Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oude en nieuwe generatie stabij?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Oude en nieuwe generatie stabij?

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Gijsstabij schreef:Oke, duidelijk!
Neem toch aan dat de laatste maanden de groei steeds langzamer gaat?
Ja, klopt.
En soms komt er tussen de 9 maanden en 2 jaar nog een centimeter bij maar niet meer.
Kilo's wel, hij gaat nog breder en zwaarder worden. ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gijsstabij

Ongelezen bericht door Gijsstabij »

Nóg breder en zwaarder :| :| haha
Hij is nu al 14 kilo, er komt elke week ongeveer een kilo bij, en natuurlijk een aantal cm in hoogte en breedte maar dat meten we niet precies, af en toe maar datis wel lastig
hij probeert altijd in de centimeter te happen..... haha

Dus dan houden we onze vinger aan ons been hoe hoog hij is en dan dat meten, is natuurlijk niet zo nauwkeurig
Gijsstabij

X
Laatst gewijzigd door Gijsstabij op 28 okt 2014 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Mooi hondje, die Gijs!
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Niet verkeerd. Jammer dat ie geen papieren heeft.

Afbeelding

Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Inge O schreef:hele mooie pup :ok: . als het een hovawart was geweest had ik hem prachtig gevonden, als stabij vind ik hem wat te zwaar.

benieuwd hoe hij uitgroeit :ok: .
Dat hoort lees ik hier :mrgreen:
Anders kan ie geen ratten vangen ;)
Gijsstabij

Ja want daar hebben wij ENORM last van dus hij moet gelijk aan het werk anders krijgt hij geen eten meer!! :neenee:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Kan ie zn eigen gevangen ratten eten :mrgreen:

Ik vind het ook een mooi hondje trouwens!
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Jokkebrok schreef:
v. 't Brabantse Bont schreef:Ik heb hier twee totaal verschillende types rondlopen. Senna is vrij gestrekt en robuust, Dieke juist weer hoog en fijn.
Voor beide zijn er liefhebbers. De keurmeesters (en ikzelf) zien liever Senna, veel anderen liever Dieke.
Nou ik hoor bij die anderen... Tien keer liever een Dieke dan zo'n kortpotige Senna. Het spijt me als dat er een beetje cru uitkomt, maar je hebt ook wel hele sprekende foto's geplaatst.

Ik snap sowieso niet zo goed dat een 'werkhond' zoveel haar moet hebben. Ik snap wel dat Dieke nog jong is, maar als ik naar Senna kijk dan zie ik in eerste instantie echt alleen maar een showhondje en helemaal geen werkhond. Mijn hemel, ik kan me werkelijk niet voorstellen dat mensen die werktechnisch naar een hond keken, zo'n harig exemplaar voor ogen hadden. Maar als keurmeesters Senna graag zien komen dan zal ze toch echt wel aan die standaard - die ooit door hele pragmatisch mensen is opgesteld - voldoen.

Ontzettend leuke foto van die twee samen :ok:
Voordat Senna gecastreerd was, had ze helemaal niet zo'n overvloedige vacht.

Mijn voorkeur gaat ook echt uit naar Senna.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Jokkebrok schreef:
v. 't Brabantse Bont schreef:Ik heb hier twee totaal verschillende types rondlopen. Senna is vrij gestrekt en robuust, Dieke juist weer hoog en fijn.
Voor beide zijn er liefhebbers. De keurmeesters (en ikzelf) zien liever Senna, veel anderen liever Dieke.
Nou ik hoor bij die anderen... Tien keer liever een Dieke dan zo'n kortpotige Senna. Het spijt me als dat er een beetje cru uitkomt, maar je hebt ook wel hele sprekende foto's geplaatst.

Ik snap sowieso niet zo goed dat een 'werkhond' zoveel haar moet hebben. Ik snap wel dat Dieke nog jong is, maar als ik naar Senna kijk dan zie ik in eerste instantie echt alleen maar een showhondje en helemaal geen werkhond. Mijn hemel, ik kan me werkelijk niet voorstellen dat mensen die werktechnisch naar een hond keken, zo'n harig exemplaar voor ogen hadden. Maar als keurmeesters Senna graag zien komen dan zal ze toch echt wel aan die standaard - die ooit door hele pragmatisch mensen is opgesteld - voldoen.

Ontzettend leuke foto van die twee samen :ok:
Voordat Senna gecastreerd was, had ze helemaal niet zo'n overvloedige vacht.

Mijn voorkeur gaat ook echt uit naar Senna.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Jokkebrok

Ongelezen bericht door Jokkebrok »

v. 't Brabantse Bont schreef:Jokkebrok, Senna is gecastreerd...
Castratenvacht ook wel eens aan gedacht?! ;)
Ja daar heb ik wel eens aan gedacht. :roll:

Die van mij is overigens ook gecastreerd :19: en volgens mij Paisley ook :19: En toch is het niet zo dat die twee van die wapperende manen over hun hele lijf hebben.

Waar gaat het nou over. Ik vind Senna gewoon niet mooi. Mag het. En dat Senna's overdadige haar van het castreren komt zal best, maar er zijn er dus ook die er niet zo uit zien na een castratie en er zijn er ook die er zonder castratie zo uit zien. Jij schrijft zelf dat de keurmeester liever Senna ziet, daar concludeer ik dan maar uit dat de keurmeesters met de standaard in hun hand dat haar goed vinden passen bij het ras. Of word Senna niet meer gekeurd sinds haar castratie? Dan snap ik je tekst niet.

Maar het doet er niet toe. Los van Senna vind ik dat de veel haar voor een werkhond overbodig is. Vacht ja, maar al dat lange gedoe aan buiken en borsten en poten en staarten, nergens voor nodig. Of ze verliezen het meeste in het struikgewas of de bramenbosjes of er blijven allerlei takjes of zaadbolletjes in hangen waar niemand (ook de boer van voorheen niet) op zit te wachten.
Machie
Zeer actief

Zoek ff foto's van Senna voor haar castratie. Dan is een hond met een keurige vacht hoor :)
En een stabij een werkhond? Hoeveel stabijs worden er in vredesnaam nog echt gebruikt voor het werk?
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Jokkebrok schreef: Jij schrijft zelf dat de keurmeester liever Senna ziet, daar concludeer ik dan maar uit dat de keurmeesters met de standaard in hun hand dat haar goed vinden passen bij het ras. Of word Senna niet meer gekeurd sinds haar castratie? Dan snap ik je tekst niet.
Die hele rashondenfok snap ik sowieso niets van. Wat ze met de schotse herder hebben geflikt vind ik al helemaal buiten proportie. Zonde want het kunnen zulke mooie honden zijn als ze de helft van de door keurmeesters 'gewenste' vacht hebben.

Hoe onpraktisch zo veel vacht is, heb ik nooit van al te dichtbij mogen ervaren. Ik ben er in ieder geval erg blij mee dat ik na een minuutje raggen met een handdoek van een natte hond een droge hond kan maken (idd ook een castraat), nooit klitten tegenkom en een hond heb die het nooit koud heeft, nooit extreem warm heeft, altijd een schone huid heeft en niet stinkt.
Zijn er ook praktische voordelen aan "méér haar" ? Buiten het plaatje
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Machie schreef: Hoeveel stabijs worden er in vredesnaam nog echt gebruikt voor het werk?
In vredesnaam, veel. Welke boerderij in friesland niet niet zo'n mormel rondlopen?

En wat maakt het uberhaupt uit?! Moeten we alle hondjes maar richting het schoothondjes model fokken, omdat ze toch het grootste gedeelte van de dag op de bank liggen?
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef: Zijn er ook praktische voordelen aan "méér haar" ? Buiten het plaatje
Dat hangt af van de plaats waar de hond voorkomt. Soms zijn die voordelen er inderdaad, ja.

Afbeelding

Paisley
Zeer actief

Je bedoelt, de ene friese boerderij is de andere niet? En wat zijn die voordelen?
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:Je bedoelt, de ene friese boerderij is de andere niet? En wat zijn die voordelen?
Je bedoelt blijkbaar alleen de stabij opeens, begrijp ik?
Want net had je het nog over de collie en zo.

Ik heb het dus over andere rassen. En daarmee andere weersomstandigheden.

Afbeelding

Paisley
Zeer actief

Nee ik had het over de stabij, en ik vroeg me af, net als Jokkebrok, wat de reden is dat keurmeesters veel vacht goed waarderen.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:Nee ik had het over de stabij, en ik vroeg me af, net als Jokkebrok, wat de reden is dat keurmeesters veel vacht goed waarderen.
O, nou, dan kan ik je zeggen dat dat niet zo is.
De vacht mag niet overdreven zijn en dat wordt dus ook niet gewaardeerd.
En zoals Senna's vacht nu is, dat wordt dus ook niet gewaardeerd.

Afbeelding

Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ben al een tijdje niet meer bij een show geweest maar veel vacht werd nooit gewaardeerd. Ben wel blij om te horen dat het laaggestelde ook niet meer gewaardeerd wordt. Dat hele forse is nog steeds niet mijn beeld van een mooie stabij.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Paisley schreef:Nee ik had het over de stabij, en ik vroeg me af, net als Jokkebrok, wat de reden is dat keurmeesters veel vacht goed waarderen.
OK dan heb ik het bericht van de eigenaar van Senna verkeerd begrepen. Ik had begrepen dat ze goed beoordeeld werd in het voorkomen zoals op de foto te zien is.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:
Marjoleine schreef:
OK dan heb ik het bericht van de eigenaar van Senna verkeerd begrepen. Ik had begrepen dat ze goed beoordeeld werd in het voorkomen zoals op de foto te zien is.
Nee, het ging over de bouw en ze zei dat Senna beter scoorde dan Dieke.
Maar beter scoren op shows betekent niet dat de bouw beter is want een hond is meer dan bouw alleen, en het betekent ook niet dat de vacht doorslaggevend is, want dat is maar een klein onderdeel.
Buiten dat wordt Senna niet meer geshowd sinds ze gecastreerd is en die vacht is gevolg van de castratie ;)

Afbeelding

Paisley
Zeer actief

Wel zonde van zo'n mooi hondje. Weet jij tot hoelang je na castratie kan rekenen op een vachtverandering?
Er is hier nog niets veranderd. Ik denk niet dat Mayke een heel dikke vacht zal krijgen, omdat ze in de beginsituatie al heel weinig heeft, maar ben wel benieuwd hoe het uiteindelijk eruit gaat zien. Tot nu toe geen verandering.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:Wel zonde van zo'n mooi hondje. Weet jij tot hoelang je na castratie kan rekenen op een vachtverandering?
Er is hier nog niets veranderd. Ik denk niet dat Mayke een heel dikke vacht zal krijgen, omdat ze in de beginsituatie al heel weinig heeft, maar ben wel benieuwd hoe het uiteindelijk eruit gaat zien. Tot nu toe geen verandering.
Dat kan tot een jaar duren geloof ik.
Vaak gaat het heel geleidelijk en zien mensen het niet, maar je merkt na verloop van tijd wel dat de vacht meer gaat pluizen.
De structuur wordt anders, het droogt langzamer en het wordt aan staart, broek en buik en zo langer.
Maeve zal dat beter weten, die is trimmer ;)

Afbeelding

Jokkebrok

Ongelezen bericht door Jokkebrok »

Sita schreef:Ben al een tijdje niet meer bij een show geweest maar veel vacht werd nooit gewaardeerd. Ben wel blij om te horen dat het laaggestelde ook niet meer gewaardeerd wordt. Dat hele forse is nog steeds niet mijn beeld van een mooie stabij.
Ik ben nog nooit op een show geweest, maar ik ga er een beetje vanuit dat de clubwinnaars het ras aardig vertegenwoordigen. En dan vind ik persoonlijk dat er bij de stabijs de afgelopen jaren nog behoorlijk wat harige exemplaren zaten: KLIK. Als ik mocht kiezen dan was een vacht van Jelle uit 2011 meer dan genoeg.

Wat je overigens bedoelt met 'het laaggestelde wordt ook niet meer gewaardeerd' weet ik niet zo goed. Is dat laaggesteld hetzelfde als wat ik kortpotig zou noemen? Ik vind de clubwinnaars van 2014 (Harryetje) en 2013 (Saahr) namelijk behoorlijk kortpotig. Ik vind dat er behoorlijk raar uit zien.

Wat ik wel een prachtexemplaar vind om te zien is Semke fan Bûten Ût uit 2008. Ik met mijn lekenoog zou Semke op straat niet eens als een stabij herkennen, maar wel een pracht van een hond om te zien vind ik.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Kortpotig, laaggesteld, wil zeggen dat de afstand onderzijde borstkas-grond minder is dan de afstand onderzijde borstkas-schoft.
Dat is bij de honden die jij noemt niet aan de orde.
Hoewel de foto's niet erg flatteus zijn, vind ik persoonlijk.

Afbeelding

Paisley
Zeer actief

Deze vind ik mooi!
Afbeelding
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Jokkebrok schreef: En dan vind ik persoonlijk dat er bij de stabijs de afgelopen jaren nog behoorlijk wat harige exemplaren zaten:
Achjoh valt toch wel meee.... :engel:

Afbeelding

Ik 'hoop' dat dit precies zo'n onflatteuze foto is. Ik kan dit in ieder geval niet mooi vinden. Het ziet eruit alsof hij bijna door zn hoeven zakt.
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Had niet op de site gekeken naar de clubwinnaars, maar Saahr vind ik zeker niet laaggesteld. Harryetje is voor mij een twijfelgeval. Had van mij iets hoger mogen zijn. Maar bij beide zie ik absoluut geen overdadige vacht. De genoemde Jelle heeft mij eigenlijk net iets te weinig vacht, wel een prachtig gebouwde hond. Maar zoals Marjoleine al schreef, is een showkampioen het totaalplaatje en de perfecte hond op elk gebied bestaat gewoon niet.

Daarnaast vind ik het uiterlijk eigenlijk van ondergeschikt belang. Een gezonde hond met een bij een stabij passend karakter vind ik veel belangrijker. Geen idee hoe het nu is, maar er waren echt heel veel stabijtjes die erg gevoelig worden en ook angst kwam veel voor. Voor mij was dat één van de redenen om geen stabij meer te nemen, naast het feit dat ze mij te weinig werkhond zijn in de zin van geschiktheid voor hondensporten.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:
Jokkebrok schreef: En dan vind ik persoonlijk dat er bij de stabijs de afgelopen jaren nog behoorlijk wat harige exemplaren zaten:
Achjoh valt toch wel meee.... :engel:

Afbeelding

Ik 'hoop' dat dit precies zo'n onflatteuze foto is. Ik kan dit in ieder geval niet mooi vinden. Het ziet eruit alsof hij bijna door zn hoeven zakt.
Nee, deze foto is niet erg flatteus, het is ook een veteraan trouwens.
Maar waar zie jij overtollige vacht?
Deze vacht staat uit, maar lang is het niet, althans niet langer dan de rest.
De enige die een kortere vacht heeft is inderdaad Jelle, de rest is allemaal ongeveer gelijk en allemaal heel standaard. Maar als het vlak aanligt toont het misschien minder?
Alleen zegt dat niet dat het ook minder is natuurlijk. Of meer, zoals in dit geval.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”