ik zie dat ze afvallen of tonnetje rond worden (en liefst voor die tijd) passen we het al aan. Vroeg me alleen, met name met de pups, af hoe veilig het is om krap te voeren? In verband met de groei? De Grieken kunnen wel wat hebbenM@scha schreef:alm@ schreef:Ik doe niet aan dat gepuzzel hoor, ik voer gewoon op het oog. Als ik Biko de Laekense herder als voorbeeld neem dan mag hij 2% van zijn lichaamsgewicht is 600 gram maar hij krijgt zowat een kilo omdat hij anders te mager wordt.
idem hier. lola kreeg volgens mij de helft van wat ze zou mogen anders werd ze rond en sam kon ik niet genoeg inkrijgen en dan nog had ik een scharminkel.
worden ze te dik krijgen ze minder en andersom
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Hier ook .. worden ze te dik krijgen ze wat minder kvv en worden ze te dun wat meer. ' s Winters wat meer voor diegene(n) die buiten zit(ten) maar dan alleen als t echt winter is en niet zoals afgelopen winter bijv.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Als ik reken krijgen de stabijs 400 gram. Dat krijgen ze niet, dan groeien ze dicht.
De wetters krijgen dan weer 500 gram, en die zijn 23 en 28 kilo.
Ik kijk wat het doet en daar pas ik op aan.
De wetters krijgen dan weer 500 gram, en die zijn 23 en 28 kilo.
Ik kijk wat het doet en daar pas ik op aan.
- Ptje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
- Aantal honden: 2
Mij was laatst voorgerekend door iemand die bij smuldier werkt dat Rasta 1,2 kilo vlees per dag zou mogen hebben
.
Nou als ik dat zou voeren zou meneer binnen de kortste keren dichtgroeien, ik voer ook op het oog, hij krijgt al zo lang als ik hem heb 500 gr voer per dag en blijft prima op gewicht.

Nou als ik dat zou voeren zou meneer binnen de kortste keren dichtgroeien, ik voer ook op het oog, hij krijgt al zo lang als ik hem heb 500 gr voer per dag en blijft prima op gewicht.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador, teckel
hoi,
ik voer Lotgering, en mijn honden doen het hier super goed op, en het is ook fijn voor de portmonee
ik vind het goed betaalbaar, en een fijne service en het thuis afleveren (bij ons 60kilo) is ook wel heel makkelijk!!
Qua hoeveelheid inderdaad op het oog voeren...dat werkt het beste.
ik voer Lotgering, en mijn honden doen het hier super goed op, en het is ook fijn voor de portmonee

ik vind het goed betaalbaar, en een fijne service en het thuis afleveren (bij ons 60kilo) is ook wel heel makkelijk!!
Qua hoeveelheid inderdaad op het oog voeren...dat werkt het beste.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Is die 200 gr voor die honden van 14 en 15 kilo niet wat weinig? Gizmo hier is 8 kilo en krijgt ook 200 gr en hij is ook aan de schrale kant.
- Eilfy
- Zeer actief
- Contacteer:
Beide honden zijn "geholpen" en hebben behoorlijk aanleg om dik te worden, vandaar deze hoeveelheidSuzieC1970 schreef:Is die 200 gr voor die honden van 14 en 15 kilo niet wat weinig? Gizmo hier is 8 kilo en krijgt ook 200 gr en hij is ook aan de schrale kant.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Contacteer:
Hier 2 dames die geholpen zijn.
Bleza is 58 cm en weegt 22 kilo, ze krijgt 500 gram per dag. Jade is 72 cm, weegt 42 kilo en krijg 1000-1200 gram per dag.
Jade krijgt Degomeat en Bleza Lotgering, daarnaast barfen ze 2 dagen in de week.
Ik voer op gevoel, en momenteel doen ze het op deze hoeveelheden allebei erg goed. Als we een hele actieve dag hebben krijgen ze iets meer, als we een luie dag hebben iets minder. En als ik vind dat ze te dik of te mager beginnen te worden dan pas ik de hoeveelheden daar ook op aan.
Bleza is 58 cm en weegt 22 kilo, ze krijgt 500 gram per dag. Jade is 72 cm, weegt 42 kilo en krijg 1000-1200 gram per dag.
Jade krijgt Degomeat en Bleza Lotgering, daarnaast barfen ze 2 dagen in de week.
Ik voer op gevoel, en momenteel doen ze het op deze hoeveelheden allebei erg goed. Als we een hele actieve dag hebben krijgen ze iets meer, als we een luie dag hebben iets minder. En als ik vind dat ze te dik of te mager beginnen te worden dan pas ik de hoeveelheden daar ook op aan.

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Hier ook op het oog, maar dan met barf. Het is weken een puzzle geweest maar weet nu waar Bo en Navajo een goede poep op geven en toch goed eruit zien..
- Eilfy
- Zeer actief
- Contacteer:
Op gevoel voeren doen we sowieso, richtlijnen en onze honden gaan in de regel niet zo goed samen. Zeker niet met de Grieken, die we na heel veel proberen nu eindelijk mooi op gewicht hebben (al een tijdje).
Ik hoor voorbij komen qua merken: Lotgering, Degomeat, Smuldier. Dat laatste hebben ze al eens gehad, ze zijn er razend op maar hoorde ook de kwaliteit niet heel goed is? Is het wel een optie als goedkopere aanvulling?
Ik hoor voorbij komen qua merken: Lotgering, Degomeat, Smuldier. Dat laatste hebben ze al eens gehad, ze zijn er razend op maar hoorde ook de kwaliteit niet heel goed is? Is het wel een optie als goedkopere aanvulling?
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Een merk is goed als je hond er t goed op doet. Xavi heeft van 3 wkn oud tot ie ruim een jaar was alleen smuldier gehad. Hij zag en zier er uitstekend uit en deed t er ook uitstekend op. Lotgering was voor mij makkelijker, wordt thuis geleverd en meer varianten dus daarom lotgering genomen. Maar nu krijgen ze als hoofdvoer Lotgering, daarnaast 1 x per werl degomeat enkelv en 1 x smuldier en 1 dag barf.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
Hier voer ik een combinatie van Carnibest, Carnifarm, Naturis en Darf.
De Border Collies krijgen hier tussen de 300 en 350 gram per dag (en 's ochtends nog een handje brok).
Maar goed de Bc's hier zijn volwassen teven (geholpen, maar sindsdien niet minder hoeven gaan voeren) gewicht ongeveer 15 kilo.
De Border Collies krijgen hier tussen de 300 en 350 gram per dag (en 's ochtends nog een handje brok).
Maar goed de Bc's hier zijn volwassen teven (geholpen, maar sindsdien niet minder hoeven gaan voeren) gewicht ongeveer 15 kilo.
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Bij pups/jonge honden zit je eerder aan 5 tot 10% van het lichaamsgewicht. Ik denk dat het voor die 2 misschien wat weinig is, hoewel ook veel jonge honden vanaf een maand of 6 op gaan afbouwen qua % (dus gewoon grammen gelijk houden). Hier kon dat niet, nu pas ben ik terug gegaan in % en Tay is nu 1,5. Ik voer Darf en tammenga. Die laatste in grootverpakking.
- Eilfy
- Zeer actief
- Contacteer:
Voor Sonic en Kenji zal het zeker nog zoeken zijn. Sonic krijgt nu 4% van zijn lichaamsgewicht, al een tijdje i.c.m. brok en groeit hier mooi regelmatig op (600-800 gram per week). Voor Sonic zal het regelmatig opnieuw kijken worden wat hij nodig heeft, dit gaan we wekelijks doen.TessaThomas schreef:Bij pups/jonge honden zit je eerder aan 5 tot 10% van het lichaamsgewicht. Ik denk dat het voor die 2 misschien wat weinig is, hoewel ook veel jonge honden vanaf een maand of 6 op gaan afbouwen qua % (dus gewoon grammen gelijk houden). Hier kon dat niet, nu pas ben ik terug gegaan in % en Tay is nu 1,5. Ik voer Darf en tammenga. Die laatste in grootverpakking.
Met Kenji oefen ik veel, vooral clickertraining vandaar de keuze om iets minder te voeren. Hij zit nu in een fase dat zijn gewicht wat lijkt te stabiliseren, het gaat in ieder geval niet meer zo hard. Ook hier is het een kwestie van blijven kijken. Heb hem het liefst schraal staan en dat lukt vooralsnog goed

Dank voor alle tips! Ik ga even kijken op de verschillende merken en waar ze te krijgen zijn in de buurt van Utrecht. Via versvoer.nl kon ik al het nodige bestellen (Degomeat, Haaksbarf, Alaska en Carnivoer). Smuldier ligt hier in de winkels, Lotgering is nog even kijken.
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Die fase had Tay ook rond die leeftijd, alleen ging het daarna weer zo hard dat hij echt mager werd. Ik hou hem het liefste ook schraal, dus ik snap het helemaal.Eilfy schreef:Voor Sonic en Kenji zal het zeker nog zoeken zijn. Sonic krijgt nu 4% van zijn lichaamsgewicht, al een tijdje i.c.m. brok en groeit hier mooi regelmatig op (600-800 gram per week). Voor Sonic zal het regelmatig opnieuw kijken worden wat hij nodig heeft, dit gaan we wekelijks doen.TessaThomas schreef:Bij pups/jonge honden zit je eerder aan 5 tot 10% van het lichaamsgewicht. Ik denk dat het voor die 2 misschien wat weinig is, hoewel ook veel jonge honden vanaf een maand of 6 op gaan afbouwen qua % (dus gewoon grammen gelijk houden). Hier kon dat niet, nu pas ben ik terug gegaan in % en Tay is nu 1,5. Ik voer Darf en tammenga. Die laatste in grootverpakking.
Met Kenji oefen ik veel, vooral clickertraining vandaar de keuze om iets minder te voeren. Hij zit nu in een fase dat zijn gewicht wat lijkt te stabiliseren, het gaat in ieder geval niet meer zo hard. Ook hier is het een kwestie van blijven kijken. Heb hem het liefst schraal staan en dat lukt vooralsnog goed
Dank voor alle tips! Ik ga even kijken op de verschillende merken en waar ze te krijgen zijn in de buurt van Utrecht. Via versvoer.nl kon ik al het nodige bestellen (Degomeat, Haaksbarf, Alaska en Carnivoer). Smuldier ligt hier in de winkels, Lotgering is nog even kijken.

- Eilfy
- Zeer actief
- Contacteer:
Had Oryn ook... zo rond 9 maanden eten ze letterlijk de oren van je hoofdTessaThomas schreef: Die fase had Tay ook rond die leeftijd, alleen ging het daarna weer zo hard dat hij echt mager werd. Ik hou hem het liefste ook schraal, dus ik snap het helemaal.Alleen hoefde ik nooit de beloningen van het voer af te trekken.

En ik tel niet exact hoeveel beloningen er van zijn voer af gaan, ben ruim met belonen, heb Kenji nog niet horen klagen

- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
hier voeren we dat ook. Goed voer en betaalbaar.alinelaila schreef:Hier bevalt Herby erg goed. Is goed betaalbaar.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collie
- Aantal honden: 4
Hier krijgen ze kivo, carnibest en tamro.
Ik voer al bijna 9 jaar vers vlees. Jace krijgt ongeveer 450 gr (21 kilo), Meagan(15 kilo) 240 gr en Judy (14 kilo) 280 gram per dag.
Ik voer al bijna 9 jaar vers vlees. Jace krijgt ongeveer 450 gr (21 kilo), Meagan(15 kilo) 240 gr en Judy (14 kilo) 280 gram per dag.
- Eilfy
- Zeer actief
- Contacteer:
Even een update 
Alle honden staan inmiddels volledig op KVV. Pia en Alfy glimmen weer als een spiegeltje (ondanks dat ze beiden gecastreerd zijn), Kenji houden we er mee op gewicht (al mag er van mij nog wel wat af) en Sonic groeit super gelijkmatig! En het belangrijkste, ze vinden het erg lekker.
We hebben een lezing en een soort van vervolg workshop gehad om zelf te leren samen stellen. Je kan heel veel vinden maar dat beetje extra hulp vonden wij erg fijn. Inmiddels hebben ze hun eerste 'BARF' hapje ook al gehad (een heel rauw ei), was leuk om te zien! Voor volgende week hebben we kippennekken, kippenhartjes en paardenvlees besteld om te gaan kijken of we 1 dag in de week zelf samen kunnen gaan stellen.
" onclick="window.open(this.href);return false;
Een filmpje van de eerste ervaring met ei

Alle honden staan inmiddels volledig op KVV. Pia en Alfy glimmen weer als een spiegeltje (ondanks dat ze beiden gecastreerd zijn), Kenji houden we er mee op gewicht (al mag er van mij nog wel wat af) en Sonic groeit super gelijkmatig! En het belangrijkste, ze vinden het erg lekker.
We hebben een lezing en een soort van vervolg workshop gehad om zelf te leren samen stellen. Je kan heel veel vinden maar dat beetje extra hulp vonden wij erg fijn. Inmiddels hebben ze hun eerste 'BARF' hapje ook al gehad (een heel rauw ei), was leuk om te zien! Voor volgende week hebben we kippennekken, kippenhartjes en paardenvlees besteld om te gaan kijken of we 1 dag in de week zelf samen kunnen gaan stellen.
" onclick="window.open(this.href);return false;
Een filmpje van de eerste ervaring met ei