Voor de liefhebbers: kwam zojuist binnen via Facebook (via Institute of Canine Biology).
Of het iets zinvols is, weet ik niet.
http://www.examiner.com/article/genetic ... n-malinois
Hanneke
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Gen-test gedrag Belgische herder
Moderator: moderatorteam
- Laboriginals
- Actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 4
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Re: Gen-test gedrag Belgische herder
Voor specifiek de Mechelaar als ik het zo zie, niet voor alle 4 de variëteiten. Ik zag hem een paar dagen geleden al voorbij komen, weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden.
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Numa heeft vorig jaar een test gehad, maar de swab was mislukt
Zou goed deze test geweest kunnen zijn, was iets wat iig naar Amerika werd opgestuurd en had met gedrag en erfelijkheid te maken geloof ik. Was vanuit de fokker, die deden mee aan een onderzoek.

Zou goed deze test geweest kunnen zijn, was iets wat iig naar Amerika werd opgestuurd en had met gedrag en erfelijkheid te maken geloof ik. Was vanuit de fokker, die deden mee aan een onderzoek.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
-
- Zeer actief
Inge, je moet de onderzoeken maar eens lezen, het gooit nogal wat factoren op een hoop. Kijk maar eens op basis waarvan ze het gedrag beoordeeld hebben. Ik zou ook niet weten wat je ermee moet, als fokker.
Een voorbeeldje: "All dogs were more active in novel compared with non-novel environments, and Malinois were more active overall than other breeds." Is dat een afwijking of is dat iets wat bij het ras hoort? Ik citeer van de site van de BHCN (http://www.belgischeherder.nl/index.php ... 58:rasinfo): "De mechelaar is een waakzame hond die altijd alert is op zijn omgeving. Hij is actief en druk en heeft een grote werklust". ook een bepaald wantrouwen naar vreemden wordt hierin als behorend bij het ras genoemd.
En dan hoe ze het gedrag bepaald hebben:
"owners of Malinois were asked whether their dogs had ever had 1) seizures; 2) eyes glazing over and loss of responsiveness to environmental stimuli; or 3) sudden brief episodes of aggressive displays with no apparent trigger, directed towards one or more of the following: the owner, other people, or other dogs."
Dat je je niet bewust bent van een trigger wil niet zeggen dat hij er niet is.
"The complex polygenic nature of behavior and the range of behaviors associated with this insertion predict that effects are likely also modified by additional genetic and environmental factors." Dat kan ik je op een briefje geven.
W.b. de andere belgische herder varieteiten, daar komen die PolyA(22) ook wel voor maar daar hadden ze op basis van de onderzoeken nog geen honden gevonden die dit in tweevoud hadden. Ze kwamen enkelvoudig overigens wel voor in de proef die ze genomen hebben Er zaten alleen geen laekense bij, niet verwonderlijk gezien de kleine populatie)
Dus wat je ermee moet, met zo'n test, met wat ze er nu van weten? Iemand spekken?
Een voorbeeldje: "All dogs were more active in novel compared with non-novel environments, and Malinois were more active overall than other breeds." Is dat een afwijking of is dat iets wat bij het ras hoort? Ik citeer van de site van de BHCN (http://www.belgischeherder.nl/index.php ... 58:rasinfo): "De mechelaar is een waakzame hond die altijd alert is op zijn omgeving. Hij is actief en druk en heeft een grote werklust". ook een bepaald wantrouwen naar vreemden wordt hierin als behorend bij het ras genoemd.
En dan hoe ze het gedrag bepaald hebben:
"owners of Malinois were asked whether their dogs had ever had 1) seizures; 2) eyes glazing over and loss of responsiveness to environmental stimuli; or 3) sudden brief episodes of aggressive displays with no apparent trigger, directed towards one or more of the following: the owner, other people, or other dogs."
Dat je je niet bewust bent van een trigger wil niet zeggen dat hij er niet is.
"The complex polygenic nature of behavior and the range of behaviors associated with this insertion predict that effects are likely also modified by additional genetic and environmental factors." Dat kan ik je op een briefje geven.
W.b. de andere belgische herder varieteiten, daar komen die PolyA(22) ook wel voor maar daar hadden ze op basis van de onderzoeken nog geen honden gevonden die dit in tweevoud hadden. Ze kwamen enkelvoudig overigens wel voor in de proef die ze genomen hebben Er zaten alleen geen laekense bij, niet verwonderlijk gezien de kleine populatie)
Dus wat je ermee moet, met zo'n test, met wat ze er nu van weten? Iemand spekken?