Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
E.Plantinga over brokken en vers vlees.
Moderator: moderatorteam
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
E.Plantinga over brokken en vers vlees.
Ik moet bekennen dat ik het niet helemaal heb bekeken. http://www.dierbewust.nl/voor-en-nadele ... plantinga/

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Meike
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee rasloze hondjes
- Aantal honden: 2
Re: E.Plantinga over brokken en vers vlees.
Ik heb het wel helemaal bekeken. Het komt er op neer dat rauwe vleesvoeding voeren gevaarlijk is omdat mensen er ziek van kunnen worden via in het gezicht likken en ontlasting. En dat brokken niet te beoordelen/vergelijken zijn door naar de samenstelling te kijken, maar dat het voornamelijk belangrijk is dat de voeding uitgebreid getest is. Zoals de commerciële merken doen.
Dit weekend is een gratis lezing van haar over dit onderwerp: http://www.voerwijzer.com/feiten-en-fab ... es-vs-brok
Dit weekend is een gratis lezing van haar over dit onderwerp: http://www.voerwijzer.com/feiten-en-fab ... es-vs-brok
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Meike schreef:Ik heb het wel helemaal bekeken. Het komt er op neer dat rauwe vleesvoeding voeren gevaarlijk is omdat mensen er ziek van kunnen worden via in het gezicht likken en ontlasting. En dat brokken niet te beoordelen/vergelijken zijn door naar de samenstelling te kijken, maar dat het voornamelijk belangrijk is dat de voeding uitgebreid getest is. Zoals de commerciële merken doen.
De link van de lezing kwam op mijn fb voorbij en daardoor ben ik ook gaan kijken. Ben eigenlijk wel benieuwd naar wat die lezing inhoudt maar ik ga er niet heen.
Ik heb toch nog verder gekeken en heb het idee dat ze niet zo objectief is als ze aangeeft te zijn als ik haar hoor zeggen dat het een hype is. Dan leef ik al dik 12 jaar of zo in een hype.

-
- Zeer actief
Ik ben in de 12 jaar dat mijn honden rauw krijgen nog nooit ziek van ze geworden terwijl ze regelmatig aan mijn handen en ook soms in mijn gezicht likken. Maar ik kan me voorstellen dat mensen met een verminderde weerstand er wel ziek van worden.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Oh.joline schreef:Ik ben in de 12 jaar dat mijn honden rauw krijgen nog nooit ziek van ze geworden terwijl ze regelmatig aan mijn handen en ook soms in mijn gezicht likken. Maar ik kan me voorstellen dat mensen met een verminderde weerstand er wel ziek van worden.
En die worden niet ziek van likkende honden die in de paardenpoep hebben gezeten, begrijp ik?
Logisch.

- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Als ze brokken eten waarschijnlijk niet. Ik denk althans dat die mevrouw ongeveer zo denkt.Marjoleine schreef:Oh.joline schreef:Ik ben in de 12 jaar dat mijn honden rauw krijgen nog nooit ziek van ze geworden terwijl ze regelmatig aan mijn handen en ook soms in mijn gezicht likken. Maar ik kan me voorstellen dat mensen met een verminderde weerstand er wel ziek van worden.
En die worden niet ziek van likkende honden die in de paardenpoep hebben gezeten, begrijp ik?
Logisch.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dan heeft die mevrouw geen flauwe notie waar honden hun neus en bek allemaal in stoppen.marian* schreef:Als ze brokken eten waarschijnlijk niet. Ik denk althans dat die mevrouw ongeveer zo denkt.Marjoleine schreef:Oh.joline schreef:Ik ben in de 12 jaar dat mijn honden rauw krijgen nog nooit ziek van ze geworden terwijl ze regelmatig aan mijn handen en ook soms in mijn gezicht likken. Maar ik kan me voorstellen dat mensen met een verminderde weerstand er wel ziek van worden.
Logisch.
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Jawel dat heeft ze wel. Heb je het filmpje gezien?Marjoleine schreef:Dan heeft die mevrouw geen flauwe notie waar honden hun neus en bek allemaal in stoppen.marian* schreef:Als ze brokken eten waarschijnlijk niet. Ik denk althans dat die mevrouw ongeveer zo denkt.Marjoleine schreef:Oh.joline schreef:Ik ben in de 12 jaar dat mijn honden rauw krijgen nog nooit ziek van ze geworden terwijl ze regelmatig aan mijn handen en ook soms in mijn gezicht likken. Maar ik kan me voorstellen dat mensen met een verminderde weerstand er wel ziek van worden.
Logisch.

-
- Zeer actief
is goed voor je weerstand 

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullterrier
Ik heb het niet gekeken, ik doe er toch niets mee
Zat laatst bij de DA, had een of ander blaadje waar een stukje van royal canin in stond. In het kort kwam het er op neer dat rauw voer voor zowel hond als mens levensgevaarlijk was en dat je maar vooral royal canin moest kopen.
Het zal wel hoor

Zat laatst bij de DA, had een of ander blaadje waar een stukje van royal canin in stond. In het kort kwam het er op neer dat rauw voer voor zowel hond als mens levensgevaarlijk was en dat je maar vooral royal canin moest kopen.
Het zal wel hoor

-
- Zeer actief
Daar worden ze misschien ook ziek van maar het ging nu over rauw vlees daarom haalde ik alleen rauw vlees aan.Marjoleine schreef:Oh.joline schreef:Ik ben in de 12 jaar dat mijn honden rauw krijgen nog nooit ziek van ze geworden terwijl ze regelmatig aan mijn handen en ook soms in mijn gezicht likken. Maar ik kan me voorstellen dat mensen met een verminderde weerstand er wel ziek van worden.
Logisch.
Mijn honden eten ook als ze de kans krijgen rotte vis, konijnenpoep, ganzenpoep en nog meer onsmakelijke dingen

-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Podenco Andaluz
Met vers vlees moet je natuurlijk wat betreft hygiëne wel zorgvuldiger werken dan met brokken. Aangezien mijn hond vers vlees lekkerder vindt en hij er beter uitziet, heb ik dat er zonder meer voor over.
- nelleke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): langhaar duitse herder en een kater
Luna87 schreef:Ik heb het niet gekeken, ik doe er toch niets mee![]()
Het zal wel hoor

Neeltje
- nelleke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): langhaar duitse herder en een kater
Luna87 schreef:Ik heb het niet gekeken, ik doe er toch niets mee![]()
Het zal wel hoor

Neeltje
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, helemaal zelfs.marian* schreef: Jawel dat heeft ze wel. Heb je het filmpje gezien?
Je moet met vers vlees even voorzichtig zijn als met je eigen rauwe kip.
Oja, en je mag niet zeggen dat een hond die brok eet meer poept vanwege de granen, want je moet zeggen dat het de vezels zijn.
En verder is ze bepaald geen tegenstander van brok of van vers vlees, ze is gewoon een voorstander van de voeding aanpassen aan de hond in kwestie en zorgen dat als je brok voert, dat een kwalitatief goede brok is.
Kortom leerzaam, en de video van Tannetje Koning die ook op die site staat is minstens zo leerzaam trouwens

- Asterix
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver
Een mensentong schijnt veel meer bacteriën te bevatten dan een tong van een hond
Ella wil nog wel eens in gezicht likken maar ik sta dat niet toe. Oh, gunst, of ik word midden in de nacht wakker omdat ze aan mijn voeten c.q. tenen likt
Ik heb het filmpje nog niet gezien.

Ella wil nog wel eens in gezicht likken maar ik sta dat niet toe. Oh, gunst, of ik word midden in de nacht wakker omdat ze aan mijn voeten c.q. tenen likt

- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
Asterix schreef:Een mensentong schijnt veel meer bacteriën te bevatten dan een tong van een hond![]()
Ella wil nog wel eens in gezicht likken maar ik sta dat niet toe. Oh, gunst, of ik word midden in de nacht wakker omdat ze aan mijn voeten c.q. tenen likt![]()
Eh houd jij er rekening mee dat het bijna middernacht is. Ksssst jij

Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
- Asterix
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver
Is het al geweest en ben zo dronken als de pestsmoekie schreef:Asterix schreef:Een mensentong schijnt veel meer bacteriën te bevatten dan een tong van een hond![]()
Ella wil nog wel eens in gezicht likken maar ik sta dat niet toe. Oh, gunst, of ik word midden in de nacht wakker omdat ze aan mijn voeten c.q. tenen likt![]()
Eh houd jij er rekening mee dat het bijna middernacht is. Ksssst jij

-
- Site Admin
Als je het iets nuanceert dan zie je vanaf 7:10 dat er wordt gesproken over een potentieel risico voor mensen met verminderde weerstand, zoals zieken en bejaarden. Het is niet haar bedoeling om mensen bang te maken, en ze laat weten dat het risico klein is, maar dat ze de juiste voorlichting wil benadrukken in bepaalde, zeer specifieke, situaties.Meike schreef:Het komt er op neer dat rauwe vleesvoeding voeren gevaarlijk is omdat mensen er ziek van kunnen worden via in het gezicht likken en ontlasting.
- Baldrick
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Herder
Door overmatige hygiëne krijg je juist een verminderde weerstand. Het hebben van een hond, brengt "een beetje" vies in je huis, waardoor je meer weerstand krijgt. Dat is een van de (vele) positieve kanten van een hond.michiel schreef:Als je het iets nuanceert dan zie je vanaf 7:10 dat er wordt gesproken over een potentieel risico voor mensen met verminderde weerstand, zoals zieken en bejaarden. Het is niet haar bedoeling om mensen bang te maken, en ze laat weten dat het risico klein is, maar dat ze de juiste voorlichting wil benadrukken in bepaalde, zeer specifieke, situaties.Meike schreef:Het komt er op neer dat rauwe vleesvoeding voeren gevaarlijk is omdat mensen er ziek van kunnen worden via in het gezicht likken en ontlasting.
Tevens: wat dacht je van honden die alles vreten (ook poep dus), en dan met weer andere honden spelen? Worden de honden welke met personen-met-verminderde-weerstand in aanraking komen eerst ontsmet nadat ze gespeeld hebben?

-
- Site Admin
Dat denk ik niet, en het enige wat gesuggereerd wordt is dat je als baasje bewust moet zijn van de risico's voor die bepaalde groep mensen.Baldrick schreef:Worden de honden welke met personen-met-verminderde-weerstand in aanraking komen eerst ontsmet nadat ze gespeeld hebben?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Precies, net zoals je met rauwe kip uitkijkt als je dat zelf eet of als je dat bij je eigen eten in de koelkast bewaart.michiel schreef:Dat denk ik niet, en het enige wat gesuggereerd wordt is dat je als baasje bewust moet zijn van de risico's voor die bepaalde groep mensen.Baldrick schreef:Worden de honden welke met personen-met-verminderde-weerstand in aanraking komen eerst ontsmet nadat ze gespeeld hebben?
-
- Site Admin
De samenvatting is te lezen via deze link: http://www.vetined.nl/news/73/show" onclick="window.open(this.href);return false;Meike schreef:Dit weekend is een gratis lezing van haar over dit onderwerp: http://www.voerwijzer.com/feiten-en-fab ... es-vs-brok
- Meike
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee rasloze hondjes
Dat is de samenvatting van de intervisie, waarvan ook een samenvattend filmpje is geplaatst, zie http://vetined.nl/cursussen/6" onclick="window.open(this.href);return false;. Hieropvolgend was de gratis lezing van Esther Plantinga.